Gå til innhold

P38 ABS i grenseland på PKK


SveinHa

Anbefalte innlegg

ABSen gikk gjennom PKK med et nødskrik i dag. Verkstedet har ikke utstyr til skikkelig kontroll på P38 så de tar bilen på en grusvei og bremser hardt. En hører da "ABS-lyder" men kjenner ikke noe risting eller slikt i pedalen og heller ikke i bremsesporene ser det ut til at ABS virker. Virker da for meg som om ABS jobber men ikke riktig.

 

ABS lyset slukker etter jeg har kjørt rundt 100 meter men må nok opp i noe mer fart enn de 7 km/t som står i boka. Ellers ser ABS lyset normalt ut. Om jeg starter bilen og ikke kjører på noen få minutt går ABS alarmen men det har jeg inntrykk av at må være designet slik siden bilen MÅ opp i mer enn 7 km/t for å kvittere ut at ABS er ok.

 

Ingen feil leses ut fra WABCO C med Nanocom.

 

Noen gode ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke hjulene låser på grus i litt hastighet,virker ABSen.

Heldigvis har de klart å fjerne slagene i bremsepedalen.

Da ABS kom slo det så mye at første reaksjon hos garva bilister var å slutte å bremse.

Det kjentes jo ut som om halve for/bakstillingen holdt på å falle av.

Min lampe(Defender)blinker når ABS er aktivert.

Må oftest opp i ca 20 kmt før lampa slukker ved oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

ABS kjenner du nå veldig godt i p38 på vinterføre, er nok vanskeligere å teste ut riktig på sommerføre ja. Jeg skjønner ikke det du skriver om ABS alarm, så det er nok en liten mulighet for at ABS pumpen din er sliten, med det mener jeg at den virker ok når du har nok turtall ( men leverer ikke nok på tomgang ) Hastigheten på hjulene før lyset slukker er litt varierende, men det er bare sensor lesningen på tannkransen og skal nok ikke ha noe med pumpen å gjøre.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ABS lampen ikke skal slukke før farten er over 7 km/t antar jeg der ligger en timer i systemet som gir alarm etter en viss tid som er lengre enn bilen normalt står på tomgang.

 

ABS pumpen er jo elektrisk og burde ikke ha noe med tomgang å gjøre. Ladespenningen er jo oppe i 14.4V få sekunder etter start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ABS lampen ikke skal slukke før farten er over 7 km/t antar jeg der ligger en timer i systemet som gir alarm etter en viss tid som er lengre enn bilen normalt står på tomgang.

 

Nei. Får du ABS fault melding i message centre, så har du ABS fault.

Når bilen står på tomgang så gjør den selftest ved gitte intervall, så det som skjer hos deg, antar jeg, er at den etter en tid på tomgang detecter en feil under en av selftestene, og du får meldingen du beskriver.

 

Har aldri opplevd en slik mld, derfor tror jeg nok ikke teorien din stemmer.

Mistenker at du mangler trykk( trykkbryter feil eller lekkasje feil, el sliten pumpe ).

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ser at teorien min har noen hull men det er ganske konsekvent at jeg får ABS feil om bilen bare startes og ikke kjøres på noen minutt, kjører jeg innen et minutt eller så får jeg ikke feil og lampen slukkes etter 100 meter.

 

Får framprovosere feilen og hekte på Nanocom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...