Gå til innhold

Motor havarier Disco 3 ?


discotroll

Anbefalte innlegg

Heisan,

 

Har en D3 2005 med 195`Km på telleren,mor er glad i bilen sin men jeg er noe bekymret når jeg leser om flere D3 til salgs med NY motor,noen som har peiling på dette? Snakk om veivhus ånding mm,vet ikke derfor spør jeg de hyggelige herrer på dette glimmrende gode Forumet.

Hilsen Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Min D3 2006 fikk ny motor på garanti fra LR på 163' km. Det har vært en annen eier i mellomtiden så fikk aldri noen svar på hvorfor den ble byttet.
Tror også det sjeldent blir gjort noen store undersøkelser dersom verkstedet konkluderer med at motoren har havarert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen.

 

Det finnes mange tråder om dette. Det er to godt kjente grunner til totalhavari av TDV6 motoren.

 

Den ene er at boltinnfestningen til registerreim strammeren ryker ( en del av oljepumpehuset ), med den konsekvens at oljetrykk forsvinner og ventiler og stempel kolliderer. Dette oljepumpehuset finnes i en forbedret / forsterket versjon og anbefales skiftet.

 

Den andre grunnen er feilproduksjon av veivlager skåler, disse er feilprodusert og installert på en slik måte at etter x antall km er det en potensiell mulighet for at de viberer løs og følger med veiven rundt, konsekvens er at oljetilførsel til veiv og råde lager blir blokkert. Motor skjærer seg.

 

I dag finnes det ny produserte lagerskåler som løser problemet, men det er en stor operasjon å skifte disse. Rett olje er viktig for denne motoren for å minimere konsekvensen av denne feilproduksjonen.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på dette men JA. Det må det da være, Landrover er klar over produksjonsfeilen og de anbefaler fremdeles kun Castrol edge proffesional 5w-30.

Har lest positive tråder om Liqui Moly top tec:http://www.liqui-moly.de/liquimoly/produktdb.nsf/id/en_3755.html?OpenDocument&land=DE som en forbedret olje for akkurat denne motoren med hensyn til denne lagerskål problemstillingen, men har selvfølgelig ingen personlig erfaring.

 

mvh Brage

 

Edit: Bruk Liqui Moly oil velger guide for rett Liqui Moly oil produkt til akkurat din bil/ motor ( finnes i linken over )

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KUN Castrol Edge Proffesional 5w-30 A5 sa importøren til meg.

 

Spør du Landrover så er jo Kun Castrol ett selvfølgelig svar " Land Rover Chooses Castrol EDGE - Land Rover chose us as its preferred strategic partner for lubricants back in 2002. United by a determination to remain at the frontier of industry standards "

Partnerskapet forplikter dem nok til å svare slik

 

Betyr vel egentlig ikke at det er den absolutte beste oljen for den motoren, men det er absolutt den eneste oljen jeg ville brukt innenfor garanti tiden ihvertfall. Kan jo hende at Liqui Moly eller andre egentlig leverer ett bedre produkt uten at jeg vet.

Normalt sett kan ikke en motor være så merke bevist for å fungere, skal ikke spille noen rolle hvilket merke så lenge oljen holder spesifikasjons standarden satt for bruken. Det unike for denne motoren er at man vet at den går med en fatal produksjonsfeil som olje additiver må holde i sjakk. Disse additivene er kanskje ikke tatt med i olje standarden, nettopp pga at feilen ble oppdaget i ettertid. Derfor kan det nok lønne seg å holde seg til merket, eller oljemerker som eiere har gitt konkrete gode tilbake meldinger på som da Moly.

 

- uansett du kan jo sove trygt på Castrol edge professional ;) sier Landrover :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være mulig at vi med 3D 2005 + + kjører rundt med en motor med feilproduserte/ikke fullgode veivlagere,helt utrolig.Håper at boltinnfestningen til registerrem strammeren ble sjekket av LR verkstedet som skiftet register remmen for ca 15`Km siden.Om det er Castrol,Mobil 1 eller tilsvarende med riktig spec bør være det samme,men sikkert lurt uansett å bytte oljen med kortere intervaller.

 

Mvh Discotroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at boltinnfestningen til registerrem strammeren ble sjekket av LR verkstedet som skiftet register remmen for ca 15`Km siden.

 

Joda De gjorde sikkert det, men hvis de bare sjekker om den er OK på daværende tidspunkt( ikke sprekk antydning ) så hjelper det ingenting.

Er det den gamle typen pumpehus, så sprekker den pga materialtretthet - plutselig og uten forvarsel.

Risikoen er størst X antall km etter registerreim er skiftet til ny, fordi den nye reimen og nytt strammehjul øker spenningen i materialet rundt boltgjengene, nettopp fordi delene er nye ( reimen er strammere og fjæren i strammehjulet er strammere ).

 

Så er det jo også slik at det er en grunn til at det kom ett nytt design ;) .

 

Hvis ikke Lr bekrefter at du har nytt design, så er Deres sjekk absolutt null verdt, ryker pumpehuset på en bil utenfor garantitid, så er det nok mest eiers problem :( .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nokså greit skiftes.

 

Har du eldre/ feil design ser det slik ut:

DSCN5453.JPG

 

Det riktige ser slik ut:

OilpumpNew.jpg

 

Du ser at det nye er forsterket / mere gods rundt bolthullet.

 

Hele delen ser slik ut:

 

 

Hvis du ser forfra på motoren så er det det som er ringet inn med rødt, den røde pilen peker på reimstrammer bolten som kan ryke.

gallery_3792_537_68914.jpg

 

 

Enkelt og greit.

Mvh Brage

 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser denne tråden om register reim byttet, ja så ser du at du må nok skru litt for å få svar på dette. Denne oil pump housingen er gjemt bak dekslene til reg reimen.

http://www.disco3.co.uk/forum/topic53674.html

 

Hvis du hopper til der han begynner foran på motoren, så får du det nokså godt detalj beskrevet.

 

Det er en grunn til at det bør utføres samtidlig som du skifter registerreim ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt supert illustrert og vist Brage,takker.Det ble skiftet vannpumpe samtidig med regreim,sitter den på venstre side av motor (fartsretning)

 

Ja det er vel den du ser der til venstre på bildet jeg illustrerte. Den er drevet av sekundær reimen ( viftereimen ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke helt riktig å kalle dette svake olje pumpe huset for det gamle. Det er vel etter det jeg har funnet ut heller det nye som kom i 07 som har denne svakheten.. De tidligste modellene hadde vel den typen som de har gått tilbake til med mere gods rundt stramme hjul innfestning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke tråden nå i farten,men på Disco3 uk forumet er det flere som har sagt det samme. Den svake oljepumpen kom med 07 modellen med partikkelfilter,og ca midt på året i 08 begynte de på nytt med den sterkere gamle typen igjen. Dette er hva jeg har lest meg til. De som jobber med dette til daglig kan sikkert bekrefte om dette er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke helt riktig å kalle dette svake olje pumpe huset for det gamle. Det er vel etter det jeg har funnet ut heller det nye som kom i 07 som har denne svakheten.. De tidligste modellene hadde vel den typen som de har gått tilbake til med mere gods rundt stramme hjul innfestning.

 

De er vistnok ikke blitt helt enig om at det er tilfelle. Det eksisterer flere enn 2 design av dette pumpehuset og selv 2005 og 2006 designet er superseeded til den siste versjonen. Det du trenger nå er: LR013487.

 

Tidligere part nr er: 1348651, LR002465, LR007131, LR007798

 

Sitat fra AULRO " On the disco 3 website in the UK it has been posted that failers have occured on 2005 through to 2009 yrs not just 2007 yrs ,bear in mind these are in only small numbers and is usualy only after timing belt change out , why do components last for for 7 yrs and or 168k the fail after a belt change ,sometimes soon after and or up to 30Ks ?"

 

do-you-feel-lucky-punk1.png

 

 

Edit: Det er jo ikke slik at det er noe poeng å få panikk, men jeg vil nå anbefale å kjøpe inn det nye pumpehuset Ca 1000kr, også få det skiftet når registerreimen er klar for å skiftes. Og registerreimen skal jo være skiftet senest i år på alle fra 2005 -2008 nå ( først 7 år el. 160 000km ). Hvis du akkurat har skiftet reg. reim og fremdeles har den gamle( feil design )oljepumpen - ja da hadde jeg vært meget bekymret..

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå å få"forsterket" oljepumpe som passer på 06 modell? Når jeg byttet reg reim var oppgradert del kun å få til 07 modell. Hvis man da kjøpte ny oljepumpe så fikk man samme del som man hadde fra før var svaret da. Hvis ny forsterket oljepumpe nå er å få så må jeg vel ta et par timer i garasjen for å være sikker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...