Gå til innhold

Startproblem D2 Td5 -03. Trenger rask hjelp.


stianthr

Anbefalte innlegg

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Starteren er i orden. Tjuvkoblet med ledning fra innslaget til batteri. Sannsynligvis XYZ feil, etter alt å dømme. Ev erodert ledning..

 

Nå kommer jeg meg hvertfall hjem.

Tusen takk for hjelp og engasjement!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starteren er i orden. Tjuvkoblet med ledning fra innslaget til batteri. Sannsynligvis XYZ feil, etter alt å dømme. Ev erodert ledning..

 

Nå kommer jeg meg hvertfall hjem.

Tusen takk for hjelp og engasjement!

Så fint at du kommer deg hjem. Men jeg holder en knapp på tenningsnøkkelen jeg. At siste stilling i tenningslåsen ikke sender strøm til releet. Kan lett sjekkes med å sette strøm på sikringen som beskrevet i en tidligere post i denne tråden.

 

Lykke til og god reise hjem.

 

LOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil på xyz-gir deg vel først og fremst startproblemer slik du har opplevd, men også m+s blinking som bla. kan medføre at den kassa går i nødmodus.

 

Jeg var også inne på tanken om at det kunne være tenningslås, men etter mye googling fant jeg ut at det ikke er et spesielt svakt punkt på denne bilen. Det er ikke mye omtalt på nettet i alle fall. Det er derimot bryteren på kassa.

 

Holder derfor en knapp på den fortsatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med relee - mener du da innslaget eller et annet relee, Leif Ove? Mener du feil i tenningslåsen eller sliten nøkkel? Kom hjem nettopp og prøvde med reservenøkkelen. Akkurat det samme.

 

Hadde S + M blinking kun like etter de første startforsøkene, ikke etter diagnose, og kassa har gått i nødmodus en gang, for noen år siden.

 

Lite lysten på å bestille XYZ bryter uten å være sikker på at feilen ligger der.

En bilelektriker i byen har Autologic, så neste steg blir der. Enig?

Så får jeg enn så lenge bli lagt ut til hån og latter i gata hver gang jeg skal ut og trille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor holder du til? Du kan evt. bestille bryteren til min adresse i Sverige. Ofte rimeligere frakt og du slipper norsk moms og gebyrer. Jeg kan videresende.

Er som regel i Strömstad hver helg på denne tiden av året. Send meg en PM hvis det kan være til hjelp.

 

Vedr.- m+s så tror jeg de slukker ved nullstilling via Nanocom eller tilsvarende, men problemet eller feilen er ikke nødvendigvis borte selv om lampene ikke blinker.

 

For meg virker dette som en blåkopi av hva min TD5 vatr gjennom, det er derfor jeg holder på bryteren.

 

Vi kan sikkert være uenig i symptomer og feilkilder, men tenningslås er ikke et veldig stort problem for denne bilen. Det kan oppstå slitasje i låsemekanismen, men selve tenningsbryteren som sitter på endestykket er det ikke så ofte feil på.

 

Bestill bryter, men kjøp helst ny. De begynner å bli grisedyre på ebay nå. Jeg betalte ca. 2500 for min nye originale bryter i mars 2014. Kjøper du brukt bør du sjekke innmaten før du monterer. Bryteren er som regel naglet sammen, og da må du evt. bore ut naglene for å inspisere innmaten. Du må finne egnede rustfrie maskinskruer eller evt. bruke popnagler for å sette den sammen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med relee - mener du da innslaget eller et annet relee, Leif Ove? Mener du feil i tenningslåsen eller sliten nøkkel? Kom hjem nettopp og prøvde med reservenøkkelen. Akkurat det samme.

 

Hadde S + M blinking kun like etter de første startforsøkene, ikke etter diagnose, og kassa har gått i nødmodus en gang, for noen år siden.

 

Lite lysten på å bestille XYZ bryter uten å være sikker på at feilen ligger der.

En bilelektriker i byen har Autologic, så neste steg blir der. Enig?

Så får jeg enn så lenge bli lagt ut til hån og latter i gata hver gang jeg skal ut og trille!

Hei

Med rele så tenkte jeg på startrele som ligger i sikringsboksen i motorrommet. Du kan sjekke om det virker med å bytte med horn releet da de er like.

 

Ang tenningslåsen så tenker jeg ikke på nøkkelen men selve låsen. At når du vrir nøkkelen den siste biten for å slå inn starteren så skapes det ikke kontakt.

 

Har skrevet i en tidligere post her i tråden din hvordan du kan sette strøm på rett sikring for å se om det er tenningslåsen som ikke vil mer.

 

Se bilde av koblingskjemaet

 

 

LOH

image.jpg

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt supert! Tusen takk.

Har en kompis som har mer peiling på dette enn meg. Skal se hva vi klarer å finne ut.

 

Jornkj, jeg holder til i Bodø. Feilsøker i tenningssystemet først. Er det ingen feil der, så tar jeg kontakt. Takk!

Endret av stianthr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Steindau på starteren, ingen m+s lys, ikke fuel cut off switch, da bilen går normalt etter direktestrøm på starter.

Tviler på xyz, da lys og posisjonering stemmer overens med tvangskjøring på spaken.

Selvsagt ville det være naturlig å tenke xyz, da jeg har fikla oppi der i forbindelse med skifte av kjølerør til automatkassa.

 

Tenningslåsen da? Verksted antyder 5`r pol til starterinnslag.

 

Har skrevet litt i mitt prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke startsperren.

Får du målt om det er strøm på den lille ledningen som sitter på siden av starteren når du vrir om nøkkel. Kobler du en lyspære mellom den og jordingspunkt/ramme så skal den vel lyse hvis det er strøm der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...