Gå til innhold

'07 D3: AC virker ikke, ingen feilmeldinger, ingen lekkasjer. Ny A


grenness

Anbefalte innlegg

Jeg er litt i stuss...

Jeg merker at A/C ikke gjør jobben sin, det kommer ikke kald luft verken foran eller bak (har A/C bak også).

IID Tool har ingen relevante feilemeldinger på lager. Men jeg burde vel kunne se noen Live Values på systemtrykk etc. som sier noe om hva som (ikke) skjer?

Såvidt jeg hører er det ingen ulyder fra motorrommet som kan stamme fra A/C-kompressoren (men om den er helt død vil den vel ikke lage lyder, men skal den eller systemet ikke gi noen feilmeldinger?).

 

Jeg har fått tilbud om en billig, ny A/C-kompressor, men 1) er det sannsynlig at en ny A/C-kompressor vil gjøre susen eller bør jeg feilsøke mer? Har disse A/C-kompressorene det med å ryke?

...og 2) er bytte av A/C-kompressor en innviklet jobb? Noen her som har gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Sikkert lurt å feilsøke litt mer for med AC blir det fort dyrt å bare bytte deler.

 

Sliter litt med det samme på min D2 men mistenker det er lavt trykk som er årsaken. Har ikke samme mulighetene til å feilsøke dessverre.

 

På D2 må viften foran fungere.

Det må være trykk på systemet.

Inne og ute temp sensor må gi rett temp, over x Celsius.

Kompressor må fungere og slå inn.

 

 

Merker du rpm endre seg litt når du skrur AC på?

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur til noen som driver med AC-service. Sannsynligvis er det bare lite gass på systemet. Ja - systemene lekker ørlite gass, selv om de er "tette", så etter en del år er det gjerne nødvendig med en liten etterfylling. En såpass "gammel" bil vil uansett ikke ha vondt av å få toppet opp gassen, og de som driver med AC-service vil også kunne hjelpe deg med feilsøking så du slipper å bedrive gjetteleken.

 

Vedder en halvliter øl på at du bare mangler gass. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur til noen som driver med AC-service. Sannsynligvis er det bare lite gass på systemet. Ja - systemene lekker ørlite gass, selv om de er "tette", så etter en del år er det gjerne nødvendig med en liten etterfylling. En såpass "gammel" bil vil uansett ikke ha vondt av å få toppet opp gassen, og de som driver med AC-service vil også kunne hjelpe deg med feilsøking så du slipper å bedrive gjetteleken.

 

Vedder en halvliter øl på at du bare mangler gass. ;)

 

En øl skal smake godt! :-)

 

Systemet ble etterfylt for to dager siden da det verkstedet jeg var hos da også mistenkte gassmangel som årsak. Men det hjalp ikke.

 

Forøvrig sikkert lurt om jeg ikke finner ut noe mer på egen hånd, å svinge innom Svendsen Eksos som har hjulpet meg tidligere med å finne og fikse lekkasje i A/C, de kan kanskje gjøre en god og forhåpentligvis rask/billig vurdering av hva som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Slår ac kompressoren inn?

 

Vist ikkje den gjør det så ville jeg lest ut om bilen faktisk registrerer at den har trykk, viser den for lavt trykk så må en finne ut om trykket er for lavt eller om det er sensoren som viser for lavt trykk.

 

En enkel måte å skjekke om clutchen på av kompressoren virker er å tvangsmate 12v på den for å se om den slår inn.

 

Eller bare sette den inn på et verksted (alle verksted skal kunne ac vist de tar på seg jobben)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men klimaanlegget fungerer som normalt ellers? Du kan stoppe og starte det og kjøre det manuelt?

 

Ja, jeg kan styre vifter og dyser som normalt.

Men i dagens sommertemperatur så blåste det merkbart varmere om A/C var på, enn når jeg trykket inn ECON (som vel slår av klimaanlegget og da bare henter uteluft uten å gjøre noe med den - så lenge begge temperatur-hjulene står på det kaldeste).

 

 

1. Slår ac kompressoren inn?

 

Vist ikkje den gjør det så ville jeg lest ut om bilen faktisk registrerer at den har trykk, viser den for lavt trykk så må en finne ut om trykket er for lavt eller om det er sensoren som viser for lavt trykk.

 

En enkel måte å skjekke om clutchen på av kompressoren virker er å tvangsmate 12v på den for å se om den slår inn.

 

Eller bare sette den inn på et verksted (alle verksted skal kunne ac vist de tar på seg jobben)

 

Jeg skal teste litt mer i ettermiddag både visuelt/audibelt og med hjelp av IID Tool.

Å tvangsmate 12v på clutchen på kompressoren hørtes ikke så enkelt ut for min del, men... ;-)

 

Og bare for å avklare; verkstedet som hadde bilen inne hadde den inne for helt andre ting (bytte motor, turbo, konverter, bremser, m.m.) og de oppdaget først da jeg skulle få overlevert bilen på torsdag at AC ikke fungerte, de fylte da opp med gass men skjønte at det heller ikke hjalp. Da sa de at de ville ha bilen noen dager til for feilsøking og eventuelt bytte av AC-kompressor på deres regning, men jeg ville heller ha bilen hjem. Så verkstedet har jeg ingenting å utsette på.

Men det kan nok bli en tur til Svendsen Eksos på Gladengen i Oslo, har vært der for et par år siden med bilen og en av gutta der kjente godt til AC på D3, så får jeg heller bli enig med det opprinnelige verkstedet om hvem som tar regningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker som du har noen gremlings i elsystemet ditt. Når du kjører AC, lyser det i bryteren inne i bilen ved av-knappen til varmeapperatet? Denne skal ikke lyse når AC er satt i drift.

Kan det være noen ledninger som ikke er kommet på plass skikkelig? Ledningene til kompressoren er ganske trang å få på plass om de gjorde jobben i bilen.

 

Så no at du allerede hadde testet knappen inni bilen.

Hvis det blåser varmere inni bilen når AC går enn når den ikke går så er det noe veldig rart på gang.

Har du mulighet for å måle temperaturer på diverse rør?

 

Jeg mistenker rett og slett at de på en eller annen merkelig måte da har klart å koble om systemet. Trodde ikke dette var mulig, men det virker som systemet ditt bruker veksleren i front som kondensator og inni bilen som fordamper

Endret av Rover Tommy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet for å måle temperaturer på diverse rør?

 

Jeg mistenker rett og slett at de på en eller annen merkelig måte da har klart å koble om systemet. Trodde ikke dette var mulig, men det virker som systemet ditt bruker veksleren i front som kondensator og inni bilen som fordamper

 

Har ikke hatt mulighet til å gjøre noe med bilen i dag, dessverre (annet enn å sette den til lading for å utelukke spenningsproblemer, men batteriet er snaut 6 mnd gammelt og dynamoen 1,5 år).

 

Måle temp på div rør kan jeg kanskje klare, mener et stort multimeter jeg har i gararasjen har en temp-sonde om jeg ikke tar feil.

Hvilke rør skal jeg måle på?

 

En teori om feilkobling er ikke helt usannsynlig, både motorblokk, konverter, turbo og girkasse har vært ute av bilen så at de da også har måttet koble fra og kanskje ta ut A/C-kompressor for så å koble tilbake igjen er det nok stor sjanse for. Så kanskje noe gikk galt der?

 

Er det noe jeg kan ta bilde av som kan utelukke noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En øl skal smake godt! :-)

 

Systemet ble etterfylt for to dager siden da det verkstedet jeg var hos da også mistenkte gassmangel som årsak. Men det hjalp ikke.

 

Forøvrig sikkert lurt om jeg ikke finner ut noe mer på egen hånd, å svinge innom Svendsen Eksos som har hjulpet meg tidligere med å finne og fikse lekkasje i A/C, de kan kanskje gjøre en god og forhåpentligvis rask/billig vurdering av hva som er problemet.

 

Auda... ;)

 

Jaja - passerer du gjennom Aremark noen gang, så skal jeg ha ølen klar - det være seg for konsum på stedet, eller senere kos. Får håpe Svendsen finner ut av det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt Live Values hentet rett etter at jeg startet bilen og bare lot den stå på tomgang:

 

Air con system pressure
econ: 425.0KPa
off: 425.0Kpa
auto: 437.5/425.0 (det blinker litt 425 men for det meste vises 437.5)
air intake actuator feedback og target
econ: 99%
auto: 1%
compressor/motor current
auto: 163.0A
econ: 0A
sensor supply voltage
auto: 5.0v
econ: 5.0v
Jeg legger også nå merke til at venstre baklys/kjørelys ikke virker, kan det være en "gremlin-sammenheng" med A/C og/eller transmission faults (se min andre tråd) ??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har noe feil med trykket. Min ligger på 6-8bar når den går. Altså 600-800kpa.

 

Sjekk hva sensoren ambient tempen sier. Den skal være noe som utetemp. Hvis denne ikke er tilkoblet eller viser for kaldt kan det tenkes at AC ikke vil starte.

 

Hvis du har en Mail så kan jeg sende loggen min over hvordan systemet virket over noen minutter.

 

Få fikset baklyset ditt. Skulle ikke tro at dette har noen innvirkning, men ser at på nyere biler så er det mye ulogisk som virker inn på alt

Endret av Rover Tommy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trykket der er lavt men det er jo helt avhengi av temperatur...

 

Men så lenge vi ikkje vet om kompressoren faktisk pumper så er det umulig å gi videre råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har noe feil med trykket. Min ligger på 6-8bar når den går. Altså 600-800kpa.

 

Sjekk hva sensoren ambient tempen sier. Den skal være noe som utetemp. Hvis denne ikke er tilkoblet eller viser for kaldt kan det tenkes at AC ikke vil starte.

 

Hvis du har en Mail så kan jeg sende loggen min over hvordan systemet virket over noen minutter.

 

Få fikset baklyset ditt. Skulle ikke tro at dette har noen innvirkning, men ser at på nyere biler så er det mye ulogisk som virker inn på alt

 

Ambient temp mener jeg lå rett over eller under utetemp-verdien i dashboardet.

Skal få skiftet pære® i morgen og se om de går igjen med en gang. Eller om det ikke hjelper (altså at det ikke er pærene som har gått, men noe annet).

 

 

Det trykket der er lavt men det er jo helt avhengi av temperatur...

 

Men så lenge vi ikkje vet om kompressoren faktisk pumper så er det umulig å gi videre råd...

 

Hvor sitter denne A/C-kompressoren rent fysisk?

Burde vel være mulig å lytte seg fram til om den faktisk starter og går eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sitter helt nede på førersiden. Veldig vond å komme til.

 

Åpner den og lukker spjellene slik den skal?

 

Har lest litt og det var slik jeg trodde/mente å huske. Det er forskjellig dimensjon på rørene og da skal de ikke kunne feilkobles.

Endret av Rover Tommy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste test er å se om rpm endrer seg noen sekunder når AC skrus av og på. Den økte belastingen kompenseres av ECU men selv på nye biler så bør du merke det. Evt åpne panser og lytt i tillegg.

AC er omtrent på størrelse med dynamo og drives av accessory belte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her er litt Live Values hentet rett etter at jeg startet bilen og bare lot den stå på tomgang:

 

 

compressor/motor current

auto: 163.0A

econ: 0A

 

Er kompressor virkelig drevet av el motor? 163 A og 12V er nesten 2Kw. Forholdsvis stor strøm, som krever bra ledertversnitt ihverfall. Trodde det bare var elektrisk clutch som koblet inn drivhjul fra motor, er iallefall slik på Disco2. Bare lurte litt jeg :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompressoren er drevet av multireimen. Grunnen for at de bruker måleenheten for strøm vet jeg ikke, men reagerte på det selv. Burde vært i kw eller hk. Nå kan det jo regnes om da. Hvordan kompressoren er bygget opp vet jeg ikke, men jeg nekter å tro at det er en generator som lager strøm for så å bruke denne på en elmotor som driver kompressoren. Så det er nok bare en måte de har valgt å vise hvor mye den jobber.

 

Jeg har ikke reagert på at turtallet faller når jeg kobler inn AC. Det kan være ventiler som åpner og lukker som gjør den mer inverterstyrt. Jeg vet ikke om den er det, men ut fra min måling så forandret "strømtrekket" seg. Dette kan tyde på en slags inverterstyring.

 

Ved bremsekraftforsterkeren din går det 2 blanke rør. Dette er rørene som går inn i bilen. Disse skal det være temperaturforskjell på.

Men trykket burde vært vesentlig høyere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Prinsippet er vel likt som på RRp38 og Disco 2.

Du driver A/C compressor klutsj med sekundær reimen ( viftereimen ). Hvis ikke alle input er på stell så går ikke compressoren. Dvs klutsjen slår ikke inn, som igjen betyr at drivhjulet frispinner. Det som ble nevnt tidligere i tråden her, er at du helt sikkert kan koble strøm rett på clutchen for å se om den da slår inn og driver kompressoren. Det er så enkelt som å dra ledninger rett fra batteri til tilkoblingen på compressoren, når den får strøm - ja så skal den gå. Går den ikke da, ja så er det feil i klutsjen.

 

Går compressoren med direkte strøm, så betyr det at det er noe i det elektriske om hindrer den i å gå normalt, som trykkbrytere, sikringer, rele osv

 

Dette er fysisk feilsøkning og gir deg svar på det viktigste.. om klutsjen operer elektrisk, for alle input fører bare til om den skal gå i inngrep eller ikke.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...