Gå til innhold

Prosjekt DeTo


JEJ

Anbefalte innlegg

Først kan jeg jo presentere meg selv:

 

Navn: Jon-Even Johansen

Født for snart 50 år siden, bosatt på Gressvik utenfor Fredrikstad. samboer med 2 + 2 barn (mer eller mindre voksne)

Utpreget selvoppnevnt bil-og motorentusiast med en forkjærlighet for de litt mer udda tingene innen motorhistorien.

 

Prosjekt DeTo startet egentlig i vinter da et tydelig behov for trekkvogn, firehjulstrekker og turbil meldte seg.

Små italienenere skal stadig fraktes rundt på henger, hytta på fjellet trenger stadig en haug planker, ved og andre plasskrevende objekter.

 

Fornuften tilsa en Isuzu D-max eller lignende diesel PU, men hjertet fant de altfor triste.

Begynte å fable om en LR, og har alltid vært svak for RRC og D2. D3 er selvfølgelig en flott bil. men budsjettet tilsa ikke slike utskeielser.

 

Smugleste dette forumet kvelder og netter og skal man være ærlig mot seg selv så burde vel alle varsellamper lyst for lenge siden. Og skulle man falle for fristelsene var det tydelig at en D2 med manuell kasse og uten soltak var å foretrekke.

 

For å gjøre en lang historie kort, - jeg kjøpte en med soltak og automat.

 

Valget falt på en 2003 (reg sent 2002) facelift D2 Td5 med P15-motoren.

Kjøpt av en lege på Hemsedal, og handelen gikk smertefritt.

Var veldig fornøyd når jeg kjørte hjemover en regnfull februarkveld i nyinnkjøpt D2.

 

For en bil!

50_22915871_xl.jpg

50_535329892_xl.jpg

50_847177947_xl.jpg

50_1100789331_xl.jpg

50_1118798679_xl.jpg

50_1271094535_xl.jpg

50_1322082273_xl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første par månedene gikk som en lek, stortrives bak rattet i DeTo! Ungdommene digger å sitte som konger i baksetet og anlegget har mer enn nok guffe til å blidgjøre baksetepassasjerene. Å dra henger fungerer fint bare man oppnår marsjfart og den får strekt ut bena.

 

Digger det lyse interiøret, får skikkelig "Jaguar" feeling og stemningen er ganske lik en Jag XJ6 jeg hadde for noen år siden.

Den godmodige gangen på Td5-maskinen gjør at man faller tilbake til hvilepuls på landeveien.

Forbruket på literen er å leve med.

 

Er også vant til hilseplikt fra Alfamiljøet, men må innrømme at jeg har gitt opp D3/4 og nyere RR. Defendere , D2 og RRC derimot hilser pent.

 

Har mailet litt med TD5Inside om å øke effekten opp til Stage 2, så når jeg bare får lastet ned originalmappen og sendt de den så får vi se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er nok ikke det som blir mest problematisk håper jeg.

Får si som en kamerat sa når han kom hjem for noen uker siden med nyinnkjøpt D3; - det eneste jeg angrer på med dette kjøpet er at jeg skulle kjøpt den for lenge siden...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har fungert smertefritt de første månedene, og tilbakelagt ca 5000 km uten noen problemer.

Trives stort bak rattet med kaffekoppen innen rekkevidde, plass til det meste, og komfortabel på landeveien.

 

Imidlertid måtte det jo dukke opp noe, plutselig en dag var den tungstartet så det holdt.

Forumhjelpen ble ganske enige om at dieselfilter/vann i dieselen kunne være årsaken.

 

Nytt dieselfilter ble innkjøpt hos Mekonomen i Moss, da hadde det faktisk på lager i butikken.

Etter filterbytte som tok 15 minutter eller sånn startet den imidlertid mye lettere, selv om den trengte flere lufte/dreneringsprosesser med 5 trykk på gasspedalen.

 

Årsaken var nok at den hadde blitt kjørt nesten tom og fyllt filteret med rusk.

 

Slik så det ut etter at filteret var tømt:

IMG_1318.jpg

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt velstand i et par dager ihvertfall :-)

 

Oppdaget oljelekkasje ved vestre bakhjul.

Og igjen stilte forumhjelpen diagnose, bytt hub.

 

Hub ble hastebestilt fra Paddoks, og UPS-mannen var på døra 3-4 dager senere sammen med endel annet småtteri.

 

Det viste seg at årsaken var at sentermutteren på drivakselen hadde skrudd seg opp og dermed hadde lageret blitt slarkete selv om det ikke hadde vært noen ulyder eller andre symptomer enn oljelekkasjen.

 

Byttet gikk smertefritt, det vanskligste var vel egentlig å få på plass kontakten til ABS-sensoren. Den var tight å få klemt sammen.

 

Når jeg var igang så ble det byttet olje på bakakselen også, greit å ta siden jeg ikke vet når det ble byttet sist.

Mekonomen skrøt at de hadde 30% på alle varer så da kjøpte jeg like godt der. 200,- kr litern er drøyt synes nå jeg:-) men med 30% så ble det ikke så halvgæli.

 

Men å dra til sentermutteren med 490 Nm ble jo en utfordring, heldigvis hadde en kompis en momentnøkkel på jobb som holdt med god margin - 980 newton!

Halvannen meter lang momentnøkkel gjorde susen:-) Det var jammen ikke mye kraft som skulle tul ute i enden før den klikket fornøyd.

 

 

IMG_1330.jpg

IMG_1334.jpg

IMG_1337.jpg

IMG_1338.jpg

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda holder labben klar så godt jeg kan.:-)

 

Neste prosjekt er å få montert sykkelstativet på reservehjulet.

Reservehjulet må da av, og hjulmutterne som holder det har nok ikke vært løsnet på mange år.

Fikk løsnet 2 av de etter mye wd40 og lange forlengere, men det tredje, som attpåtil er av typen "ikke stjel" mutter med tilhørende spesialhylse rikker seg ikke, og nå er sporene både i hylsa og mutteren knekt.

 

Tips tas i mot med takk :-)

 

JE


Kjøpelysten til en ekstra lastehylle oppunder taket baki er tilstede, noen som har vært borti butikken/produktet?

 

 

Skjermbilde 2015-06-15 kl. 09.17.03.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei det er nok ikke det som blir mest problematisk håper jeg.

Får si som en kamerat sa når han kom hjem for noen uker siden med nyinnkjøpt D3; - det eneste jeg angrer på med dette kjøpet er at jeg skulle kjøpt den for lenge siden...:-)

 

 

Høres ut som en klok mann ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

DeTo har nå gått nesten 15.000 kilometer siden jeg tok den over i mars.

Så det har blitt noen turer hit og dit, blir bare mer og mer glad i bilen!

De originale 255/55-18 dekkene ble skrotet på forsommeren da de var over halvslitte og sporet noe helt for j.....

 

Det ble Nexens Roadian i 265/60-18, superfornøyd med kjørekomforten på de!

 

Det ble et oljeskift med tilhørende oljefilter og rotasjonsfilter i sommer, jeg bytter konsekvent 2 ganger i året/ca 10.000 kilometer. Grei skuring å bytte filtrene.

 

Nå fusker imidlertid dieselpumpa, tror en ny må innhandles. Vurderer også et silikonslangesett og EGR blanking kit, like greit å ta det med det samme kanskje?

 

JE

IMG_1421.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, etter en heftig nedgiring med påfølgende høyt turtall stoppet den, og nå går den hvis den holdes under 2500 rpm

Til tider tungstartet. Akkurat som om den får litt diesel men ikke nok.

 

Tenkte jeg skulle sjekke turboslanger også for delaminering, det kan vel også ha slike symptomer?

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig!

 

Et annet hyggelig element er at på den daglige pendleruten så møter man jo de samme bilene hver dag, og forleden dukket det opp en D2 med en dame bak rattet i Rådetraktene. Hilser som vanlig uten særlig respons, men etter 3-4 dager tok hun hintet og litt forsiktig har hun startet LR-hilseplikt :-)

 

jE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda holder labben klar så godt jeg kan.:-)

 

Neste prosjekt er å få montert sykkelstativet på reservehjulet.

Reservehjulet må da av, og hjulmutterne som holder det har nok ikke vært løsnet på mange år.

Fikk løsnet 2 av de etter mye wd40 og lange forlengere, men det tredje, som attpåtil er av typen "ikke stjel" mutter med tilhørende spesialhylse rikker seg ikke, og nå er sporene både i hylsa og mutteren knekt.

 

Tips tas i mot med takk :-)

 

JE

Kjøpelysten til en ekstra lastehylle oppunder taket baki er tilstede, noen som har vært borti butikken/produktet?

 

 

Hei og gratulerer med flott bil!

 

Har selv bodd i Hemsedal, så denne bilen har jeg sett.

 

Har handlet ekstra lastehylle til min Defender fra Flatdog og hvis du lurer på å kjøpe er det ikke noe å lure på. Har handlet endel fra de, de er veldig ryddige og flinke. Når det gjelder hattehyllen er den kjapp å montere ( ihvertfall i min Defender). Må sansynligvis av med litt av interiøret langs vinduene for å feste brakettene, men det er rimelig rett fram. Selve hyllen festes i brakettene med fine bolter, slik at den enkelt kan taes ut av bilen. Jeg synes det er en kjempeoppgrading for å lagre lette ting. Det eneste minuset er vel at ved en bråbrems e.l. kommer tingene lagret oppå der farlig fort, så jeg mener vel de burde laget den med gitter som går fra hyllen og nesten oppi taket og et lite gitter i bakkant slik at ting blir liggende der. Men, jeg har brukt stropper for å feste det jeg har liggende og for meg har den fungert ypperlig. Løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har mest sannsynlig dieselpumpa trukket sitt siste sukk, den funket greit ved pen kjøring en stund, men forleden ble det stans, og stans ved hver kilometer.

 

Ny pumpe og dieselfilter er på vei over dammen og håper den kommer tidsnok til at helhen er reddet.

 

Men - med det samme jeg var i bestillermodus bestilte jeg et sett silikonslanger og EGR-blanking kit. Tenkte at det sikkert kan være preventivt å bytte slangene, så vidt jeg vet er de aldri byttet tidligere. EGR-blenderen ble med på kjøpet da det kun var noen pund differanse...

 

Så spørsmplet er: Skal jeg like greit blende EGR med en gang? Hvilke fordeler vil det gi?

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på at det er dieselpumpa. Var litt enig når du sa at den gikk på lavt turtall, men ikke på høyt. Må du lufte når den har stoppet, og kommer starter den da litt etterhvert ?

 

Synes det høres kjent ut. Jeg ville sett på dyestetningene. Mulig andre har andre tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke nødvendigvis lufte den når den har stoppet, selv om jeg har gjort det innimellom for å se om det hjalp.

 

Det som er rart er at dette kom brått i forbindelse med veldig mye turtall.

 

Pumpa er nå på vei, uansett kjekt å ha den i hus :-) Er det noen måte å sjekke dysene uten å demontere? F.eks. med Nanocom?

Dysetetningene er litt jobb å bytte har jeg skjønt....?

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mere jobb å bytte dieselpumpe, siden den kan være litt knot å få på plass, selv for oss som kjører Disco.

 

Det eneste tegnet som jeg har sett er at etter jeg byttet dysetetninger, så kommer det ikek lenger varsel om vann/luft i dieselfilteret. Det kom jevnlig under kjøring tidligere.

 

Kan dieselpumpe testes i nanocom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Status: Dieselpumpe byttet. Ingen forbedring. Så ja, jeg har da en ny dieselpumpe montert og en brukt fullt fungerende på hylla. Arkiverer den om det er noen som brått skulle trenge en fungerende pumpe.

Dysetetninger står for tur, men iflg. Haynesboka er det jo ikke måte på hvor mye som må skrues av for å få det til....

 

Har tatt av ventildekselet og "Rockershaft" til vippearmene til dysene, og det ser ut som 3 av 5 dyser går klar av kammen slik motoren står nå... Er det da ok å kun turne motoren litt frem og tilbake slik at dysene går klar av lobene?

 

Når man monterer dette sammen igjen så vil jo vipperamer og innstillinger gi seg selv...

 

Og jeg har ennå ikke løsnet på dieseltilførselen ved trykkregulateoren og kjølerøret, antar at det nå da står trykk i systemet slik at om man napper opp en dyse så vil dieselspruten stå med 1750 bar?

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du har lekkasje et sted, så trykket er bok borte. Jeg har ikke løsnet noe å når jeg har byttet tetningen på injektorene mine, eller på Odd Arne sin.

 

Ja, du må tørne motoren når du skal løsne og ta ut injektorene. Jeg tok en og en, dvs startet på første og avsluttet på 5te sylinder. Skrudde av vifta og brukte skralle på bolten som holder reimhjulet på bolten. Har du manuelt gir, er det noen som har satt den i (femte?) gir, og rullet motoren rundt.

 

Husk å være nøye med renholdet når du holder på. På min måtte jeg gjøre jobben 2 ganger. Hos Odd-Arne holdte det med å gjøre jobben en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...