Gå til innhold

Nok en tank krybbe


Anbefalte innlegg

Siden vi har 2 freelandere tenkte jeg å være føre var med Eu sjekken. Lente meg under konas (2005), og fikk meg en overraskelse, krybba var piiil rotten. Min så ikke så bra ut heller. Siden

vi har behov for 2 krybber (sjekket prisene, og det var uaktuelt.!,,, skjer bare ikke!! ), fikk jeg kaste meg ut i det og lage dem selv.

En lokal rørlegger solgte meg 4 meter galv.rør 22/2 mm for 100,- , samt en hyggelig kar på ett lokalt produksjons verksted lot meg plukke rustfri avkapp gratis.

Kjøpte en rør bøyer (hydraulisk) på Biltema for 999,- , samt ett Mig apperat på Jula ca: 1600.- . altså 2700,-/2 --1350 kroner pr krybbe. (verktøyet har man jo siden (gave fra kona :P )), så ideelt sett

blir det rimelige krybber. (50,- pr stk og arbeid.)

 

Fant det lettest å bøye til bøylene (fyll rørene med sand el.) og siden passe dem inn til festene i bilen, lage feste hullene godt ovale slik at det lar seg lettere montere når alt er klart. Noen av "svingene" sitter litt tett, men det går greit med litt knoting.

Hadde ikke mye krybbe å jobbe etter, men båndene var intakte, så de lot seg lett lage ut ifra dem som var. Det var greit å finne formen på platene, siden rustmerkene var synlige både på varme skjollet og plast "koppen". (laget en mal i papir, skjærte ut med vinkel sliperen.). Siden det er galv. mot rustfri, slipte jeg godt, og sveise skjøter rengjort, godt, lakert, og siden malt over med hamerite.

Resultatet ble bra, med en fin pass form.

Håper det kan være til inspirasjon hvis andre vurderer det samme.

 

Ho2

 

 

 

IMG_4782.JPG

IMG_4796.JPG

IMG_4798.JPG

IMG_4800.JPG

Endret av henningo2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid konge å få til å lage noe selv. Har du sett på pris på original del kan jeg godt forstå at det er uaktuelt å kjøpe litt rør og plater når de kommer på over 3000 kr stykk inkl mva og frakt. Men når man får en kopi for nesten 1/5 del av prisen, vet jeg faktisk ikke hva jeg hadde gjort hadde jeg hatt verktøyet til å lage dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt innom denne tidligere,før jeg banket i veg :) . har du handlet ?, det skal vist nok være forskjell før og etter vin.: xxx2Axxxx, det som var og det som kom etter 2k2. Samt utbedringen mellom wfi000010 og wfz000010. (snekra rustfri jeg da :) ) Jeg sitter med en 2k1 open air og konas 2k5 , så det ble "konge" og gjøre det fort og greit, ellers takk for toppers tilbake meldinger :), så er det sku i orden, og pilsen kan nytes! :P , Noen ganger er det godt å hygge seg med litt mannlig husflid vet du ;) , gir liksom noe tilbake :P ., vell, det får enhver bedømme.

 

Ho2

Endret av henningo2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

hvilken bil mod har du tore, 2k2 3 eller, skal begynne på en nå, så er det samme modellen så kan jeg altids lage 2 :-), har god tid over sommeren, så pm. kanskje det ordner seg.

Endret av henningo2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...