Gå til innhold

D3 turbilen


Ranger

Anbefalte innlegg

I dag ble det byttet foringer  på stab.staget forran. Har hatt et lite knepp ved ujevn vei.

Veldig trangt  på begge sider. Måtte løsne kjøleren (?) på høyresiden og sette inn en 1cm lenger bolt når det skulle sammen. Unnlot å løsne braketten for differensialen for de bolte satt noe inni h%$#. Bildet viser en lang en jeg brukte for å presse stål beslaget over gummi foringen.

 

2022-08-14 15.39.12-1.jpg

 

Litt forskjellig fasong  på foringene.

2022-08-14 16.54.58.jpg

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

3 punkter kontrollert på PPK i dag med godt resultat :)

- foring i stag bak venstre. Bytter staget høyre side ila høsten. De er jo kjørt like langt.

- 13 pins kontakten hadde et par dårlige koblinger. Kjøpte tester for å finne feilen.

- opphengs plast "klipsene" for bremserøret bak over diff var "sprukket".  

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vurderer bytte her også... Men mere vått enn snø 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
33 minutter siden, motom skrev:

Vet LRTime på youtube laget en slik tilkobling men han laget vel den selv. Noen som har gjort noe slikt før og evt vet om et sted man kan kjøpe rett tilkobling?

 

Han laget en permanent løsning for å ha trykkmåler inni bilen. 

 

Oljetrykk er jo ikke ett stort problem på disse motorene.

Det store problemet er jo når pumpehuset knekker der bolten til reimstrammer sitter. Derfor byttes pumpa for å sikre seg mot brudd etter registerbytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2023 den 12.28, YMK skrev:

Han laget en permanent løsning for å ha trykkmåler inni bilen. 

Ja jeg så "den svære klumpen" han lagde.

Jeg har bestilt en slik etter å ha funnet på disco3 forumet at gjengene er 1/4 in. NPT: 

https://www.summitracing.com/parts/sdk-c2oz9b339dp

Så får vi se om det blir plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skruing i dag. Holdt på å kaste inn hånkleet da jeg ikke fikk av oljepumpen blush men etter litt mat og kaffe var det bare å hive seg på dynamo og brakett. Den må bort for å kunne trekke pumpen frem. Da ble det også mulig å bruke glidehammer på siden for å løsne pumpen. Tok også av braketten for viften og vannpumpen for bedre oversikt og plass.

Selve registerreim byttet er jo enkelt. Det er disse andre tingene som kompliserer prosessen.

 

I morgen skal låsen på fleksplata ut så jeg kan dreie motoren to runder. Fingers crossed.:rolleyes:

 

2023-01-21 15.25.27.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er alt skrudd sammen. :rolleyes:

Takk til YMK for lån av låse verktøy for fleksplate og kamdrev. :)

Takk til LR Time for fine beskrivelser. :)

Og uten workshop manual for momenter og diverse bilder hadde dette ikke gått like bra.  Kom til multireim og hadde to reimhjul med samme boltmønster. Tegningen avgjorde saken :P

 

Kjøleveske fylt opp. Fant luftingen til kjølevesken. Tenkte andre også ville vite hvor den er så jeg laget pil på bildet...

 

Venter nå bare på at oljen skal sige ned i oljepumpen slik LR Time gjorde det ca 30 minutter ute i videoen.

Ligger bare en strips i åpningen på ventilen så det går ikke så fort. Hadde heldigvis et nytt filter så jeg offret det gamle.

 

Startup blir i morgen...

 

 

2023-01-22 20.45.25.jpg

2023-01-22 20.46.19.jpg

2023-01-22 20.46.08.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvetur med varm motor gjennomført rett før snøstormen overfalt oss. Det ser bra ut så langt. :P

Litt etter fylling av kjøleveske på kald motor og sjekke av olje nivå; så en inspeksjon under før jeg skrur på platene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid spennende om gjenger etc passer. Har nå lørt at NPT betyr at gjengene er kone?

Kan ikke kjøre med dette oppsettet, men artig å se tallet på kald motor. Koblet bare opp med krokodille klemmeledninger.

Lånes ut til trengende i nærområdet :rolleyes:

2023-01-26 21.20.04.jpg

2023-01-26 21.07.02.jpg

2023-01-26 21.03.58.jpg

68 psi = 4,6 bar på kald motor.

på tomgang.

Adapter https://www.summitracing.com/parts/sdk-c2oz9b339dp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...