Bergsnov Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Holder på med skift av bremseskiver foran på min D3 2008, og har selfølgelig en fastrustet skrue: Den idiotiske torx 50- skruen som holder skiva fast til navet. Sporet blir selvsagt ødelagt bare man ser hardt på den! Har anskaffet slagtrekker, men måtte gi opp i dag i mangel av stor hammer. Er det noen som har noen gode råd i forhold til disse skruene her? Vil helst unngå åpen flamme, grisepikk og liknende utveier… Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faah Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Har lest om folk som anbefaler å slå til skruen for at den skal slippe litt, andre som skrur den litt mer til for deretter løsne den. Prøvde begge disse tipsene på skivebytte på en Volvo og endte opp med å bryte begge skruene ved hjelp av slagtrekkeren... Så ingen suksess her i gården. Derimot gikk det veldig fint på Land Roveren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Bor ut hodet og fjern skiva. Puss ned eventuell skruerep som ligger lenger ut enn flensen. Sett på ny skive og glem hele skruen.Caliperen holder den på plass hvis den evt. ikke har rusta fast ved neste hjulskift. M.a.o dropp skruen helt.Det går like bra uten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergsnov Skrevet 10. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2015 Hmm, fristende det der, Gaute. Bruker det som siste utvei… Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Varme går het fint, spørr du meg. Trikset med slagtrekker, er jo, i tilfelle ikke alle er klar over det. Og vri den samme vei som skruen skal ut, mens man slår. Det tok noen år, før eg fikk det tipset selv. Men å borre ut hodet, er bra alternativ, da kan det jo hende du får fatt i resten med en grip- tang og greier skru den ut. Spray å atter spray over natten, varme og noen solide slag, kanskje den kommer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Tror ikke jeg hadde giddet å bruke alt for mye tid for å berge skruen. Støtter Gaute. Jeg brukte en grisepikk og slo skruen løs. Flytt slagpunktene litt, så kan det hende at den vil være OK å få inn igjen. Men som sagt over her, den skruen er ikke akkurat viktig.. ingen sikkerhetsrisiko. Kjøp en ny skrue til en senere anledning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Bruker ikke unødig tid på denne skruen. Runder jeg den er det borring med en gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaare.teigland Skrevet 10. juni 2015 Del Skrevet 10. juni 2015 Viss du har tilgang på sveiseapparat, kan du sveise på eitt eller anna, t.d. eit gamalt skrujern. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 Gjør som Gaute sier, borr av skruhodet. Når skiven er tatt bort, kan du lett skru ut resten av skruen med en visegrip tang på det som er igjen av stammen, for da er spennet borte. Dette hvis du har lyst til å montere en ny skrue etterpå, ellers så gjør du som Gaute foreslår i del 2 også. STD prosedyre ved fucka skruer dette Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 Ingen problem å varme den med en propanbrenner ala den rørleggere bruker. Jeg gjorde det på min, kom med en gang. Men det lønner seg å varme først som sist hvis man har mistanke om at de sitter. Forøvrig så er det ikke viktig å ha den der som de andre nevner, men jeg liker å ha ting på stell. småting irriterer meg. Hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vibr Skrevet 11. juni 2015 Del Skrevet 11. juni 2015 Jeg saga ett solid spor i skruen med vinkelsliper og løsna den så med slagtrekker + varme. Går sikkert fint å droppe skruen, men jeg blir alltid litt smågal av og vite at det mangler en skrue ett sted. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 Mangler man en skrue er man jo pr def. litt smårar. Men vi som kjører LR er jo litt smårare. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 12. juni 2015 Del Skrevet 12. juni 2015 Jeg har kranglet en del med disse skruene, og synes ikke varme har hjulpet på disse. Frysespray derimot. På fruens 2007 FL2 hvor disse skruene ikke hadde vært løsnet siden... 2007, så satt disse skruene _svært_ godt. Varme og rustløser hjalp lite. Heldigvis fikk jeg relativt raskt ideen om å prøve frysespray og da løsnet den med en gang. På motsatt side gikk jeg rett på med frysespray og fikk løs skruen med en gang. ...det skulle derimot vise seg at å løsne kallipper og få ut skruen var den lette delen av jobben. Skiva hadde rustet så til de grader fast at det som skulle vært et par timers jobb strakk seg utover flere dager. Men det er en annen historie. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergsnov Skrevet 17. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2015 Takk for tips. Måtte til slutt bore ut begge skruene. Det gikk hardt ut over samlingen med dyre og harde bor fra Bosch. Hardt stål i disse skruene. Men nå er nye skiver på plass. Så er det bare å gyve på neste jobb… Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 17. juni 2015 Del Skrevet 17. juni 2015 Bruk skjæreolje og ikke full fart så varer borr lenger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.