Gå til innhold

Praktisk statusendring fra Vare til Person


Trond C

Anbefalte innlegg

Jeg har fått vite hva som skal betales for å endre Defenderen fra varebil til personbil med fem seter. Skal raskt vurdere om jeg synes det er verdt 666,-/mnd fremfor å vente i 1,5 år til det er gratis :) Har lest litt i andre tråder her. Hvis jeg betaler, kan jeg deretter fjerne varebilveggen og bruke den tid jeg vil på å reparere dører, få på plass seter/belter, uten å bruke setene til mennesker, så bestille time hos vesenet for visning og hvite skilt, i den rekkefølge? Eller har jeg begrenset tid på meg, må jeg f.eks. bestille time for visning før veggfjerning og bare ha tiden deretter på å få ting på plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må gjøre, som du sier, er at før du i det hele tatt kan røre varebilveggen, er å søke tollvesenet om ombygging og betale dem. Når de behandler søknaden (tar en dag eller to), så regner de også ut beløpet du skal betale, og får en giro på det. Når jeg gjorde det så nytta det ikke med nettbank kvittering. Giroen må ha kvittering og stempen fra banken.

 

Så kan du begynne med ombyggingen, og bestille visning hos vegvesenet. Og bare som ett tips; når du bestiller visning, så bestill nye skilter samtidig så du slipper å vente på dem etter du har vært på visning. Så får du nytt vognkort og skilter samtidig. Når du har betalt og bygget om, kan du fortsatt kun ha det antall personer i bilen som vognkortet viser inntil du får nytt vognkort. Om det skulle gå lang tid fra du bestiller tid til visning til du får denne, så kjør med kvittering for betalt avgift i bilen i tilfellet du skulle bli stoppet av onkel blå eller onkel gul. Det kan spare deg for masse problemer da vegvesenet eller politi ikke aner at du har betalt tollvesenet uten kvittering. Og du må ha med kvittering for betalt avgift på visningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har jo søkt og fått brev fra Tollvesenet, med giroen, eneste måte å få vite hva det vil koste når man har bruktimportert varebil. Da betaler jeg, hvis jeg går for dette, sørger for korrekt kvittering, plukker ned varebilvegg og bruker den tid jeg vil på å gjøre det jeg skal, bestiller visning m/skilt og møter frem der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ta med alle kvitteringer, vognkort og godkjent søknad når du viser. Planlegg demontering/montering av skilt, hvis du ikke har ramme.

 

Søknaden og betaling tok ti minutter her i Oslo. Krøss i taket! :)

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok brukt litt tid på rep.av dører og annet som ikke krever fjerning av gitter og isetting av setet

før jeg betalte. Blir fort litt å spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har betalt nå, har bestilt oblat, i håp om at det kan være god nok kvittering. :) Blir greit å få vekk gitterveggen slik at jeg kommer bedre til høyre dør innenfra, den er gått i vranglås, må av med dørtrekket og det er ikke så god plass der baki, i en DCPU :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått vite hva som skal betales for å endre Defenderen fra varebil til personbil med fem seter. Skal raskt vurdere om jeg synes det er verdt 666,-/mnd fremfor å vente i 1,5 år til det er gratis

Hvis en ombygger midt i kalenderåret, må en betale for hele året, eller regnes det fra ombyggings dato og den tiden som er igjen til det er gratis(10 år for biler reg før 1.1.2014)? Endret av OJG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går i hele år fra første reg dato i Norge. Så om man kan kalle at man får mest igjen for pengene, så får man det om man søker om ombygging på første dagen i det som er "kalenderåret" for din bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har bestilt time hos vegvesenet til visning, fekk ønska dag og tidspunkt sidan eg bestillte eit par mnd i forvegen. Skilt er også klart. Og no har eg spurt tollvesenet om søknad med beregning gjeldande frå dagen før kontrollen - som er dagen etter 9års dagen til Discoen. SÅ får vi sjå kva dei seier.

 

Hadde vore tungvint men ikkje heilt uventa dersom dei ikkje vil behandle søknad på forhånd - ønsket mitt er å få i setet så raskt som mogleg etter 9års dagen . Som tilfeldigvis er 14 dg før kona sin termin blush:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hadde vore tungvint men ikkje heilt uventa dersom dei ikkje vil behandle søknad på forhånd - ønsket mitt er å få i setet så raskt som mogleg etter 9års dagen . Som tilfeldigvis er 14 dg før kona sin termin blush:D

 

Det var tett beregning, høy forplantningspresisjon ^_^ Men lurt, bakovervendt barnesete hengende i belter bak forseteryggene er ikke så trygt, men det har gått, riktignok med varebil den gang grind ikke var påbudt blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

pass på at beltet er heilt og fint utan hakk/kutt, og pass på at merkelappen på beltet som viser delenummer og div god.kjenningsnummer er lesbar. DU kan treffe på ein kontrollør som tar bilde av samtlige merkelappar på beltene. Då er det fint å ha det iorden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Beltene ser fine ut, skal sjekke merkelappene!

 

Dessverre viste det seg at bakdørene kan brukes til å plante småpoteter i, komplett med egnet vekstmedium, kanskje litt vel jernholdig <_< Riktignok er de vitale dørdelene skrudd i friskt stål, og dørene kan både leves med og sveises, men jeg er så grundig lei av gamle greier som må fikses............... Skulle enten hatt bare nye ting, helst færre ting, eller hatt inntekt uten å være i arbeid hver uke :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...