Gå til innhold

Hvordan støpe søyler/forankre søyler til terrasse på berggrunn


yarnslayer

Anbefalte innlegg

Ærede medforumister. Utifra samlet kunnskap på dette forumet regner jeg med at det kanskje er noen som vet mer enn oss om støping av søyler/forankring på fjell?

 

Under det som igjen skal bli veranda er det skrått berg oppe i dagen. (Slak helning.) Regner med å sette søyler/betongfundament der for så å bygge opp til passe høyde med tre. Den siden av saken er grei. Men støpesiden er litt mer ullen.

 

Siden dette blir liggende rett på berg har vi forstått at det bør forankres. Og at forankring skjer gjennom å bore ned kamstål som man støper fast med et høy'di-produkt og så setter forskaling rundt og støper videre opp til ønsket høyde med betong. Stemmer det? Hvor mye og hvor dypt må man bore? Klarer det seg med ett 10mm kamstål pr søyle? (Disse betongpunktene trenger ikke å bli høyere enn 20 -30 cm - og vi er ikke helt enige med oss elv om vi skal sette ned stolpesko eller ikke.) Vi leser videre at armering i små søyler/blokker på fast grunn som kun får trykk ovenfra ikke trengs?

 

Det er altså "hvordan støpe noe som sitter godt nok og blir sterkt nok" under sånne forhold vi lurer på...

Den verandaen vi rev lå på 7-8 lecablokker som lå "slengt i skråningen" og forankret i kledningen i motsatt ende og var på vei framover/nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare bore ned og lime fast stolpesko direkte i fjellet?

Hvis dere skal støpe, ville jeg helt klart ha forankret med kamstål 10 - 12 mm. Støpt og rettet av såle. Salen ville jeg støpt med baderomsstøp siden denne ikke flyter og et ganske lik det de benytter til nedstøp av kantstein. Oppå sålen ville jeg enten benyttet papp støperør med armeringskoiler og senterarmering i, eller murt opp mrd søyleblokker.

En ting å huske på, er å vanne/ og dekke til støp dersom det er eller vil komme til å bli over 15°C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen såle? bare søyler(støperør)/kæbber(firkanter på 40x40ish) å reise stolpene på. Prosjektet likner veldig på det som er beskrevet her: http://www.byggebolig.no/hage-uterom/terrasse-pa-soyler-dimensjoner-og-materialvalg med hensyn på terreng, skråning og materialvalg. Vår veranda er større, 7,1x11,4 butto (om det hadde vært en firkant... i realiteten er det en L)

 

Med hensyn til nedboring av stolpesko direkte: Hvordan er da holdbarheten? Er ikke sånt utsatt for rust da? Ideen virker jo besnærende lettvindt. Sånn som jeg ser er det eneste argumentet "for" søyler at man får litt bedre plass å justere stolpene på oppå 30x30 eller 40x40-blokker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også satt stolpesko rett ned i berget. Lager du en søyle og monterer en sko der blir det en hengsel. Det unngår du med å få skoen så lavt som mulig.

Skoene er varmgalvanisert, og du støper dem fast i hullet, eller limer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget - jeg liker veldig godt forenklende løsninger. ;)

Regner med det er hey'di bolt fast vi trenger til stolpeskoene da..? Og å leie en borhammer. Eller er kanskje biltema sine til rundt 1200 "grei nok"? Alle høydejusteringer tar man jo med stolpene, så den siden av saken er grei.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei en diger borhammerjævel. Jeg leier ut et digert beist selv, som tygger granitt så det suser med riktige bor. Du får sikkert tak i lokalt, Maxbo bruker leie ut samt Coop-obs bygg. Jeg ville brukt mye grovere kamstål enn 10mm, jeg mener 18mm er minimum. Disse små leketøyene fra Biltema er fine til 4,6 og til nød 8mm bor, men grovere hull sliter de med. Ikke blir det billigere heller, om du bare trenger de få hullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei en diger borhammerjævel. Jeg leier ut et digert beist selv, som tygger granitt så det suser med riktige bor. Du får sikkert tak i lokalt, Maxbo bruker leie ut samt Coop-obs bygg. Jeg ville brukt mye grovere kamstål enn 10mm, jeg mener 18mm er minimum. Disse små leketøyene fra Biltema er fine til 4,6 og til nød 8mm bor, men grovere hull sliter de med. Ikke blir det billigere heller, om du bare trenger de få hullene.

 

Du holder ikke tilfeldigvis til nær svenskegrensa på Østlandet ... ?

 

Nittedal er et stykke unna, ja. Vi finner vel noen som leverer sånt.

 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Yarn.

 

Jeg har gjort akkurat det du spør om på min terrasse. Jeg borret bare 5-10 cm ned i fjellet som du tenkte selv. Satte ned armeringsjern. Kjøpte inn 20 cm diameter støyperør ( ps ikke ta for tynne, det ser bare dumt ut ). Forskallet opp rørene og la en lett støyp rundt foten på disse. Slik at de står i ro, når de blir fylt.

Når rørene er fylt la jeg to pinner på tvers av toppen og slapp stolpeskoen ned på disse. Jeg vatret ut toppen på alle rørene slik at alle stolpeskoene havnet i samme høyde. Nokså enkelt.

 

Jeg støypte ned 22 rør i forskjellige lengder fra 50cm til 2 meter, disse ble alle fylt på en gang med sementbil. Derfor er det viktig å ha en plan for å raskt kunne sette ned alle skoene slik at de havner i rett høyde. Terrassen skal jo helst være plan etterpå. Noe justering kan du gjøre inne i skoen.

 

Lykke til.

mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har altså inntil 2m betongsøyler under terrassen? Det må ha blitt en anseelig mengde betong.

Vi kommer nok til å bruke tre for å komme opp til selve terrassen. (Det er dessuten så greit å sage i passe lengde.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har altså inntil 2m betongsøyler under terrassen? Det må ha blitt en anseelig mengde betong.

 

Joda gikk med litt betong, men det kom en sånn betong bil med fyllerør, derfor ristet det godt i rørene når de ble fylt. At noen rør ble så lange skyldtes at fjellet var nokså ujevnt som det var, alle søylene stikker bare sånn 30 cm over bakkenivå, derfor kunne jeg ikke bruke tre ;) . Var ikke så dyrt med den betongbilen, ble billigere enn å kjøpe masse småsekker å blande selv.

 

Jeg mener at du ikke trenger å borre armerings jernene så dypt ned i fjellet, fordi tyngden av terrassen holder jo press på søylene nedover, det er bare slik at de ikke skal skli av festet, i fjellet, der det er litt helning.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn å forstå.

Forskjellen her er at det ikke blir noen masse som skal tilbake oppå berget. Det er bare snaufjell, ikke "gravd ned til fast grunn".

 

Fant ut at jobben har borhammer, så da blir det nok å låne den og prøve seg fram med stolpesko og gysemasse (<- kult ord!), tenker jeg. Verre enn leca lagt på skrå og som har sprukket under vekta blir det neppe....

Jeg takker så pent for alle innspill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen her er at det ikke blir noen masse som skal tilbake oppå berget. Det er bare snaufjell

 

Da er det jo veldig viktig at det ser litt pent ut den metoden Dere nå velger, Du trenger en riktig kraftig borhammerjævel ( som han sa ) og noen veldig bra bor ikke minst, for å borre søyla skoa rett ned i fjellet.

Det er en veldig gos løsning hvis du har maskineriet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - den skal kles inn etterhvert også - planen er å få vinterlager til kanoen under i den delen hvor det blir over halvannen meter opp til dekket. Men ja - vi får prøvebore og se. Ingen (!) leier ut utstyr lenger i Halden etter at Ramirent flyttet, så det er litt kinkig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ordner seg med borhammer. Det er bedre å leie en skikkelig borhammer fremfor å kjøpe noe billig. Har selv en billig borhammer som fungerer fint til småting, men da jeg skulle bore 4 stk 20 mm hull til fundament til flaggstangen for mange år siden, så kom jeg bare 10 mm ned i fjellet. Dybden på hullet måtte være 25 cm. Leide i stedet en kraftig DeWalt med proff bor. Var som å bore i smør og jobben var gjort på under 15 minutter..

Hvis dere ender opp med å feste armeringsjern i fjellet før dere støper: Dere trenger ikke lime dem fast med Hey'di. Armeringsjern har "mothakere" (riller), så hvis dere borer hull på skrå i ulike retninger tilsvarende dimensjon på jernet, så slår dere dem fast i fjellet... De løsner aldri igjen.

Lykke til med jobben ?

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det samme på hytta nå, Biltema slagbormaskin m/20mm bor og heydi rapid. en søylesko pr 5 minutt blir det, herding tar knapt 30 min. søyler i impregnert 2 stk sammenspikrede 2x4"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det leie av borhammer fra Coop. Fungerte mye bedre enn slagdillen fra Metabo og vel verdt leien. Prøver oss med ankermassen fra Biltema. Rapid skal ha større klarning enn kjæresten gadd å bore. :) Det blir litt betongkæbber, litt søylesko og en liten mur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Et relatert spørsmål: jeg skal forankre en støyskjerm i bakken, og har gravd ut hull jeg skal fylle med støp. Men en standard stolpesko gir lite sideveis stivhet. Finnes det noe som forankres i støpen på flere steder, eller er det hensiktsmessig å bruke to galvaniserte plater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjort en litt annen variant her. Gravd hull, og satt ned hule betongblokker (i retning av denne https://www.byggmax.no/stein/murstein/betongblokker-multi-12-grå-p690319, men de vi har brukt har bare ett senterhull som er noe større). Deretter banket vi 2-3 armeringsjern ned i bakken gjennom hullet, til armeringsjernet var under overflaten på blokken. Deretter ble hullet i blokken fylt med støp og stolpesko. Var relativt lettvint, gikk raskt, og det har ligget helt stille til nå. Men nå er vi ikke plaget av at underlaget beveger seg med frost og slikt her da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en standard stolpesko gir lite sideveis stivhet. Finnes det noe som forankres i støpen på flere steder

 

Jeg forstår ikke helt hva du mener her. En slik sko nedstøpt i betong er dønn stiv i alle retninger.

 

9106625691678.jpg

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg forstår ikke helt hva du mener her. En slik sko nedstøpt i betong er dønn stiv i alle retninger.

 

9106625691678.jpg

 

Mvh Brage

OK. Trodde at en søyle med diameter på en cm eller så ville gi god bæring, men lite stabilitet sideveis, altså mot at stolpen vil flekse mye i gjerdets/veggens tverr-retning? Endret av Truls Vikin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En søyle er ikke sideveis stabil. Noen som husker en viss bro på E18? Søyler kan tåle ganske stor vertikal belastning mens sideveis tåler den lite. Og så er det noe som heter bukling. JO større diameter jo mer stabil er den.

Denne stolpeskoen er fin så lenge den er helt eller nesten helt nedstøpt i betong. Det er vel det Brage mener.

 

modes_full.png

 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står en sånn stolpesko noenlunde rett skal en bygge utrolig diger terrasse før den svikter..

 

 

Vi har laget en del slike selv, 20mm kamstål påsveist tilskjært 4kantrør. Kamstålet fikk skjært et spor, i sporet satte vi en kile. Slippes forsiktig ned i 20mm hull, et skikkelig klask med slegge og en får aldri opp igjen stolpeskoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...