Gå til innhold

Gode råd ved kjøp av serie 3 ex-mil


Per S

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er ny på forumet og håper noen kan hjelpe meg med gode råd vedrørende mulig kjøp av en eldre Land Rover.

 

Bilen det er snakk om er en 1974 modell 109 Ex-mil.

 

Har fått tilbud om å kjøpe en slik bil, har lenge hatt sansen for disse men har selv ikke veldig mye peiling på bil. Har heller aldri prøvd å kjøre en. Bilen skal etter sigende ha gått ca 30 000 km og ser ut i fra bilder ut til å være i OK stand.Det ser ikke ut til å være veldig mye rust på den. Bilen skal i følge selger være umodifisert norsk ex-mil bil. Lite bulker og relativt OK utvendig. Det er for tiden ikke skilt på den, så den må hentes på henger. Eier sier at den starter og går som den skal og at det ikke er lekkasjer fra den.

 

Håper noen kan være behjelpelig med å gi gode råd til hva det lønner seg å sjekke spesielt på disse bilene og om det er andre ting en bør være obs på ved et evenuelt kjøp. Håper også noen kan hjelpe meg med en indikasjon på hva disse bilene går for i dagens marked.

 

Min intensjon med bilen er i utgangspunktet å holde den original, få skilt på den og benytte den til gårdsbil/jaktbil. Den skal i utgangspunktet ikke benyttes til langturkjøring eller hvedagskjøring. Har selv begrenset erfaring med bilvedlikehold, men har intensjon om å vedlikeholde den selv. Har selv litt erfaring med mekanisk arbeid og sveising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust i bakre del av ramma og bakre travers, utriggere og torpedovegg. Disse tingene går å fikse for hobbymekanikeren uten de altfor store kostandene, men det er en stor jobb... jeg skal selv igang med den nå. Det billigste og enkleste er å kjøpe en bil uten denne rusten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som 1. gangs eier av en Land Rover , vil jeg ikke anbefale deg å kjøpe noe slikt.

 

Den er "steinalder" å kjøre , krever kyndig forpleining og er som skapt til å skape et "hat forhold" til merket Land Rover i årevis.

 

Den har heller ikke gått 30000 km , mere 130` eller mere , for det er byttet speedometer "i haue og ræva" på disse bilene i forsvarets eie ,så den km.stand må tas med en stor klype salt !

 

Mange kjøper dessverre ex-mil ut fra en tanke om at disse bilene er "tøffe og kule" og ,kanskje en onkel eller bror kjørte slike i militæret.

 

Men de fleste ender opp som "hobby-vrak" i bakgården eller ute på et jorde,fordi "prosjekt ex-mil" ble for avansert og kostbart,og bidro ikke til en positiv opplevelse om Land Rover.

 

Denne har ikke skilt ! Hvor lenge har den stått ? Ikke lekkasjer?

 

Kjenner ikke til en eneste en av serie Land Rover som er "tett" og ex-mil intet unntak. Du vil få problemer med bremser,tettninger overalt, rust , generelt vedlikehold og hva mere kan man vente.

 

Så mitt gode råd er , se deg om etter en annen Land Rover,feks. eldre Defender,lettere å vedlikeholde og stødigere bil å kjøre.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ex.mil som 1. gangseier av Land Rover. Angrer jeg? Nei!

 

Som det sies ovenfor, det kan kreve sin mann å få den på veien - selv brukte jeg (med sveisekyndig bistand) ca. to år på rustsveising, motoroverhaling og diverse oppgraderinger før den var klar for skilt. Og det er stadig ting som må gjøres/vedlikeholdes.

 

Tur i eldre LR er rekreasjon og nytes med et bredt glis, og litt vann på låret eller i panna er for meg bare en sjarmerende del av en morsom og lærerik hobby. Men, som Rune sier, mange blir dessverre stående i deler fordi eieren har gitt opp.. Hold ut og søk hjelp på forumet er mitt råd, hvis du tar skrittet ;)

 

Kunne nada om LR før jeg kjøpte - har lært masse de siste årene, mye takket være gode tips og nyttig lesing på dette forumet :)

 

Her kan du lese litt om min ferd fra rustvrak til kjøreglede: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=58141&page=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den ikke lekker så er den trolig tom for olje og kjøleveske, men miljøet her inne er fenomenalt og hjelpsomt.

Anbefaller deg å få med en som har sett på tilsvarende biler tidligere, og ikke la hjertet få råde.

Og det sier jeg som har to seriebiler uten skilt......

Men som sagt over, hvis den har stått lenge, så er det trolig mye som må overhales.

Du vil få en bratt læringskurve i begynelsen, men det er mange her inne som er rause med tid og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode råd.

 

Er klar over at disse bilene er gamle, slitne og relativt "steinalder" å kjøre. Bilen kommer ikke til å være i bruk til daglig, mest småturer i helger og under jakta. Har annen bil til daglig bruk. Intensjonen er å ha den som et hobbyprosjekt inn i mellom andre ting. Tenker å lære meg og skru litt på bil og antar at en slik kan være grei å starte med. Litt enklere enn moderne biler. Om det blir mye reparasjoner, så gjør ikke det så mye. Om det tar lang tid å få den i stand så er ikke det så farlig. Har stor garasje så den kan godt stå inne et par år uten at det gjør noe. Har selv TIG og pinnesveiseapparat, så jeg kan få fikset det selv om noe trenger sveising.

 

Jeg kjenner ikke selger. Selger har hatt bilen siden 1999 og den har vært avregistrert siden 2011. Den skal etter det eier sier ha blitt lagret innendørs de siste årene. Ut i fra bildene jeg har sett så ser overflaten ok ut. Det er det ikke mye rust å se, men det kan sikkert være rust på torpedovegg, ramme og slikt. Planlegger å ta en tur å se på den neste helg. Skal ta med en kamerat som har litt mer peiling på biler. Kommer til å gå grundig over bilen før et eventuelt kjøp. Kommer ikke til å kjøpe den hvis ramma er veldig rusten.

 

Er det noen som kan gi noen indikasjoner på hva disse bilene går for i dagens marked?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per

 

"Er det noen som kan gi noen indikasjoner på hva disse bilene går for i dagens marked?" Ser på finn.no, LandRover, Andre. I morges var det ca 3 exmil til salgs.

 

Ellers har vi en 1974 modell. Rust i ramma betydde at vi kjørte til England & byttet til en ny forsinket ramme. Bilen fikk ny kalesje ifjor (ca kr 2 500 levert) og kjøres nesten daglig tvers gjennom Oslo. Blir litt arbeid av og til, og bilen må kjøres som den gammeldags bil den er, men den er helt topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priser som selger vil ha ,ligger på alt fra 5000,- og opp til 50.000,- ref. til AutoDB og Finn.

 

Men hva de egentlig får for bilene,er en helt annen sak !!

 

Og de som betaler "alt for mye" holder gladelig kjeft om akkurat dèt !

 

Og som jeg sa,ikke se deg blind på rust i ramma. Den kan inntil et visst punkt, repareres.

 

Se etter rust,tæring,el.system,kjølevæske,farge på motorolje,etc.etc.,Dekk, som Lafte sier .Fjærer,fjærfester.......egentlig en hel masse.

 

Prøvekjøring bør/må være obligatorisk! Funker alle 4 gearene inkl. revers? Kan du legge inn høy/lavserie på fordelerkassa? Kjør ned bakker,og brems motorn på

 

gearene,da får du en indikasjon på tilstand til hovedkassa,de er kjent for å "hoppe" ut av gear ved belastning i unnabakke. Og den har en høy pris på reperasjon.

 

Hvis du ikke kan gjøre det selv !

 

Og har du fortsatt pågangsmot og arb.lyst , ja,då e det bare å kikke på bilen , samt kjøpe.

 

Men den du skal ha med som observatør,bør ha en viss peiling på gml. Land Rover,eller gml. biler i alminnelighet. For dette er en gml. bil.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Ex-mil som første LR for to år siden og har ikke angret en dag. Masse kos og sjarme å kjøre rundt i. Kjørte i snitt annenhver dag hele første året, men fikk dårlig samvittighet for veisaltet og lot den stå i garasjen i vinter og har nå stelt litt godt med den på vårparten for å kose meg i sommer.

Jeg har ikke noe peiling på å skru bil, men denne bilen har jeg klart til nå. Veldig enkel å skru på. Min hadde veldig lite rust og det har vært deilig. Var jeg deg ville jeg sjekket for rust som nevnt over, samt i og under fotbrønner.

Tror også du må påregne litt skruing for å få den på skilter igjen når den har stått 4 år, både fordi den har stått stille, og fordi det vel var en grunn til at den ble avskiltet, men har du tid tar du en ting om gangen som et koselig prosjekt. Prisen som Lafterolf høres rimelig ut om det ikke er alt for mye rust. Er den bra kan du betale noe mer. Sier du noe om hvor bilen står kan det være lettere å få med seg noen som kjenner disse bilene for å ta en liten titt.

 

Lykke til, og husk på å lage en prosjekt-tråd om det blir handel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å ta en tur for så se på bilen neste helg. Antar at det blir på ettermiddagen på fredag eller lørdag. Får se hvor mye det eventuelt er mulig å prute den ned. Selger ville i utgangspunktet ha vel 30000 for den.

 

Bilen befinner seg i Skiptvet, om noen som har erfaring med slike biler i området har lyst til å være med å ta en titt på den så hadde det vært hyggelig.

 

Om det blir handel så regner jeg med at det blir en prosjekttråd. Kommer nok til å trenge en del tips. Har det ikke travelt med å få skilt på den, kommer til å ta meg god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har riktig innstilling til seriebil. Å ha bilen som en "hobbybil".. Jeg har en tråd om vår ex.mil som jeg kjøpte i 2011. Den har ikke vært registrert de siste 14 årene. Har brukt ca 3 år på den hittil. Et "avkoplingsprosjekt". Nærmer seg tid for eu-kontroll nå:) Seriebil er en bil du kan ha mye glede av.. En ex.mil er verdt å ta vare på - også i original utgave :-)

Prisen er nok veldig ulik fra objekt til objekt. Er rammen på bilen god så ville jeg vært villig til å betale litt "overpris". Rust er vel den største "utfordringen" på disse bilene. Du får se positivt på det: Du slipper i alle fall ALLE elektronikkfeil som mange her inne sliter med på nyere LR ;-)

Lykke til når du skal se på bil. Mange dyktige her inne på forumet, og det er lurt å ha med en person som kjenner til denne typen bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet du.

 

Tre forovervendte seter en militærbil gjør det håpløst å ta med mer enn en passasjer om man skal et stykke. I en sivil 109 STW kan i alle fall 5 stykker sitte normalt.

24 volts elanlegg er dyrt, og det er mye mer komplisert å justere tenning på et vanntett 24V anlegg enn på sivil tenning.

Fjæringen er alt for stiv, regelrett ubrukelig i skauen.

Hjulene er alt for store, så store at disse bilene har ekstra lange stoppskruer på styringen for at ikke hjulene ska ta i. Altså, elendig svingradius (og den er egentlig dårlig nok fra før av...)

Girkassen er for lavt giret og gjør det håpløst å sette på hjul med sivil dimensjon. Heller ikke mulig å montere overdrive.

Fargen.

 

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det som er nevnt over, kan gjøres noe med.. ;) jeg er veldig fornøyd med min ex-mill.. har gjort mye med den, og ville absolutt ikke byttet den i en sivil STW :)

 

Selvfølgelig, alt kan gjøres noe med. Men hva koster det? Intet er gratis. Skal du ha flere fremovervendte seter i en ex-mil, koster de vel fra 6000-10000 kroner pr. stk. (Hvis du skal ha noe seriøst som du får godkjent)

Så kan man legge til girkasse, fjærer osv. Og tiden det tar å bytte dette.

 

Bilen trådstarter henviser til har en prisantydning på 30 000 kroner. Gode og velholdte sivile utgaver dukker opp til salgs fra tid til annen til 40-50 000 kroner. Det sier seg selv hva som er mest lønnsomt.

 

Og en annen ting, i forsvaret ble ex-mil bilene kjørt av og skrudd på av unge vernepliktige som ikke hadde peiling på Land Rover i det hele tatt. Nei, kjøp heller en sivil bil som er tatt hånd og av en entusiast, ikke en oppgitt ex-mil som står og ruster på et eller annet jorde.

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femti år gamle bladfjører er dårlige uansett, så bytte av bladfjører kan man regne med på sivil bil også. Forøvrig er det nok å fjerne noen blad. Eksmill har flere fordeler synes jeg. Sterkere akslinger, sterkere bremser, større hjul, som eier enkelt kan bytte i mindre. 24 volt anlegg ser jeg bare fordeler med. Innvendig har du blendingsgardiner.

 

Ikke alle skal ha seter til hele grenda, og i stedet kan man ha en bil man kan ligge inni. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femti år gamle bladfjører er dårlige uansett, så bytte av bladfjører kan man regne med på sivil bil også. Forøvrig er det nok å fjerne noen blad. Eksmill har flere fordeler synes jeg. Sterkere akslinger, sterkere bremser, større hjul, som eier enkelt kan bytte i mindre. 24 volt anlegg ser jeg bare fordeler med. Innvendig har du blendingsgardiner.

 

Ikke alle skal ha seter til hele grenda, og i stedet kan man ha en bil man kan ligge inni. :)

 

 

Tror du det er mange (om noen) av de entusiasteide Serie I, II, eller III som fremdeles har originale bladfjærer?

Det nytter lite med store hjul når du trenger en fotballbane for å ta en u-sving.

 

Dessuten så finnes jo ikke dekkdimensjonen som er oppgitt i vognkortet til ex-mil å få kjøpt lenger, hvertfall ikke med et moderne mønster.

 

Jeg er enig i at 24V anlegg har sine fordeler, men det kan da umulig være en fordel at mange av komponentene er mye dyrere enn de til 12V anlegg, eller at det er mye mer klønete å justere tenning på en ex-mil enn en sivil bil.

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er VELDIG positivt med et vanntett tenningsanlegg når en bor på vestlandet, da ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk med meg en kamerat og kjørte en tur ned for å ta en titt på bilen på lørdag. 65 mil hver vei så det ble en relativt lang tur.

 

Gikk over bilen og prøvde å kjøre den litt. Siden den ikke var registrert så testet jeg den bare inne på gårdsplassen der den sto. Fikk ikke testet med så mye fart, men fikk testet at lav serie og firehjulstrekk fungerte. Ble ikke imponert over snuradius på bilen nei for å si det slik:-) Det som selger påpekte og som vi kunne se var at bremseveskebeholderen var skadet (lekker) og at bremsene ikke var helt gode. (Lite effekt av dem) motor og drivverk virket å være i bra stand. Motoren startet ganske lett og gikk ganske fint. Ikke helt 100%, men ganske bra. Selger sa at han hadde byttet olje på motor og begge gearkassene. Han hadde byttet batteriene og hadde startet den opp av og til. Den hadde originale knobby dekk.

 

Bilen var, så langt vi kunne se i god stand. Det var veldig lite rust på den. sjekket / banket på ramme, dørbunner, fotbrønner og slikt og det så veldig bra ut. Tectylen var pen og alt virket veldig solid. I følge selger så har bilen stått lagret innendørs. Forrige eier hadde også hatt bilen lagret innendørs og ikke brukt den.

 

La inn ett bud på bilen som jeg sa var min absolutte makspris for denne bilen, og etter litt om og men så aksepterte selger dette. Selger gikk med på en pris som var noen tusen lavere enn det han opprinnelig ville ha for bilen.Så da ble det skrevet kjøpskontrakt. Bilen står hos selger enda, men skal etter planen bli plukket opp og kjørt opp til Trondheim på mellomlagring og grundigere gjennomgang nå i helga, før den tas hjem. Skal etter hvert bestille pkk for å få en oversikt over status, og videre arbeidsliste:-)

 

Har bestilt Land Rover Series 3 owners manual og Haynes service and repair manual, for å få litt informasjon om eventuelle reparasjoner. Norsk manual for mil utgavene er kanskje å få tak i brukt et sted?

 

På vei opp Østerdalen på vei hjem på lørdagskvelden så møtte vi forresten to defendere med seriebiler på tilhenger, så det så ut som det har vært flere som har vært ute og luftet seriebiler i helga.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...