Gå til innhold

Fjerning av mose på takstein


ragnarsk

Anbefalte innlegg

Ærede forum.. jeg trenger gode råd igjen, det er så mye jeg ikke kan ( er det mulig.... :wacko:)

 

skal fjerne mose fra taket på tilbygget, dobbel jaren stein fra 1985. Har fått et tips om kobberskinner på toppen av mønet.

 

Noen som vet hvor man får kjøpt? Andre superips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var også plaget med mye mose på taket. Har først sprayet på noe anti mose lurium (det får du kjøpt i de fleste byggebutikker). Så er det bare å vente et halvt års tid og la regnet gjøre jobben. Har samtidig lagt en kobberremse under mønepannene. Kjøpt på Bauhaus mener jeg å huske). Nå, 2 år senere er taket helt fri for mose o.l.

 

Sånn ser den ut:

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mose liker verken kobbersulfat eller jernsulfat. Jeg har hørt om kobbertråd-varianten, men vet ikke om noen har testet den i praksis? Jeg hadde nok ikke vurdert det på toppen der jeg bor... Men... så vind- og værutsatt som det er så blir det heller ikke mose da.

 

Felix - blir den kobberremsa våt nok under mønepannene til at du får kobbervann nedover taket da? Sånn som jeg har forstått så må det til for at det skal vare?

 

Opphengsbånd i kobber bør kunne brukes, iallfall om man satser på en synlig løsning. Enkle å feste iallfall.

http://nobb.no/Nobbnr/28828671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et videre spørsmål; hvordan hindre mose i å gro på tak som samler vann til cisterne som gir vann til husholdningsbruk, herunder litt til drikkevann, på en hytte? Er kobbervann godt tro? Det beste er om jeg fjerner alle de førti år gamle granene som står like inntil bygningen på ene siden, men jeg har egentlig lyst til å ha dem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et videre spørsmål; hvordan hindre mose i å gro på tak som samler vann til cisterne som gir vann til husholdningsbruk, herunder litt til drikkevann, på en hytte? Er kobbervann godt tro? Det beste er om jeg fjerner alle de førti år gamle granene som står like inntil bygningen på ene siden, men jeg har egentlig lyst til å ha dem der.

Altsålenge man bruker kobberrør i hus hadde ikke det bekymret meg mye. :)

 

Joda, det finnes de som tar opp vel mye kobber fra vann som føres i kobberledninger, men det er nok rimelig sjeldent. Og så spørs det da... hvor mye du er på hytta. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør det Trond. Å drikke kaldt vann som har gått igjennom et kobber rør er nok ikke så skummelt, det dannes en hinne innvendig i rører som hindrer kobberet i å "bli med" vannet.

 

Kobber på taket vil, ihvertfall i begynnelsen, avgi mye kobberpartikler som kan gi deg en skikkelig forgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kobberbåndet skal ikke ligge under mønepanne, men nedenfor. Vises veldig godt en liten stund, men endrer fort farge. Når jeg har brukt kobberbånd har det vært en type som limes med butylbånd mot underlaget, stein såvel som stål.

kobberbåndet skal ikke ligge under mønepanne, men nedenfor. Vises veldig godt en liten stund, men endrer fort farge. Når jeg har brukt kobberbånd har det vært en type som limes med butylbånd mot underlaget, stein såvel som stål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har nok formulert meg litt klønete. Kobberbåndet skal selvsagt ikke ligge tørt og godt under mønepannene men skal stikke ut ganske langt ut på første rad med takstein :-). Remsa jeg har brukt var også alrede påført lim. Plug and play ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør det Trond. Å drikke kaldt vann som har gått igjennom et kobber rør er nok ikke så skummelt, det dannes en hinne innvendig i rører som hindrer kobberet i å "bli med" vannet.

 

Kobber på taket vil, ihvertfall i begynnelsen, avgi mye kobberpartikler som kan gi deg en skikkelig forgiftning.

Hmm... hvordan blir det forskjellig fra litt kobber på taket? Begge er jo kalde forhold, og når det gjelder kobberrør ville jeg tro at problemet ble større ifm at vannet står i rørene.

Jeg er nysgjerrig på dette, for det har jeg ikke hørt før. Jeg vet at det å lage mat i kobberkjeler ikke er anbefalt, og da spesielt ikke syrlig mat som gløgg etc. men det er jo snakk om helt andre mengder. Anbefalt daglig inntak av kobber er relativt ganske høyt, opp mot 1mg for voksne/gravide, men vannrør avgir visstnok relativt mye. Det nærmeste jeg har kommet skikkelige dokumenter er dette http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=0CEkQFjAFahUKEwiwpcSy9YrGAhVC2SwKHV0uBDc&url=http%3A%2F%2Fwww.teknologisk.dk%2F_root%2Fmedia%2F29226_8%2520Migration.pdf&ei=oDZ7VbDVOMKyswHd3JC4Aw&usg=AFQjCNE-6ZRmTfG5qNwL614PXF7_fJtA0w&sig2=Kg5GxhtCdqafdzYQQIWjyg&bvm=bv.95515949,d.bGg og det tilsier egentlig at utskillelse fra kobberrør i seg selv er i grenseland. Men det sier ingenting om er eller mindre i friluft. Uansett, er man usikker er det seff. best å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest så øyet ble stort og vått, takk for alle tips. Krigsvoll i Trondheim har, ( de er leverandør til oss ) de anbefaler zink, den har større virkningsgrad...

 

http://krigsvoll.no/doc//Mosebeslag.pdf

 

ser på tabellene yarnslayer at det er tilfelle at zink gir mer avrenning.. da stemte dette :)

Endret av ragnarsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...