Gå til innhold

200 TDI vs. 300 TDI vs TD5?


JEJ

Anbefalte innlegg

200/ 300 Tdi hipp som happ. Gode motorer som kan være evigvarende og rimelig forbruk.

Td5 stillere, mere krefter, lettere å trimme(elektronisk), noen kjente og dyre feil, dårlig plassert oljefiltere,

registerkjede. Kan være evigvarende med godt vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler er lettare å få tak i til 300 tdi enn 200 tdi. Noko rolegare gange på 300, med bittelitt høgare forbruk. Så valget mellom 200 og 300 meiner eg er lett. Seine 300 TDI fins med elektronisk styrt dieselpumpe og kan trimmast med chip. TD5 blir noko anna og nyare. Meir trimbar, men fleire kjende feil: Topp, eksosmanifoil med bananform - iallefall når du trimme den, olje i ledningsnett til motor, lekkasje på injektorarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vet om som ikke produsereres mer til 200tdi er toppen, men den får man overhalt og brukt.

 

noen 300 går hardere enn 200 tdi, tror det er individuelt. 300tdi har tykkere veiv som minsker risikoen for slitasje på registerdrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 TDI kan enn få til å gå bedre og lengre en td5. 300 TDI kan fikses sammen med byggmester bob fra barnetv. Jeg har 300 for midt hjerte.. ?

 

Hadde en 90 som gjorde 0 til 100 (ikke alle som bryr seg om den) men på 12,7 med 2,7 tonn og 35 tommer hjul. ? Ja den var jukset med.. ?

Men skal en ha drag og lyd så er kanskje v8 noe å tenke på.. 4,0 kan godkjennes i alle Defendere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafte.. Hva skal enn med så rein olje når drevet til oljepumpa er håpet av eller når olja samler seg i ECU. Dessuten så er det ikke sikker motoren gå så lenge pga pisser diesel utav regulatoren. Eksosmanifoilen og toppen er tegnet og laget på samme mål som propellene på sirkusfly. ?

 

Bare noe.. ? dyse, turbo, fire glødeplugger på en femfemmer, oljesølet,suction oljefilter hus, dobbeltsjekke svinghjul, ledningsnette, may, map, ladeluft slange, Starter, vakuumpumpen på dynamo, svinghjsvinghjuls giver,

Bare punkter til. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venstre motor feste og fester til svinghjuls hus er likt så en kan bruke det fra gamle motoren. 200 eller 2,5 D/TD. Mens høyre på 300 må modifisere litt. Ca halvparten. Pga det enne feste bolten er blitt til filterhus. Og da blir det bare slanger og diverse som må tilpasses etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av det som nevnes på TD5 kan fikses relativt enkelt og vil jeg ikke si går på pålitelighet (i.e. olje i ledningsnettet kan forebygges, manifold kan forbedres eller byttes, oljefilteret er ikke så vanskelig å bytte etc.) Alle kan tunes men vil tro du kan få mest ut av TD5 da man har bedre kontroll på motor via elektronikken. Gangen er vel TD5 ubestridt vinner av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Td5 har 2 oljefilter hvorav det ene er rotasjonsfilter. Jeg tror td5 har det som trengs for å kunne gå lengst.

Er jo det samme som scania. Rotajonsfilteret er jo fortsatt like revolusjonerende den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i det siste gledet meg over endel farting med 300 og td5 i Defender. Og i vår RRC stod det en 200. 200en i RRCen "klakket" mindre faktisk enn 300en i Defender. Og 300en klakket MYE mer en td5.

Aner ikke noen konklusjon ang disse motorene, men min observasjon går mer på at det med riktig tuning av disse motorene så kan de bråke mer og mindre. 200en i RRCen var den seigeste av disse tre, men var tunet til 135hk og litt over 200NM. Ble litt rart og komme over i td5 og oppleve at man måtte gire og KJØRE den mer.

Leste også artikkelen som Ragnar ref i LRM. Der var vel rekkefølgen 1.300-2.200-3.td5

 

Men jeg har et spr. Vet at det er mye sagt om sprekker i topp etc på td5en, men endret problemet seg fom motorer fra rundt 2002 og oppover. Mener jeg har lest/hørt noe om det!?

 

Endret av telindnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er uten tvil mye mer plukk å kluss med en TD5 kontra 200/300Tdi..

 

En 200/300Tdi rusler å går uansett, starter utrolig lett å bruker lite diesel. Vakumpumpen på 300Tdi kan lekke litt men det er lite ifh. alle lekaskene som er på en TD5.

 

Skulle jeg kjørt jorden rundt uten deker eller verktøy så hadde jeg jekket nedi en 300Tdi i bilen, jeg tør å mene at den motoren er på lik høyde med japanske dieselmotorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...