Gå til innhold

Skruen sitter fast…


Bergsnov

Anbefalte innlegg

Holder på med skift av bremseskiver foran på min D3 2008, og har selfølgelig en fastrustet skrue: Den idiotiske torx 50- skruen som holder skiva fast til navet. Sporet blir selvsagt ødelagt bare man ser hardt på den! Har anskaffet slagtrekker, men måtte gi opp i dag i mangel av stor hammer. Er det noen som har noen gode råd i forhold til disse skruene her? Vil helst unngå åpen flamme, grisepikk og liknende utveier…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest om folk som anbefaler å slå til skruen for at den skal slippe litt, andre som skrur den litt mer til for deretter løsne den. Prøvde begge disse tipsene på skivebytte på en Volvo og endte opp med å bryte begge skruene ved hjelp av slagtrekkeren... Så ingen suksess her i gården. Derimot gikk det veldig fint på Land Roveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor ut hodet og fjern skiva. Puss ned eventuell skruerep som ligger lenger ut enn flensen.

Sett på ny skive og glem hele skruen.Caliperen holder den på plass hvis den evt. ikke har rusta fast ved neste hjulskift.

M.a.o dropp skruen helt.Det går like bra uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varme går het fint, spørr du meg.

 

Trikset med slagtrekker, er jo, i tilfelle ikke alle er klar over det. Og vri den samme vei som skruen skal ut, mens man slår.

Det tok noen år, før eg fikk det tipset selv.

 

Men å borre ut hodet, er bra alternativ, da kan det jo hende du får fatt i resten med en grip- tang og greier skru den ut.

 

Spray å atter spray over natten, varme og noen solide slag, kanskje den kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg hadde giddet å bruke alt for mye tid for å berge skruen. Støtter Gaute.

 

Jeg brukte en grisepikk og slo skruen løs. Flytt slagpunktene litt, så kan det hende at den vil være OK å få inn igjen.

 

Men som sagt over her, den skruen er ikke akkurat viktig.. ingen sikkerhetsrisiko. Kjøp en ny skrue til en senere anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som Gaute sier, borr av skruhodet. Når skiven er tatt bort, kan du lett skru ut resten av skruen med en visegrip tang på det som er igjen av stammen, for da er spennet borte.

Dette hvis du har lyst til å montere en ny skrue etterpå, ellers så gjør du som Gaute foreslår i del 2 også.

 

STD prosedyre ved fucka skruer dette ;)

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem å varme den med en propanbrenner ala den rørleggere bruker. Jeg gjorde det på min, kom med en gang. Men det lønner seg å varme først som sist hvis man har mistanke om at de sitter. Forøvrig så er det ikke viktig å ha den der som de andre nevner, men jeg liker å ha ting på stell. :)

småting irriterer meg. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg saga ett solid spor i skruen med vinkelsliper og løsna den så med slagtrekker + varme. Går sikkert fint å droppe skruen, men jeg blir alltid litt smågal av og vite at det mangler en skrue ett sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kranglet en del med disse skruene, og synes ikke varme har hjulpet på disse. Frysespray derimot. På fruens 2007 FL2 hvor disse skruene ikke hadde vært løsnet siden... 2007, så satt disse skruene _svært_ godt. Varme og rustløser hjalp lite. Heldigvis fikk jeg relativt raskt ideen om å prøve frysespray og da løsnet den med en gang. På motsatt side gikk jeg rett på med frysespray og fikk løs skruen med en gang.

 

...det skulle derimot vise seg at å løsne kallipper og få ut skruen var den lette delen av jobben. Skiva hadde rustet så til de grader fast at det som skulle vært et par timers jobb strakk seg utover flere dager. Men det er en annen historie.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Måtte til slutt bore ut begge skruene. Det gikk hardt ut over samlingen med dyre og harde bor fra Bosch. Hardt stål i disse skruene. Men nå er nye skiver på plass. Så er det bare å gyve på neste jobb…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...