Gå til innhold

TDV6 havari, kjente problemer ?


RolfM

Anbefalte innlegg

Hvordan får du byttet bakerste lager uten å dele motor og girboks Brage?

 

Det er vel sannsynlig at disse må trekkes noe fra hverandre ja. Jeg skjønner spørsmålet, men har ikke svaret ;) .

 

Det er vel det som er kjernen i å finne en "lettvint" løsning på å få skiftet disse lagerskålene før havari skjer.

- Lar det seg gjøre uten å ta ut motor? ærlig talt så vet jeg ikke.. men jeg kan si at hadde jeg hatt en D3 med litt høy km stand, ja så hadde jeg nok gjort ett forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 279
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det ryktes at LR har utbedret problemet knyttet til lager i D4, slik at de har vært klar over problemet på D3. Det interessante er jo at LR har kommet med en egen TOPIX på dette.

Tenker du på SSM71816 som står lenger opp her og i "min" tråd?

Der står det både D3 og D4 (og RRS), men spesifikt TDV6, uten noe nærmere om det kun er 2,7 eller også 3,0.

Noen med inside info som vet noe mer om dette? Gjelder SSM71816 også 3,0?

 

Edit: jeg ser bulletinen også gjelder nyeste RR L405, så da er vel utrolig nok ikke denne svakheten utbedret omtrent til dags dato...

Endret av grenness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke i farten, grennes, her på mobilen. Men kan sjekke.

 

Mener at det ble gjort forbedringer mtp lager fra D4, men skal sjekke opp kilden.

 

Hvis det imidlertid ikke er gjort, så ønsker vel LR å bevisst begrense levetiden på sine motorer da.. Det er jo uhyre lett å eliminere dette i produksjon av nye motorer.

Kanskje de har avtaler med selskaper som overhaler motorene da, slik at de får ytterligere tilskudd fra LR? I og med at de "offentliggjør" slike TOPIXer. Nei, det blir søkt, men man kan jo virkelig lure på hvorfor det fortsatt ikke er noen overkommelige (les økonomiske) utbedringer av dette problemet.

 

Blir "spennende"/tris å følge med fremover på hyppigheten på havari..

 

 

Edit:

Land Rover fikser ikke lagerproblematikken, men du kan jo i stedet få 'Autobiography' håndsydd i seteryggen på din Range Rover.. Hehe.

 

Land Rover - The important things in life

 

 

Sorry, litt galgenhumor..

Endret av Sfinx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere var jeg i kontakt med firma i England og spurte om dette og de fortalte at det var hele produktlinja av moderne diesel motorer( han sa jo modellene men jeg ble jo svimmel av å høre alle modellene og tenkte på LR sitt rykte som begynner å bedres for så å knuses igjen )

Se her er lagrer :http://nwsmotorservices.com/en/14-crankshaft-bearings

Og de har jo motorer som er fikset mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var disse jeg nevnte. NWS Motor Service.

Hvis du bytter inn din havarerte motor med en overhalet med de nye lagerskålene mm, og de bytter motor for deg, så er vi rundt 55 000kr. Men da kommer frakt osv i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre enn 100k +, men jeg mener det fortsatt er for kostbart i storskala når dette begynner å eskalere.

 

Hadde vi vært et sted rundt 20k, så hadde nok mange tdv6 eiere kastet seg rundt. Men herregud hva rekker et verksted i Norge å gjøre for 20k med våre timespriser..? Skru ut radiatoren?

Endret av Sfinx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det på sin plass å veie antall havarerte motorer opp mot produksjon. Her er salgstall for Europa og da er det i hovedsak Dieselmotorer, TDV6, SDV6, TDV8 og SDV8 det er snakk om.

  • Discovery:
2005 - 23.125
2006 - 19.799
2007 - 17.816
2008 - 11.923
2009 - 10.018
2010 - 12.973
2011 - 12.120
2012 - 12.386
2013 - 10.325
2014 - 11.239
  • Range Rover Sport:
2005 - 14.715
2006 - 25.025
2007 - 24.919
2008 - 17.632
2009 - 13.818
2010 - 18.036
2011 - 16.860
2012 - 15.850
2013 - 15.843
2014 - 25.779
  • Range Rover:
2007 - 9.426
2008 - 6.680
2009 - 5.101
2010 - 6.083
2011 - 7.674
2012 - 6.102
2013 - 11.094
2014 - 12.134

 

Totalt 394.495 biler.

 

Nå vet jeg ikke hvor mange som har havarert pga. lagerproblem eller oljepumpeproblem men er det 3000 er det ca 1% av dieselmotorene.

Ikke at jeg skal bagatellisere men vi behøver vel kanskje ikke alle løpe til verkstedet for å bygget om motoren heller.

Det er etter som jeg skjønner typisk de som bruker bilen sjelden som opplever lagerhavari. De som føler seg i faresonen bør kanskje gå for oljetilsetning som bygger et slitesjikt av Teflon el.l.? Oljepumper bør vel byttes rutinemessig ved kamreimbytte (TDV6, SDV6)

 

Det ville vært fint om "noen" kunne publisert en liste over hvilke motorserier som har fått hvilke oppgraderinger opp gjennom årene. Så kunne hver enkelt vurdere hvorvidt en vil treffe tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at bakere lager ikke kan byttes.................motor må ut, eller gearkassene ut

 

Jeg har utført jobben på 2 stk og tok ut gearkassen på den ene. Den andre var motoren allerede ute.

 

 

Ok, men girkassen kan skrus ned, slik at i det minste karroseriet får stå? eller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore, selvfølgelig det må settes i perspektiv. På den andere siden, hvor mange var f.eks solgt disse årene i Norge? Og hvor mange er i dag over 300 000km hvor vi har sett flere tilfeller?

 

Eller for å snu det rundt:

 

Hvor mange TDV6 finnes det som vi vet har gått over 300 000km uten havari pga lager?

 

Edit: Skal ikke bare se seg blind på antall kilometer heller, da biler som står lenge er minst eller kanskje mest utsatt for dette. Poenget er at dette havariet kommer for en dag. Og vi er nå klar over årsaken. Derav burde det være mulig å gjøre noe med det.

Endret av Sfinx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse problemene gjelder vel bare diesel V6. Har Discovery blitt levert med diesel V8 i noe marked?

 

Det er korrekt at Discovery kun har V6, men dette er et Jaguar Land Rover (+ Ford, Peugeot og Citroên) motorproblem. Utilstrekkelige lager ser ut til å gjelde både TDV6, TDV8 og Bensin V8 (Supercharged). Oljepumpa gjelder TDV6. Jeg skal se om ikke jeg kan splitte tråden og la den fortsette under motorforumet eller om vi bare oppretter en ny tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket i dag med en veldig erfaren LR mekaniker, og han sa vel mye av problemet lå i folk som ikke viste hva de holdt på med og stramte registerreim for mye slik at det ble stress på oljepumpen med følgende som det fikk. Og mente vel at vi må vel roe oss ned, følge servicer, passe på olja er bra på bilen (han hadde opplevd noen med lekkasje i dyser, som hadde gjort at dieselen kom i oljen, noe som er jo særdeles dårlig angående smøring av disse lagrene) og ha folk som vett hva de holder på med til å skru på disse bilene, han opplevde for mye at folk hadde gått til verksteder som hadde tatt på seg jobber på de med både det ene og andre resultatet.

Noe jeg selv kjenner både meg og venners erfaringer igjen i.

Og sa vel visst vi sjekket opp var det vel større andel havarier på X5 en LR 3 og 4, men det kommer ikke så godt frem men kan vel si det er noe jeg ikke ser vekk i fra etter bror og kompiser med X5 'r som har blitt dyre for å si det slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolfM: alle bilmerker som kjører med castrol som standar olje har kjempe store problemer. Dette gjelder både BMW og PSA. Store motorer er mest utsatt da disse har mest kraft pr kvadrat lagerbane. V6 er ekstremt utsatt pga sin konstruksjon som gjør lagerbanen ufattelig smal. Som jeg har nevnt tidligere har vw løst lagerproblematikken med å konstant ha oljetrykk selv når motoren ikke går, men de har andre oljerelaterte problemer som fører til at motorene deres kokser igjen. Dette kan dog reddes ved hyppige skift intervaller.

 

Honda kjører valvoline og de har så få motorhavarier at de er gått opp i toppen når det kommer til lite motorproblematikk.

Lagerhavarier er problemer som kommer når motorene blir eldre. Ofte etter garantier er gått ut og statistikker ikke føres lengre.

 

Hadde vært gøyt med en statistikk, men det er vel 3-4stk som har hatt havari på tdv6 bare i år her inne. Jeg hadde i fjor hvor jeg begynte å lese om og samle informasjon og prøvde å sette problematikken på dagsorden.

 

Når det kommer til dysehaveri så skal ikke en dyse tulle mye før stempelet smelter ned faktisk. Det er et havari da også, men lagrene pleier ikke ryke da. Hvis en skifter olje for sjeldent så vil det danne seg diesel i oljen og ved bruk av dårlig olje vil denne forringes fortere enn ved god olje, men den blir ødelagt uansett. Kanskje med unntak av kategori 5 oljer.

Lukter det diesel av oljen så er skiftintervallet for sjeldent.

 

Videre har jeg tro på å bruke tilsetninger i oljen som skal erstatte ZDDP som fjernes kan redde motorer. Kanskje ikke alle, men hvertfall de med minst slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2007 hadde gått "kun" noen og 170.000, har full servicehistorikk kun fra merkeverksteder, og ble stort sett brukt hver dag med langkjøringer ca hver 4. helg.

Bulletinen fra JLR tyder på at de har innsett at dette er et problem som ikke kan overses (og som er statistisk signifikant), men samtidig har jeg ennå ikke verken her eller på disco3.co.uk sett at noen faktisk har fått noen kompensasjon eller annen goodwill fra JLR når de har opplevd havari (jeg fikk heller aldri noe respons gjennom Motorpool).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neverluren: nei. Jeg mener ikke at alle har problemer. Kun de motorene som har høye krav til oljen. En liten bensinmotor på 1,4liter kan gå "evig" med det merket, men når det kommer til motorer som virkelig krever mye av oljens egenskaper og ikke kun filmstyrke og ekstremt lettflytningsevne så forandrer ting seg. Castrol har kjøpt seg rettigheter til å levere til mange fabrikanter og på den måten må bruke en veldig billig olje for å kunne tjene penger. Pengene skal de tjene inn igjen på servicer og ettermarkede. Når oljene som de anbefaler er billig så er det jo ikke vanskelig å tenke seg til hva kvalitet det faktisk er på dem. Tilsvarende oljer fra andre merker uten kostnaden til fabrikantene er fortsatt veldig mye dyrere.

Hadde jeg hatt god nok dokumentasjon så hadde jeg gått til rettsak mot dem.

 

Når en har vært med å se på hvor mange havarier oljen deres lager så blir en bekymret. Sier ikke at alle andre produsenter er så mye bedre, men de har langt fra så stor failrate. Eller utenom Agip da som er noe av det mest tragiske motorsport oljen som finnes.

Jeg bruker ofte paralleller mot motorsport og det er pga her så får oljene MYE bank. Ta en motorsykkel feks. Tenk det turtallet og de ufattelige nøye klaringene disse har. Og så ser vi på kravene til oljene. MC-folk er veldig mye flinkere til å velge oljer enn bil-folk. Disse setter seg inn i tingene og bryr seg ikke normalt sett om oljen koster 50kr mer pr liter. Bil-folk er mer opptatt av prisen og kjøper med glede magnatec til 350kr for 4liter. Eller går til Biltema og handler ukritisk. For alt i verden så ble Biltema sin 5-40w helsyntetisk testet opp mot Edge 5-40w og Biltema var overlegen. Eneste Edge var bedre på var at den faktisk inneholdt molybdener.

 

Racing oljen til castrol 10-60w kollapset ved en temperatur på 110grader på en kompis sin motor. Resultatet ble dyrt. Ny oljepumpe, nye lagre i bunnen samt polering av veiven. Etter dette bruker han kun mobil 1 5-50 motorsykkel olje og aldri vært så mye som en dipp i oljetrykket. At oljesystemet samtidig holder nesten 20gradere temperatur under samme forutsetninger er jo bare en fordel og viser hvor ufattelig mye bedre olje han nå bruker.

 

Grennes: min var gått like over 165k og kom fra stor service bare noen tusen km før. Jeg tenkte at jeg skulle kjøpe en bil med stor service og så ha 0-problemer videre hehe. Men jeg er veldig glad for at det skjedde når det skjedde. Verste situasjonen hadde vært for meg å stå feks midt i Telemark på vei fra løp med bil og henger bakpå. Jr pleier å være med og drittkjipt å da få havari. Nå er bilen oppe og går og jeg gliser bare fra øre til øre hver km jeg kjører. Eneste jeg angrer på med bilen er at jeg ikke kjøpte meg en tidligere hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store forskjellen her, kontra alle andre sammenlignbare merker er jo at alle disse motorene har fått installert feilkonstruerte lager skåler. For noen motorer får det katastrofale følger, for andre ikke. Olje spørsmålet blir da for å bøte på en feil som allerede er der.

 

- Oljepumpehuset er også feilkonstruert i noen versjoner, uavhengig av stramme load. ukyndig mekaniker eller ikke, du kan med det blotte øye se at det er ett svakt og utilstrekkelig design på de som ofte ryker.

 

At andre bilmerker også har motor havari, eller andre feil betyr jo lite. De 2 overnevnte tingene er jo konstaterte konstruksjonsfeil.

 

For Landrover er det vel desverre bare ett enkelt regnestykke. Hvor mange vil feile innenfor garantitid, med full servicehistorikk? Kontra kostnader med å utbedre feil.

For disse potensielle havariene innebærer jo ingen sikkerhets risiko.

 

Har du en under 8 år gammel bil kan du jo tegne motor/ girforsikring, så er kanskje trygg sånn økonomisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage: helt enig faktisk. Eller faktisk ikke for bigend lagrene blir slitt og går ikke rundt før de er helt ferdig. Lagerfeilen er slik jeg har funnet ut av kun på 05modellene. En annen ting er jo at en kan jo si at v6 generelt er en konstruksjonsfeil da denne har for liten plass til å få store nok lagre.

 

Oljens hovedoppgave er å hindre metallisk kontakt. Dvs en skal kunne demontere en motor som er gått 500k km uten tegn til slitasje på lagrene. I dag er ikke det lengre mulig.

 

Ikke glem at oljesystemet på tdv6 også kan sees på som en konstruksjonsfeil da det ikke er oljetrykk før mange sekunder etter oppstart. Ca 7forbrenninger pr stempel i sekundet uten tilstrekkelig smøring.

 

Slik er det hos alle. Alt er et regnestykke opp mot hva kundene er villig til å akseptere av feil. En kjip bil kan ikke ha masse feil, men en dyr med masse utstyr godtar kundene veldig mye feil før det blir krise.

 

Når det kommer til forsikringen så ja med unntak. For noen år siden var Volvo xc90 så mye tull med at de ikke fikk motor og gir forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som eier disse bilene er det vel mest interessant hva man kan gjøre for å unngå eller utsette havari. Å bytte til oljepumpe med sterkere hus er vel opplagt og bør i alle fall gjøres sammen med registerreimskifte. Å bytte lagerskåler til en bedre type er en litt mer omfattende sak og bør kanskje ikke være nødvendig om man kan ivareta smøring på annet vis.

 

1. Hvilken olje bør en bruke? Anbefalt Castrol olje påstås å ikke være god nok, men hva skal en bruke i stedet? Og hva gjør en når bielen er på service på merkeverksted?

 

2. Oljetilsetninger er kanskje aktuelt? Her finnes det typer som bygger opp et sjikt på friksjonsflatene og de som forbedrer oljens egenskaper. Dette kan kanskje være redningen i forbindelse med forhandlerservice hvor en blir påtvunget Castrol?

 

3. Oljeakkumulator som gir umiddelbart oljetrykk ved start men er ikke så lette å finne plass til eller få koblet til motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En olje som bør duge for biler uten DPF er Valvoline FE Synpower 5w30 A5. Denne inneholder ZDDP-additiv. Denne type additiver er erstattet av andre- som muligens ikke er like bra-i C1-C3-oljene, som biler med DPF som skal ha.

 

Teflon-additiver eller keramiske additiver bør antagelig også vurderes. Men jeg vet ikke om effekten av disse er godt dokumentert. Men mange melder om merkbart stillere motorgang.

 

To oljeskift i året bør også vurderes! Blender man også EGR-ventilene degraderes motorolja seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser denne tråden med interesse. Hadde vært fint om noen som vet hva de snakker om kan svare på Tore sitt første spørsmål.

 

For min 08 modell er ikke blending av EGR et alternativ / mulig. Så hvilken olje skal jeg bruke?

Er Valvoline FE Synpower 5w30 A5 som ESPO henviser til et alternativ? Jeg vet ikke hva DPF er for noe så jeg skjønner egentlig ikke setningen over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...