Gå til innhold

Deleleverandører i Norge og utlandet, LR og RRC


Bonfire

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen slags enighet om hvor deler til RRC helst kjøpes i Norge og utlandet (UK eller andre: Danmark, Sverige..?).

 

Vi vil ha best mulig, billigst mulig, raskest mulig og aldri feilleveranser. I tillegg vil vi ha god kundeoppfølging og en smule teknisk assistanse dersom det er tvil om hvilken versjon og variant av det ene eller det andre som er riktig..

Det finnes neppe en leverandør som er best på alt..men kanskje noen eller flere er gode på forskjellig av det som er viktig. Noen kan levere "alt" mens andre er gode på spesifikke områder; f.eks understell, motor, interiør, karosseri, elektrisk osv

Noen leverer raskt mens andre tar det litt etterhvert..

Noen sender det de har..og resten senere og noen venter så lenge som helst til en ordre er komplett før det sendes noe som helst.

Vel..dere ser hvor jeg vil hen..?

 

Noen kjenner jeg til men jeg er så tidlig i forholdet til min RRC at jeg har ikke erfaringer med noen av de..

Hjemme:

- E W Sørensen import

- landroverbutikken.no

- praesto4x4

- LR-forhandlere

 

Ute, UK:

- Craddock (dårlige erfaringer fra "noen" på UK-LRforum)

- Famousfour (har vært hjelpsomme overfor meg på e-post uten at jeg har kjøpt noe av de. Godt tegn!)

- Dunsfold (skryter selv av utvalg, service og pris)

- Brookwells

- Rimmer Bros

- Britishparts

- LRparts

- DLS (derbyshire)

- sikkert ei røys med andre..

 

Ute, Danmark:

- LR parts.dk (nettsia ser ok ut..)

 

Synspunkter..ift leverandører hjemme og ute..?

Er det noen vesentlig prisfordel med å handle i UK?

 

-B-

Endret av Bonfire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MM4X4 og FirstFour er dem jeg stort sett bruker.

Fått super service hos begge.

Også handlet noe via LrParts i DK men dem bruker lang tid på å svare på mail, også har prisene steget mye siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Negativt: Du må ha delenr for å bestille.

Liten korreksjon Lrdirect.com har også fått valg av deler etter modell.

Noe begrenset foreløpig, men dog.......

Island4x4.co.uk er også gode på leveranse og kvalitet

Britcar.co.uk

Pris i nettbutikk kan ofte lure kjøper med skyhøy fraktpris.

Ta derfor en runde innom salgs og leveringsbetingelsene til de enkelte tilbyderene FØR

bestillingen gjennomføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Island 4x4 har gode priser. Skikkelig dårlig på leveringstid, reklamasjoner og tilbakebetaling av penger som de trekker for mye (manglende varer)

 

Paddocks har gode priser, relativt gode på kommunikasjon og tar en reklamasjon.

Men noe er skjedd med tollbehandlingen på varene fra de. Blitt mange varelinjer, og stort påslag fra fortoller :(

 

Famous Four er i mine øyne en grei leverandør. Ikke lr-delenummer. Skaffer mye som ikke er på web. Ringer ofte og kontrollerer om jeg virkelig skal ha spesielle deler. Pluss i margen hos meg.

 

Brit-car er den britiske leverandør som er raskest på labben. Har fungert problemfritt for min del.

Gode på mail og telefon.

Kan og spesifisere fraktmetode.

 

Lrseries suger.

 

EWS har kunnskapen i behold. Norske betingelser, og mye på lager.

Litt vanskelig å få tak på.

Kan noen gang bruke lang tid på å få pakken i postkassa..

 

Ship o'hoi/Vestfold Shibs er trivelige.

Norske og grei kunnskap.

Klarer ofte å prise seg ut desverre.

Men raske til å sende ting.

Reklamasjoner fungerer greit.

 

 

 

 

Men dette er bare min personlige mening pr idag. Kan endre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praesto:

God kunnskap, svarer på mail/pm/tlf.

Ingen dårlige erfaringer enda.

 

Landroverbutikken

Er de i drift enda?

Umulig å få tak i. Sinnsyk lang leveringstid.

Bruker ikke de jeg iaf.

 

RimmerBros

Ok. Har mye sære deler som andre ikke har i webløsning.

Handlet lite hos de 5 siste år egentlig.

 

Merkeforhandler

Opplever at de bruker den store gangetabellen (20X engelsk pris)

Like lang leveringstid som å få det som ikke er lagervare som direkte fra England.

Dårlig kjennskap på deler, kan kun bla på skjermen etter deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i årenes løp handlet mye fra Famous Four, og de er raske (til å sende), flinke og vet hva de snakker om. De er ikke billigst, men så får du ikke de kjipeste delene heller.

 

Men i de siste årene har jeg kjøpt det meste over disk hos OEC i Bergen. Ofte er delene på plass etter tre, fire dager. Ikke er det dyrt heller, særlig om man tar i betraktning alt prakk man slipper ved å bestille selv, og så synes jeg det er viktig å støtte sitt lokale verksted.

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtte lokale virksomheter er en god ting! I allefall så lenge virksomheten er nogenlude konkurransedyktig..men det må de være.. Er der ingen lokale...så har vi noen nasjonale. Jeg har ikke fått noe negativt om Winter Sørensen eller Ship.. hva-det-nå-var i Vestfold så da er kanskje de de beste valget..?

 

Noe deler kan forsåvidt leveres av hvem-som-helst så lenge de har felles leverandører med LR...men så lenge de priser seg så massivt ut som de gjør i noen tilfeller så får det bare være. Som f.eks Torshov bilrekvisita.

 

Grunnen til at jeg fyrte opp denne tråden er at jeg stusser litt på at f.eks famousfour kan selge to bremseskiver for 27£ + VAT. Nå vet jeg selvfølgelig at ei bremseskive har variabel kvalitet men likevel.. Det er grunnen til at jeg har prøvd å koble pris/kvalitet. Det kan være greit å kjøpe billige deler så lenge pris/kvalitetsforholdet er ok. Skiver, siden det nå er det som er eksempelet, må gjerne skiftes pga at de blir skeive i god tid før de er utslitt og på tidligere biler jeg har hatt har jeg ikke klart å finne noe åpenbart bedre forhold mellom pris/kvalitet på dyre skiver kontra billige.

 

Og; noen lettskiftede deler tåler jeg å skifte oftere...mens de som sitter lengst inn vil jeg skal vare.

Velvel...takk for tips og innspill!

 

-B-

Endret av Bonfire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laronorge.no bør jo også vurderes i tiden framover. De er unge i Norge, men har levd lenge i Finland. Gi dem en sjanse, prisene er ofte konkurransedyktige med England.

 

Ellers bestiller jeg ofte fra LRDirect, Rimmer, Famous Four, Paddock, MM4x4 m.fl. De fire første ramler jeg ofte tilbake på, siden jeg er fornøyd.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Update:

paddockspares er kjappe! :)

johncraddock brukte omtrent et par uker på å få avgårde, mulig de måtte vente på noe denne gangen, dog...

Ordre fra 12 dager siden har stått til i dag med status "Processing", nå "Awaiting Dispatch".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er UPS-faktura i hus for Paddockpakka.

(221 pund eks frakt/VAT for deler, 20 pund i frakt fra Craddock)

UPS utleggsprovisjon NOK 155,- + norsk MVA 661,- =NOK 881,-.

Dette gir altså totalt snaue 400 kroner i frakt/innfortolling for en stor eske inntil 30 kilo, noe som må sies å være hyggelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dukket endelig pakka fra Craddock opp.

Det vesentligste, nye bremseslanger, glimret med sitt fravær.

En telefon til ordreavdelingen ordnet rakst og smidig opp i problemet, annen type bremseslanger underveis, de hadde sendt delforsendelse som skulle kompletteres så snart slangene jeg hadde bestilt var lagervare.

Forsinkede forsendelser fra leverandører kan jeg og vagt erindre fra de steder jeg har jobbet med salg... ;-)

Jeg har svidd av noen pund her, både over nett og i butikken, Craddock er rimelige på veldig mye og har et svært godt utvalg, men lærdommen nå er at de ikke er førstevalget om det brenner på dass.

Å bestille servicedeler og komponenter til fremtidige oppgradering kan fint gjøres, bare beregn et par-tre uker først som sist.

Er det noe spesielt, kan de gjerne ringes, for eksempel om det haster litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg har sanket litt erfaringer med delehandel så langt:

 

Famousfour:

God hjelp i forkant av handelen med greie ut litt detaljer ift hva som er riktig del, hva som passer osv. De meldte uoppfordret til meg om en del de mente å ha grunn til å tro kunne være en feilbestilling. Ett tilfelle der de sendte en høyre-del hvor det var bestilt en venstre-del. Jeg gjorde ikke noe ut av det...

Ellers alt som det skulle være. Raske med å få avgårde pakken. 9 av 10.

 

Paddock:

God hjelp i forkant av handelen og alt som ble bestilt ble korrekt og raskt levert. 10 av 10.

 

Sånn er det..

 

-B-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei, ganske ny på forumet.

 

Denne posten har jeg leitet etter de siste dager. Har nettopp fått bilen tilbake fra verkstedet.

 

Byttet aircon- rør til Disco 3, til bak i bilen, samt tørkefilter. Fikk også bytte bremserør bak på bilen. Selv om jeg hadde

mesteparten av delene selv, kjøpt i Skottland, ble dette en dyr spas. Når de skulle ha av kjølerøret klarte de jo å ødelegge ett til, det var jo 3500,- ekstra bare det.

 

Nå på mottatt faktura står det at jeg må bytte foringer fremme, dunker i forstilling, det vil vel si at bytte begge nedre bærearmer fremme i det minste. Videre står bakre feste på mellomaksel er revnet, og at indre drivakselmansjett lekker.

 

Dvs. at ei ny månedslønn snart kan gå adundas i verste fall. Så frem til saken.

 

Har laget et regneark over noen av leverandører til delene jeg må ha, fikk alle delenummer hos lr-verkstedet, så vet hva jeg skal ha.

Men, så er det jo det, at det er et hav av forskjellige typer av samme del, og til forskjellige priser. Forstår det dit hen, at det kommer an på hvilke kvalitet man vil ha, at originale land rover deler er dyrest.

 

Spørsmålet så langt blir da, hvilke deler kjøper dere hos leverandør, og er deler fra OEM leverandører eller Britpart like bra, eller godt nok, i forhold til originale LR?

 

Har sett på priser fra følgende, Famoust Four, advanced factors, LR Parts DK og PADDOCK. Ser nå også på deler fra Britcar, som jeg ser er billigere for samme del (Britpart, bærearm) enn Paddock. Med

mindre det er noe moms som kommer inn, eller fortolling som utjevner litt.

 

Hvilke erfaringer har dere i forbindelse med det over her, leverandører, pris, kvalitet etc. Snart et år siden det var noe posting her, så ting kan jo ha skjedd siden da.

 

PS.: Kjøper dere KIT- sett med bolter og alt til bærearmene?

 

Robo

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også lrdirect.com

 

Allmakes og bearmach pleier å være bedre kvalitet enn britpart. Av og til koster LR bare litt mer og da velger jeg det.

 

På foringer hender det at LR bør velges.

 

EWS på lier har også god service og er nok behjelpelig med å velge rett kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...