Gå til innhold

Ny eier av D2 - Vårrengjøring


reffortsirK

Anbefalte innlegg

Da får jeg komme med mitt første innlegg, som ny eier av Discovery 2 HSE.

 

Har allerede vært gjennom forumet for å lete etter svar på flere spørsmål, og det er et flott sted for nettopp det. Å dele erfaringer..

Vært kort innom forumet tidligere også, som eier av en ex-mil 109.

 

Jeg har hatt bilen i et par uker snart, og ventet på noen nye tåkelys til frontfanger.

De gamle var tilsynelatende punktert, og reflektor var rynket bort og oppløst.

Da jeg demonterte grillen og lyktene benyttet jeg samtidig muligheten til å se etter rust.

 

Det jeg ble litt overrasket over, var rundt begge hornene (tutene) sitter det en slags formet svamp/skumgummi. Og den har sikkert hatt sin hensikt. Lydisolering??

Problemet er bare at den holdt på en del vann, og ligger samtidig rett over de fremre karosserifestene.

 

Så her var det litt å ta tak i. Heldigvis ikke gjennomgående rust.

Planen er å sende den til en skikkelig omgang med rens og Tectyl snart, så jeg prøver å få oversikt over alle kriker og kroker hvor det bør gjøres noe. Fikk kjøpt no grønn Hammerite, som faktisk ikke var så langt unna fargen på bilen.
Bilen er særdeles godt vedlikeholdt, og jeg har ingen planer om å la den forfalle :)

 

Fikk litt problemer med den en hovedlykta. Begge skruene røk tvers av under demontering, så her måtte det bores opp og lage nye gjenger. Men været var knallbra igår, så jeg koste meg med hele jobben.
Harman Kardon anlegget var jo gull å ha på i bakgrunnen :D

 

IMG_3126.JPG

IMG_3127.JPG

IMG_3128.JPG

IMG_3129.JPG

IMG_3130.JPG

IMG_3131.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil :)

 

Heldig med den fargen, passet jo faktisk veldig bra!! Har hatt samme utfordring ved karroserifestene så har hatt på en del linolje der. Lurer på om det kanskje hadde lønnet seg å borre noen hull der så vann kan drenere?! Jeg skar i hvert fall av litt av den nederste delen av skumgummien så den ikke skulle holde på vannet...

 

Du har sikkert lest om det allerede men oljebehandling av rammen er absolutt å anbefale, spesielt hvis bilen ellers er godt vedlikeholdt!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet og gratulerer med verdens beste bil (forutsatt at du tar vare på den).

 

Nevner som motom, oljebehandling er tingen her - du vil ikke kapsle inn rusten og skape ideelle forhold for rustutvikling under et fint ytre.

Jeg har fjernet skumgummien og sprayet med linolje - oljen trekker inn i rusten og stopper videre utvikling.

Bilens understell behandles årlig med tyntflytende, penetrerende olje - tectyl er vel noe av det verste du kan gjøre med en gammel bil hvis du spør meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips.

Var nok litt rask med Hammerite ja, burde nok hatt på litt linolje. Har brukt Owatrol i liknende tilfeller tidligere. Er vel det samme i grunn.
Kjøpte egentlig Hammerite som en grunning. Fjernet fugen i plateskjøten innvendig i bakdøren (nederst mot støtfanger) Det var litt korrosjon i skjøten, så fjernet hele fugen og grunnet med hammerite. Så legger jeg ny karosserifuge, så lakk.

Ser litt antydning til noen bobler under plastskjørtet langs kanalen ved døråpningen, og en liten rose over frontrute etter steinsprut.

Ellers er det ingenting i karosseriet.

 

Kommer nok til å sand eller sodablåse rundt de fremre karosserifestene og skifte bolt og skive, så da åpner jeg opp det som evt. er innelukket bak Hammeriten.

Hadde tenkt en god runde med Tectyl og tynnstoffbehandlig av ramme og alle hulrom i bilen.

Da blir alt av deksler og liknende demontert og vasket under bilen, så evt. feil vil komme til syne.

Men som du sier Ahok, så er det kanskje ikke den mest gunstige løsningen på en ramme med påbegynte rustdannelser.... Hmmmm.. Tenkeboksen :huh:

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil :)

 

Heldig med den fargen, passet jo faktisk veldig bra!! Har hatt samme utfordring ved karroserifestene så har hatt på en del linolje der. Lurer på om det kanskje hadde lønnet seg å borre noen hull der så vann kan drenere?! Jeg skar i hvert fall av litt av den nederste delen av skumgummien så den ikke skulle holde på vannet...

 

Du har sikkert lest om det allerede men oljebehandling av rammen er absolutt å anbefale, spesielt hvis bilen ellers er godt vedlikeholdt!

 

 

 

Det er faktisk hull for drenering rett foran karr.festet. Men det måtte rotes og pirkes litt for og åpne det skikkelig. Satt biter av den skumgummien fast i hullet.

Vet ikke om du har hatt ut hele din, men jeg fant litt rust helt opp bak den puta. Så jeg fjernet den helt.

Kan ikke se hvilken funksjon den skulle ha lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil :)

 

Heldig med den fargen, passet jo faktisk veldig bra!! Har hatt samme utfordring ved karroserifestene så har hatt på en del linolje der. Lurer på om det kanskje hadde lønnet seg å borre noen hull der så vann kan drenere?! Jeg skar i hvert fall av litt av den nederste delen av skumgummien så den ikke skulle holde på vannet...

 

Du har sikkert lest om det allerede men oljebehandling av rammen er absolutt å anbefale, spesielt hvis bilen ellers er godt vedlikeholdt!

 

 

 

Det er faktisk hull for drenering rett foran karr.festet. Men det måtte rotes og pirkes litt for og åpne det skikkelig. Satt biter av den skumgummien fast i hullet.

Vet ikke om du har hatt ut hele din, men jeg fant litt rust helt opp bak den puta. Så jeg fjernet den helt.

Kan ikke se hvilken funksjon den skulle ha lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann og grattis med god bil?

Fjerna du skumgummien på motsatt side også, førerside?

Der er samme der og et ac-rør går igjennom den og er ofte plaget med rust og da mister du gassen i ac-anlegget. Fort gjort å bytte?

 

 

Hei, og takk :)

Ja, jeg fjernet på begge sider. Relativt dårlig gjennomtenkt løsning de har gjort der, synes jeg hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...