Gå til innhold

2007 D3 - Bytte bremserør bak


Onkel_Geir

Anbefalte innlegg

Var på EU-kontroll I dag og fikk beskjed om at jeg må bytte bremserørene bak pga. rust. 2007-modell med 120' km, ellers lite rust. (Ikke merkeverksted, de kjenner neppe til LR noe særlig)

Stusser på at det må byttes allerede nå, eller er dette vanlig?

 

Beste tips for å kjøpe delene til dette? Finner ikke dette på Paddocks eller Famousfour, er det da det beste å kjøpe på Biltema? Er det en kurant oppgave for bønder og ufaglærte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjøper du kobber rør og endestykker på biltema, ilag med ett flense kit. Så fikser du det selv, det burde være enkelt og greit, for bønder er da godt vant med å være litt nevenyttig. Det klarer du nok fint.

 

Ett godt og ekstremt viktig tips er å lage ett lite blenderør( en flenskobling med ett flatklemt rør eks ) som du monterer med engang der du skrur av røret du ønsker å skifte. På den måten mister du ikke bremsevæsken i systemet og luftingen etterpå begrenses til ett minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på EU-kontroll I dag og fikk beskjed om at jeg må bytte bremserørene bak pga. rust. 2007-modell med 120' km, ellers lite rust. (Ikke merkeverksted, de kjenner neppe til LR noe særlig)

Stusser på at det må byttes allerede nå, eller er dette vanlig?

 

Beste tips for å kjøpe delene til dette? Finner ikke dette på Paddocks eller Famousfour, er det da det beste å kjøpe på Biltema? Er det en kurant oppgave for bønder og ufaglærte?

På min RRS, også 2007 mod, ble det funnet begynnende rust på bremserør bak under EU komtroll. Dette ble pusset ned og behandlet uten at skifte ble nedvøndig. Så helt uvanlig er det kanskje ikke?

 

Mvh Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Har samme påbegynte rust på mine, blir ofte rust på oversiden av disse men de kan pusses og behandles uten å bytte de. Med forbehold!!!

 

En av grunnene til rustingen, har jeg hørt, er at det er avrenninger, vann, som havner rett på bremserørene og at de derfor oftere blir fuktig.

 

Det er også et utsatt område for rust, altså bakre halvdel av bilen helt opp under. Er i alle fall det jeg har sett gått igjen på de D3'ene jeg har sett.

 

Siste grunn som jeg kjenner til er hvis man har understellsbehandlet bilen, så blir bare undersiden av bremserørene behandlet mens oversiden står ubehandlet.

 

Simon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nysgjerrig på hva du endte opp med å gjøre?!

 

Har samma greie på min, men har ikke hatt tid til å se på dette før i går kveld. Jeg var for opptatt med å snakke bil med en annen D3 eier på venterommet, og var derfor ikke med inn for å se på hvor problemet var. Så jeg jekka opp bilen for å se etter den rusta som de fant... fytti hel***e så mye rust det er oppunder bak. det er jevnt med rust på alle bremserørskoblinger, men mistenker at det er rusta på rørene ved en plastclips oppunder dørken som er hovedsynderen. Tenkte å pusse det jeg kommer til, ha på noe rusteter, og deretter noe maling. god ide?

 

Så bør det nok også bli en runde med understellsbehandling, (med sau som base). Noen som vet om noen i Hedmark/oppland som har begynt med fluid film??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok denne jobben på min forrige uke. Helt supert med Biltemadeler, men en drittjobb...Kjøp bøyetang og koningssett evt kjøp et totalkit fra AdvancedFactors. Rørene ligger på venstre side og du må kappe ca under førerposisjon for skjøt. Legg rørene så pent du kan og klamre dem godt. Kobberrør skal klamres tettere enn stål. Husk å bytte rørene som sitter på bærearm også. Og vær for all del nøye med jobben du gjør. De gamle rørene mine knakk i flere deler når jeg begynte å løsne dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kan si meg enig i at det er en drittjobb, men heldigvis har jeg ennå karossenet løftet, og ja, rørene ruster mest der hvor de er clipset. Problemet er nå at få clipsene til å sitte grunnet at rust har gjort tappene tynnere. Noen forslag?

 

Mvh

 

Nils T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har karosseriet løftet ville jeg fått noen til å pungtet på noen gjengestykker. Jeg skal iallefall gjøre det når karosseriet skal av neste år. Da er det bare å borre igjennom klipset, tre det på og skru på en mutter. Ellers brukte jeg abiko stripsfester og selvborrende skruer opp i ramma med tektyl på. Splittet en bensinslange og kuttet av små biter som jeg la rundt røret før jeg strammet stripset

Kan jo også bruke hurtigepoxy og lime de fast i det lille som er igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

 

Så bør det nok også bli en runde med understellsbehandling, (med sau som base). Noen som vet om noen i Hedmark/oppland som har begynt med fluid film??

Tynna Auto på Tynset gjør dette og er flinke, de tok FFRR min tidligere i sommer da jeg var på gjennomreise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremserør bør absolutt byttes fremfor pussing og maling.

Plutselig en dag finner dere ut hvorfor.

Flere nevner at rørene knakk under demontering og da sier det seg vel egentlig selv.

Kontrollørene løsner jo ikke rørene fra klipsene,de ser jo bare på dem der de er lett tilgjengelige og har fått litt antirust på seg.

Rustne bremserør og evt. fester er også en påminnelse om hva som holder på å skje hvis man ikke tar tak i det.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...