Gå til innhold

Disco 2a mistet turtall og effekt


WelshViking

Anbefalte innlegg

Da har jeg også fått problemer med turtall og effekt. :angry:

 

Hadde en rar start for noen uker siden, som opplevdes som den ikke startet på alle sylindere umiddelbart. Etter kort tid gikk den normalt og ingen problemer på en kort tur hjemmefra. På vei hjemover igjen begynte den å "bremse" på turtall over ca. 2750. I motbakke mistet jeg også effekt og farten falt drastisk. Søkte opp problemet og fant mye info på forumet. :D Etter det har bilen stått noen uker pga. annet som måtte prioriteres.

 

Har i dag begynt på en liten feilsøkingsrunde og har startet med å sjekke ECU for olje. Litt oljerester i nedre del av rød kontakt, men veldig lite.

D2ECU_ - 1.jpg

D2ECU_ - 2.jpg

Har mine tvil om at feilårsaken ligger der, men starter preventivt vedlikehold. Følger denne oppskriften, men velger å kun rense kontakten på ECU. Og da støter jeg på en liten utfordring. Injector Harness ender jo i en plugg som kommer ut under toppdekselet. Pluggen sitter skikkelig godt fast og ser ut for å være festet med pakningssilikon e.l. Har prøvd å vippe den opp med verktøy for panelklips og skrutrekker, men det blir mest små merker i kanten på toppen. Noen som har et tips til hvordan jeg løser dette?

 

Jeg vurderer også om jeg skal bytte injektor pakninger når jeg først har åpnet toppen, men er usikker på om det er nødvendig.

 

Er det nødvendig å bytte Engine Harness når det har kommet olje fra Injector Harness?

Har forresten sjekket MAF.

Endret av WelshViking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mye mer olje enn det, uten problemer. Sjekk smørbrødliste som har vært lagt ut før: Sjekk IC-slanger for delaminering, sjekk lekkasje fra FPR, sjekk dieselpumpe i tank (Uforandret lyd? Kjør lufteprosedyre.), bytt dieselfilter, rens MAP-sensor.

 

Sjekk gjerne nivået på girolje, hadde nylig en kompis som hadde trøbbel med lavt turtall og kveling. Etter skifte av tre dieselpumper og mye annet, så viste det seg at det var altfor lite olje på kassa. Vært strøken siden, i flere uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mye mer olje enn det, uten problemer. Sjekk smørbrødliste som har vært lagt ut før: Sjekk IC-slanger for delaminering, sjekk lekkasje fra FPR, sjekk dieselpumpe i tank (Uforandret lyd? Kjør lufteprosedyre.), bytt dieselfilter, rens MAP-sensor.

 

Sjekk gjerne nivået på girolje, hadde nylig en kompis som hadde trøbbel med lavt turtall og kveling. Etter skifte av tre dieselpumper og mye annet, så viste det seg at det var altfor lite olje på kassa. Vært strøken siden, i flere uker.

Har nesten nye Samco IC-slanger og dieselpumpa høres normal ut. Regner med du mener MAF-sensor og den er sjekket og virker ok. FPR er ikke sjekket så den står for tur, men ingen kjent lekkasje der. Sannsynligvis bytter jeg den bare. Dieselfilter skal også byttes og girkasse sjekkes.

 

Meen som sagt er nå hovedproblemet å få fjernet gammel Injector Harness med toppdeksel allerede fjernet. Har fått forståelsen av at både Injector Harness og Engine Harness bør byttes når det allerede er olje på vei til ECU.

 

Alle tips og råd mottas med stooor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Fpr ikke lekker så tror jeg ville latt den være. Ikke alltid like lett å få den tett og ellers er det sjelden feil på dem.

 

Hva er vanskelig med injector harness? Skal være lett å ta det ut hvis deksel er av. Kan være greit å bytte men er bare midlertidig fiks for olje i ledningsnettet. Engine harness kan være grei og bytte men mest for at det begynner å bli gammelt. Oljen kan du også stoppe ved å fjerne litt av strømpen og så isolere (stopper kapilæreffekten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vanskelig med injector harness? Skal være lett å ta det ut hvis deksel er av. Kan være greit å bytte men er bare midlertidig fiks for olje i ledningsnettet. Engine harness kan være grei og bytte men mest for at det begynner å bli gammelt. Oljen kan du også stoppe ved å fjerne litt av strømpen og så isolere (stopper kapilæreffekten).

Det ser ut for å være lim rundt pluggen i Injector Harness, som sitter under toppdekselet. Kanskje bare å skrape fritt, så får jeg den løs. Skal sjekke om EWS har ledningsnett i morgen, så får jeg se hva jeg får byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt akkurat det samme. Kan være flere årsaker, men kunne veddet på turbo wastegate modulator. Knøttdings som koster 500 på Motorpool. Byttes med to skruer. Måtte diagnose for å finne det ut. Takk, Ahok!

Endret av stianthr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt akkurat det samme. Kan være flere årsaker, men kunne veddet på turbo wastegate modulator. Knøttdings som koster 500 på Motorpool. Byttes med to skruer. Måtte diagnose for å finne det ut. Takk, Ahok!

Den ble byttet samtidig med IC slanger og nye slanger til modulatoren. Viste seg å være morkne slanger til modulatoren. Ser riktignok penere ut med Samco-slangene da.

 

Har endelig fått ut pluggen til Injector Harness. Mye silikonlim nedi der ja:

Td5 - 1.jpg

 

Og med litt pussehjelp fra Dremel, ble det mye finere:

Td5 - 2.jpg

 

Når dette er på plass er det bytte av diesel-filter som står for tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for silikon var det ikke tett, nei. Herlig konstruksjon! :rolleyes: Bra rengjøringsjobb, Morten. Nå får du vel ikke lyst til å kline på silikon igjen.

 

Jeg håper Radovan har rett, for jeg har en dieselpumpe til salgs. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for silikon var det ikke tett, nei. Herlig konstruksjon! :rolleyes: Bra rengjøringsjobb, Morten. Nå får du vel ikke lyst til å kline på silikon igjen.

 

Jeg håper Radovan har rett, for jeg har en dieselpumpe til salgs. :lol:

Takker. Har ikke veldig lyst til å kline silikon på pluggen nå nei. De gamle o-ringene var helt flate og de nye ser runde og fine ut. Får se når jeg setter i pluggen hvor godt den tetter i hullet.

 

Vil gjerne reservere den dieselpumpa ut dagen. Skal gjøre en del senere i dag og da håper jeg å finne rotårsaken til problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg minner om wastegateventilen igjen, og det er fordi den gir dårlig trekkraft. Er det andre ting vil motoren vanligvis få kengurufakter, og jeg forsto det slik at du ikke hadde det?

Dieselpumpe er selvsagt ett hett tips. Dieselfilteret nevner jeg ikke siden det byttes hver høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi O-ringene litt olje før du smetter kontakten på plass i toppen.

En dæsj med elektrisk silikon(BT har) i selve kontakten synes jeg har hjulpet mot oljelekk innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg minner om wastegateventilen igjen, og det er fordi den gir dårlig trekkraft. Er det andre ting vil motoren vanligvis få kengurufakter, og jeg forsto det slik at du ikke hadde det?

Dieselpumpe er selvsagt ett hett tips. Dieselfilteret nevner jeg ikke siden det byttes hver høst.

Sjekket wastegateventilen og den beveger seg slik jeg tror den skal. Sjekket litt på Youtube og det så rimelig greit ut å teste.

 

Holder den av til deg!

Ta den med til Forum-treffet du, så kan jeg alltids få tak i en ny. Siste jeg hørte etter gikk den som normalt, men jeg skal nok sjekke uansett etter bytte av diesel-filter.

 

Det er en passe stor sprekk i slangen (ESR4234) som går inn på turboen. Luftinga fra toppdekselet kommer inn i en ventil som i sin tur går ned i slangen. Ca. 1/3 av flensen på slangen er sprukket og da kommer det en del ekstra luft etter MAF-sensoren. Tipper dette er "synderen" og jeg får høre om EWS har den på lager.

 

Det var forresten ganske enkelt å få på plass toppdekselet igjen. Fant ut at jeg kunne legge pakningen på, tre messinghylsene til boltene fra undersiden og så ble pakningen holdt på plass av de. :)

Td5 - 1 (1).jpg

Stod så på høyre side av bilen og la dekselet innunder støydekselet på torpedoveggen først og deretter en svak bue nedover med dekselet. "Tappen" i bakkant av pakningen (nederst på bildet. Husket å snu dekselet :huh:) kom ikke riktig på plass ved første forsøk, men deretter smatt alt lett på plass.

Endret av WelshViking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte av dieselfilter og påfølgende forsøk på lufteprosedyre, avslørte at dieselpumpa er død.

Har fått tak i en ny fra LANDreas, men har støtt på en liten utfordring. Brukte skrutrekker og en lett hammer for å løsne låseringen til pumpa. Nå har jeg problemer med å få låseringen til å entre "gjengene" pga. mye trykk oppover fra fjæringen i pumpa.

Har noen et tips her?

Endret av WelshViking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg pakningen i åpningen på tanken, ikke la den være på pumpa.

Takk for et veldig godt tips. Det gjorde alt så mye enklere og gjorde kvelden utrolig vellykket. :D

 

Takk for hyggelig handel og dekksparking, Morten! :)

 

Dette har det stått om flere ganger her inne før. Søk her: https://cse.google.com/cse/home?cx=003448652548196376819:miwjcutv67a

Hmmm. Må bli flinkere til å søke blush og så håper jeg ikke det blir for lenge til neste omgang med dekksparking. Nå passerer turtelleren glatt 5k omdreininger og jeg har aldri vært så glad for å høre på all surklinga i dieselsystemet noen gang. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...