Gå til innhold

udtsia

Anbefalte innlegg

Hallo!

Ser det er mye skriveri om EGR ventilene å mange er redd/venter på st de skal bli defekt. Så ville bare fortelle litt om min erfaring etter problem med EGR ventil. (Er ingen mekaniker men syntes det er moro å skru. Å med EGR er det kun bolt off/bolt on!)

 

Etter en kort kjøretur til jobb parkerte jeg bilen i 2-3 timer før jeg skulle avgårde, da kom det opp "engine system fault" i displayet og den gule motorlampen lyste. Fikk begrenset turtall (max2500) og ikke noe kraft. Prøvde å starte/stoppe bilen flere ganger uten hell! Før jeg kjørte hjem i 15-25kmt....

 

Vell hjemme Googlet jeg litt å fant ut at dette var symptomer på defekt EGR..

Prøvde å slette koder med nøkkel (vri tenningen av/på 10ganger. Samt vri av/på 5ganger og starte på 6. ) men ingenting fungerte.

 

Søkte på nett etter hva det ville koste å ta dette på verksted, men da jeg ikke va 100% på at det var EGR, evt hvilken som va gåen, var det første jeg tenkte at nå blir det feilsøking på verksted samt diagnose... Da blir det fort 2-4000 å man får ikke ordnet noe...

 

Så løsningen min ble å kjøpe IIDTOOL BT! (Ufattelig brukervennlig og mye muligheter)??

Mottok IIDTOOL, kjørte diagnose og fikk da vite at det var EGR A (Førerside i England) som var låst i åpen posisjon.

Videre da begynte søken etter hvordan man kunne ordne dette.

Verksted ville ta fra 7000,- pr ventil å mer ved komplikasjoner.

 

Det syntes jeg var en stiv pris å bestemte meg for å ordne dette selv!

Kontaktet FamousFour, ga de VIN og fortalte at jeg ønsket å bytte BEGGE EGR ventilene. Da fikk jeg komplett dele liste og prisoverslag.

 

Bestilte delene å mens jeg ventet fant jeg: http://www.disco3.co.uk/forum/topic31658.html VIKTIG Å BESTILLE BOLTENE SOM ER AVBILDET! Sparer deg mye tid! og http://youtu.be/ooIM-bBX3zM

Leste igjennom hele tråden før jeg gikk ut å åpnet panseret å prøvde å få litt oversikt å manne meg opp.

 

Delene kom på fredag, så da var det bare å hive seg!

Tok meg 5t å bytte begge to, hadde pauser og kaffe innimellom.

Samt litt begrenset verktøy som gjorde at jeg brukte lengre tid enn nødvendig!

 

Verktøy som man må/bør ha:

8mm skralle (sparer deg for 1-2timer..)

Lite skralle sett med lang forlenger. (8/10/13mm kopp)

Torx30

 

Om dette skjer igjen, da fikser jeg det selv da også!

Jobben var ufattelig lett, kun rein skruing.. Skrue ut, skrue inn.

 

Pris:

IIDtool BT: 4200,- levert.

EGR ventilene og pakninger: 3500,- levert.

Totalt:7700,- å da har jeg diagnose utstyr også!?

 

Håper dette kan hjelpe andre der ute som er redd for EGR trollet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bra innlegg! Håper det er like lett som du sier å bytte EGR-ventilene selv. Fikk akkurat "system engine fault" varsel på min D3. Det forsvant da jeg skrudde av og på bilen, men tipper det dukker opp igjen snart..

Noen som har diagnoseverktøy i Ålesundsområdet som kan sjekke feilkoder på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg! Håper det er like lett som du sier å bytte EGR-ventilene selv. Fikk akkurat "system engine fault" varsel på min D3. Det forsvant da jeg skrudde av og på bilen, men tipper det dukker opp igjen snart..

Noen som har diagnoseverktøy i Ålesundsområdet som kan sjekke feilkoder på bilen?

Er utrulig lett! Og som skrevet over, 8mm skralle gjør livet mye lettere!

Ville anbefalt å bestilt diagnoseutstyr først som sist, da har man det alltid tilgjengelig i bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...