Gå til innhold

Viskosekobling til vifte, kan den overhales?


AreM

Anbefalte innlegg

Har ikke hørt om noen som har gjort det eller sett deler til dette.

 

 

 

Det ante meg. Men har den stått der siden ny (1998), så er det vel bare å erstatte den med en ny og frisk. Dessuten kjennes det godt med nye deler på bilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok,men garasjen kan fort bli full av brukte og ok deler.

Hva er symptomene?

 

 

Motoren blir varmere enn før i oppoverbakker og på tomgang. Jeg har tidligere klatret opp fra sea level til over 1400 meters høyde (Aurlandstreffet) uten at nåla gikk lenger enn til å peke rett opp. Nå fortsetter den, og motoren overoppheter om jeg ikke stopper. Vifta er ganske treg når den er kald, men da skal den vel spinne lett rundt?

 

Jeg skal kjøre motoren varm og ta rulle-sammen-en-avis-og-dytte-i-vifta testen. :unsure:

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket nå i kveld, med "rulle sammen avisen og dytt inn i vifta"-testen. Ved kald motor måtte jeg ta virkelig hardt i for å stoppe vifta. Ved varm motor trengte jeg såvidt være borti før den stoppet. Slik jeg har skjønt det, skal det være motsatt... :huh:

 

Så da tenker jeg å bestille en ny vifte. Men netter å ha lest hva SveinHa skriver over her, så er jeg plutselig i tvil igjen. Hvis en ny oppfører seg likedan, så er jo hensikten borte. Hva er da alternativet? En termostatstyrt sak fra Kenlowe? Men da vil jeg har ekstra bryter inne i bilen i tilfelle termostaten svikter!!!

 

Uansett må jeg ha en bil med et kjølesystem som virker, både opp og ned bakke, med og uten henger, sommer og vinter osv. For bilen går som en kule (i den grad en P38 diesel kan gå som en kule,...) Bilen er gått 232 000. Ny radiator og vannpumpe på 212 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme symptomene som min Defender, her er det blitt ny termostat, vannpumpe, radiator, dyser er sendt til test, toppakning er akkurat kommet i hus, så er det å krysse fingrene for at toppen ikke er skakk eller har sprukket.

Skiftet i den rekkefølgen, uten å oppnå bedring.

Noe forstyrrer kjølestrømmen din, så det er jo bare å starte i en ende og forhåpentligvis finne feilen etterhvert.

Endret av krokansjefen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viften skal i prinsippet alltid være løs men der sitter en termostat (spiralformet bimetall) i senter foran på viften og det er denne som styrer innkobling av viften. Om luften ut av radiatoren kommer over en viss temperatur kobler viften inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene har gjort meg forvirret. Er det noen mulighet for å låse viskosekoblingen for å se om det gjør noe forskjell? Sette inn en skru et eller annet sted slik at viften følger med på det turtallet viftereimen har? Da kan jeg i alle fall se om det gjør en forskjell.

 

For som det er antydet, det kan jo være noe annet.

 

Men jeg bruker bilen hver dag, ingen problemer så lenge jeg holder meg unna lange bakker. Eller, da bilen ble varm sist, var på vei fra Dale og opp til Hamlagrø. Der er det bratt, svingete, knallhard stigning, og enkelte steder går hastigheten ned mot fotgjengertempo. Jeg vil tro at det er en av de råeste bakkene i landet. Ikke fordi stigningen i høydemeter er så stor, men fordi det er så bratt og går så sakte. Det er vel den veibiten jeg har kjørt i Norge som ligner mest på gårdsveien til Snøfte Smith :-).....så alle som ikke har et helt feilfritt kjølesystem vil vel få problemer der, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste måten jeg har klart å låse defekte vifter på er å skru noen skruer tvers gjennom.

Holder ikke lenge,men lenge nok til å komme seg hjem.

 

Når tempen har krøpet godt oppover hadde jeg åpnet panseret og sjekket om vifta svarte med frisk blåsing og støy

når du ruste motoren litt.Enklere sagt:følger turtallet på motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 16.6.2015 den 9.14, SveinHa skrev:

Jeg skifta min fordi den var VELDIG treg fra kaldstart, hørte vifta GODT i drøyt en halv km og så slapp den og spant lett rundt. Den nye var NØYAKTIG lik...

 

Hei, det er faktisk korrekt at vifta dras med en stund fra kaldstart.

Det har med at det tar litt tid før viskosevæsken blir fordelt og dratt med rundt av sentrifugalkraften (eller sentripetalkraften som en fysiker ville ha sagt).

Den synker jo ned i bunnen av viskoseclutchen når motoren ikke går.

Etter ca 1 minutt skal vifta begynne å rusle saktere inntil motortemperaturen passerer normal driftstemperatur, der termostaten har åpnet.

Vifta skal aldri gå med særlig høyt turtall, den er som regel begrenset til omkring 2000 rpm uansett motorturtall såvidt jeg har lest.

 

Jeg har riktignok ikke LR, men Jeep med 3,1TD motor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Dette siste innlegget burde jeg svart på for lenge siden. Det gir mening. Den nye viskosekoblingen på min P38 diesel har stått der noen år nå, og det fungerer perfekt. Jeg har også montert ny vifte og ny viskosekobling på min Range Rover 1987 V8 (etter å ha røsket ut to elektriske termostastyrte vifter) og det er natt og dag. Sto jeg i kø med de elektriske viftene, måtte jeg skru varmeapparatet og varmevifta på fullt for å unngå overoppheting. Nå slipper jeg å tenke på slikt. Jeg er kommet til den konklusjon at Land Rovers system med vifte og viskosekobling er meget bra og fungerer godt med god kjøling, og er driftssikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AreM skrev:

Dette siste innlegget burde jeg svart på for lenge siden. Det gir mening. Den nye viskosekoblingen på min P38 diesel har stått der noen år nå, og det fungerer perfekt. Jeg har også montert ny vifte og ny viskosekobling på min Range Rover 1987 V8 (etter å ha røsket ut to elektriske termostastyrte vifter) og det er natt og dag. Sto jeg i kø med de elektriske viftene, måtte jeg skru varmeapparatet og varmevifta på fullt for å unngå overoppheting. Nå slipper jeg å tenke på slikt. Jeg er kommet til den konklusjon at Land Rovers system med vifte og viskosekobling er meget bra og fungerer godt med god kjøling, og er driftssikkert. 

 

Gjorde det samme med V8'ern i Defenderen, lei av Mr. & Mrs. Kenlowe som ikke gjorde helt den jobben de skulle gjøre når det var påkrevd…

Viskositetskobling fra en P38 4,6 passet med en snau cm klaring til traversen fremme. Nå er det ordnings på bypass gjennom plenumkammeret også og termostat fra P38 V8. Og med original V8 radiator for Defender så blir det bra. 

IMG_2007.jpeg

IMG_2005.jpeg

IMG_2006.jpeg

Pusler med tanken om å modifisere P38 skjoldet rundt propellen for enda bedre effekt…

Har ikke fått testet skikkelig enda, men forventer god kjøling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at p38 viskosevifte stopper over 3000 omdreinger du kan lure dei sjøl vis du drar noe etter og skal ha futt i oppoverbake 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎06‎.‎2019 den 19.18, svalbard skrev:

husk at p38 viskosevifte stopper over 3000 omdreinger

 

Det er med god grunn den store kjøle propellen på RRp38 har ett kontrollert max turtall, sentrifugalkraften ville nok blitt altfor stor om vifte turtallet skulle fulgt med hele veien opp til 5500 rpm som 4,6 Thor V8 kan oppnå. propell bladene kunne da ha separert seg fra festet.

 

Til inngangs spørsmålet til Are - ja det er bare å kjøpe ny viscouse clutch om du mistenker at den er defekt. Koster ikke all verden, er jo meget viktig at den fungerer.

 

Mvh Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler alle å koble airkon viftene på tvangs bryter det er godt å ha i bakhande vis du drar noe oppover eller varme dager bare husk å slå de på før det er for seint tåler å gå å gå:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, svalbard skrev:

anbefaler alle å koble airkon viftene på tvangs bryter det er godt å ha i bakhande vis du drar noe oppover eller varme dager bare husk å slå de på før det er for seint tåler å gå å gå:rolleyes:

 

Enig. Og det har jeg gjort for lenge siden. Det man kan komme til å oppdage da, og som jeg oppdaget, var at AC-viftene var defekt, så de måtte byttes. For her på vestlandet er det ikke så ofte bruk for AC, og da står viftene seg ihjel. Og det er jo enda en grunn til å kunne styre dem manuelt slik at de får litt trim av og til. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2019 den 8.26, Brage skrev:

 

Det er med god grunn den store kjøle propellen på RRp38 har ett kontrollert max turtall, sentrifugalkraften ville nok blitt altfor stor om vifte turtallet skulle fulgt med hele veien opp til 5500 rpm som 4,6 Thor V8 kan oppnå. propell bladene kunne da ha separert seg fra festet.

 

Mvh Brage  

 

Det holder med en 3,5 for å sprenge en gammel viskosevifte.

Jeg hadde en RRc innom med fusk på turtall og lå over motor forfra og ruste for å finne feilen.

Byttet noen deler og ut og prøvekjøre. Fusk borte og men plutselig ble det stort spjær i panseret og dampen stod.

Litt vondt å forklare kunden at rep av fusk medførte ny vifte,reimer,radiator,panser og lakking.

Ble litt forsiktigere med posisjonering av kroppen og rusing av motor etter det. blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...