Rover Tommy Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Hei Dette er kjempe trist. Håper det ordner seg for deg også for vi er mange som har opplevd dette. Det Ståle skriver er direkte feil. Jeg fikk samme svaret når min 05 røk for under 1år siden. Min bror var oppe hos dem og spurte hva de gjorde mtp demontering osv. Da sa de at de pleide å løfte av karrosseriet. Videre har en jeg kjenner i Viking fortalt at han i sjeldent kjører biler opp til sandven med havarerte motorer. Så hvorfor han sier det vet jeg ikke, men det er direkte feil desverre. Et søk i utenlandske "finn.no" så er det sidevis med jaguarer, Peugeoter og Citroënår med motorskade. Dette så jeg når jeg leter etter en delebil for å ta motoren fra til min. Jeg kan ikke på noen måte anbefale å putte en brukt motor i da den allerede har godt slitte lagre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neverluren Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Jeg personlig tror ikke merkeforhandler tør å si noe annet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Hei Rolf. Han fra Sandven svarer forsåvidt riktig angående oljepumpen. Det er som nevnt før i tråden din ikke selve pumpen som er problemet, men oljepumpehuset hvor innfestningen til strammehjulet på registerreimen sitter. sprekker oljepumpe huset der så hopper gjerne registerreimen noen tenner, og det svarte han jo at de hadde en del tilfeller av. Han svarte også at det var problemer med gjengene ( altså innfestningen ) til strammehjulet. Så det er jo en form for innrømmelse av det problemet. Det han ikke nevner er jo at Lr har sendt ut en bulletin som adresserer veivlager problematikken. den har jeg postet i grennes sine tråder, men her er den igjen: : "Reference SSM71816ModelsDiscovery 4 / L319Discovery 3 / L319Range Rover / L405Range Rover Sport / L494Range Rover Sport / L320Title Crankshaft/Crankshaft Bearing Concerns - TDv6 Diesel EngineCategory EngineLast modified 06-May-2014 00:00:00Symptom 499000 Basic EngineContentIssue:Crankshaft/crankshaft bearing failure - TDv6 Diesel Engine.Cause:Low incidence of crankshaft failure are being encountered, caused mainly by incorrect location of the main bearing shells during assembly, or through rotation of the shells during normal use. A new procedure has been implemented to ensure:- more rapid resolution of customer concerns, and- greater visibility of failure modes in order to improve repair process and parts delivery.Action:For any suspected crankshaft/bearing failure, please contact your local Dealer Technical Supportor FRED team for details of the enhanced customer handling procedure.The list below summarises typical symptoms of crankshaft/bearing failure, but please contact your DTS/FRED team if in any doubt as they will be pleased to offer assistance:· Crankshaft is seized, engine cannot be turned either via starter motor or crankshaft pulley bolt.· Oil sump or engine cylinder block is holed, with oil leakage and/or metallic debris found on engine under-tray.· Engine makes a loud ‘rumbling/knocking’ sound when running which worsens as the engine is placed under load. The engine oil pressure warning light may flash or be continuously illuminated, especially at low engine speeds. " Så både Land rover og Sandven er nok godt kjent med begge deler, Han fra Sandven svarer jo diplomatisk i forhold til dette at de har adressert motorer som ikke har fulgt service og olje spesifikasjoner. Du må ha i bakhodet at de er bundet av firma / merke lojalitet, så jeg synes forsåvidt at Sandven gir deg ett greit svar uten å være helt konkret. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RolfM Skrevet 24. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2015 Ja Brage er vel enige med deg at han gir et greit svar i forhold til hva en kan forvente av en som må være merke lojal. Men muligens han kunne nevnt den bulletin som du sender ved. Blir stadig imponert av dine kunnskaper Brage ?? Hei Rolf. Han fra Sandven svarer forsåvidt riktig angående oljepumpen. Det er som nevnt før i tråden din ikke selve pumpen som er problemet, men oljepumpehuset hvor innfestningen til strammehjulet på registerreimen sitter. sprekker oljepumpe huset der så hopper gjerne registerreimen noen tenner, og det svarte han jo at de hadde en del tilfeller av. Han svarte også at det var problemer med gjengene ( altså innfestningen ) til strammehjulet. Så det er jo en form for innrømmelse av det problemet. Det han ikke nevner er jo at Lr har sendt ut en bulletin som adresserer veivlager problematikken. den har jeg postet i grennes sine tråder, men her er den igjen: : "Reference SSM71816 Models Discovery 4 / L319 Discovery 3 / L319 Range Rover / L405 Range Rover Sport / L494 Range Rover Sport / L320 Title Crankshaft/Crankshaft Bearing Concerns - TDv6 Diesel Engine Category Engine Last modified 06-May-2014 00:00:00 Symptom 499000 Basic Engine Content Issue: Crankshaft/crankshaft bearing failure - TDv6 Diesel Engine. Cause: Low incidence of crankshaft failure are being encountered, caused mainly by incorrect location of the main bearing shells during assembly, or through rotation of the shells during normal use. A new procedure has been implemented to ensure: - more rapid resolution of customer concerns, and - greater visibility of failure modes in order to improve repair process and parts delivery. Action: For any suspected crankshaft/bearing failure, please contact your local Dealer Technical Supportor FRED team for details of the enhanced customer handling procedure. The list below summarises typical symptoms of crankshaft/bearing failure, but please contact your DTS/FRED team if in any doubt as they will be pleased to offer assistance: · Crankshaft is seized, engine cannot be turned either via starter motor or crankshaft pulley bolt. · Oil sump or engine cylinder block is holed, with oil leakage and/or metallic debris found on engine under-tray. · Engine makes a loud rumbling/knocking sound when running which worsens as the engine is placed under load. The engine oil pressure warning light may flash or be continuously illuminated, especially at low engine speeds. " Så både Land rover og Sandven er nok godt kjent med begge deler, Han fra Sandven svarer jo diplomatisk i forhold til dette at de har adressert motorer som ikke har fulgt service og olje spesifikasjoner. Du må ha i bakhodet at de er bundet av firma / merke lojalitet, så jeg synes forsåvidt at Sandven gir deg ett greit svar uten å være helt konkret. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lakjerstad Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 Fikk en prøvesmak på et Land Rover Owner Discovery spesial, der står det spesifikt det om innfestninga til oljepumpa og veivlagrene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 Motorpool ga meg et tomt blikk da jeg spurte dem om bulletinen tidlig i våres, da bilen min stod hos den med rast motor. Etter å ha gitt dem referansenummeret og to av dem i verkstedmottaket hadde lest det, skulle de på min oppfordring ta kontakt med JLR Norge. Jeg hørte aldri noe mer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 24. juli 2015 Del Skrevet 24. juli 2015 (endret) "All refurbished engines from April this year have non-turn bearings". Hva betyr dette? Og når var dette skrevet? Hva gjør de med de overhalte motorene som gjør at dette problemet elimineres? Og da er det vel også begrenset til hvem som faktisk gjør denne jobben? Men, hvis hovedproblemet er lagrene, så vil det vel før eller senere ramme alle med TDV6 litt avhengig av motorbelastning/kjøremønster, antall kilometer og hyppighet på oljeskift og oljekvalitet. Jeg vet det er flere bilmerker med store konstruksjonsproblemer på sine motorer, men der gjøres utbedringer/recalls uten å berøre kundene. Hva sier Land Rover til dette voksende problemet? Bilene med disse motorene begynner å bli gamle, så det blir vel bare "enda et dårlig rykte på LR".. Og hva skjer når D3 blir enda noen år gamlere med enda lavere markedspris og eierne ikke finner det lønnsomt å koste denne jobben til rundt 100k for å få den på hjulene igjen? Ser vi da et stort antall D3 på bilopphuggerne? Endret 24. juli 2015 av Sfinx Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rover Tommy Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 (endret) Men, hvis hovedproblemet er lagrene, så vil det vel før eller senere ramme alle med TDV6 litt avhengig av motorbelastning/kjøremønster, antall kilometer og hyppighet på oljeskift og oljekvalitet. Helt riktig desverre Endret 25. juli 2015 av Rover Tommy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Er dette noe NLRK burde adressere til Land Rover noe mer offisielt på vegne av alle D3/RRS eierne i Norge? Vil vel regne med at det faktisk er en del av disse på veiene i Norge. Og kanskje får vi mer oppmerksomhet hvis dette går via hovedklubben. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Må jo være tøff som en Kamikazepilot for å tørre kjøpe en sånn bil.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Tja.. i mine øyne som D3 eier, så er det verdens beste bil. Den tilfredstiller alle ønsker av hva jeg trenger fra en bil. Og hva er egentlig alternativet? Dessverre så må det være en "dum" designfeil som har så store konsekvenser på motoren. Hvis ikke, så hadde nok D3 vært bilen som kunne snudd det vonde ryktet hos de mer nøytrale bilfolkene der ute. For jammen har den bilen vært pålitelig hver eneste dag for min del. Og det er inntrykket jeg tror de aller fleste sitter igjen med også. Men alt det blir jo borte når man sitter og venter på at det store skal skje.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Jeg tror at med tiden vil det komme en løsning på dette, Land rover eiere har det med å være kreativ når gjelder å finne effektive økonomiske løsninger på velkjente problemer. Allerede nå er det vist mulig å få tak i nye lagerskålersom ikke vil kunne rotere. Problemet er å finne en effektiv måte å skifte de på, som ikke involverer å ta ut motoren. Etter å ha lest litt rundt temaet ser det ut som om noen nærmer seg en OK løsning. Hvis du kan unngå å reslipe veiven, bruke std dim lagerskåler og klarer å skifte de gjennom bunnpannen, så ville det være en god løsning...men det er mye hvis . Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rover Tommy Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Det er mulig å bytte lagrene via bunnen uten å ta ut motoren, men det er trangt og vanskelig. Første problemet er å få ned bunnpannen og ikke bare sumpen. Forakselen må nok av. Neste er at det er ikke all verdens plass inni motoren pga det er en v6. Her er også første del av problemet. Pga v6 er lager banen veldig liten. Å bytte lagre krever renslighet for å forhindre at det kommer skitt/støv imellom. Det er heller ikke mulig å kjøre oljepumpen uten å rotere veiven. Dette er andre del av problemet. Dvs pga konstruksjonen og mangelen på tilbakeslagsventil og høytsittende filter så renner filteret tomt når motoren stopper. Dette gjør at motoren må pumpe mye olje før det blir trykk pga oljesystemet blir helt tømt på forholdsvis kort tid. (Har en transporter t5 og der står det faktisk oljetrykk på motoren i over 1uke etter motoren var bruk sist. Det er jo pressisjonens hjemland så er nok ikke annet å forvente, men det sier jo hvordan vw har løst problemet med lagrene). Når en har fått byttet rådelagrene som er de vanskeligste så kan en lykkelig bruke bilen veldig lang tid videre. Vil selvsagt anbefale å bytte rammelagrene i samme slengen siden de er mye lettere å komme til og alt ligger til rette for det. (Det er rådelagrene som blir slitt hver gang motoren starter siden de er tørre. Belastningen kommer i toppen og de fysiske lovene gjør at toppen blir først tørr for væske. Rammelagrenes belastning er i bunn hvor oljen vil ligge MYE lengre. Lagrene er i dag like og eneste som hindrer dem i å rotere er presset fra lagerbukkene. Det vil kreve maskinering av lagerbukkene og rådens bigend for å kunne sette inn lagre med "sperre". Den sperren er forøvrig kun for at lageret skal ligge på plass under montering og vil gi en falsk trygghet hvis en tror at en 3mm tapp skal hindre rotasjon om oljefilmen forsvinner. Dette har jeg sett mange ganger. Kort fortalt: går et lager tomt for olje vil det på et tidspunkt sveise seg fast til veiven og begynne å montere. Det har vært prøvd med ulike locktite produkter uten hell. Det er kun oljefilmen som kan hindre at lageret skal gå rundt. Derfor er jeg så opphengt i at det MÅ være skikkelig olje og eventuelt tilsetninger som blir værende på lageret for å hindre metallisk kontakt) Videre så må jeg bare si at uansett om motoren ryker så er bilen sååååå fantastisk digg på alle måter at det blir glemt når bilen er oppe å går igjen. Økonomisk tips er å tenke at den ryker og sette av litt penger hver måned. Sett feks av 1kr pr km. Ikke mye, men da kan en si at en hver 150k km kan bytte motor. Den store summen er ille, men pr km er det slett ikke ille. Tenk dere en MB som må bytte airsuspension systemet hver 50k km eller en bmw hvor en må belage seg på 100k i året på elektriske problemer hehe. Eller enda verre, xc90 haha Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnulf Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 For meg høres det jo ut som noe man må leve med dette her, når/hvis det først inntreffer så hadde det vært alreit å kunne ta ut motoren på normalt vis uten å løfte karosseriet. Er det slik at det "bare" er rådelagrene, eller er det også veiven sine lagre? Man slipper å gjøre annet enn å eventuelt bytte lagrene i blokka og ikke begynne med kjerneborring osv. Det hadde også vært fint om det var tilgjengelig økonomisk fornuftige deler for å utbedre problemet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Min motor ble byttet uten å løfte karosseriet. Ikke spør meg hvordan men det er altså mulig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 (endret) Lagerdeler er nå tilgjengelig i følge Disco3.co.uk. Det anbefales å bytte til nye FØR uheller er ute. Så slipper man å bytte motor. Og da er man kvitt problemet for alltid. Tut tut i mange kilometer! Men, som Rover Tommy sier, det er trangt som fy og krever kompetanse fra noen som kan dette her. Det er ikke bare å bestille deler og levere den til det lokale verkstedet. Kanskje kommer det noen som spesialiserer seg på dette i Norge fremover uten å ta fantasipriser (for her er det et stort marked!). Evt kan det være verdt å ta turen til UK for å forhindre et motorras - for det kommer til å komme uten disse oppgradertr lagerne. Endret 26. juli 2015 av Sfinx Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rover Tommy Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 En skal ha ufattelig flaks egentlig om en kun skal trenge å bytte lagre når uhellet er ute. Min motor gikk uten belastning og jeg stoppet egentlig så fort jeg skjønte det var ulyder. Til tross for dette var 2lagre dradd med. Pga dette måtte jeg bytte 2råder og veiven for å unngå å måtte maskinere. Hadde jeg motoren gått litt lengre og gjerne med mye belastning så er jeg ganske sikker på at blokken hadde vært for dyr til å fikse. Positive er at det finnes shortblock og disse koster under 30k og da trenger en ikke tenke på å måtte bytte lagrene. Bunnen er ny og må kjøres inn på nytt dog. Å ta ut motoren uten å løfte av gjorde jeg og var egentlig en veldig grei jobb, men tidvis trangt. Jeg klarte også å unngå å tappe av AC-systemet. Hvis dette må tappes så kan en fort regne 10k ekstra der. Jeg ønsket å få dette rettet opp så billig som mulig og gjorde alt selv. En bør ha noe kompetanse mtp montering av en motor, men det er ikke verre enn at de som skrur en del kan klare det. Viktig å passe på momenter og rekkefølgen samt det viktigste av alt. RENHOLD. Tar en ned forakselen så skal det slik jeg ser det være ganske greit å komme til. Tror en skal klare det uten å ta av girkassen også faktisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Ja, men man kan jo bytte lagrene som vedlikehold før man får antydninger til havari. Selv om de fleste tdv6 sikkert allerede har en del slitasje. Ja, det er en stor jobb kun som preventivt vedlikehold, men det er MYE rimeligere enn å måtte bytte motor ved ras. Husk at de aller fleste setter bort denne jobben og da er vi fort over 100k. Så hvis noen begynner å ta på seg bytte av lager på tdv6 som et preventivt vedlikehold, så tror jeg det ligger mye å hente der. Både for kunder og oppdragsgiver. Noen som vil starte kommersielt ;-)??! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Ja, men man kan jo bytte lagrene som vedlikehold før man får antydninger til havari. Selv om de fleste tdv6 sikkert allerede har en del slitasje. Jeg mener ja. Nå kjenner ikke jeg motoren spesiellt godt utover det jeg har lest, men teoretisk så går jo veiven i en oljefilm på lagrene, selvfølgelig er det litt slitasje, men slitasjen er nok størst på selve lagerskålene. - Det som er feilen med de opprinnelige lagerskålene er at de er litt korte( de følger ikke halvmånen hele veien rundt for å si det sånn ) det betyr at det er rom for bevegelse, når de kan bevege seg slik vil de slites mer enn normalt, og da til slutt følger de med veiven rundt og blokkerer oljetilførselen som = totalhavari. - Ved å montere nye lagerskåler, samme dimensjon men korrekt lengde. Så vil du unngå problemet. At det ikke er kommet spesiellt lengere i fremgangsmåten for å skifte disse skyldes nok at slike lager skåler er nokså nylig blitt tilgjengelig. http://www.ebay.co.uk/itm/Land-Rover-Range-Rover-Sport-2-7-TDV6-Crankshaft-Bearings-3-Sizes-/151606959650?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item234c7a9e22#ht_2928wt_1033 Så ja jeg er av den personlige oppfatning at det burde gå helt fint å skifte bare lagerskålene til nye forbedrede skåler, for å slippe å gå å vente på en utgift i 100 tusen kr klassen, men hvor mye jobb det er vet jeg ikke . Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Jeg har forhørt meg litt på disco3 forumet i UK, for å høre om noen har fått denne jobben utført. Altså ikke tilknyttet havari. Bare for å få en indikasjon på hvor vi ligger i pris/arbeid. Har ikke hørt noe. Men som du sier, Brage, så er disse lagerskålene blitt kommersielt tilgjengelig nå nylig og dermed ikke så mange som har kommet seg dit hen og fått dette gjort. Men det viser at det er bevegelse på området og det er bare et spørsmål om tid før noen tar på seg dette i større skala på disse motorene. Dessverre, så er det nok mange tdv6 som vil havarere i mellomtiden.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Er det et beviselig faktum at denne svakheten er videreført i 3,0-motorene i Disco 4 som selges i dag? I såfall kan jo dette være et interessant utgangspunkt for en artikkel og et intervju med noen fra JLR i neste nummer av klubbladet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Hvordan får du byttet bakerste lager uten å dele motor og girboks Brage? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Er det et beviselig faktum at denne svakheten er videreført i 3,0-motorene i Disco 4 som selges i dag? I såfall kan jo dette være et interessant utgangspunkt for en artikkel og et intervju med noen fra JLR i neste nummer av klubbladet... Det ryktes at LR har utbedret problemet knyttet til lager i D4, slik at de har vært klar over problemet på D3. Det interessante er jo at LR har kommet med en egen TOPIX på dette. Jeg foreslo også at NLRK burde ta dette opp med LR på vegne av D3 eierne i Norge. Det gir litt mer tyngde enn enkelthenvendelser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peres Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Noen som har noen tanker om QMI kan være et tiltak/middel som reduserer sannsynlighet for at denne situasjonen med lager havari oppstår? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Jeg har kjørt Qmi motorvask/rens og behandling på min. Tenker at det ikke skader ihvertfall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.