Gå til innhold

Prosjekt DeTo


JEJ

Anbefalte innlegg

En liten oppsummering:

 

Ny dieselpumpe utgjorde ikke noen forskjell.

Selve byttet gikk greit, litt knot å få montert den nye iom. at den må presses ned og holdes på plass når man skrur på festeringen.

Så da har den ihvertfall en ny pumpe, og jeg har en ekstra liggende på hylla....

IMG_0098.jpg

IMG_0099.jpg

IMG_0100.jpg

IMG_0101.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da ble det å prøve seg på bytte av dysetetningene.

 

Takk til Finnarne for god innføring i hans tråd!

 

Selvsagt ble det både mørkt og kaldt, men jobben gikk greit nok.

 

Gikk til innkjøp av en billig glidehammer på Biltema og modifiserte den ene kroken til å bli lang nok.

Ikea stilte med arbeidslys, bøyelig kontorlampe som har reddet meg mange ganger under panseret:-)

 

Mye koks og messingtetningene så vel ikke helt bra ut.

 

Byttet tetningsringene og messingtetningene på alle dysene, 3 av de gikk greit å få ut uten å tørne motoren, de 2 siste ble det mye knot for å få ut siden vifta ikke ville av og kunne bare glemme å komme til veiva og få turnet motoren. Men klarte å få turnet den akkurat nok med multiremma slik at de 2 siste smatt ut.

 

Monterte alt sammen igjen når klokken nærmet seg midnatt...


Skal innrømme at det var en viss spenning i kupeen når nøkkelen ble vridd om...

 

Men den harket seg igang og fant en jevn tomgang etterhvert. Tok en halvtimes tur og fikk kjørt den god og varm. Uten stopp!

 

På morgenkvisten startet den på første slaget og gikk de 3 milene til jobb uten problemer. Tror jeg friskmelder den før høstferieturen i morgen :-)

 

Men, det var jo kaldt idag og tenkte å ha sesongstart for webastoen. den ville ikke bli varm, men blåste som den skulle. Kan den ha fått litt hikke ifb. alt dieseltullet?

 

JE

IMG_0102.jpg

IMG_0104.jpg

IMG_0106.jpg

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruen i huset kjørte 25 km før den stoppet etter bytte av dysetettinger hos meg. dvs det var jentungen som øvelseskjørte. Da hadde vi vært en tur til byen kvelden før. Jeg ba Odd-Arne om å ta en prøvetur på 23 km før han koblet på campingvogna og kjørte videre. Har du kjørt 3 mil til jobb tror og håper jeg at du har gjort god nok jobb. husk å følge med på Oljenivået nå i etterkant, om en av o-ringene har fått seg en knekk, så vil dieselen renne ut i olja, og oljenivået stige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har den gått "lytefritt" noen uker og ca 100 mil, og oljenivået er konstant.

 

Så da tror jeg at jeg friskmelder bilen og noterer at dysetetningene var synderen.

 

Deilig at bilen igjen er ekstremt lettstartet, går momentant i gang med en gang nøkkelen vris om.

 

Men Adam var jo ikke lenge i paradis :-) Nattefrosten har meldt sin ankomst og Webastoen skulle fyres igang for sesongen. Pøh, den ville ikke fyre i det hele tatt, blåser kun kald luft...

 

Etter en stund begynte den å poffe litt under panseret, slo den kjapt av etter en særdeles varm og brennbar opplevelse med en VW og Ebersprächer i tenårene :-)

 

Alle tips mottas med takk ang. hva/hvor man skal lete etter feil på Webastoen :-)

 

 

IMG_0113.jpg

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I går ble det gjennomført et lite D2-møte i indre Østfold hos en forumist. Hans bil her oppgradert fra TD5Inside og han tilbød meg å testkjøre hans bil for å se om oppgraderingen var av interesse.

Det ble en trivelig liten kjøretur og må innrømme at forskjellen fra min originale D2 var klart merkbar.

Dremomentsøkningen gjorde at girkassen føltes mer riktig, og hans bil føltes rett og slett mye lettere og kvikkere enn min. Akkurat som om den veide 2000 kilo istedenfor 2500 :-)

Fikk også hjelp til å laste ned map´en fra min bil, og den er nå sendt til TD5Inside for litt justering.

170 hk/400 nm sier de er i Stage 2-pakka uten noen mekaniske utbedringer.

 

Ser ut som om nissen kommer tidlig i år!

 

Nå er det bare å vente på en mail i retur og få lastet ned den nye map´en i bilen.

 

Tusen takk til Tron for testkjøring og nanocom-hjelp!

 

JE

image1.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TD5 Inside kan anbefales når det gjelder service i hvertfall, sendte map´en i går ettermiddag, fikk svar på kveldinga et den nye var klar.

Lempa noen kroner sørover med Paypal og i morges lå den nye map´en i innboksen.

I morgen tar vi igjen turen til indre østfold og får litt hjelp til å legge den inn i bilen.

Veldig spent på resultatet!

 

Det ble tidlig jul i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy! Med mer power.

 

Har du fått til webastoen? Første triks er å trekke ut sikrings mens den "går" for å resette den. Min måtte reserves hvis det hadde vært lite diesel på tanken og webastoen ikke hadde fått nok diesel.

Ellers så er det nokså enkelt å plukke den i biter og rense ut av brennkammeret også. Kan være verd å ta en service på den. Søk og du skal finne. Ligger mye på Thermo Top C (het vel min ihvertfall) på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare gøy med litt mer moment på D2, men strengt tatt helt nødvendig for å kunne foreta en sikker forbikjøring med full bil. En riktig investering.

 

Husk at sikringen må være ute i minst 30(?) sek. for å resette. Søk litt her inne, så finner du mye info om Webasto, også manual som PDF.

 

Søk her, bedre enn forumets egen søkefunksjon:

https://cse.google.com/cse/home?cx=003448652548196376819%3Amiwjcutv67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webastoen: Har prøvd å resette den med å ta ut den midterste sikringen (av de 3 rette ved Webastoen) uten at det hjalp.

Har også prøvde å starte bilen, ta ut sikring nr 9 innen 60+ sek, sette den inn igjen etter nye 60 sek, men det hjalp ikke nevneveridig det heller.

Men har ikke forsket så mye mer rundt det.

 

TD5 inside-mappen er derimot på plass, og må si at det forandret bilen til det absolutt bedre!

Har kjørt endel mil med den nå og bilen er mye kvikkere, og holder på girene mye lenger (både nedover og oppover) slik at kjøringen blir mer avslappet og harmonisk.

Lock up i 3 og 4 funker mye bedre, spesielt i 3. Nå kryper den ned mot 60 km/t uten å gire ned, og går man på gassen drar den jevnt (og mye bedre) opp til 100-110 km/t.

 

Høyst uoffisiellt testet jeg 0-100 før og etter målt med GPS. Ikke det at det er av nevneverdig interesse, men greit å tallfeste en evt. forbedring.

Før innstallasjonen klarte den ca 17,3 på 0-100 (skal klare 17 blank etter boka)

Etter innstallasjonen klarte den uanstrengt sprinten på 14,8.

Så en viss forbedring var det utvilsomt :-)

 

Igjen en stor takk til Tron som hjalp til med innstallasjonen da min Nanocom ikke helt var samarbeidsvillig...

 

Hyggelig miljø dette LR-miljøet :-)

 

Nå ligger det et EGR-blanking kit og silikonslanger og venter i garasjen, så får se om det kommer på plass litt etterhvert også.

Også vurderer jeg å prøve et kat-erstatningsrør for å se om den får puste bedre.

Og et forstående olje/filterskift på girkassen er notert på to-do-listen.

 

JE

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke litt, på bildet under så er det et sort tynt langt rør med den gul/grønne teipen på. Når jeg byttet dieselpumpe måtte jeg bore opp hull til det røret i den nye pumpa da det var tettet.

Er det dieselforsyningen til webastoen?

Kan det være så enkelt at den ikke får diesel etter at pumpa er byttet?

 

JE

post-5010-0-40493900-1443512821.jpg

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å kunne hjelpe! Det er jo også en litt nervepirrende prosess når nanocom`en sletter programvaren til motoren, for så å laste inn ny... :-) Jeg har jo opplevd det samme som deg med TD5inside map`en, "lettere" og piggere bil, og mye bedre kvalitet over skiftene i automatkassen.

 

Når det gjelder Webasto så måtte jeg både fikse dieseltilførselen og resette med sikring 9. Webasto`en har en liten pumpe på høyre side bak (foran drivstofftanken). Du kan jo sjekke på pumpa om den får diesel fra tanken og strøm fra webastoen. Eller så kan du sjekke foran på enheten ved å ta løs drivstoffslangen, det er en liten pingleslange med hurtigkobling.

 

Min hang og slang i motorrommet, var ikke koblet i det hele tatt. Jeg skrudde løs hele varmeren, uten å ta løs vannslangene, og fjernet slangen/koblingen på enheten og skar av koblingen på slangen fra pumpa. På webastoen hadde jeg da igejn en liten nippel jeg kunne sette slangen rett på med liten slangeklemme. Vips, full fyr.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering; PANG!

 

Ting skjer jo som regel når det passer som dårligst.

Hadde lagt om dekk og tok en liten testrunde for å sjekke at alt var ok.

Plutselig sa det pang, og bilen datt til bakken på førersiden bak, trodde seriøst at bakhjulet hadde ramlet av!

Heldigvis viste det seg at luftbelgen hadde tatt kvelden...

Fikk hinket bilen hjem.

IMG_0259.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen var booket av attenåringen i huset siden den har nok seter til venninnegjengen som skulle på dugnadsjobb, så gode råd var dyre, skoleungdom er lite lystne på å kjøre 2 biler :-)

Heldigvis hadde jeg for en gang skyld vært forutseende til å kjøpe 2 belger å lagt de på hylla i tilfelle rottefelle. Og nå ble det jammen bruk for den ene.

 

En kjapp runde her på forumet ga nyttig info om bytteprosedyrer, så det var bare å bytte.

 

Garasjen er full, så det ble gårdsplasskruing i regn og mørke, naboen ristet litt velmenende på hodet der de på andre siden av gjerdet pakket bilen for hyttetur.

Naboen var også fornøyd siden merkeverkstedet hadde rukket å få byttet bremseklosser siden det lyste en "Brakepad" lampe på folkevogna så hytteturen ble reddet.

 

Åkke som, en kjapp how to:

 

1: Løsne hjulbolter

2: Jekke opp bilen

3: Sette en bukk under ramma

4: Flytte jekk til under akselen

5: Ta av hjulet


Den nye belgen med innsrtuksjoner ble funnet frem, Dunlop stod det på den, og det gjorde det på den gamle også.

Koblingen var heldigvis av typen presskoblinger, har skjønt at det er en skruvariant også...

 

Utstyrt med innstruksjonslapp og Haynesbok var det bare å hoppe ut i det.

IMG_0258.jpg

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6: Rengjør toppen av belgen, mye skit - haveslange ble løsningen

7: Løsne de 2 klipsene som holder belgen oppe. Her gikk de snarere i oppløsning...

8: Ta av presskoblingen på toppen av belgen.

 

Punkt 8 ble en utfordring, livredd for å ødelegge noe ble alle innstruksjoner prøvd uten hell. Den ville ikke rikke seg.

Til slutt fikk jeg lirket ut slangen sammen med den lille stålklemma som sitter rundt slangen. Denne gikk selvsagt i stykker, men ny satt montert på den nye belgen. Puh!

IMG_0260.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgen var løs! I bunnen er den vridd på festet i akselen, vri 90 grader og ta av.

 

Monteringen av den nye var gjordt på 5 minutter nå som jeg visste gangen i det :-)

 

På med lufterør, vri den på nede, jekke akselen litt opp og feste med nye klips på toppen.

 

På med hjul, starte bilen. Ingenting skjer! Kompressoren går ikke! F....!

 

Tenke tenke, selvsagt, bilen står fremdeles på bukken, akselene tilnærmet i normal posisjon, og bilen tror at alt er normalt.

Jekker opp bilen og fjerner støttebukken og sakte senker den. Nær den nærmer seg bakken starter kompressoren og løfter bilen av jekken :-) Puh!

 

En liten testrunde og alt er tilbake til normalt. Luftfjæring er genialt når det er så enkelt å komme til.

Byttet støtdempere og fjærer på 18-åringsbilen for en stund siden og det tok en hel dag siden halve forstillingen må demonteres!

 

Så alt i alt, fornøyd med egen innsats selv om det gikk en times tid, ryker den på den andre siden skal jeg klare det på en halvtime!:-)

 

Den nye belgen er av merket Dunlop og skal etter sigende være av god kvalitet.

Har ingen indikasjon på at det noen gang er byttet belger på bilen, så om det stemmer holdt den gamle i 14 år og 218.000 kilometer.

 

Men nå er den ferdig:

IMG_0263.jpg

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like greit å ta andre siden med en gang, for nå er den garantert å gå den også :D

 

Vet ikke om Dunlop var originalt men tror nok den har vært byttet for de ble vel ikke levert med presskobling (tror i hvert fall ikke det).

 

Har også hatt en Dunlop belg som ble litt fort slitt men de jeg har hatt på nå har holdt en del år allerede. Har nok litt med hvor mye akslingen beveger seg også så hvis man har slitte foringer vil jeg tro dette øker slitasjen. Siden den er brettet over seg selv så hjelper det sikkert om flatene er rene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja hva skal man si? Den nye belgen holdt en halv dag og snaue 50 km. Måtte rykke ut til nødreparasjon i veikanten av havaristen. Hadde jo en belg til liggende men skal innrømme at jeg ikke helt stoler på den.

Om ikke annet tok det ca 25 min denne gangen.

Belgen gikk opp i kanten øverst, må da kunne klage på den?

...

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

På tide med en liten oppdatering!

 

DeTo ble i går godkjent for 2 nye år på norske veier, og jeg har hatt den nå i to år.

Den har fungert sim min bruksbil og det har blitt dratt på 60000 km på telleren siden jeg kjøpte den. Milepælen 250.000 km ble rundet på vei hjem fra fjellet 1. nyttårsdag.

 

Det har vel ikke vært helt knirkefritt å leve med den, men det har det jammen ikke vært med endel av de andre bilene i familien heller...

 

På disse 2 årene har jeg byttet:

 

Begge belgene bak + en tredje som sprakk

Begge høydesensorene bak

Hjullager venstre bak

Dieselpumpe (som viste seg å ikke være nødvendig)

Dysetetninger

10 hjulbolter

Frontrute

Styredemper

Bremseklosser bak

1 sett sommerdekk

Dieselfilter

3-4 sett oljeskift med filtre

2 luftfilter

Oljeskift på girkassen

xyz-bryter

Div lyspærer

TD5 inside

Renset injectorharness

Toppdekselpakning

Silikonslanger til turbo/intercooler og EGR blanking kit.

 

Er blitt glad i DeTo og trives godt med bilen, har lært mye om modellen via VBF, og fått mange gode råd.

Er jo en rastløs bilsjel og vurderer stadige innkjøp, men hver gang jeg legger ut på en kort eller lang tur med DeTo så forsvinner bilbytteplanene.

En enkel bil å holde i gang selv, mye kunnskap her på forumet, god deletilgang til hyggelige priser gjør at DeTo nok får leve videre i familen selvom D3 eller L322 frister litt innimellom.

Men siden jeg ofte kjører rundt med endel røffe, møkkete og gjerne oljede deler baki så føles disse litt for "fine" til mitt bruk.

 

Neste prosjekt er å gå over ramma og kvitte seg med den kledelige brunfargen, den er fremdeles hel og solid uten hull, men det er tid for en makeover.

Vurderes også i den forbindelse rustfritt eksosanlegg/cat-erstatter, og ta en og en aksel å bytte alt av foringer, kryss, dempere etc.

Har også endel drivverkslakk som bør sees på.

 

I tillegg vurderes endel kjekt-å-ha-på-tur utstyr som noen skuffer baki, lastegrind oppunder taket, og litt elektrodill som ny spiller, ryggekamera etc.

Nye felger og mer offroad-aktige dekk står også på ønskelista.

Og så leker vi med planene om å få laget en multipurpose takgrind til taktelt, kajakker, planker eller hva det måtte være som skal fraktes.

 

Og da begynner bilen å bevege seg over fra en bruksbiltilværelse til en mer hobbybiltilværelse. Så jeg vurderer å "pensjonere" den og la andre biler ta seg av de mer daglige pendleroppdragene.

 

Glad i bilen min altså! Så det blir nok mange flere mil på DeTo og meg....

IMG_0113.jpg

Skjermbilde 2017-01-04 kl. 09.42.20.png

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...