Gå til innhold

Vibrasjoner


Gunnarel

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et litt merkelig fenomen på bilen min. En sjelden gang, når jeg jeg får bilen opp i litt fart, 50 til 60 kmh, får jeg en veldig vibrasjon i bilen. Første gangen trodde jeg at det var ubalanse i et hjul, eller at hjulet var løst. Jeg sjekket hjulmutterne ved å jekke opp bilen, men de var i orden. Etter neste vibrasjonstur prøvde jeg å løse problemet ved å sette på og løsne det elektroniske brekket. Det virket, vibrasjonene ble borte. Men av og til, sist ette å ha kjørt på dårlig vei, kom fenomenet tilbake. jeg satte på brekket og alt ble bra.

Men det må jo være noe som er galt? Er det noen som har en ide om hva?

 

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt ukjent. Hadde det samme på min D4. Vibrasjoner som kom av og til. Mine forsvant oftest ved å stoppe helt.

 

Men - siden dette var grinete EPB, så ble det jo selvsagt verre over tid, og til slutt hang det på hele tiden. Endte med at jeg til syvende og siste måtte demontere, rense, smøre og overhale - som så mange andre. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signaturer forandres innimellom, og bruker man søkefunksjonen for å lete etter løsning på problemet ender man opp.med å måtte lese igjennom poster bare for å finne ut hvilken bil spørsmålet handler om.

Signaturer vises heller ikke på nettbrett og telefon.

 

Derfor maser jeg litt på bilinfo Roar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signaturer forandres innimellom, og bruker man søkefunksjonen for å lete etter løsning på problemet ender man opp.med å måtte lese igjennom poster bare for å finne ut hvilken bil spørsmålet handler om.

Signaturer vises heller ikke på nettbrett og telefon.

 

Derfor maser jeg litt på bilinfo Roar :)

Enig

Blir det varmt der bak?

Bytta sko på min. Alt var rusta fast

Og det ble varm gang og vibrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg rense og smøre etc sjøl? Eller må jeg bytte hele greia. Brekket fryser om vinteren, og verkstedet sa de måtte bytte hele greia. At det ikke gikk å fikse uten å bytte.

 

Det kommer jo selvsagt an på hva som er feil. I mitt tilfelle var hovedsynderen en "arm" som henger på den ene bremseskoen. Denne satt børr fast og hadde gjort at EPB gradvis hadde hengt mer og mer på - med påfølgende varmgang. Jeg klarte å fikse alt med litt tålmodighet og mye WD40. Må jo være forsiktig så man ikke får smøremiddel på anleggsflatene. Etterpå gikk armen helt løst og EPB var helt fin igjen.

 

Dersom problemet sitter mer "sentralt" i motoren og wirestrammeren så kan det nok være at man må bytte ting ja - men det finner man jo ikke ut før man har åpnet opp og tatt en titt. :)

 

Det er ikke samme bremsesylinger for brems som EPB. EPB har helt egen mekanisme for stramming som går til en god gammeldags trommelbrems inne i bremseskiven bak.

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min var det trege bremseklosser på bakbremsen. Ikke håndbrekket. Pleier å rense og smøre glidesporene hver gang jeg skifter til vinterdekk så har det gått bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...