Gå til innhold

D3: fjerne (innmat i) katalysator, og/eller fjerne framre resonnanseka


grenness

Anbefalte innlegg

Om man ønsker en snarvei til litt bedre effekt og litt penere lyd (det er vel øret som hører...), er det da å fjerne (innmaten i) katalysator som gjelder, eller fjerne framre resonnansekasse i eksosanlegget?

Begge deler vil vel både gi bedre pusteegenskaper for motoren, og også gi litt grommere lyd uten at det tar helt av?

 

Er det noen som har gjort det ene eller det andre (jeg vet det er noen som har gjort det første) ?

 

Er det noen som har gjort begge deler?

 

Om det er snakk om en 2007+ motor (Euro4) så er vel utslippene likevel godkjente selv uten katalysator-innmat? Men er disse tingene likevel ulovlige? Er det mindre ulovlig, eller sågar helt lovlig bare å fjerne framre resonnansekasse?

 

 

Kom over denne tråden her som var litt interessant fra innlegg #3 og utover:

http://www.disco3.co.uk/forum/topic117408.html

 

 

Christopher

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midtpotten kan fjærnes vist ikkje lydforskjellen er enormt stor. Katalysatoren er litt så som så, men det viser ikkje på røykgassmålingene å kjenner man ikkje bilen så går det nok gjennom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midtpotta er der for å senke støynivået.

 

Ja, men senke støynivået til å være innenfor en godkjent verdi, eller bare for mitt velbehag?

 

Spørsmålet mitt er altså om jeg gjør noe ulovlig om jeg får midtpotta fjernet?

Vil det kunne bli en reaksjon på PKK eller en eventuell teknisk kontroll? Eller vil de bare registrere et litt annerledes lydbilde på min D3 kontra andre D3'ere og trekke på skuldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne greie oversikten på disco3.co.uk:

 

In my experience the back boxes don't really do much but this is what I have done and found out
1 Remove cat small improvement
2 Remove back boxes no change
3 Removed resonator box in the centre oh yeah now your talking but a bit to much.
4 Refitted cat straight through from there which is what I have been running for sometime now it gives that v8 note at idle and low throttle and not to intrusive at higher speeds but is noticeable a little bit.
I made my middle section but you can buy them from alive I think for about £90 from memory.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet katalysator, har skevet en topic om det. Kortversjon:

 

Lyd, er den samme, turbo tar "alt"

EU kontroll, lett igjennom for 1 drøy mnd siden, laaangt under kravet

Effektforskjell, ja, drar bedre, samsvar mellom lyd og fremdrift, holder gir lengre

Forbruk, litt lavere på gjennomsnitt en før, men ikke mye

 

What's not to like:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet katalysator, har skevet en topic om det. Kortversjon:

 

Lyd, er den samme, turbo tar "alt"

EU kontroll, lett igjennom for 1 drøy mnd siden, laaangt under kravet

Effektforskjell, ja, drar bedre, samsvar mellom lyd og fremdrift, holder gir lengre

Forbruk, litt lavere på gjennomsnitt en før, men ikke mye

 

What's not to like:-)

Satte du da inn erstatningsrør, eller splitta du katta og fjerna innmaten? :)

Ser det står at du fjernet den, men lurer spesifikt.

Hvis du fjernet, hvor kappet du og eventuelt flenset? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe eg også har tenkt på, og har lyst til, men er noe redd for hva som skjer om skruerne på turboen ryker :blink: det ser svært trangt ut. Jeg tok en gang av katalysatoren på en 1990 mod. Vectra eg hadde i ungdommen, satte den i stikka, og tok en rørstubbe og den største hammeren på benken og slo sundt det som var av innmat. Det kom ut som en støvsky, og uten støvmaske som selvfølgelig ikke ble brukt i den tiden, har vel livet blitt noen timer kortere, men det blir det stadig.

 

Går det ann å gjøre det på denne måten på en D3 kat. også? Eller er en moderne kat. oppbygget på en annen måte, med flere kammer, slik at du møter på stål innenfor hullet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skar opp på undersiden av selve "sylinderen" ut med innmat og sveiset igjen. Ble gjort med cat fortsatt på bilen, (gjorde det ikke selv). Cat på D3 sitter der fler rør går sammen, så ikke så lett å kappe bort hele greia. Er en beskyttelsesplate under der cat sitter, så ved kontroll må denne eventuelt demonteres for tilgang/visuell sjekk......

....og ja med lykt og hvis du kikker godt fra spesiell vinkel kan du se den, men litt sliping og sort varmebestandig lakk skjuler det meste.

 

Gjorde det samme på en P38, gikk rett igjennom kontroll den og. Da skar jeg vekk hele greie og skjøtet med et rør, da den var annerledes plassert og utformet. Hvis du ikke har sett inn i en cat vil du få "sjokk" hva eksos må presse seg igjennom.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...