Gå til innhold

D3 turbilen


Ranger

Anbefalte innlegg

2 timer siden, lafterolf skrev:

Knallbra lenke. Er lagt på startsiden på telefonen nå. Takk.:)

Du trenger den kanskje daglig? :P

En funksjon som kanskje går under radaren for en vanlig selger er bla: Rear Axle Differential type. Tenker denne siden dokumenter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ranger skrev:

Du trenger den kanskje daglig? :P

En funksjon som kanskje går under radaren for en vanlig selger er bla: Rear Axle Differential type. Tenker denne siden dokumenter dette.

 

Denne siden er egentlig den eneste som gir ett kjapt svar på om det er sperre eller ikke på nyere lr :)

Har brukt den i årevis 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det dukket opp melding om art DPF måtte regeneres. Kjørte langt og lenge med >2000 over 60km/t som det står i boken.

Meldingen forsvant ikke så jeg tok frem IIDtool og fikk opp skjermbildet under. Vi hadde god fart på E6, men IIDtool viste 0 km/h. Denne funksjonen fikk ikke inn hastigheten som må til for å starte regenerering. I dag har jeg oppdatert firmware på ODBII pluggen så får vi se om det hjelper..

Noen andre som har opplevd det samme?

 

 

2023-05-18 D3 DPF IIDTOOL.jpg

Et par dager senere var DPF meldingen borte helt av seg selv...

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Gullande reint nedi der... :blink::rolleyes:

 

Er på tur opp etter E6 igjen... Snart Narvik 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, oggioffshore skrev:

Er på tur opp etter E6 igjen... Snart Narvik 

Så et bilde i en annet tråd her på forumet; ingen campingvogn på kroken i år.  God tur nordover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det ble ikke billig, men dette blir vel bra :P

Boltene på flensen bak satt noe sinnsykt (150Nm på montering). Et bakhjul i luften og girkassen i fri, for å kunne dreie akslingen. Brukte håndbrekket for å holde akslingen i ro mens jeg dro i latmannen.

2023-08-29 21.24.20.jpg

2023-08-29 21.23.59.jpg

2023-08-29 20.48.55.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har også brukt Biltema xenon i mange år, gjør samme nytten som orginale pærer til en brøkdel av prisen.
Nå sist var Biltema tomme for D1S, så da endte jeg opp på Jula. Og sjokkerende nok lyser også pæren derfra. Hamron-merke som koster 100kr mer enn Biltema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Biltemapærer på D4'en og var _ikke_ fornøyd (D3S på D4?).

 

Ikke lyste de spesielt bra, og levetiden var mildt sagt elendig. Husker ikke hvor mange pærer jeg var gjennom før bilen skulle på PKK - og da sluknet jammen den ene pæren igjen. Så da ble det tilbake til orginalpærer som holdt resten av tiden jeg eide bilen. Mht antall pærer, pluss irritasjon pluss turer til BT så er jeg ikke så sikker på at de var noe billigere enn orginalpærer.

Men det kan jo hende de har forbedret kvaliteten der som på så mange andre ting de selger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, iknutis skrev:

 Hamron-merke som koster 100kr mer enn Biltema.

Sjekket den lokale Jula - ikke D2S i hylla. Så da ble BT denne gangen.

De gamle varte 4,5 år i følge bilens journal.

Jeg vet noen som har bygd om slik at posisjon 0 gir tåkelys som kjørelys. Det sparer xenone pærene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt nærmere 100 000 km. 

Med Philips xtreme vision xenon pærer. 

Bytta til de da eg kjøpte bilen i 2014. 

Skal sies at eg kjører mye med kun bruk av kjørelys /drl... 

 

Men de er gjerne dyre, men de holder. Min erfaring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I iveren etter å få lysene i orden kombinert med råd på andre forum (!) handlet jeg fra skruvat.no  (aldri mer) fordi de hadde balaster på "lager". De ble sendt etter fire dager..

 

Anyway. Selger de videre til en fordelaktig pris om noen er interessert. Send meg en PM.

https://www.skruvat.no/Styreapparat-belysning-P1704948.aspx

 

IMG_6590.jpg

IMG_6589.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varsel om slitte "Brake pads" kom en uke før dekkskifte. Sjekket venstre forran der kabeln er festet. Kun indre kloss var slitt. Byttet den så vi var i drift noen dager. Byttet til vinterhjule og sjekket glider. Ikke mye funksjon der..

 

Nye "CALIPER CARRIER" er ankommet og byttes fortløpende sammen med nye klosser og varsel kabel (som alltid ryker ved bytte av klosser).

 

Det finnes rep set, men jeg har ikke tid til eksperimentering

https://www.advancedfactors.co.uk/lr017032-see500020-caliper-slider-kit-98194-p.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med alle fire hjørner. Nye glidere, klosser og varsel ledninger.

 

IMG_6636.jpg

Rart at de klossene, både fremme og bak, var de to som var mest slitt

IMG_6637.jpg

Edit: 

Rart at de klossene, både fremme og bak, som hadde varsel ledning, var de to som var mest slitt.

Tar man vedlikeholdet med å sjekke gummi og fylle med fett burde dette holde lenge. Når det går for lang tid blir det trøbbel. Det er bare å trekke gliderne rett ut om de ikke sitter fast.

 

Har tatt vare på de bak. De fungerte fint, men byttet alikevel.

Forran er de litt mer tvilsom, men de går på reservedelslageret om noen skulle være nøden en gang i fremtiden.

IMG_6639.jpg

O-ringen på første bilde er en linselus.:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de bare har uejvnt slittasje. 

jeg fikk også beskjed etter ppk at alle kloser bør byttes i nærmeste framtiden, men etter hjullskift fik jeg vite at slitne er kun på venstre bakhjull. 

 

det egentlig anbefales ikke å vente på slitasjevarsele, da de sitter kun på 2 hjull av 4. 

om det er også slitne bremseskriver, da de spiser en dell av totalt tykkelse av kloser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Lysene kom i går. Fikk hentet dem før vi kjørte på hytta.

 

Men så langt kom vi ikke 😞  Står her med hjullager havari høyre bak. Varmgang og ulyd. Ulyden kom mellom Svendsby og Lyngseidet og ble bare værre og værre.  Nye lager og spindel ligger i garasjen hjemme.

Fikk respons på e-post i dag. De har diagnose for LR. Enklest å få de til å gjøre jobben. Får pris mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...