udtsia Skrevet 31. mai 2015 Del Skrevet 31. mai 2015 Hallo! Ser det er mye skriveri om EGR ventilene å mange er redd/venter på st de skal bli defekt. Så ville bare fortelle litt om min erfaring etter problem med EGR ventil. (Er ingen mekaniker men syntes det er moro å skru. Å med EGR er det kun bolt off/bolt on!) Etter en kort kjøretur til jobb parkerte jeg bilen i 2-3 timer før jeg skulle avgårde, da kom det opp "engine system fault" i displayet og den gule motorlampen lyste. Fikk begrenset turtall (max2500) og ikke noe kraft. Prøvde å starte/stoppe bilen flere ganger uten hell! Før jeg kjørte hjem i 15-25kmt.... Vell hjemme Googlet jeg litt å fant ut at dette var symptomer på defekt EGR.. Prøvde å slette koder med nøkkel (vri tenningen av/på 10ganger. Samt vri av/på 5ganger og starte på 6. ) men ingenting fungerte. Søkte på nett etter hva det ville koste å ta dette på verksted, men da jeg ikke va 100% på at det var EGR, evt hvilken som va gåen, var det første jeg tenkte at nå blir det feilsøking på verksted samt diagnose... Da blir det fort 2-4000 å man får ikke ordnet noe... Så løsningen min ble å kjøpe IIDTOOL BT! (Ufattelig brukervennlig og mye muligheter)?? Mottok IIDTOOL, kjørte diagnose og fikk da vite at det var EGR A (Førerside i England) som var låst i åpen posisjon. Videre da begynte søken etter hvordan man kunne ordne dette. Verksted ville ta fra 7000,- pr ventil å mer ved komplikasjoner. Det syntes jeg var en stiv pris å bestemte meg for å ordne dette selv! Kontaktet FamousFour, ga de VIN og fortalte at jeg ønsket å bytte BEGGE EGR ventilene. Da fikk jeg komplett dele liste og prisoverslag. Bestilte delene å mens jeg ventet fant jeg: http://www.disco3.co.uk/forum/topic31658.html VIKTIG Å BESTILLE BOLTENE SOM ER AVBILDET! Sparer deg mye tid! og http://youtu.be/ooIM-bBX3zM Leste igjennom hele tråden før jeg gikk ut å åpnet panseret å prøvde å få litt oversikt å manne meg opp. Delene kom på fredag, så da var det bare å hive seg! Tok meg 5t å bytte begge to, hadde pauser og kaffe innimellom. Samt litt begrenset verktøy som gjorde at jeg brukte lengre tid enn nødvendig! Verktøy som man må/bør ha: 8mm skralle (sparer deg for 1-2timer..) Lite skralle sett med lang forlenger. (8/10/13mm kopp) Torx30 Om dette skjer igjen, da fikser jeg det selv da også! Jobben var ufattelig lett, kun rein skruing.. Skrue ut, skrue inn. Pris: IIDtool BT: 4200,- levert. EGR ventilene og pakninger: 3500,- levert. Totalt:7700,- å da har jeg diagnose utstyr også!? Håper dette kan hjelpe andre der ute som er redd for EGR trollet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
udtsia Skrevet 1. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2015 Fungerende EGR ventil Defekt EGR ventil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Tingve Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Bra innlegg! Håper det er like lett som du sier å bytte EGR-ventilene selv. Fikk akkurat "system engine fault" varsel på min D3. Det forsvant da jeg skrudde av og på bilen, men tipper det dukker opp igjen snart.. Noen som har diagnoseverktøy i Ålesundsområdet som kan sjekke feilkoder på bilen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rover87 Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Bra innlegg, D3? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Dette er D3 ventiler ja! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
udtsia Skrevet 23. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2015 Bra innlegg! Håper det er like lett som du sier å bytte EGR-ventilene selv. Fikk akkurat "system engine fault" varsel på min D3. Det forsvant da jeg skrudde av og på bilen, men tipper det dukker opp igjen snart.. Noen som har diagnoseverktøy i Ålesundsområdet som kan sjekke feilkoder på bilen? Er utrulig lett! Og som skrevet over, 8mm skralle gjør livet mye lettere! Ville anbefalt å bestilt diagnoseutstyr først som sist, da har man det alltid tilgjengelig i bilen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petter Tingve Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Takk for svar. Så er det med andre ord bare å begynne å spare.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kennis Skrevet 12. oktober 2020 Del Skrevet 12. oktober 2020 Tok du løs AC rørene på førersiden, eller kom du greit til EGR ventilen uten å røre de? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.