Gå til innhold

Inpress osv på RRS 06


Anbefalte innlegg

Hei.

Rang Rover er nytt for meg og har nett kjøpt meg ein Rang Rover sport 06 mod.

 

Så neste på min liste til bilen er eit sett med nye felger, men har lite kjennskap til innpress og boltsirkel.

Tror det er 5x120 .?

Så viss dette stemmer så er jo samme som Bmw og da har eg funnet eit par felger på finn som eg trur ville kledd bilen godt viss dei skulle passe..

Info ang felgene:

 

Foran: R20x9J, 5x120, ET40, 74,1-72,6.

Bak: R20x10,5J, 5x120, ET37, 74,1-72,6.

 

Link til annonse : http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=57280515&ref=favorites&folderId=1563876&searchclickthrough=true

 

Så mitt store spørsmål er : vil desse passe på ein Rang Rover Sport 2006 mod??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil nok passe så lenge bilen står i ro. Men felger i 2 forskjellige bredder? Er de til personbil har de vel heller neppe høy nok loadindex. Og så vil de være ganske ulovlige etter kjøretøyforskriften. Bilen din er godkjent et impress på 53, og de der felgene vil gi ett avvik større enn 15mm pr aksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To forskjellige bredder er kun lovlig om det er godkjent av fabrikken eller TÛV-godkjent for den aktuelle biltypen. Sporviddeendring kan være maks 30mm per aksel.

Felger må som Fogga nevner være godkkjent for bilens vekt. Det er masse felger som passer en RRS men som er for svake. RRS er tung. Problemet er at det sjelden opplyses hva en felg tåler og det er lite fokus på det i bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To forskjellige bredder er kun lovlig om det er godkjent av fabrikken eller TÛV-godkjent for den aktuelle biltypen. Sporviddeendring kan være maks 30mm per aksel.

Felger må som Fogga nevner være godkkjent for bilens vekt. Det er masse felger som passer en RRS men som er for svake. RRS er tung. Problemet er at det sjelden opplyses hva en felg tåler og det er lite fokus på det i bransjen.

 

Sporvidden kan helt sikkert endres 30mm, men da må bilen på visning hos vegvesenet. Ellers er det 15mm pr aksel.

 

Fra kjøretøyforskriften:

 

Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt på felger til X5 med riktig loadindex , men same dekkdim , og 9,5 bredde foran og 10,5 bredde bak. Funker som fjell med riktige sentrerings ringer!!Ja de fyller hjulbuen slik det skulle vert fra fabrikk :)

 

Kjører forresten 22x10 et 22 nå!!

 

Har L322 som er tung den også!

 

IMG_2423.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...