Gå til innhold

Skifte oppheng kardang og renovering håndbrekk


Dykkern

Anbefalte innlegg

Hei,

har hatt bilen (TD4, 2004) på service. Det som ikke ble gjort var:

"Anbefaler å bytte støttelager kardang" og "Håndbrekk tar dårlig. Kan løses med smøring, men det kan også bli nødvendig å gjøre en renovering."

 

Når det gjelder "støttelager kardang" - hva heter det på engelsk? Er det en stor oppgave eller er det noe som kan løses uten å måtte skru ned drivlinjen?

 

Hva ville dere råde meg til å gjøre med håndbrekket? Hvis dere anbefaler meg å åpne tromlene: Bør jeg bytte sko samtidig når jeg har dem åpne?

 

Jeg er middels teknikkyndig - har skrudd en del på bilen før, men da stort sett for meg enklere ting som skiver, klosser, vindusheis osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke opplegget med håndbrekk på FL1 i detalj (men det gjør helt sikkert andre her), men det er sikkert ikke veldig anderledes enn det er på andre biler.

 

Jeg hadde i allefall prøvd meg. Plukk det fra hverandre, og se hvordan bremseskoene ser ut. Er det nok belegg igjen, så hadde jeg gått over anleggsflatene med smergelpapir, eller veldig fint sandpapir og satt det sammen igjen. Synes det høres litt rart ut at smøring skal hjelpe på hvor godt håndbrekket skal ta, men litt smøring på bevegelige deler skader sikkert ikke.

 

Regner med at du må justere håndbrekket "helt ned" på justeringsmekanismen inne i trommelen for å få den av, men utover det så bør det være relativt rett frem. :)

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg tok samme jobben med min her en tid tilbake (150 000km), valgte å sette på nye bånd, nye trommler, nye brekk wires, samt bytte fjærer i trommlene til nytt. Bilen ble som ny den :) , (ca 850,- i deler fra island 4x4 + frakt), når det

kommer til opphenget, så er det jo kun ved vcu at akslingen henger mellom diff og ird. Lagerene koster rundt 12 pund. Hvis din VCU er gammel, og du ikke hører så mye støy ifra lagerene kan du jo vente til du skal bytte den. Dumt å bytte dem for siden og bytte VCU neste år liksom :) . Velger du å smøre opp i trommelene, er det vel best å bruke silikon fett (feks. molykote).

 

For å bytte lagerene til vcu, må du ta av hele mellom akslingen, ikke store jobben, husk å ha torq nøkkel (e12 mener jeg å huske), støtt den gjerne opp, eller få litt hjelp. Litt tung den saken.

 

Lykke til

mvh

henning

Endret av henningo2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om å spesifisere kardang/diff hjelper dykkern her., men rygger du og du kjenner at "bakenden" gir etter, så er det godt om du bytter Diff fester (rundt 150 - 190 000km). Spør på verkstedet hva de egentlig mente. Jeg forstod av din tidligere post, "tolket selv, ser hvor det bærer :) ", hva problemet kan være. Men som BM sier, og helt korrekt (selv om han burde være den første til å svare), så er opphenget kardang/diff festene bak på bilen., "og IRD er foran" :) .

Ett tips er kanskje å slippe ramma/diff ned på en jekk, rustbehandle festene (tidligere innlegg av roy), Da kommer du lettere til, og slipper "kuk-mek". Skjek også olje på bakdiff når du er i gang. (Epx 80w-90)

Ellers er dette ett flott forum, litt hjelp er mye hjelp.

Freelanderen havarerte i 2002, men begynner virkelig å bli "Bilen" :rolleyes:

 

Litt som å smøre ett kompakt lager ;-)

 

Mvh

Henning

 

Endret av henningo2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...