lafterolf Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Ta en ledning fra batteriets plusspol og rett på starterens tynne ledning. Da vil starteren gå rundt. Du burde kunne komme deg hjem uten å stoppe bilen da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 3. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2015 Rent praktisk - hvordan overfører jeg strøm fra plusspolen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 En vanlig tynn ledning. Det er den tynne ledningen til starteren du erstatter. Det er den som gir strøm fra tenningslåset og til startreleet. Dette blir det samme som når man kortsluttet en starter. Da tar man et skruhjern og holder mellom den digre plussledningen og til den tynne ledningen. Får du pressa på en kontakt som passer kan du la ledningen ligge, og neste gang du starter holder du den bare til plusspolen på batteriet. Virker ikke starteren med dette er den defekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 3. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2015 (endret) Sjekka sikringene, leiohel. De er i orden. Jeg sa helt feil i sted. Mekanikern jeg kjenner testa nettopp den tynne svarte ledninga til innslaget og fikk kortslutning, strøm ble leda til jord. Så da er vel starteren sannsynlig synder, eller kan det fortsatt være XYZ bryter og dertil ledning? Jeg er dårlig på bilelektro. Har ikke nødvendig verktøy, så mekanikern vil ta ned starteren på verksted i morra. Rolf, når du sier at starter da sannsynligvis er defekt, er det noe annet enn innslaget og kontaktene som kan være gåent? Endret 3. mai 2015 av stianthr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Trenger du deler? Jeg har det du trenger her tror jeg. Har ekstra starter om jeg bytter messingdelene også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 3. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2015 (endret) Det kan så meget godt hende! Spørs hva som må skiftes eller om noe må skiftes. Tenkte du på nytt innslag og kobberplatene? De skifta jeg for et drøyt år sida, men mulig det var dårlig rep. Fantastisk dersom jeg kan kjøpe det av deg hvis det er behov! Endret 3. mai 2015 av stianthr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Alle messingdeler er utsatt. Vanligvis hjelper det å skrape bort irr. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 3. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2015 Skal sjekkes! Hvertfall rart dersom kobberskivene allerede er nedslitt. Siden det skjedde så plutselig uten sniksymptomer, så kan de kanskje kilt seg eller gått ut av stilling? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jornkj Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Det virker litt usannsynlig at kobberkontaktene du har skiftet i solenoiden har kommet ut av stilling eller er ødelagt allerede siden du skiftet disse for ikke lenge siden. I så fall skrudde du det ikke sammen helt riktig eller mulig ikke strammet boltene godt nok. Jeg googlet veldig mye rundt mine tilsvarende problemer, og håpet at det i utgangspunktet var batteriet. Kjøpte nytt originalt batteri, men var like langt. Etter det var jeg gjennom det meste av mulige alternativer som tenningslås, sikringer, ECU mm, men løsningen var altså ny XYZ. Bilen har startet hver gang siden, problemfritt. XYZ skiftet jeg for et års tid siden. Starteren overhalte jeg i forkant av bryter-skifte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 3. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2015 Har jo ikke vært noe tull med starteren siden rep, og den sitter godt fast med alle tre skruer. Men det ser jo ut til at solenoiden ikke får strøm. Kortslutter og går i jord, mente mekanikeren.. Skal man kunne få XYZ-feil på diagnose? Vi fikk ikke det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jornkj Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Ja, men henger ikke dette sammen? Når tenningen er på ligger det vel 12V konstant på starteren, men solenoiden får kun strøm når du vrir på nøkkelen siste hakk for å starte motoren. Jeg mener fortsatt at med defekt XYZ, så vil ikke den bryteren gi riktig signal til ECU´en som igjen gir signal videre slik at start-relè gir strøm til starter-innslaget (solenoiden). Jeg er ikke ekspert på dette i det hele tatt, men siden XYZ-bryteren skal fortelle hvilket gear som er valgt, så har denne en viktig funksjon nettopp i forbindelse med om solenoiden skal få strøm eller ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Lett å sjekke med en prøvelampe om det er strøm til startreleet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 3. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2015 (endret) Hvor sitter startreléet? Han brukte en prøvelampe mot den lille ledningen til starteren og fikk ikke signal, annet enn en gnist i den blinde ledningen på prøvelampa. Tyder ikke det på at startern ikke er i orden? Endret 3. mai 2015 av stianthr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Når du vrir nøkkelen til start skal det være spenning i den lille ledningen på starteren. Med releet mener jeg innslaget på starteren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 3. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2015 (endret) Så det kan bety at det ikke er spenning i ledninga og at han derfor fikk det resultatet med prøvelampa, og at det kan være defekt XYZ bryter som sørger for det? Jeg må lære dette fra Lego-stadiet: Er det XYZ bryter som gir signal til ECU om startern skal få strøm eller ikke? Endret 3. mai 2015 av stianthr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Nå er xyz-bryter en dyr plass å starte. Sjekk om starteren virker er fortsatt Steg1. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Jeg skjønner ikke det med prøvelampa. Den skal lyse om det er strøm i ledningen, ikke gnistre. Sjekk igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 3. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2015 (endret) Prøvelampa hans hadde en ledning til pluss og en blind ledning som gnistret, og han fikk ikke lys i lampa når han satte "proben" mot ledninga. Hans eget verktøy som jeg regner med han kjenner godt, og han sa at dette betydde at innslaget ikke får strøm, men går til jord. Endret 3. mai 2015 av stianthr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 (endret) Gjør som Laftis foreslo lenger opp. Dra strøm rett fra batteri til starteren utenom alt, sett teningen i start posisjon. Og bruk gjerne en hjelpe bil til denne oppgaven ( altså ett donor batteri ). Da skal nå starteren dra rundt motoren om den er OK. Mvh Brage Edit: Og virker det ikke da, ja så er starteren død. Da kan du kjøpe ny Endret 3. mai 2015 av Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 (endret) Prøvelampa skal ha jord i ledningen. Spissen settes mot ledningen fra tenningslås og har du strøm vil lampa lyse. Satte han pluss i begge ender blir det galt. Endret 3. mai 2015 av lafterolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 3. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2015 (endret) Fra tenningslås? Mener han satte den blinde ledninga til jord. Det var hvertfall kun en ledning til batteriet. Må høre med han i morra. Endret 3. mai 2015 av stianthr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jornkj Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Enig i at bryteren er en dyr del. Men dette er jo en gjenganger på denne bilen og siden starteren har blitt overhalt for en kort tid siden, er det jo naturlig å tro at problemet ligger et annet sted nå. Enkleste måten å sjekke starteren på er vel å sette på tenning og koble sammen plusspolen på starteren med plusspolen på solenoiden. Bruk en god kabel til dette. Er starteren OK skal motoren starte. Dette må gjøres med å ligge under bilen, så det er kanskje best å være to om dette. Hvis starteren virker, ligger problemet et annet sted, feks i bryteren. Jeg har hatt min TD5 i 15 år og hatt lite strøm ved mange anledninger av ulike grunner. Selv med lite strøm vil du alltid høre at innslaget prøver å slå inn eller slår inn, og at starteren evt. prøver å turne motoren. Etter 15 år har jeg først hatt fundamentale startproblemer noen ganger siste to år. Det en ene problemet var starteren og det andre var XYZ-bryteren. Min har nå gått ca. 158.000 km. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stianthr Skrevet 3. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2015 Bra! Skal gjøre et nytt forsøk med strøm på starter i morra. Begynner å bli i tvil på om han satte spissen på prøvelampa riktig. Jeg sto ovenfra og satte ledninga på batteriet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Satte du ledningen på minus? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 3. mai 2015 Del Skrevet 3. mai 2015 Bruk gjerne en startkabel til å teste starteren, den tåler påkjenningen. Enig med tankegangen til Jornkj, men det er andre ting som kan ryke i starteren, f.eks. selve solenoiden. Utslagsmetoden er alltid billigst, er min erfaring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.