Gå til innhold

TDV6 havari, kjente problemer ?


RolfM

Anbefalte innlegg

  • Svar 279
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Litt dumt dette her, har kjørt Defenderen min i åtte år og er litt lei av det (sånn lei av å bruke det samme hele tiden, selv om man vet det både er utmerket og man egentlig liker det) Ville gjerne hatt litt mer komfort, og D3 hadde vært LR-alternativet, men det tør jeg nesten ikke lenger.............. Subaru er jo bra biler B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slapper av etter å ha lest hele tråden. Jeg følger opp med høykvalitets olje og hyppige skift. Skulle det inntreffe forstår jeg det slik at det er mulig å berge ved hjelp av egeninnsats og ett motorverksted.

 

Jeg tenker da at man får motoren ut uten karosseri løft og at man kan slipe opp og kjerneborre til oversize lager.

 

Worst case. Overhale motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en sunn oppfatning å ha. Kjenner jeg blir lei av å lese om alt som kan gå galt med disse bilene. :/

Jeg har motor og drivverksforsikring via volvia, så regner med den hjelper litt hvis det skjer noe. Men jeg skal ihvertfall bytte til Valvoline synpower FE olje som nevnt tidligere. Denne er lett tilgjengelig for meg. :)

Endret av Geir K.H.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en sunn oppfatning å ha. Kjenner jeg blir lei av å lese om alt som kan gå galt med disse bilene. :/

Jeg har motor og drivverksforsikring via volvia, så regner med den hjelper litt hvis det skjer noe. Men jeg skal ihvertfall bytte til Valvoline synpower FE olje som nevnt tidligere. Denne er lett tilgjengelig for meg. :)

Det har jeg også.. Drivverk og motor garanti! :) Puuh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også.. Drivverk og motor garanti! :) Puuh

Sjekk betingelsene, Troll forsikring sin motorforsikring har gradvis avkortning etter bilens alder, antar andre har noe av det samme?

If har vel maks x år gammel bil, 8 mon tro?

Rett fra hukommelsen det her, andre sitter sikkert på fasit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 200.000 km tror jeg det var 50% egenbetaling i Volvia. Jeg har bare fått benyttet klimaanleggdelen, ble byttet varmeapparatregister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reservehjulet kan også punktere men man kjører ikkje rundt med bilen full av hjul fordi.

 

Ingen tør å kjøpe seg D3 vist de roter seg inn på dette forumet å leser alle skrekk advarselene som kommer i alle retninger for tiden, føler det er mange som ikkje får sove om nettene her.... Å si at det er et megastort problem med lagerhavari er pisspreik som jeg lurer på hvor de har dokumentasjon på utalelsen fra!

 

En eller annen gang så havarerer motoren.... Hvem er det som vet det? Noen med tryllestav her? Er det et problem som er blåst opp i 1000ganger skalaen her inne så er det dette. Selv havari på freelandermotoren som folk opplevde 3-4ganger på samme bil er ikkje diskutert like mye som dette lagerhavaritullet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reservehjulet kan også punktere men man kjører ikkje rundt med bilen full av hjul fordi.

 

Ingen tør å kjøpe seg D3 vist de roter seg inn på dette forumet å leser alle skrekk advarselene som kommer i alle retninger for tiden, føler det er mange som ikkje får sove om nettene her.... Å si at det er et megastort problem med lagerhavari er pisspreik som jeg lurer på hvor de har dokumentasjon på utalelsen fra!

 

En eller annen gang så havarerer motoren.... Hvem er det som vet det? Noen med tryllestav her? Er det et problem som er blåst opp i 1000ganger skalaen her inne så er det dette. Selv havari på freelandermotoren som folk opplevde 3-4ganger på samme bil er ikkje diskutert like mye som dette lagerhavaritullet.....

Enig i dette Mads. Ting blir nok blåst opp, men klart, jeg kjenner jo at jeg blir litt nervøs. Men er alt for gla i bilen til å kvitte meg med den. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel antall deltakere på internett generelt og dette forumet spesielt en del høyere nå enn da Freelander 1-problemene hadde sitt "høydepunkt", kanskje?

 

Problemet det er snakk om i denne og noen andre tråder (min egen brrr-tråd bl.a.) har så langt kostet meg over 120.000 og jeg var uten bilen i flere måneder.

Det kvalifiserer for meg til å kalle det et kjempeproblem, og det er helt naturlig og til stor hjelp for meg å diskutere dette på lrforum.com

At det blir ekstra interesse for et slikt tema er naturlig, men selvsagt kanskje ikke kjøpsfremmende...

En idé kunne jo vært å enten ta en symbolsk avgift for medlemskap i lrforum.com pr år som et krav for tilgang til diskusjonene (så ikke alle i hele verden kan få innblikk på godt men spesielt vondt) eller å knytte lrforum.com (sterkere) opp mot NLRK og at medlemskap i klubben kreves for tilgang til forumet (slik f.eks. VACN gjør det)

 

Off topic det her, men noe jeg har tenkt på en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med 200 000 km? Som i at da må man dekke 50% selv uansett km stand? Hvis den hadde vært gjeldende til kun 100 ååå km så hadde det vært full dekning? Hvis du skjønner hva jeg mener! :)

Om jeg ikke husker feil, begynner det på 20% egenandel og øker med år eller kilometer (det som kommer først etter en liste) til 8 år og 200.000 km som gir dårligst vilkår med 50% egenandel, minimum kr 7000.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NLRK kommer nok til å bruke LRF mer aktivt som informasjonskanal i fremtiden men noen formell knytning mellom LRF og NLRK blir det ikke. Tror det kan være bra at vi står på separate ben.

 

Hvorvidt denne saken er ute av proporsjoner eller ikke er vanskelig å si. Det har vært en del havarier. Noen med en spesifik årsak og noen hvor det blir spekulasjoner. Det som er problematisk er unnvikende eller feilaktige uttalelser fra forhandlerhold.

Det er tydelig at oljepumpehuset på V6 utgavene er et svakt punkt. Muligens kun i sammenheng med overspenning av kamreim men uansett nok til at konstruksjonen er forbedret. Her bør importøren og verksteder være aktive med å få oppgradert de motorene som behøver det.

Lagerproblematikken er mer diffus for her er det vanskelig å vite om oppgraderte lagere er rett kur og om havariårsaken er lagerene alene. Oljekvalitet, forurensning av olje (kjølevæske eller diesel). En enkel oljeanalyse vil avsløre dette. For lange skifteintervaller m.m. kan spille inn som direkte eller medvirkende årsak. Påstander som er fremsatt kan meget vel være korrekte for de virker velfunderte men de er ikke dokumentert.

Om nå problemet med lagerhavari er stort eller lite er ikke lett å si. Ord som pisspreik hører ikke hjemme i en slik diskusjon. Kanskje er antall havarier helt normalt og bare virker stort grunnet LR-eieres sosiale nettverk? Det viktige er hvordan man best mulig kan unngå noe som potensielt kan være et mer omfattende problem enn normalt. Det er uansett dramatisk for dem som rammes. Det kan kanskje være på sin plass med f.eks. innskjerpet vedlikeholdsplan eller andre tiltak som er enklere å gjennomføre. Jeg vil tro at LR sitter på informasjon fra havarerte motorer de har undersøkt.

 

Personlig synes jeg det ville være en perfekt oppgave for klubben å sparke importøren litt på leggen i saker som dette. Klubbens statutter er litt vage mht. formål og jeg vet ikke hvilke intensjoner som ligger bak avtalen med importøren eller hvilke oppgaver importørkontakten har. Dette får bli opp til NLRKs ledelse og dere som er medlemmer. Forumet har i et tidligere tilfelle blitt brukt som brekkstang overfor importør og den gangen kom det lite godt ut av det. Det endte med at LRF ble innkalt av den daværende importørkontakten til en møte med en representant for den daværende importøren. Vi fikk en skyllebøtte av en annen verden og det hele var meget ubehagelig. Det skal med rette sies at deler av kritikken var berettiget og forumets regler og moderatorpraksis ble endret i etterkant. Hovedtyngden av importørens krav ble dog tilbakevist i brevs form og vi hørte aldri noe mer. Det som også skal sies er at klubben på det tidspunktet mer virket å være importørens talerør enn medlemmenes overfor importøren. Men dette er lenge siden nå og andre personer er ansvarlige både i NLRK og ikke minst ny importør. Jeg synes dette er en langt viktiger oppgave enn rett til bistand ved ombygginger osv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slapper av etter å ha lest hele tråden. Jeg følger opp med høykvalitets olje og hyppige skift.

Jeg også. Skifter alle oljer og filtre neste uke. Bilen har akkurat passert 180k og er en fryd å kjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Mads SL, du har noen gode poenger, til tross for litt krass språkbruk. Er nå på vei hjem fra fire ukers bilferie i Europa, i hovedsak UK. Bedre bil har jeg enkelt sagt aldri hatt. Jeg har absolutt ingenting å utsette på den, annet enn at den er for god for meg. De som er redde etter å ha lest tråden bør kanskje kjøpe et annet merke, et merke uten forum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det du skriver, Tore.

 

Problemet rundt svakt gods i oljepumpehuset er jo greit. Her finnes det alternariver, ny pumpe med forsterker gods.

 

Det som ikke er greit, er lagerproblematikken som er hoveddiskusjonsemnet i denne tråden. Her har vi hatt en håndfull motorhavarier bare fra forummedlemmer. Så langt i år. Jeg skriver så langt. Selv om ikke det er lett for alle å dokumentere at dette er årsaken, så er det mye som taler for at det er nettopp det.

 

Land Rover har til og med gitt ut en TOPIX på nettopp dette problemet, så derfor må tilfellene være av den størrelsesordning at Land Rover faktisk ser på dette som et problem. Utover generelle feilproduksjoner.

 

Og når Land Rover da har identifisert problemet, så venter vi som eiere på at Land Rover skal komme med tiltak for dette problemet. Ombygginger, hyppigere serviceintervall, tilsetningsstoffer i oljen, annen type olje.. Problemet er bare at hvis Land Rover aktivt går ut med tiltak, så vedkjenner de seg enda tydligere at det er her er et omfattende problem som mest sannsynligvis skyldes designfeil fra deres side. Som igjen kan føre til jurudiske søksmål mv.

 

Jeg tror at hvis det hadde vært anbefalt enkelte justeringer for å minimere dette problemet, så hadde vi allerede visst noe. Og for å bytte lager, så er dette meget kostbart, noe som ikke Land Rover kan anbefale.

 

Pt er det ikke så veldig mye å gjøre med det, men time will show om dette problemet bare eskalerer. Så kan jo Land Rover bare håpe på at en eller annen kreativ sjel finner et godt tiltak på dette..

 

Når det gjelder NLRK, så mener jeg fortsatt at dette er et tema som klubben bør ta opp med importøren. Vi trenger svar, og hvis Land Rover ikke har noen svar å komme med, så trenger vi å vite det også.

 

For oss som eier et Land Rover produkt, så er det et stort pluss å ha et så godt nettverk/forum som vi har. Det har også egnet Land Rover svært bra da mange av vårt merkes eiere har bidratt til økt kompetanse og derav økt tilfredshet med merket. Men Land Rover må også vedkjenne seg at det kan sparke andre veien også hvis det dukker opp problemer som vi eiere i fellesskap ikke klarer å løse. Da må Land Rover ta tak.

 

Hvis ikke så vil det påvirke omdømmet betydelig og derav også fremtidige salgstall.

 

Hva hadde andre produsenter gjort i slike tilfeller?

Endret av Sfinx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...