Gå til innhold

Defender td5 med motorstopp del2 hjelp!


Defendertd5

Anbefalte innlegg

Da fikk jeg omsider bytta diesel pumpe etter at pumpa hadde vert på en jordomseiling og Norge på kryss og tvers. :-P

Men helt bra ble det ikke, da jeg lufta dieselen 3 ganger fikk jeg start og prøvekjørt,da syntes jeg ikke bilen gikk som den gjorde før bilen stoppa.

Syntes det virker som den går på 4cyl og ikke 5, den vibrerer mer ihvertfall og drar dårligere.

Sjekka kontakten ut av toppen til injector harness, den var det noe som kunne minne om kontakt/elektro spray inni... Men ikke motorolje...

Så etter olje i den røde kontakta på ecuen, den var helt tørr og ren.

Nappa ut ledningen på luftmengde måleren og starta da, ikke noe forskjell(bare prøvde siden jeg mente jeg hadde lest noe om dette en gang)

Har kommet frem til følgende mulig syndere etter og lest på forumet her og prøvd meg frem litt men hadde vert takknemlig for alle innspill fra folket som kan disse bilene (dette er min første )

 

1 mulig injector harness bør byttes

 

2 Den nye pumpa er defekt? Den skriker som ei katte i noen sekunder når jeg skrur på tenninga før det går over til det jeg tror er riktig summing...

 

3 luft i diesel systemet, motorpool på Høvik sa de var veldig vare på luft i diesel systemet

 

Så også på dieseltrykk regulatoren, den er tett og tørr, er det sånn at man ser den lekker eller er det en innvendig lekage hvis det er noe med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dieseltrykk regulatoren ser du lekker.

 

- kobberpakningene på injectorene kan være verdt å skifte

 

- har pumpen ulyd er det kanskje en feil på den

 

- har du testet med lufteprosedyren? (mener det er tenning på 2 og 5-6 trykk på gasspedal i bunn raskt etter hverandre.)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyling fra pumpa kan være luft i systemet.

 

Min gamle fusket når den var kald. Det var dysetetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jope: ja kobberskivene ble byttet før jeg kjøpte bilen,det var den lufte prosedyren jeg brukte 3 ganger før den starta, bilen var lettstartet etter at jeg hadde gjort det. Da er det ikke regulatoren, den er tørr.

Lafterolf: det påsto verkstedet bilen ble kjørt til av viking at var i orden.

Ojg: får prøve det da, lett og prøve ihvertfall

 

Noen i nærheten av Hønefoss som har diagnose verktøy? :-)

Endret av Defendertd5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kulien: ja kan jo prøve og lufte enda mer.

Lafterolf: nei bilen gikk ikke når den var på verkstedet men de hadde målt ett eller annet på eller til dysene sa de.... Jeg mistenker at de egentlig ikke hadde rett diagnose verktøy siden de hadde målt ting "manuelt" virka det som og påsto at det ikke var registrert noen feil... Men veit ikke.. Bare en teori jeg har :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyselekkasje gir ikke lagret feil, det må leses av under belastning.


Siden tettninger er byttet kan det være lurt å se etter lekkasje fra tank og framover, for luft gir samme symptom.

Er den tung å starte? Ikke bare nå, men også før du byttet pumpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved diesel filteret sitter det en liten "tilbakeslags ventil", kaldt AIR BLEED VALVE.

En jeg kjenner hadde problemer med at bilen stoppet i utide, og det var vist denne "ventilen" som var årsaken. Hvis jeg ikke husker feil, så tror jeg han bare fjernet denne, og problemet forsvant. Kan være verdt ett forsøk???

 

Iflg manualen står det følgende: "An air bleed valve is located in bleed line connection. The valve compromises of an restrictor and membrane. The restrictor has a small hole in centre. This allows air and fuel to pass through the membrane. Air can pass through the membrane, but once the membrane is wet with fuel, it will not allow further fuel to pass through."

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å da gikk bilen som normalt igjen.. :-) Viste seg det at det var igjen luft i dieselsystemet. Totalt 6 lufte prosedyrer(trykke gasspedal i bunn 5 ganger og la pumpa gjøre jobben)

Så erfaring å mi ved pompebytte blei til slutt, grei nok jobb når man har luke i gulvet men lønner seg og være ganske så tolmodig ved luftinga før start :-P takker og bukker så mye for hjelpen, kjempe messing!!

En annen ting ICE, fungerer luftinga ved fks filterbytte som normalt da når den air bleed ventilen er fjernet, isåfall trur jeg den kanskje fjernes hos meg hvis det er en kjent feil??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lufteprossedyren blir den samme, men det vil vel bli konstant "lekasje" tilbake til tank da membrane ikke er der for å svelle tett lina. det er nok en grunn til at LR har valgt denne løsningen, men kan ikke se noe problem med litt lekasje til tank, da pumpa bra kapasitet. (30 ltr/time på lavtrykk kretsen)

Har lett gjennom deleboka, og finner ikke denne membranen som egen del på delelista, men stussen hvor du kobler til lufteslangen har annet dele nr. enn de tre andre tilkoblingene, så det spørs om det nå er en integrert del i koblingen.

skal sende en pm til han som fjernet membranen og høre om det er noe fjusk med hans bil nå, og om han fremdeles kjører uten denne montert.


 

Endret av Ice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe er der nok for en grunn ja lafterolf,

Bilen går ihvertfall normalt nå, er ikke tung starta heller, så tror jeg friskmelder den og prøver samme strekningen på mandagen igjen som for ca 14 dager siden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :-) ja vi får tro den går greit nå, man kan si mye rart om defendern men jeg har aldri det gliset rundt munnen når jeg kjører japse pickupen som jeg har når jeg kjører defenderen, og det er vell det det handler om ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd akkurat det samme som deg defendertd5 og fjernet air bleed valve som ice refererer til , dette holdt bare en liten stund så begynte bilen og stoppe igjen.

Gjør som lafterolf sier: Bruk diagnose og les av balansen på dysene. ser du mye forskjell på verdien på dysene kan det være utvask på kobberpakningen somJope sier: - kobberpakningene på injectorene kan være verdt å skifte

Det fungerte for meg og bytte alle kobberpakningene viste seg at de var utvask på to av mine.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

her er en grei bruksanvisning til hvordan man gjør jobben http://www.discovery2.co.uk/Injector%20Seals.html

Linken din fungerer ikke!

Uansett.. Min Defender td5 har også begynt å bli tungstartet.. Mer og mer hver morgen, og dieselpumpen smatter, uler og lager lyd.

Sånn lyd: https://www.youtube.com/watch?v=SrujElXRvcs

Så nå har jeg forsøkt å skifte dieselfilteret uten noe bedre resultat. Etter mye søk så forstår jeg at det neste blir å skifte injector seals. Ser det er to gærninger på youtube som viser delvis hvordan man gjør dette. Blir svimmel av filmingen deres.

Eneste jeg la merke til at de har også den samme lyden fra dieselpumpa etter at de skiftet pakningene. Så er ikke direkte optimist på at dette er feilen. Men skal forsøke. Har nå innkjøpt verktøyet LRT-12-154-1 Injector Remover TD5 og orginale O ringer, kobberskiver. Ser på kommentarfeltet at de anbefaler å demontere dieselfilteret før jeg begynner på jobben så ikke sylinderene fylles med diesel. Noen som vet hva andre ting jeg bør kjøpe inn av pakninger osv før jeg begynner? Noen som har erfaring med denne jobben? Forstår det sånna at man injektorene skal stå på samme plass etter jobben er gjort.. Fy æ grue mæ

 

1) remove the diesel filter before starting the job this will drain the rail and you will not get diesel on the pistons 2) number the injectors before removal - this will avoid mixing up and getting the coding wrong 3)torque the bolt holding the injector to only 32Nm else the bolt will shear 4) bleed the fuel system 5 times before attempting to start

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klin til.

Bruksanvisning på norsk finnes et sted på forumet også.

Ok.. Da har verktøyet for å fjerne injektorene kommet, så nå kliner jeg til. O-ringene og kobberpakningene har fortsatt ikke kommet så jeg tenkte at jeg kjører inn til byen og kjøper de hos Nardo bil.. tenkte de ikke kostet sååå mye.. 5 oringer og 5 kobberskiver kom på 947kr inkludert rabatten.. Ikke værst.. 6,76 pund hos Rimmer, 974kr hos Nardo.. Fy

Bruksanvisningen venter jeg med å lete etter. Begynner å bli litt småfullt på forumet av alt mulige ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...