Gå til innhold

Defekt strammar til multireima - D3


Anbefalte innlegg

Hei

Fekk brått mykje ulydar frå motorrommet og frykta at havari på gang. Tikking og banking, spesielt på tomgang. Det viste seg å berre vere strammaren til multireima som hadde tatt kveld. Heldigvis...

 

Er det nokon som har vore borti tilsvarande? Strammaren har rett og slett delt seg. Ulydane kom av at den låg og slo inn i godset. Ved høgare turtal stramma reima tydlegvis såpass at strammaren vart dratt litt ut og ulydane forsvann.

 

Gjeld 2006 D3, gått ca 200' (som no har fått ny reim og to nye strammarar)

 

-Kåre

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg byttet lager i min nedre strammer, da den begynte i kvittre tidligere i vår. Nytt lager fra Biltema varte i 4 uker før den på ny startet med fuglesang. Såg den var begynt å gå i fra verandre på samme stedet når eg hadde den av (170000). Satt den i stikka og fikk den sammen igjen, og hadde til i dag plan om å kjøpe to nye stramere til høstarbeidet, men nå trur eg det blir bestillt nye snarest. Har ikke tid å vente på levering av ny strammer om min også går videre i fra verandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja dårlig spenn på sekundær reima på D3 = dårlig ladning og dårlig vannsirkulasjon. Det er absolutt ikke å anbefale.

 

Ikke noe poeng å prøve å spare penger på slikt, kjøp nytt.

 

Mvh Brage

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammelt fenomen fra D1 og opp.

Det funker fint å bytte lager som nødløsning, Momentum i Drammen har dem og til en hundrelapp, men det holder ikke mange hundre mil.

Greit å passe på når bilen har passert 100K at man har

A Reservereim

B Reservestrammer

Går greit å få tak i ny reim, men det er bestillingsvare og kan ta en dag eller to, og det kan være litt kjipt om man ikke havarerer rett utenfor Mekonomen...

Viktig å vite at en splittet reim er et symptom på at noe er feil, det kan være defekt lager andre steder i systemet så det er greit å røske litt i ting for å sjekke før man monterer ny reim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Eg bestillte ny strammer med en gang eg leste om delingen. Siden det ble en bestilling med mye rart, "sparte" eg litt på denne strameren til drivreimen, og valgte del fra Brithpart. Husker eg vurderte å benytte original bolt ved montering, siden den som fulgte med såg noe Europris ut, men skrudde den til slutt på. Tenkte det var lurt, siden det står omtrent alle plasser at slike bolter skal byttes. På vei til begravelse i går kveld over Haukelifjell ble, i det eg la meg ut og skulle forbi ein polakk, blei styringen FRYKTELIG stiv, og lading og kjøling forsvant. Såg snart at bongen til strameren var knekt av. Var heldig, og både strameren og halve bolten låg på stålplata. Etter ein tur på falkenbil i feil retning, og MYE overtalelse, ble ny egnet brukt bolt funnet i rotekassen på verkstedet, og ting ble skrudd sammen, i et meget tregt tempo, og etter en time på verkstedet var vi på vei videre. Så en liten billig bolt kan velte stor tue. Mulig det ikke blir slike deler fra Brithpart i fremtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist bilene blir fulgt opp med service så er dette noe som bør/skal kontrollerest ved servicen.

 

Ville også tro at det var normalt å ta en titt på den når en bytter reg.reim...

 

Å når en er inne på temaet Britpart, jeg prøver så godt jeg kan å holde meg unna dette. Har skiftet bærekuler som har holdt 3000km. Spissingstag som holdt 2000 km... dårlig passform å dårlig kvalitet på myyye.Brithpart bremser har vært bra til nå..

Endret av Mads SL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...