Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For 3 uker siden kjøpte jeg mitt første Land Rover produkt, en pent brukt Range Rover P38 4,6 HSE. Har drømt om en slik bil lenge og på turen hjem fra "handelen" ble jeg bare enda mer overbevist, enda det var en del feil på bilen. Tror ikke jeg noengang har kjørt bil med samme komfort ever!

 

Vell hjemme ble den gått over grundig på et lokalt verksted og de ble ikke imponert over verkstedet forrige eier brukte, faktisk syntes de det var rart at den kom igjennom EU-kontrollen:

 

  • Begge forre hjullager MÅ byttes
  • Foringer framre opphengsarmer
  • Drivaksel høyre (egentlig mansjetten)

 

Bilen sporet på turen heim og skeiv slitasje av sommerdekkene foran var jo tydelige tegn, så det de fant stemmer nok bra.

 

Skiftet så langt:

 

  • 4 x nye sommerdekk, GoodYear Wrangler 255/65R16

 

Bilen står nå og venter på deler fra Famous Four i England, for forrige verksted hadde festet slangen fra ekspansjonstanken rundt en mutter, slik at nippelen i tanken hadde stått i strekk, med lekkasje som følge. I tillegg ligger eksosanlegget og tar ned i vangen på tomgang. Selvfølgelig er det fukt fra gjennomgangen til varmeapparatet (standard?). Belgene bak ser svært slitt ut og har mange sprekker.

 

Fra Famous Four kommer det komplett sett med foringer til forstilling, nye hub'er med lager ferdig, ny ekspansjonstank, o-ringer til gjennomføringen til varmeapparatet, opppheng kompressor (boltet fast nå) og Lynx diagnoseutstyr. Nye luftbelger bak blir på neste lønning.

 

Ser at forumet her har løsning på de fleste problemene og ser fram til å få bilen i bedre stand. Mye bra på YouTube og andre LR forum også. Har tilgang på verkstedlokaler på kveldstid, så mener det skal gå an å få noen fine kvelder med "damen". Engelskmenna tiltaler jo Range Rover med hunkjønn.

 

Det som faktisk er positivt med bilen jeg kjøpte er at det ikke er en eneste varsellampe som lyser etter start (så langt). Karosseri er helt og pent og lakkert i Maroon Green. Bilen er nylig understellsbehandlet. High Line lydanlegget fungerer. Alt elektrisk fungerer.

 

Forrige eier hadde brukt en formue på den og hadde kvitteringer så det holdt (Ny frontrute med varmetråder, katalysatorer + +). ATC viser boktegnet og feilsøking fra forrige verksted viste lekkasje i radiatoren til AC og denne er jo rimelig fra FF i England. Ikke prioritert nå i første omgang.

 

Skal dokumentere det som gjøres på henne i denne tråden og gleder meg til å begynne å skru - og ikke minst å kjøre. På turen hjem (62 mil) sa kjørekomputeren at snittforbruket var 1,47 liter/mil og det er da vell greit for en såpass stor motor? Bilen har rulla 278.00 km ... nytt blod skal skiftes hele veien rundt meget snart etter liste med anbefalte oljer fra forumet.

 

Ser jo at det er flere med meg som har et hjerte for disse bilene ;-) Har aldri sett at folk i Volvo har hilst når jeg rangler rundt i min gamle 740, men treffer jeg en LR langs veien nå, så hilses det når jeg kjører "damen"!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Arnulf. Hyggelig med tilbakemeldinger.

Mens jeg venter på deler, tok jeg tak i SUBWWOFER problemet med deler jeg hadde liggende og deler erfaringene mine her:

 

SLIK KAN EN OGSÅ FIKSE DEFEKT SUBWOOFER PÅ RANGE ROVER P38:

 

Siden jeg kjøpte bilen har jeg lest høyt og lavt på LR forum over hele world wide web om defekt subwoofer i P38. Bilen er jo 16 år og problemet er opphenget som smuldrer opp grunnet tidens tann og du får ulyd og mekaniske knepp ved basspådrag.Dette er det jeg har funnet ut; Original subwooferen fra Harman-Kardon har 2 x 6,5 tommere med en impedans på 4 ohm (måler 2,7-2,8 ohm via multimeter). Diameter er 16,4 cm på hele høytaler-elementet.

 

Hadde liggende 2 stk Philips 6,5" basser på 6 ohm og 40w nominell effekt fra Philips høytalere. Nøyaktig samme diameter også. Dette blir jo en enklere last for forsterkeren. I tillegg syntes jeg sub'en var alt for dominerende, så jeg prøvde å bytte til Philips bassene.

 

MEN; det er trangt: Her er originalhøytalerne og jeg valgte å bytte elementene med kassen festet til sideveggen, fordi jeg ikke har erfaring med mottakeren til sentrallåsen som sitter på høyre side?

 

1sub.jpg

 

Veldig trangt å få ut skruene, men endelig fikk jeg bruk for vinkel-verktøyet jeg har hatt liggende i 30 år:

 

2sub.jpg

 

Etter å ha løsnet skruene som fester høytalerne finner du fort ut at kablene i kassen er MEGET korte!

Særlig bakerste element.Jeg fikk akkurat loddet av kablene på begge elementene og valgte å lodde på

en kort stubb på bakerste høytaler (+ krympestrømper) - rød pil. Blir letter å jobbe etterpå.

Husk å teipe forreste kabel til kassen så du slipper å rote etter denne, for det er trangt.

 

4sub.jpg

 

Finner du en donorhøytaler som står i en bassreflekskasse, har diameter på 16,4 cm, 4 skruehull og

er på 4-6 ohm blir det bedre enn med 2 defekte høytalere. Her ser du gammel og ny høytaler:

(gammel øverst - "ny" nederst)

 

3sub.jpg

 

Her er elementene ferdig installert og den originale sub'en spiller helt greit, MYE bedre enn med

defekte elementer:

 

5sub.jpg

 

Resultatet mitt ble meget bra, men bare så det er sagt; det finnes bedre alternativer! Flere produsenter

lager subwoofer-elementer som er laget for små kassevolum og som kanskje passer bedre (Peerless,

Tang Band m.fl), ikke minst impedansmessig (4 ohm). Har jo barn i bilen, så Kaptein Sabeltann trenger

ikke riste bilen for at barna skal underholdes. Likevel er bassen "fyldig" og er like bra som andre originale

lydanlegg jeg har hørt.

 

Et bedre alternativ vil klart være eksempelvis:

 

2 x JL Audio 6W3V3-4 ... (Ikke i salg i Norge, men via www).. noe tungdrevet.

Dessuten må du bore nye skruehull... og må ut med hele kladasen.

 

6w3v34.jpg

Subwoofer Size 6.5"
Peak Power Handling 300 watts
RMS Power Handling 150 watts
Voice Coil(s) Single
Impedance (Per Voice Coil) 4 ohms
Frequency Response 30 - 300 Hz
Sensitivity 80.49 dB
Xmax (millimeters) 9 mm

 

 

2 x Tang Band W6-1139SI

... (Ikke i salg i Norge, men via www).. noe tungdrevet, men bedre enn den over.. og den tåler mer enn oppgitt.

w6_1139sg.jpg

Nominal Diameter6-1/2"

Power Handling (RMS)50 Watts

Power Handling (max)100 Watts

Impedance4 ohms

Frequency Response38 to 800 Hz

Sensitivity83 dB 1W/1m

Voice Coil Diameter1.52"

Endret av runbreiv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for kommentar Brage :-) Joda, har lastet ned RAVE og ser at det finnes bedre måter å gjøre ting på.

 

Satte inn ny ekspansjonstank i går og kan endelig kjøre bilen uten å ha hjertet i halsen, har jo ikke lyst til å kjøre tomt for kjølevæske. Ikke noe særlig på varme dager heller med den minste lekasje. Forrige eier eller verksted hadde hektet returslangen bak hodet på en bolt, slik at plastnippelen under hadde stått i spenn. Fant en veldig tynn stråle med hjelp av lommelykt (nesten usynlig) - så der fant jeg hvor kjølevæska forsvant (det var fukt under tanken, men motoren måtte bli varm før strålen ble synlig). Så å si umulig å se med øynene. Nå holder i hvert fall nivået seg:

 

exptank2.jpg

 

Ellers blir det en spennende dag den 30. juni, for da er det ledig kapasitet for å skifte hjullager, foringer og venstre aksling foran.

Da skal dama i været så jeg kan se under "skjørtet"!

Endret av runbreiv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte av foringer i radiusarmene

 

Så gikk damen i været endelig. Har ikke pressverktøy selv, så her fikk jeg hjelp (også etter å ha lest på flere forum at dette er vanskelig..).

De gamle foringene var greie å få ut....

Men DE NYE VAR TIGHT FIT. Etter mye hodekløe var det en som viste om en konisk sylinder som kanskje passet og det gjorde den.

Hylsa rundt gummien er jo av plast så de første forsøkene var dødfødte. Med dekkfett, konisk syliner og hydraulisk presse gled de nye på plass, men radius armene måtte av for å få brukt presse med nok "jern" - det er jo 4 foringer totalt. Her er høyre side ferdig med nye foringer:

 

foringer2.jpg

 

Mens jeg var under bilen og fikk tatt en god kikk, forstod jeg hvorfor man aldri skal kjøpe bil på kveldstid. Fant dette godt gjemt under førerplassen under - godt usynlig når man kikker etter feil ting:

 

rust.jpg

 

Så her blir det rustsveising. Likevell, eneste jeg fant. Alt annet er overflaterust. Skal ta dette før høsten setter inn.

 

Ellers ser det slik ut under resten av bilen:

 

under.jpg

 

Bilen har stigtrinn hvor ramma som gummien er festet til er så opprustet at jeg vurderer å ta de av. Kan jo henge på en taustige til barna?

 

Førstkommende fredag er det ledig igjen og da blir det nye hjullager og venstre drivaksel som skal byttes.
Allerede nå merkes det at tracking er bedre så dette kan bare gå oppover!

 

PS! Forrige eier har satt på nytt eksosanlegg fra Skruvat... monodemper. Noen som har erfaring med doble løp? Ser jo at alt er klart for dette under ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ned med influensa, så avtalte at verksted tok seg av bytte av huber og den ene drivakslingen. Selvfølgelig klarte en luring å ødelegge abs sensorene, så nye er på vei. De fungerer untatt når en har kraftig rattutslag, så bytte må til - for verkstedets regning heldigvis.

 

Neste nå er bytte av oljer, for stoler ikke helt på at service var gjennomført da jeg kjøpte bilen - oljen er litt for mørk till dette på peilepinnen! Skal bruke 5W40 helsyntetisk på motoren og bruker ei liste med oljer jeg fant på forumet her. Filter til girkasse og annet service stæsj er på vei. Rustbeskyttelse er også bestilt og på vei, stoler på en kompis der.

 

En ting er sikkert - bilen er mye bedre å kjøre og styring er dønn presis. Det er så stille at det er unaturlig. Noen som klager på britisk byggekvaliet? Eneste som kan skrangle er setebeltefeste på høyre side forran. Kan vell fikses med noe kvalitetsgrease på innsiden av låsen?

Endret av runbreiv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...