Gå til innhold

D2- lyd fra ABS modul og relé.


reffortsirK

Anbefalte innlegg

Skulle gjøre ren MAP sensor i kveld, da jeg oppdaget en lyd fra ABS modulen og fra et relé i sikringsboksen.
Dette var når bilen stod parkert og tenningen av.
Tidligere i kveld hadde jeg en slags lav uling/kvernelyd fra servostyring. (Som om det er lite olje, men den er på rett nivå. Eller typisk servolyd som på amerikanske biler.) Det gikk over når jeg stoppet og startet igjen.
Vet ikke om det er noen sammenheng, men ble så etterpå klar over lyden fra reléet og ABS/hydraulikk-modulen.

Legger ved en video, så lyden kan høres.

 

Du må skru opp ganske høyt for å høre det.

trim.342CD644-3ADB-47ED-A700-D7BBE362F636.MOV

Endret av reffortsirK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror min også lager en slik lyd. Tror den skrur seg av etter hvert.

Når det gjelder servo så er nok ikke det uvanlig heller men hvis den ikke lager for mye lyd så kan den leve lenge slik...

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv når bilen står parkert?? Det vil jo si at det er spenning på systemet, og trekker strøm fra batteriet....

Kan heller ikke si at jeg har lagt merke til den lyden før.

Du har helt rett. Har spurt om det samme her inne når jeg oppdaget det og det er visst helt normalt.

 

Men enig at det er rart da det er en strømtyv, spesielt når bilen blir stående lenge uten å bli brukt.

 

LOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg fant ut hva lyden til servoen var. Den lekker <_< Tenkte kanskje det var reima som var moden for utskifting.

Mangler ikke så mye i beholder, men lyden dukket opp på samme tid som lekkasjen.

Ser ut som en slange fra under pumpa har blitt liggende i klem mellom motor og ramme.. (Kikket bare raskt under istad, uten mye lys)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydene fra ABS-modulen er helt normalt.

 

Sjekk evt. også lavtrykkstilførselen til servopumpen. Det går et rør/slange ned under bilen, og denne gnages det ofte hull på der den ligger mot bunnpannen på motoren. Billig fiks og en times jobb, søk på forumet.

 

Følg evt. slangen som er koblet til under pumpen, på en stuss som peker nedover og framover. Den er det. Dytt på røret der den ligger helt inntil bunnpannen, for å se om det lekker. Lekker det ikke, legg på en slangebit e.l. rundt den, akkurat der. Hvis ikke begynner den å lekke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydene fra ABS-modulen er helt normalt.

 

Sjekk evt. også lavtrykkstilførselen til servopumpen. Det går et rør/slange ned under bilen, og denne gnages det ofte hull på der den ligger mot bunnpannen på motoren. Billig fiks og en times jobb, søk på forumet.

 

Følg evt. slangen som er koblet til under pumpen, på en stuss som peker nedover og framover. Den er det. Dytt på røret der den ligger helt inntil bunnpannen, for å se om det lekker. Lekker det ikke, legg på en slangebit e.l. rundt den, akkurat der. Hvis ikke begynner den å lekke...

 

Høres ut som den slangen ja. Det lå noe skumgummi rundt den slangen, som var blitt slitt i stykker.

Skal se nærmere på det idag..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ligger som regel/har ligget skumgummi rundt den akkurat der. Dytt litt på den, så ser du fort om det kommer noen dråper. Du kjøper en slange på Tess og erstatter den med.

 

Tessoil heter slangen, for lavtrykk. 5/8" innvendig. Varenr. 11608-10. Pluss to slangeklemmer 15-24 mm, varenr. 32701-024. Totalt cirka 250 kroner ved privatkjøp i osloområdet. Billigere utenfor hovedstaden.

 

Les litt i denne tråden, hvis du undrer mer:
http://www.lrforum.c...ic=54259&page=2

:)
Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...