Gå til innhold

Startproblem D2 Td5 -03. Trenger rask hjelp.


stianthr

Anbefalte innlegg

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

En vanlig tynn ledning. Det er den tynne ledningen til starteren du erstatter. Det er den som gir strøm fra tenningslåset og til startreleet.

 

Dette blir det samme som når man kortsluttet en starter. Da tar man et skruhjern og holder mellom den digre plussledningen og til den tynne ledningen.

Får du pressa på en kontakt som passer kan du la ledningen ligge, og neste gang du starter holder du den bare til plusspolen på batteriet.

 

Virker ikke starteren med dette er den defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka sikringene, leiohel. De er i orden.

 

Jeg sa helt feil i sted. Mekanikern jeg kjenner testa nettopp den tynne svarte ledninga til innslaget og fikk kortslutning, strøm ble leda til jord. Så da er vel starteren sannsynlig synder, eller kan det fortsatt være XYZ bryter og dertil ledning? Jeg er dårlig på bilelektro.

Har ikke nødvendig verktøy, så mekanikern vil ta ned starteren på verksted i morra.

 

Rolf, når du sier at starter da sannsynligvis er defekt, er det noe annet enn innslaget og kontaktene som kan være gåent?

Endret av stianthr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan så meget godt hende! Spørs hva som må skiftes eller om noe må skiftes. Tenkte du på nytt innslag og kobberplatene? De skifta jeg for et drøyt år sida, men mulig det var dårlig rep.

 

Fantastisk dersom jeg kan kjøpe det av deg hvis det er behov!

Endret av stianthr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekkes! Hvertfall rart dersom kobberskivene allerede er nedslitt. Siden det skjedde så plutselig uten sniksymptomer, så kan de kanskje kilt seg eller gått ut av stilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker litt usannsynlig at kobberkontaktene du har skiftet i solenoiden har kommet ut av stilling eller er ødelagt allerede siden du skiftet disse for ikke lenge siden. I så fall skrudde du det ikke sammen helt riktig eller mulig ikke strammet boltene godt nok.

 

Jeg googlet veldig mye rundt mine tilsvarende problemer, og håpet at det i utgangspunktet var batteriet. Kjøpte nytt originalt batteri, men var like langt. Etter det var jeg gjennom det meste av mulige alternativer som tenningslås, sikringer, ECU mm, men løsningen var altså ny XYZ. Bilen har startet hver gang siden, problemfritt. XYZ skiftet jeg for et års tid siden. Starteren overhalte jeg i forkant av bryter-skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo ikke vært noe tull med starteren siden rep, og den sitter godt fast med alle tre skruer.

Men det ser jo ut til at solenoiden ikke får strøm. Kortslutter og går i jord, mente mekanikeren..

 

Skal man kunne få XYZ-feil på diagnose? Vi fikk ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men henger ikke dette sammen?

Når tenningen er på ligger det vel 12V konstant på starteren, men solenoiden får kun strøm når du vrir på nøkkelen siste hakk for å starte motoren. Jeg mener fortsatt at med defekt XYZ, så vil ikke den bryteren gi riktig signal til ECU´en som igjen gir signal videre slik at start-relè gir strøm til starter-innslaget (solenoiden). Jeg er ikke ekspert på dette i det hele tatt, men siden XYZ-bryteren skal fortelle hvilket gear som er valgt, så har denne en viktig funksjon nettopp i forbindelse med om solenoiden skal få strøm eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sitter startreléet?

 

Han brukte en prøvelampe mot den lille ledningen til starteren og fikk ikke signal, annet enn en gnist i den blinde ledningen på prøvelampa.

 

Tyder ikke det på at startern ikke er i orden?

Endret av stianthr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det kan bety at det ikke er spenning i ledninga og at han derfor fikk det resultatet med prøvelampa, og at det kan være defekt XYZ bryter som sørger for det?

 

Jeg må lære dette fra Lego-stadiet: Er det XYZ bryter som gir signal til ECU om startern skal få strøm eller ikke?

Endret av stianthr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvelampa hans hadde en ledning til pluss og en blind ledning som gnistret, og han fikk ikke lys i lampa når han satte "proben" mot ledninga. Hans eget verktøy som jeg regner med han kjenner godt, og han sa at dette betydde at innslaget ikke får strøm, men går til jord.

Endret av stianthr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som Laftis foreslo lenger opp. Dra strøm rett fra batteri til starteren utenom alt, sett teningen i start posisjon. Og bruk gjerne en hjelpe bil til denne oppgaven ( altså ett donor batteri ). Da skal nå starteren dra rundt motoren om den er OK.

 

Mvh Brage

 

Edit: Og virker det ikke da, ja så er starteren død. Da kan du kjøpe ny

ff000796.jpg

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra tenningslås?

Mener han satte den blinde ledninga til jord. Det var hvertfall kun en ledning til batteriet.

Må høre med han i morra.

Endret av stianthr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at bryteren er en dyr del. Men dette er jo en gjenganger på denne bilen og siden starteren har blitt overhalt for en kort tid siden, er det jo naturlig å tro at problemet ligger et annet sted nå.

 

Enkleste måten å sjekke starteren på er vel å sette på tenning og koble sammen plusspolen på starteren med plusspolen

på solenoiden. Bruk en god kabel til dette. Er starteren OK skal motoren starte.

Dette må gjøres med å ligge under bilen, så det er kanskje best å være to om dette.

 

Hvis starteren virker, ligger problemet et annet sted, feks i bryteren.

 

Jeg har hatt min TD5 i 15 år og hatt lite strøm ved mange anledninger av ulike grunner. Selv med lite strøm vil du alltid høre at innslaget prøver å slå inn eller slår inn, og at starteren evt. prøver å turne motoren.

 

Etter 15 år har jeg først hatt fundamentale startproblemer noen ganger siste to år. Det en ene problemet var starteren og det andre var XYZ-bryteren. Min har nå gått ca. 158.000 km.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra! Skal gjøre et nytt forsøk med strøm på starter i morra. Begynner å bli i tvil på om han satte spissen på prøvelampa riktig. Jeg sto ovenfra og satte ledninga på batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk gjerne en startkabel til å teste starteren, den tåler påkjenningen.

 

Enig med tankegangen til Jornkj, men det er andre ting som kan ryke i starteren, f.eks. selve solenoiden. Utslagsmetoden er alltid billigst, er min erfaring. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...