Gå til innhold

D3 lader ikke etter bytte av multireim


Ulven

Anbefalte innlegg

God aften godtfolk

 

Beklager lang post

 

Hadde bilen inne til service og fikk tilbakemelding på litt i overkant av hva som skulle fikses, så jeg måtte ta noe av det selv. Fikk beskjed om at strammeren til multireima måtte byttes blant annet.

Jeg måtte bruke bilen i påvente av deler og jeg hørte heller ingen lyd som skulle tilsi at det var noen umiddelbar krise, før jeg en natt på vei hjem fra jobb først fikk Low power mode på stereoen og så mindre og mindre spenning på batteriet, dette ble monitorert via servicemenyen i displayet. Klokka var alt for seint og jeg måtte hjem så tok sjansen på å kjøre og 50 meter før garasjen gikk displayet i svart og jeg fikk hele juletreet i dashbordet med alt av lamper og HDC fail og alt som var.

I dag fikk jeg deler og jeg byttet både øvre og nedre strammer, samt belte mens batteriet ble satt til lading.

Når jeg skal ta en prøvetur ser jeg at servicemenyen sier 11,5V og live data fra Hawkeye sier 12.7 fra start og den kryper ned mot 12.0, men på hawkeye går den opp mot 12,2-3 så lenge jeg kjører over 2000RPM.

 

Jeg fikk ikke batterilampa i dashbordet verken før eller etter byttet av multireim, men når jeg måler rett på polene til batteriet får jeg rundt 12V tomgang og litt høyrere hvis jeg ruser opp mot 2000rpm.

 

Det er vel bare å bestille dynamo og la bilen stå til jeg får byttet den?

 

Det jeg egentlig lurer på er om dynamoen gikk pga at den øvre strammeren til multireima skar seg og gjorde at reima ikke gikk som den skulle eller om dette bare er en tilfeldighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke lysende ladelampe, men målte lav ladespenning. Når batteriet ikke er fulladet, bør den lade fra 13,5 og opp til over 14 V, avhengig av hvor langt fra fulladet batteriet er.

Jeg kjøpte en enkel V-måler til å sette i sigarettuttaket på Biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Batterimonitor-1224-V-2000028594/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

07 gått 165'. Batterier er 3 år, mens dynamoen er nok ikke skiftet. Var bare rart jeg ikke får ladelyset i dashbordet

Har du sjekket at alle ledninger er koblet på dynamoen og at de er koblet ti på rett sted og er hele?

Uten ladelys kan det virke som om det er en tilkobling som mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så hvertfall ingen opplagte mangler når jeg var der nede, men det har jo virket fint tidligere. Men jeg kan så klart ha klart å ødelagt noe da jeg måtte bruke den som litt mothold når jeg skulle ta av reima.

 

Da skal jeg sjekke ut diodedelen når jeg får sett på det i helga. Takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei ja, bilen er på veien igjen. Det ble kjøpt inn ny dynamo og nytt batteri for sikkerhets skyld. Så får jeg se om jeg får sett på den gamle dynamoen når tiden strekker til. Det eneste er at jeg syns den lader litt lavt. Rundt 13,8V ved 2000rpm. Har ohmet kablene fra dynamo til batteri uten motstand, men har ikke fått sjekket hva den lader direkte på dynamo. Leste et sted at noen mente stiftene på dynamoen måtte slite seg til litt så får se om den lader bedre etterhvert. Batteriet ligger rundt 12,7V etter stans, uansett hvor korte turer jeg har tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lader rett over 14 Volt de første minuttene, avhengig av temperatur etc.

Etter batteri & dynamo bytte

DSC_2490.JPG

Endret av oggioffshore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva stabiliserer den seg på etter de første minuttene da Oggioffshore?

 

Via Hawkeye ser det ut som den lader rundt 14,4 rett etter oppstart, men faller til 13,8 før det har gått et minutt har jeg inntrykk av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva stabiliserer den seg på etter de første minuttene da Oggioffshore?

 

Via Hawkeye ser det ut som den lader rundt 14,4 rett etter oppstart, men faller til 13,8 før det har gått et minutt har jeg inntrykk av

 

den har stått i ro noen uker.

så i dag begynte den å lade med 15 Volt, og etter 30 min, stabillisert seg på 13,7.

 

er rundt 17 grader i bergen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

den har stått i ro noen uker.

så i dag begynte den å lade med 15 Volt, og etter 30 min, stabillisert seg på 13,7.

 

er rundt 17 grader i bergen i dag.

LIten snutt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...