Gå til innhold

Prosjekt DeTo


JEJ

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest igjennom tråden din kjenner jeg lysten på D2 melde seg sterkere enn noen gang! Å jammen passer du godt på den;) Flott bil..! 

Syntes absolutt ikke lysene ble for høye. Veldig kledelig. Dessuten får du mer ut av lysene høyere oppe å de blir mindre utsatt for møkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!

 

Forleden trengte jeg et lite lysprosjekt. Har lenge irritert meg over å famle i mørket bak bilen for henger skulle av/på, ting stroppes fast på hengeren, eller rett og slett litt arbeidslys.

En liten LED sak ble innkjøpt på Biltema, virket greit solid med 'hus i aluminium. 449,- er vel en grei pris.

 

Etter litt fundering fant jeg ut at jeg ville ha den koblet både på ryggelyset og på en egen bryter. I tillegg var jeg ikke helt motivert for å demontere halve interiøret for å få koblet det opp.

 

Vippet av luftegitteret på ventre side bak. Rett innafor der var det et perfekt jordingspunkt.

Borret et 23 mm hull i plasten rett innafor bakdøra hvor en bryter kunne monteres. Monterte den på toppen slik at ikke bagasje og annet skulle dulte borti den og evt. slå på lyset.

+ strøm til bryteren ble hentet fra 12V-uttaket i bagasjerommet, enkelt å lirke en ledning inn under plasten under ekstrasetet på venstre side.

 

IMG_0700.jpg

IMG_0702.jpg

IMG_0701.jpg

Montering av bryteren:

IMG_0703.jpg

IMG_0704.jpg

Av med venstre baklykt å trekke en + fra ryggelyset og opp bak lykta og inn i bilen og koble den på inn etter bryteren.

 

For å få strømmen videre fant jeg et perfekt lite hull under gummidingsen oppe i venstre hjørne av bakluka som ledningene kunne trees igjennom og videre opp til taket.

IMG_0697.jpg

Ønsket monteringen av lykta så diskret som mulig og løsningen ble innunder takteltet, og med en egen kontakt rett før lykta. Da kan taktelt med lykt bare løftes av og ledningsstumpen gjemmes inni bilen.

IMG_0699.jpg

 

Og lys ble det :-)

 

Ble egentlig ganske fornøyd med resultatet, og jobben var helt overkomlig for en glad amatør.

IMG_0708.jpg

IMG_0709.jpg

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Prosjekt skrangling fortsetter... Det er ikke noen særlig tvil om at håndbrekket er synderen til den evinnelige skranglingen på et visst turtall.

 

Kjøpte inn et, riktignok brukt - dog ubetydelig, og gjorde det klart for montering. Malte trommelen, vasket og renset alle smådeler.

Kan forøvrig anbefale JIF ovnsrens, effektiv mot det meste som inneholder fett, om det er i en stekeovn eller under en bil spiller vel ikke så stor rolle...

 

Som det siste bildet viser var det ganske tydelige slitespor på de 6 forhøyningene etter skranglende bremsesko.

 

 

IMG_0788.jpg

IMG_0790.jpg

IMG_0791.jpg

IMG_0793.jpg

 

Boka sa at de 6 forhøyningene skulle smøres...

IMG_0795.jpg

 

Montert...

IMG_0796.jpg

 

Hjalp det? Nja... Etter første test var det ingen forbedring.

Etter en justering ble det endel bedre, men ikke helt 100

 

Forøvrig en enkel sak å justere brekket på D2, jekk opp høyre bakhjul og juster justeringsskruen i fremre/nedre del av skjoldet mens man triller/sparker på hjulet med beinet.

Justeres til det går tregt, juster tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste lille prosjekt var å få fikset en sprekt støtfanger til en forestående EU. Stakk innom det lokale verkstedet og spurte, og de mente det ville fremkalle en toerfeil pga skarpe kanter.

 

3-4 lapper for en ny plastdel fristet ikke så vi får prøve en mer lommebokvennlig variant først.

 

Første step var å demontere fangeren. Nå skal det gå fint å plukke av del for del om man har en bil hvor skruene ikke sitter dønn fast.

 

Så det ble å ta av hele fangeren i et stykke og heller demontere på gulvet. 3 timer skruing og alle gjenstridige skruer var overvunnet.

IMG_0798.jpg

IMG_0799.jpg

IMG_0800.jpg

 

For å binde sammen de relativt slarkete restene ble det først brukt en del strips og superlim der hvor det var sprekt.

 

Deretter klippet vi til noen biter i tynn aluminiumsnetting, slik som Biltema selger i stylingavdelingen.

Varmet med varmluftpistol og bakte inn nettingen i smeltet plast. Avkjølte hurtig med trykkluft mens delene ble trykket på plass.

 

Deretter ble hele plastdelen montert på bilen slik at den ikke skulle vri seg mer enn nødvendig.

IMG_0801.jpg

IMG_0803.jpg

IMG_0804.jpg

Første sparkling med langfibret glassfibersparkel, litt puss og et lag til med en variant med kortere fiber.

 

Nå herder det til i morgen før ytterligere pussing, sparkel og til slutt litt lakk.

 

Så får vi se om det holder..:-)

IMG_0806.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det har vært stille her i det siste, livet har jo en tendens til å ta noen uante vendinger, derimot er det ikke slik at livet med D2 er kjedelig!

 

Tidlig på året var det tid for PKK, og det eneste jeg visste om var at den trengte nye viskere.

Komplett sett med viskere og armer ble innkjøpt og montert, kombinert med relativt ny frontrute var det igjen en fryd å kjøre i drittvær..

IMG_0864.jpg

Glad og fornøyd ble bilen levert på PKK. Tok en kaffe i venterommet helt til mekanikeren ropte og ba meg komme inn i verkstedet.

Der stod den inkontinent og markerte for harde livet over hele verkstedgulvet.

Bremserøret til høyre bakhjul sprakk på bremserulla! Første gang jeg har fått 3´er feil og kjøreforbud!

 

Men mekanikeren var imponert over det meste annet under og med bilen, ingen andre feil. "Her har du byttet mye!!" var kommentaren.

 

Bilen ble bogsert de få meterene hjem og en rull bremserør og div nipler ble innkjøpt påfølgende dag og den siste meteren eller sånn ble byttet.

Men luftingen bød på litt problemer, synes ikke pedalen ble tilstrekkelig fast selvom bilen bremset greit nok. Byttet jo alt av bremser i høst selvom Greenstuff-klossene ikke imponerte nevneverdig...

 

Jaja fikk ikke tid til å forske mer på det med hverdagens mas og kjas, bil måtte man jo ha, så litt på impuls ble det innkjøpt en Alfa 166, mørk blå med beige skinn, akkurat som D2. De matchet hverandre såpass bra at jeg klarte ikke å la være. Planen var jo uansett og la D2 leve et litt mer behagelig liv fremover...

56949363469__B4477203-DE5B-4744-8B21-AE7D819F2A86.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 uker gikk før jeg fikk sett mer på bremsene, og de var ikke akkurat blitt noe bedre av å stå ubrukt midtvinters!

Kjørte ganske mange kilometer for å prøve å få slitt de blanke igjen uten suksess, så bestilling på Nye skiver og klosser ble sendt. Denne gang borrede og slissede skiver foran

med Ferrodo klosser. Skivene fikk en runde maling før montering...

IMG_0923.jpgIMG_0922.jpg

Etterkontroll på PKK gikk nå som en lek! Godkjent for 2 nye år!

 

En liten interessant sak var avgasskontrollen, på skjemaet viste den at bilen avg 1,53 i en eller annen måleenhet.

Spurte verkstedet hva som var grensa på denne bilen, 3,0 sa de! Godt innafor!

Jeg har kasta EGR innerst i hylla og bilen er remappet. Så at blokkering eller fjerning av EGR tilsier feil på PKK målingen viste seg i dette tilfellet å ikke stemme ihvertfall.

EGR arkiveres på ubestemt tid.

 

Deilig å kjøre D2 igjen! og ikke minst er den veldig mye mer praktisk ifbm med husoppussing enn Alfaen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet lite sidesprang som har tatt litt energi er ombygging av sykkelen.

Det som startet som en relativt original, dog litt matt i pelsen, BMW K100 har oppstått i ny drakt.

Siste finpuss, nye dekk og noen små innstillinger gjenstår før sesongen starter...

Ble ganske fornøyd med resultatet, såpass fornøyd at et nytt prosjekt er innhandlet så jeg kan bygge en til.

Og lyden med det nye eksosanlegger er definitivt frekk :-)

IMG_0942.jpg

IMG_0943.jpg

IMG_0944.jpg

IMG_0947.jpg

IMG_0951.jpg

IMG_0954.jpg

Tilbake til D2, neste prosjekt er å få lakkert taket, samt å gå over alle vindusrammene og skjermbredderne.

Et sett LR D3 ekstralys er innhandlet, og skal monteres, og jeg ønsker meg et sett BF AT K02 i dimensjonen 255/50-19.

Downpipe uten cat er innkjøpt og da hadde det jo vært stas med et komplett eksosanlegg i rustfritt...

 

To be continued...

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Idag kom det et lass med deler igjen, bla ACE removal kit. Ikke det at jeg har noen grunn til å bytte tror jeg, systemet er i hvertfall tett. Men det er snart det eneste som ikke er byttet under bilen. Så spørsmålet er, vil jeg merke noen stor praktisk endring ved å bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bittelitt... Kommer mest an på kjørestilen :)

 

Med ace kan man kaste en D2 inn i en sving og bli overrasket over at den ikke krenger mer, uten ace så...

 

D2 kunne fås uten ace fra fabrikken også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

På tide med en liten oppdatering, selvom Discoen i det store og hele oppfører seg fint om dagen.

Ved bremseskifte for en stund siden ble det konstantert at venstre hjullager bak svettet litt, merket ikke noe på lageret men det var litt oljeklin inne på baksiden av skiva.

Et nytt ble bestilt sammen med noe annet småtteri, delene ble lagt på hylla, og Discoen tenkte ikke noe mer på saken.

 

Endelig ble det tid til å bytte lageret, og har man gjort det før så er hjullagerbytte på D2 en veldig rett frem jobb som ikke tar lange tiden.

 

Men når bilen allikevel stod på bukker og jeg hadde litt tid ble det gravd frem et komplett eksosanlegg fra S&S i rustfritt og downpipe uten cat som også har ligget i hylla en stund.

Ganske rett frem det også hvis man har nok forlengere til å få løsnet de 3 mutterne under turboen. Litt knot der men det gikk.

Passformen og kvaliteten er det ingenting å utsette på, alt smatt på plass uten problemer.

 

Var litt spent på resultatet eller om placeboeffekten kom til å slå til i fullt monn, modifiseringen bør vel gi en hest eller halvannen på en god dag.

 

Den ble litt grovere i målet, eller snarere litt dypere i toneleiet. Men absolutt innafor mhp støy.

 

Går den bedre? Tja vanskelig å si, men den største forskjellen er responsen i lock-up på tredje og fjerde. Tråkker man på gassen plukker den opp turtall umiddelbart og drar merkbart bedre i mellomregisteret. Så alt i alt - fornøyd etter litt kvalitetstid i garasjen.

IMG_1189.jpg

IMG_1190.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

På tide med en liten oppdatering igjen selvom det ikke er så mye å melde egentlig. D2 har dundret rundt på kryss og tvers i hele sommer uten problemer av noe slag.

Av vårens utbedringer er jeg nok mest fornøyd med Ferrodoklossene og de borrede skivene foran, bremsene er nå mye mer stabile og varmgang f.eks med tung henger ned fra fjellet er mye mindre nå enn tidligere.

 

Fikk endelig kjøpt og montert en ny radio. Vi har en lokal bilstereoguru (Bug Boys i Fredrikstad) en trivelig og flink kar som kan et og annet om temaet. Alltid trivelig når man får en følelse av å handle i en "faghandel" og får kvalifiserte råd og tips.

Valget falt på en ny modell fra Pioneer, AVH-Z7200 tror jeg den het. Stort sett plug&play med unntak av at det er rimelig trangt.

Så langt fornøyd, veldig bra lyd, gjenstår å koble ryggekamera og montere en USB-kontakt et strategisk sted så vi slipper å ha løse ledninger hengende ut av dasjbordet.

Til slutt skal det lages en liten hylle/deksel som dekker tomrommet under spilleren.

 

Bilstereokaren var forøvrig litt overrasket da jeg var den andre med D2 som kom innom og kjøpte akkurat denne spilleren i løpet av et par dager. :-)

 

IMG_1487.jpg

IMG_1486.jpg

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...