Gå til innhold

Prosjekt DeTo


JEJ

Anbefalte innlegg

Et spontant lite helgeprosjekt ble unnagjort.

Har lenge ønsket meg en slik hylle/boks baki som flere her har bygget til å stue unna rot og skrot som alltid ligger baki der.

Valgte en enkel metode da det etter litt måling ble bestemt at den skulle være ca 20 cm høy, 100 cm bred og 80 cm dyp.

Når man fant ut at Biltema hadde et assortert utvalg av hobbyplater i 100 cm lengde ble det det for enkelhets skyld. Da ble det minimalt med kapping :-)

 

Her er "konstruksjonen" liggende opp/ned, og hva den skal inneholde.

 

En plastboks med jekkestropper etc, en verktøykoffert, og et rom bakerst til kjekt-å-ha-med...


En boks svart hobbylakk, en bagasjeromsmatte i gummi fra biltema, og til slutt sorte trappekanter i aluminium innkjøpt på Obs Bygg (Mye rimeligere en f.eks Byggmax)

 

Den bakerste delen ble henglset slik at man kommer til ganske enkelt.


Synes resultatet ble helt ok, og bikkja er lykkelig da den kommer litt opp og ser ut av vinduene :-)

I tillegg ble det et lite rom på høyresiden til litt lengre ting som f.eks en paraply og annet som måtte passe inn der.

image1.jpeg

image2.jpeg

image3.jpeg

image4.jpeg

image5.jpeg

image6.jpeg

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig! Neste prosjekt blir å bytte ut den blå plastbakken med en uttrekkbar skuff, men inntil videre får denne løsningen duge.

Den ble også såpass lett at det ikke nevneverdig tungt å løfte den inn og ut.

Fornøyd så langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Førtidspensjonist!

Prosjekt DeTo har i det siste ikke vært særlig til prosjekt, snarere bruksbil med nødrep etter behov.

På de 3 årene jeg har hatt den har den fungert bemerkelsesverdig bra - tross alt har den rullet 100.000 km i mitt eie.

Men den har blitt brukt mer og hardere enn vedlikeholdt og det begynner å røyne på endel fronter.

 

Den har nå rullet 293.000 og tankene om bytte har dukket opp. D3? Defender? Noe helt annet?

 

Men - en halvsliten D2 med 300K på klokka får man ikke særlig betalt for. En halvbra D3 blir sikkert 100K i mellom - og derpå skal den også sikkert kostes på 50 lapper i nødvendige og "vil-ha" modifikasjoner. Defendere er jo enda dyrere, og de trenger litt påkost de også så vidt jeg kan se...

 

Så, jeg er jo blitt glad i gamle D2, hyggelig miljø og forum, god deletilgang til hyggelige priser, enkel og skru på.

Derfor er det tatt en beslutning om at gamle DeTo skal få gå av med førtidspensjon på 300.000.

Derfra skal den få være en helårs entusiastbil til hytteturer, roadtrips, hengerkjøring etc.

Den skal få en skikkelig rullende overhaling, tanken er at istedenfor å koste på 150K + i bilbytte, putter jeg heller 40-50 i D2 og får den så fin og bra som jeg ønsker at den skal være til mitt bruk. Så får heller andre doninger ta seg av hverdagskjøringen.

 

Hva er planen?

 

Planen er todelt. Først det som MÅ gjøres, deretter det som jeg VIL gjøre.

(Dette blir litt huskeliste til meg selv også)

 

Først er det forstilling, hvor det meste bør byttes.

Har samlet på meg en del deler:

• Komplett polybuskit med bolter

• Radiusarmer som skal pusses opp og byttes foringer i

• Bremser

• Støtdempere

• Styredemper

• Slange til servostyring

Skal bestille:

• 2x hjullager

• Trackrod og dragrod til styringen

• Fjører

• Droplinks

• Øvre og nedre bærekuler

 

Deretter er det bakstillingens tur.

Der har jeg byttet begge sensorene og belgene, samt et hjullager

Har kjøpt inn:

• Radiusarmer

• Polyforinger og bolter

Skal bestille:

• Bremser

• Wattlinkforinger

• Droplinks

 

Annet:

• Har kjøpt inn komplett pakningssett til motoren, mistenker at toppakningen bør byttes da det forsvinner litt vann over tid

• Har kjøpt inn alle leddene til fremre mellomaksel

• har en mistanke om at transferkassen begynner å bli sliten

• Få bukt med alle irriterende skramlelyder og viberasjoner

 

Så er det VIL HA kategorien:

• Frontpipe non cat

• Stainless steel eksos

• Ashcroft HD converter

• Nye AT dekk i 255/50-19

• Lydisolering

• Ny stereo

• Div småtteri

 

Sånn, der har både ferie og feriepenger fått litt å bryne seg på :-)

 

JE

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men før pensjonisttilværelsen setter i gang var det tid for starterfix.

 

Før påsken startet den etter eget ønske, og kontaktflatene i innslaget viste seg å være dårlige.

Nødfix med å space kontaktene en millimeter opp med en tynn plastskive har vist seg å holde til delene omsider ankom.

En grei jobb bare man får litt trening på å ta starteren ut og inn av bilen.

 

Legger ved noen bilder som viser at det var på tide med bytte.

Delekostnaden var vel 15 pund og et par timer i verkstedet med kaffeslabras og skruing.

IMG_0349.jpg

IMG_0351.jpg

IMG_0352.jpg

IMG_0353.jpg

IMG_0354.jpg

IMG_0355.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Før ferien kunne starte på alvor var det som nevnt tidligere tid for understells-makeover på D2.

Hadde på forhånd innkjøpt et sett bærearmer og foringer slik at de kunne gjøres klare på forhånd uten at bilen ble stående på bukker mens de ble gjort i stand.

 

Å presse ut foringer gikk lekende lett untatt de som er festet i "ramme-enden" på armene, de måte vike for god gammeldags garasjevold.

 

Det ble pussing/sandblåsing og 5 strøk Arcanol Bengalakk og Owatrol i 50/50 blanding + 2 lag ren sort Arcanol/Benga på toppen for nye oransje Polybushforinger ble presset på plass.

 

IMG_0472.jpg

IMG_0473.jpg

IMG_0474.jpg

IMG_0476.jpg

IMG_0477.jpg

IMG_0480.jpg

IMG_6396.JPG

Mens disse armene ble fikset opp, ankom resten av delene fra Island 4x4 og Famous Four.

 

Foran skulle det byttes:

Fjærer

Støtdempere

Styrestag

Hjullager

Bremseskiver

Greenstuff bremseklosser

Øvre og nedre bærekuler

 

Brage stilte velvillig verktøy til bærekulene til utlån, men dessverre strandet bytte av disse på en mutter på de nedre som ikke lot seg løsne.

For ikke å ødlegge noe, og dermed spolere ferien, lot jeg disse være til en senere anledning. Etter en innspeksjon viste de som stod der ingen tegn til slark, så de får duge litt til.

 

IMG_0958.JPG

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok en dag i rolig tempo inkl. litt kaffedrikking å ta hele forstillingen.

Gremmes litt over at jeg ikke fikk tid til litt mer puss og lakk når jeg først var i gang, men det får komme senere.

 

Veldig rett frem å skru alt det gamle av og montere nytt, litt trangt i motorrommet for å demontere øvre demperfestet, men det gikk.

Fjærene gikk greit med å legge hele vekten på fronten på fjærene med å bruke 2 garasjejekker til å løfte akselen så langt at bilen løftet seg så vidt på bukkene, sette på fjærklemmer, senke akselen, og da var de nesten frigjort.

 

Nye hjullager, skiver, klosser og styrestag var rett frem.

 

Litt mer knot var det å få av de gamle bærearmene, der måtte det grovere verktøy til for å løsne gamle muttere og bolter.

En skikkelig skralle med 20 + 24 mm kraftpiper ble innkjøpt i hui og hast, samt at en måtte bøte med livet i kamp med vinkelsliperen.

 

Heldigvis fulgte det med komplett sett bolter til foringene.

IMG_4181.JPG

IMG_4856.JPG

Dag 2 var det bakstillings tur.

 

Her skulle det byttes til de nye bærearmene med foringer, skiver og klosser, støtdempere og alle foringene til wattlinken.

Luftbelger og sensorer byttet jeg for ca 1 år siden så de skal få være med litt videre.

Mest jobb var det vel med wattlinken da det er litt trangt å komme til med grovt verktøy, men etter litt heving/senking av bil og aksel slik at den lange centerbolten gikk fri av tanken gikk det også. Her hadde jeg heller ikke tid til puss og lakk, det får komme siden.

IMG_0489.JPG

IMG_7638.JPG

Etter 2 dager i garasjen ble det litt deler i trash-haugen :-)

IMG_1658.JPG

Og som en bonus til meg selv ble hengerfestet demontert og fikk samme behandling som bærearmene.

IMG_2691.JPG

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet:

 

En ny bil å kjøre! Nå styrer den omtrent dit jeg vil :-) Det er nok påkrevd med en liten justering av styresnekka for å evt eliminere en liten dødgang på rattet.

Ujevnheter i asfalten passeres nå uten klink og klunk og ferden langs veiene nytes med retningsstabilitet og stillhet fra understellet.

 

Måtte krype innunder en gang å etterdra et par bolter i løpet av ferien da en liten vingling/klunk åpenbarte seg ved skarpe svinger med tung henger på slep.

 

Kan absolutt anbefale å ta "hele" jobben med en gang i stedenfor å bytte litt her og der, når man først er i gang med å demontere.

 

Delekostnaden var i underkant av 10.000,- inkl. mva og frakt, og tidsforbuket som sagt 1 dag pr. aksel.

 

JE

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den siste tiden har bilen hatt en litt rar lyd fra motoren.

En slags blåse/plystrelyd som spesiellt åpenbarte seg på førersiden ved lockup i 4. gir i typisk motorveisfart. Med CC inne og litt pådrag i slakk oppoverbakke var den fremtredende.

Mistankene gikk i retning slakt skovlhjul i turbo eller en eller annen luftrelatert issue i høy fart.

Fant ikke ut av problemet før olje/filterskift ble gjennomført.

Med nytt rotasjonsfileter ble lyden borte så det er åpenbart at det gamle filteret hadde "slarket" på akselen.

 

Godt det var en billig løsning og ikke turboen :-)

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I løpet av høsten ser det ut som om taket bør lakkeres, og siden det er så populært med tak i diverse farger om dagen så slo tanken meg at jeg MÅ jo ikke lakke det i originalfargen Oslo Blå...

 

Eller må jeg det?

 

JE

b7885789b9749f5f5a187345f0e056da.jpg

evo.jpg

green-land-rover-universal-hobbies-scale-1-land-rover-defender-hard-top-colour-green-with-white-roof-green-land-rover-discovery-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sort er absolutt et alternativ, har et Maggiolina Taktelt som jeg også vurderer å lakke sort, og da vil ikke bilen så bli så topptung hvis både taket og takteltet er sort. I hvertfall ikke rent optisk...

 

JE

D2_sort_tak.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blått tak. Som bilen.

 

Skal du gjøre noe spesielt: Blått tak som bilen og lakker stolpene ved frontruta, øverste del av dørene rundt rutene og feltet rundt siderutene bak i sort. Da vi det se ut som taket flyter, slik det var på Range Rover utover på 70-tallet. Bilen vil virke lavere. Og det blir stilig, men det er min mening.

 

Fin bil og artig du steller med den.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite prosjekt med stor betydning.

Mange år siden jeg sluttet å røyke så sigarettennere er gårsdagens tilbehør.

USB ladere til diverse dingser derimot.

 

Fant en kjekk variant i båtavdelingen på Biltema og bestemte meg for å bytte.

Og siden jeg først hadde hele midtkonsollen ute la jeg opp til en ekstra for baksetet.

Tok vel en time, koste 2 x 79,- tror jeg, og nå er det mulighet for å lade 4 dingser.

IMG_0541.jpg

IMG_0542.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2018 den 15.15, JEJ skrev:

I løpet av høsten ser det ut som om taket bør lakkeres, og siden det er så populært med tak i diverse farger om dagen så slo tanken meg at jeg MÅ jo ikke lakke det i originalfargen Oslo Blå...

 

Eller må jeg det?

 

JE

b7885789b9749f5f5a187345f0e056da.jpg

 

 

 

Det synes jeg var skikkelig tøft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da er pensjonistalderen oppnådd...

og den er i uforskammet god form om dagen. Alt virker, ingen lamper, bare ekte LR glede.

Time på BT for innstansing av nytt rammenummer er bestilt, god service så da gjenstår det å se om gjennomføringen er like bra.

596A1D65-062D-4DFD-8C7C-80CA835701F9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Livet som førtidspensjonist er absolutt ikke kjedelig :-)

EU står for tur og etter at chassinummeret ble funnet med hjelp av god fantasi forrige gang regnet jeg med at det ikke var noe bedre nå.

Stakk innom BT i Sarpsborg og forhørte meg litt, og det var jo ikke noe problem i det hele tatt. Forutinntatt skepsis ble omgjort til lykke og god kundeservice.

Møtte opp til avtalt tid og en hyggelig kar ordnet dete hele i løpet av en halvtimes tid.

Nå gjenstår bare å få ut et nytt sett med vognkort hvor det står merket hvor chassinummeret står.

 

Valgte i samråd med BT-mannen å sette det rett bak høyre forhjul. Når dette nå er i orden så er det fritt frem å begynne på pusse/male-jobben på ramma.

IMG_0676.jpg

Fikk tak i et brukt Maggiolina Extreme taktelt for en stund siden som trengte litt TLC.

Litt pussing, sparkling og lakk var på sin plass. Synes det ble ok med sort telt på en såpass mørk bil.

56181614690__A06FE3F2-DCBE-4E5A-A709-F50E3DFA3740.JPG

IMG_0672.jpg

56340142784__099A6867-15FC-4FBD-B7BF-2D1E935DE0D7.JPG

Og tilslutt ble det gravd frem en lyktebøyle og et par gamle ekstralys for å teste hvordan det vil se ut. Synes kanskje de ble litt høyt plassert i fronten...

IMG_0692.jpg

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...