Gå til innhold

Fjernlys Disco 4


Howard

Anbefalte innlegg

De halogenlysene er litt rare. Veldig samlet lysstråle på innebildene (10m) og veldig spredd ut mot siden på utebildet. Skulle nesten tro de lyser i kryss?. .

 

Lysbildet på Xenon hovedlyktene kjenner jeg igjen fra min L322. Jeg synes det er litt forstyrrende med så mye lys med skarp avgrensning opp i tretoppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

De halogenlysene er litt rare. Veldig samlet lysstråle på innebildene (10m) og veldig spredd ut mot siden på utebildet. Skulle nesten tro de lyser i kryss?. .

 

Lysbildet på Xenon hovedlyktene kjenner jeg igjen fra min L322. Jeg synes det er litt forstyrrende med så mye lys med skarp avgrensning opp i tretoppene.

Enig med hensyn til xenon. Det må da være ekkelt for møtende trafikk når d4 er "på flata" og møtende kommer nedover? Ellers gjør det sikkert ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bumper denne litt da jeg har ettermontert xenon i h7 sokkelen for ekstra langlys, problemet nå er og få justert lyktene.. Søkt og lest litt rundt om uten noe ordentlig svar. Har originalt bixenon og nå ekstra xenonsett men sistnevnte lyser i busketoppene noe di egentlig har gjort hele tiden, prøvde meg på og justere dem ned for så og finne ut at begge reflektorne tipper samtidig så hadde jo nærlys 5 meter foran bilen.. Er det mulig og justere den ene uten at den andre rører seg? Helt pussig patent i forhold til andre biler jeg er vant med :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nesten det jeg mistenkte.. Helt talentløst av lr og lage noe så ubrukelig på biler i denne klassen! Dette er jo ikke rett plass og spare noen kroner på under produksjon. Noen som har spurt land Rover hva tanken bak dette var? Eneste plassen jeg ser bruken av langlys så høyt over kjørebanen må være vist man bor på flåklypatoppen.. Noen som har klyvd lyktene for og fikse på dette med ekstra justeringsstag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Du justert fysisk på selve lykta? 

Vil tro det er mekanisk justering for hver lykt. Slik det er på D3. 

Da vil hver lykt justeres separat. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en justering som justerer både nær og fjern samtidig. De er festet mekanisk til hverandre inne i lykta uten noen form for justeringsmulighet internt. At de gikk bort fra D3 sin patent med en juseringssrye for hver av lyktene må skyldes en god runde på pubben.

Står mye om dette også på australske forum for den som ønsker å lese. Fikk inntrykk at noen hadde bra sammenfallende lysbilde mens andre ikke hadde det = produksjonsfeil hos Valeno.

Har selv vært inne på tanken på å splitte lyktene for å forsøke å justere den interne posisjoneringen, men har ikke turt i frykt for å ødelegge dyre deler.

Har også tenkt på om det går å lage en shims å sette på pæra slik at denne plasseres skjevt og lysbildet blir rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Tenkte bare å gi ett lite vink om aha opplevelsen jeg fikk på min bil her om dagen. Har hatt samme elendige langlysene her som di fleste med null lengde på lyset og kun lyst opp busketoppene når man har blendet opp. Men bestilte her om dagen nye nærlyspærer så jeg skulle få samme kelvin på hovedlys og ekstralysene, var skuffet med lysbildet først inntil jeg dyttet pærene helt på plass.. Da blei det stemning i leiren :) Nå har jeg ett flott lysbilde når jeg blender opp med god kastelenge i midten, så di gamle nærlys pærene har tydeligvis ikke gjort jobben sin når man har blendet opp. Endelig skjønte jeg hva som var galt med mitt lysbilde tidligere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2018 den 1.02, The Phantom skrev:

Tenkte bare å gi ett lite vink om aha opplevelsen jeg fikk på min bil her om dagen. Har hatt samme elendige langlysene her som di fleste med null lengde på lyset og kun lyst opp busketoppene når man har blendet opp. Men bestilte her om dagen nye nærlyspærer så jeg skulle få samme kelvin på hovedlys og ekstralysene, var skuffet med lysbildet først inntil jeg dyttet pærene helt på plass.. Da blei det stemning i leiren :) Nå har jeg ett flott lysbilde når jeg blender opp med god kastelenge i midten, så di gamle nærlys pærene har tydeligvis ikke gjort jobben sin når man har blendet opp. Endelig skjønte jeg hva som var galt med mitt lysbilde tidligere ;)

 

I hovedlysene dine har du vel som alle andre D4 eiere bi-xenon, dvs nær og fjernlys i samme pæra hvor en "skjerm" i en mekanisk ordning endrer lysbildet mellom nær- og fjernlys.  Jeg hadde ikke trodd at det var mulig å sette pæra feil, pga styrespor i pære og lykt...?  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men Trond nevnte iallfall gedigen forskjell på verkstedkjøpte originalpærer(?) og biltemapærene. Og det kan også jeg se. De nye "verkstedpærene" har et mye mer sentrert nærlys enn biltemapærene hadde. Det er iallfall en mulighet at det ikke er innsettingsforskjell, men pæremmerke som utgjør forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, yarnslayer skrev:

Jeg vet ikke, men Trond nevnte iallfall gedigen forskjell på verkstedkjøpte originalpærer(?) og biltemapærene. Og det kan også jeg se. De nye "verkstedpærene" har et mye mer sentrert nærlys enn biltemapærene hadde. Det er iallfall en mulighet at det ikke er innsettingsforskjell, men pæremmerke som utgjør forskjellen?

 

Ikke umulig!  Det er en grunn til at Biltemapærene ikke koster mer enn de gjør.  På min D3 skifta jeg ut orginalpærene første gang etter syv/åtte år, og da spiller prisen på pærene relativt liten rolle. cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en del yrkesbilsammenhenger operer man visst med å skifte xenonpærer hver 100.000 km uansett, men der er nok kostnadene ved å stoppe for å skifte pærer noe høyere enn for oss med personbil.

 

Når det gjelder biltemapærene så følte jeg at jeg byttet pærer oftere enn jeg gjorde den gangen jeg hadde halogenlamper. Selv om de koster 1/3 av prisen, så hjelper det lite når orginalpærene holdt godt over 100.000 km, mens biltemapærene knapt holdt en sesong. Godt fornøyd med andre ting fra Biltema, men ikke xenonpærene deres.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte disse pærene da jeg kunne velge kelvin selv.

https://www.geimport.no/products/lumen-d3s-xenonparer-2stk

 

Men ja trodde heller ikke d var mulig og ikke få pæra på plass på første forsøk, men etter montering da jeg testet tenkte jeg hva i alle dager.. Lysbilde var være en tidligere, tok av og fant fram en av di gamle pærene for og kunne bryte på litt. Da jeg hadde funnet ut at pære gikk bittelitt lengre inn en forventet satte jeg di nye på plass. Da gikk praktisk talt lyset opp for meg ;) men ikke for å villede noen, så fortsatt har jeg litt busketopper på "ekstralysene" men nærlysene og når jeg blender opp forandrer nærlysene seg betraktelig mye. Nå har jeg god kastelenge i midten 300+ meter takket være nye pærer :) så at di gamle pærene som er 7 år gamle var nok klar for utskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Har akkurat kjøpt en D4 med bixenon og halogen fjernlys. Og halogenlysene lyser i tretoppene...

 

Bumper derfor denne tråden, er det noen løsning på dette nå? Noen fix som gjør at halogenene lyser der de bør...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vurderer å prøve noe slikt på H7 lyktene på D3'n

Virker til å være bra utfra YouTube klipp. 

 

https://www.theretrofitsource.com/bi-led-profile-hi-lens-led-high-beam.html

Screenshot_20190807_124340_com.duckduckgo.mobile.android.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, oggioffshore skrev:

Eg vurderer å prøve noe slikt på H7 lyktene på D3'n

Virker til å være bra utfra YouTube klipp. 

 

https://www.theretrofitsource.com/bi-led-profile-hi-lens-led-high-beam.html

Screenshot_20190807_124340_com.duckduckgo.mobile.android.jpg

 

Hmm, dette kan jo være en løsning. Men da må lyktene deles opp, mulig det er en grei jobb. Skal teste å «justere» posisjonen på H7-pærene litt for å se om det hjelper. Sikkert ikke optimalt, men bedre enn å sende alt lystet til himmels...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rikerud skrev:

 

Hmm, dette kan jo være en løsning. Men da må lyktene deles opp, mulig det er en grei jobb. Skal teste å «justere» posisjonen på H7-pærene litt for å se om det hjelper. Sikkert ikke optimalt, men bedre enn å sende alt lystet til himmels...

D greide seff smart fonen, å kjøre dobbel posting....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en D4 2012 forrige uke og leste i den forbindelse gjennom diverse D4 poster her på forumet, blandt annet denne. Tenkte for meg selv at dette var veldig rart, men det var ikke før i går kveld når jeg kjørte i mørke og regnvær at jeg satte på fjernlysene på min egen bil og merket akkurat det samme som blir beskrevet her: Et vanvittig lyshav ble sendt rett til værs og langt ut til sidene. :o Faktisk så hadde jeg problemer med å se noe bedre på veien forran bilen etter at jeg satt på fjernlysene. Utrolig merkelig at det er slik som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan slikt bli type godkjent undrer eg på 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...