Gå til innhold

Ny Disco eier


jon79

Anbefalte innlegg

Etter flere år med "vanlige" biler tok jeg nå steget over til Discovery 4, og min første LR noen gang. Jeg har drømt om en slik bil i flere år, men nå kom muligheten og jeg slo til. Hadde en 320xdat som jeg fikk solgt, og sto derfor fritt da jeg skulle kjøpe ny bil, samt litt bedre rom for forhandling når man ikke kommer med innbytte.

 

Bilen jeg endte opp med var 2013 HSE 256hk i farge corris grey med black pack og 30.000km på telleren. Ellers er den bra utstyrt med største stereo, premium skinn og ellers alt ut i fra hva jeg kan se.

 

Akkurat nå må jeg ærlig innrømme at jeg føler meg som en tolvåring. Har vireklig aldri kriblet så mye i magen noen gang, og jeg har det helt konge bak rattet (nesten så jeg ikke har tid til å sitte inne å skrive innlegg :))

 

Jeg har vært på forumet en god stund og lest masse om disse bilene, og jeg merker for hvert minutt som går at jeg har gjort det riktige valget (håper bare det holder seg slik)...

 

Nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre videre.... Service på bilen tenker jeg å ta hos godkjent forhandler iom at det er 3,5 år igjen av garantien på bilen. Har hørt mye bra om Sandven og Autostrada, så lurer litt på deres erfaringer.

 

Antar at når den skal 2. gangs service i oktober så betyr det skift av klosser, muligens også skiver?? Jeg er ingen mekaniker selv, men er relativt nevenyttig og har en kamerat som er mekaniker og kan hjelpe til når det trengs. Tenkte derfor å bestille opp et sett med skiver og klosser så jeg har det liggende. Hvor anbefaler dere å kjøpe det, og hva vil ca pris ligge på totalt rund baut?

 

Er dere kjent med noen i Oslo området som tar arbeid med skift dersom man kommer med deler selv? Kommer selv fra Sørlandet, og mekaniker kameraten min kommer fra og bor også der.

 

Ellers tar jeg i mot alle tips og erfaringer fra dere, mtp hva jeg burde gjøre med vedlikehold selv osv for å holde bilholdet så fornuftig som mulig.

 

Tok forøvrig en telefon til Buskerud Antirust i dag, da jeg tenkte at det kunne være fornuftig med en rustbehandling på bilen. Antar de fleste av dere er enige i det?

 

Fikk også med originale 20" vinterhjul med gode hakka piggfrie vinterdekk til bilen, men vurderer å selge dem og gå for svarte felger også på vinter. Noen som vet hva slike er verdt?

 

Eventuelt om noen har felger som det kan være aktuelt å bytte med?

 

Tenkte at det kunne være ok med 19" på vinter, men 20" er vel også greit?

 

Nå kribler det så mye at jeg må ut å kjøre, men tenkte å legge ut litt bilder etterhvert... Kanskje allerede i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hei og velkommen på forumet :)

Må legge ut et bilde av bilen da. :)

Jeg ville behandlet den med Fluidfilm hos Buskerud Antirust hvis det er nærmeste.

Skiver og klosser får du hos Advanced Factors, Island 4x4 og en del flere forhandlere.

Er greie biler å skru på, ihvertfall D3, regner med at D4 er i samme gata, kommer bare an på hva du skal bytte. Er "litt" trangt i motorrommet på enkelte komponenter. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det:-) Akkurat kommet inn etter en tur, og gleder meg stort til langtur til helgen... Vet ikke hvor, men tur skal det bli! Skal ta en telefon til Buskerud Antirust i morgen og bestille en time, takk for tips. Tenker det er like greit å komme i gang med det nå, spesielt når det er en bil jeg har tenkt å ha en stund:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med verdens beste bil:-)!!

 

Du kommer til å glise fra øre til øre i mange år fremover. Ta godt vare på bilen, og det kommer til å bli en fornøyelse å eie den!

Legg deg til noen vaner først som sist, for å holde EPB (elektronisk parkbrems) funksjonell og hindre den fra å ruste opp, aktiver den hver dag når du parkerer bilen for kvelden. Så vil det være jevnlig bevegelse der nede;-). Og husk, aktiver EPB _før_ du setter bilen i park. Så slipper den tunge bilen å hvile på automatkassa.

 

Også ville jeg lagt inn en flush og filterskift på kassa etter 100 000km. Verdt investeringen!

 

Oljeskiftintervallene er på 24 000km. Det er alt for mye. SDV6 har 2 turboen også, så bytt hver 10-12 000km. Sterkt anbefalt!

 

Ellers hører det fornuftig ut å understellsbehandle den så fort som mulig. Og følg det opp fremover med jevnlig etterbehandling.

 

Ellers så er det bare å nyte bilen hver eneste kilometer, noe det virker som om du allerede gjør.

 

Og husk; hilseplikt til andre LR førere på veien der ute!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen på forumet :)

Må legge ut et bilde av bilen da. :)

Jeg ville behandlet den med Fluidfilm hos Buskerud Antirust hvis det er nærmeste.

Skiver og klosser får du hos Advanced Factors, Island 4x4 og en del flere forhandlere.

Er greie biler å skru på, ihvertfall D3, regner med at D4 er i samme gata, kommer bare an på hva du skal bytte. Er "litt" trangt i motorrommet på enkelte komponenter. :)

 

 

 

IMG_4701.JPG

 

Gikk under taket hjemme, og trengte ikke senkes:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med verdens beste bil:-)!!

 

Du kommer til å glise fra øre til øre i mange år fremover. Ta godt vare på bilen, og det kommer til å bli en fornøyelse å eie den!

Legg deg til noen vaner først som sist, for å holde EPB (elektronisk parkbrems) funksjonell og hindre den fra å ruste opp, aktiver den hver dag når du parkerer bilen for kvelden. Så vil det være jevnlig bevegelse der nede;-). Og husk, aktiver EPB _før_ du setter bilen i park. Så slipper den tunge bilen å hvile på automatkassa.

 

Også ville jeg lagt inn en flush og filterskift på kassa etter 100 000km. Verdt investeringen!

 

Oljeskiftintervallene er på 24 000km. Det er alt for mye. SDV6 har 2 turboen også, så bytt hver 10-12 000km. Sterkt anbefalt!

 

Ellers hører det fornuftig ut å understellsbehandle den så fort som mulig. Og følg det opp fremover med jevnlig etterbehandling.

 

Ellers så er det bare å nyte bilen hver eneste kilometer, noe det virker som om du allerede gjør.

 

Og husk; hilseplikt til andre LR førere på veien der ute!!

 

Takk for det:-)

Bestilte time hos Buskerud Antirust nå, så da får den behandling der i morgen. Takk for tips om EPB og oljeskift, det skal jeg huske!

 

Har fått med meg hilseplikten, og tror jeg hilste på nærmere 10 LR eiere i går, og kun en hilste tilbake hehe Antar at det ikke er alle som er på forumet...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også min behandlet med fluid film. En advarsel. Bilen er fryketlig glatt under etterpå. Bilen gled faktisk av jekken når jeg skulle skifte hjul. Det samme skjedde når jeg senere skulle få balansert et par av hjulene på et verksted. Det gikk heldigvis bra da. Men vær forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også min behandlet med fluid film. En advarsel. Bilen er fryketlig glatt under etterpå. Bilen gled faktisk av jekken når jeg skulle skifte hjul. Det samme skjedde når jeg senere skulle få balansert et par av hjulene på et verksted. Det gikk heldigvis bra da. Men vær forsiktig.

 

Takk for tips! Det skal jeg huske:-) Hadde vært kjedelig med den type uhell!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fet bil og bilvalg etter hjerte:-) livet er for kort til å kjøre kjedelige biler, og en flott gråfarget D4 m sorte felger mm, er i helt riktig enden av coole biler scalaen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil bruke en liten formue på vinterfelger anbefaler jeg Harestua Metaliseringsverksted. Fikk lakkert opp mine originale LR 20" felger. Veldig fornøyd, skal kjøre samme opplegg på vinter. Har man først black pack blir det mega nedtur å sette på normale vinterfelger. Gratiss med kul bil og strøken farge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil bruke en liten formue på vinterfelger anbefaler jeg Harestua Metaliseringsverksted. Fikk lakkert opp mine originale LR 20" felger. Veldig fornøyd, skal kjøre samme opplegg på vinter. Har man først black pack blir det mega nedtur å sette på normale vinterfelger. Gratiss med kul bil og strøken farge :D

 

Tusen takk :D Nettopp kjørt mine første 1000km, og det føles helt konge! Overgått alle forventninger så langt! For en bil!!!

 

Evt så kjøper du 4stk bokser med matt sort plastidip og gjør det selv :)

Beskytter felgene og du kan ta det av hvis du ønsker det.

Sitter nok ikke like bra som proff lakk...

 

Ja, får se hva jeg ender opp med til slutt. Heldigvis noen måneder på sommerhjul først, men kjenner jeg gleder meg til vinteren igjen med denne bilen klar for tur :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er første 1000km tilbakelagt i den nye bilen, og jeg kan melde om maksimal kjøreglede hver kilometer:-)

 

Startet på fredag med antirustbehandling på Buskerud Antirust. Veldig hyggelige folk og god service! Legger også med noen bilder fra behandlingen. Fikk også tips om å ikke være for "brutal" med høytrykk i hjulbuer osv under vinteren, da det skulle være nødvendig med vanlig spyling for å fjerne salt osv etter behandlingen. På denne måten ville også oljen sitte bedre/lengre.

 

Ellers synes jeg ikke lukten var ubehagelig på noen måte, men har kanskje noe å gjøre med at jeg kommer fra landet opprinnelig:-)

 

IMG_4716.JPG

IMG_4718.JPG

IMG_4722.JPG

 

Her kommer også noen bilder av bilen tatt på turen hjem til Oslo i kveld...

 

IMG_4734.JPG

IMG_4735.JPG

IMG_4736.JPG

IMG_4737.JPG

 

Har også gjort meg egen erfaring mtp priser på deler i Norge. Tenkte jeg skulle bytte til sorte navkapsler, og sjekket pris med forhandler. Fikk da opplyst at de kostet 400,-, og jeg tenkte det da var for alle fire, men viste seg å være pr stykk! Sjukt tenkte jeg, og etter et kjapt søk på eBay fikk jeg bestilt fire stykk originale for ca 250,- ink frakt...

 

I morgen tenker jeg å sette av litt tid til en grundig vask for å få fjernet seg av olje fra behandlingen på fredag. Har kommet ut litt ymse steder som jeg også var forberedt på, samt få vasket ut av dører og lignenede. Om jeg rekker blir det også rens og impregnering av setene med Swissvax leather care kit:-)

Endret av jon79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være litt varierende respons. Litt avhengig hvor man er;-).

 

Men bare fortsett å hils, så omvender du de nok etter hvert:-)!

 

Nå har jeg vært på langtur og kjørt 1000km i det som definitivt er verdens beste bil:-) Har også møtt mange LR eiere og hilst på alle (tipper et sted mellom 40 og 50) uten at en har hilst tilbake hehe Håper snart jeg møter noen fra forumet så jeg får litt positiv respons:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på utsyrslisten at bilen har: Rear Axle Open Diff. Er dette noe utover vanlig utsyr, eller er dette en del av HSE pakken? Dersom det er utover HSE pakken, hvordan kan man se det på instrumentpanelet?

 

Har også sett etter 12V uttak i varerommet, men ikke funnet det. Skjult et hemmelig sted, eller er det kanskje ikke alle biler som har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rute på Disco er litt mørk og er vanskelig å se sjåfør gjennom, så muligens de andre biler har ikke sett deg.

 

Åpen diferentsila er helt vannlig differentsial levert på alle biler, untatt dem med e-dif bak som er ekstra utstyr.

 

12v uttakk ligger slik i en D3, jeg hadde heller ikke i D4.

 

IMG_1800.jpg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ref understellsbehandlingen. Behandlet de bilen din under støtfanger bak, altså rundt hengerfeste.

 

Min et veldig stygg rundt dette området og jeg spurte de om de kunne ta av fangeren for å behandle bak der, men de fortalte meg at de kom til uansett. Jeg vil vel mene at man må av med fangeren for å få behandlet skikkelig bak der, men nå er ikke jeg noen ekspert akkurat ;-).

 

Og tok de av reservehjulet ditt? Ville kanskje tatt av det før behandling?

Endret av Sfinx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en skik behandlin selv på min egen bil. Jeg tsk av fangeren bak og alle hjulbuene å det lønte seg, fant ca 10 sand og dritt som jeg ikkje larte å blåse bort uten demonterig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga krypegenskapene til oljen skulle den iflg dem komme til over alt, men det er nok som nevnt i kommentarer over helt sikkert unntak... Om man har muligheten er det vel skjelden noe som er bedre enn selvgjort. Synes prisen på behandlingen var ok, og antar at om man skal begynne å demontere osv går det fort med endel flere timer, og da koster det også deretter om man da ikke kan gjøre det selv.

 

Har i alle fall lest mye bra om stedet og produktet her på forumet, så så får i se hvordan det ser ut når det blir tid for rebehandling. Ifht alternativene av andre behandlinger tror jeg uansett ikke dette står noe tilbake for Tectyl så lenge bilen ikke kommer rett fra forhandler og er ny, og det må uansett være MYE bedre enn å ikke behandle bilen i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er første 1000km tilbakelagt i den nye bilen, og jeg kan melde om maksimal kjøreglede hver kilometer:-)

 

Startet på fredag med antirustbehandling på Buskerud Antirust. Veldig hyggelige folk og god service! Legger også med noen bilder fra behandlingen. Fikk også tips om å ikke være for "brutal" med høytrykk i hjulbuer osv under vinteren, da det skulle være nødvendig med vanlig spyling for å fjerne salt osv etter behandlingen. På denne måten ville også oljen sitte bedre/lengre.

 

Ellers synes jeg ikke lukten var ubehagelig på noen måte, men har kanskje noe å gjøre med at jeg kommer fra landet opprinnelig:-)

 

IMG_4716.JPG

IMG_4718.JPG

IMG_4722.JPG

 

Her kommer også noen bilder av bilen tatt på turen hjem til Oslo i kveld...

 

IMG_4734.JPG

IMG_4735.JPG

IMG_4736.JPG

IMG_4737.JPG

 

Har også gjort meg egen erfaring mtp priser på deler i Norge. Tenkte jeg skulle bytte til sorte navkapsler, og sjekket pris med forhandler. Fikk da opplyst at de kostet 400,-, og jeg tenkte det da var for alle fire, men viste seg å være pr stykk! Sjukt tenkte jeg, og etter et kjapt søk på eBay fikk jeg bestilt fire stykk originale for ca 250,- ink frakt...

 

I morgen tenker jeg å sette av litt tid til en grundig vask for å få fjernet seg av olje fra behandlingen på fredag. Har kommet ut litt ymse steder som jeg også var forberedt på, samt få vasket ut av dører og lignenede. Om jeg rekker blir det også rens og impregnering av setene med Swissvax leather care kit:-)

Kan jeg spøre hva prisen på behandlingen var?:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...