Gå til innhold

D3: Varme bremser høyre bakhjul.


Geir K.H.

Anbefalte innlegg

Oppdaget idag at høyre bakhjul går varmt ved kjøring.

En kompis som kjente på hjulet etter en kort tur sa at skiva var varm, men ikke selve navet på trommelen. Måtte kjøre hjem, og da var felgen lunken, så bilen får stå frem til dette er fikset.

Spørsmålet er da, er det mest sannsynlig calipper eller bremsebånd i trommel? Jeg heller til callipper, men er dette en gjenganger? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er da, er det mest sannsynlig calipper eller bremsebånd i trommel? Jeg heller til callipper, men er dette en gjenganger? :)

Sjekk om den ene bremseklossen ligger på, treg calipper fikser en med å finne en stor skrutrekker og rustløser og bevege stemplet til det går lett igjen. Prøv det først før du sjekker trommelbrems. Vinter vedlikeholdet av veiene er ofte årsaken til at bremser ruster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treg kalipter repareres ikkje med å presse det inn igjen med skruhjærn å prøve å smøre. Det tar en uke etter to så er det heng igjen å da gjerne 10 ganger verre.

 

Jekk opp hjulet fra bakken, er der en liten slakke på 2-3cm i rotasjonsretningen, og hjulet går lett der i så er det bremsebåndene i håndbrekket som henger. Henger hjulet uten noe slakke i det hele tatt så er det bremsecaliper (overhales med nye tetning å stempel eller kjøpe ny caliper.)

Endret av Mads SL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen jeg opplevde dette, var da bilen var ca 3 år gammel, og de var tappene på klossene som satt fast i glidesporet. Det føltes som det var sveiset fast når jeg skulle få dem løs igjen.

Etter det er rengjøring og oppsmøring vært en fast del av det årlige vedlikeholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kort prøvetur med bilen. Er det anleggsflatene på bremseskivene som er varme, eller er det trommeldelen?

 

Om anleggsflaten blir varm - løsne kalliperen og sjekk at den glir relativt lett ut og inn. Om ikke, så kan det være guidance pins som bør skiftes (evt demonteres og smøres opp). Når du først har kallipperen av, ta ut klosser, rens glidespor (bytt evt klosser når du først er i gang) og sett sammen igjen.

 

Om det skulle være trommelen som blir varm - i mitt tilfelle så trodde jeg det var kallipperen som hang på, men det viste seg at det var EPB som hang på (trodde det var anleggsflatene på skivene som var varme) så bør ALT av parkeringsbrems demonteres. På den ene bremseskoen er det en arm som har lett for å sette seg fast. Bruk kombinasjon av rå makt og smøremidler for å løsne denne. Armen skal bevege seg så fritt at tyngdekraft alene skal være nok til at den faller ut og inn av posisjoner når du beveger på den.

 

Rens og smør på kobberpasta på anleggsflatene til bremseskoene, og sett sammen igjen.

 

Du kan eventuelt få mer detaljerte råd på PM - eller vi kan utveksle telefonnummer. Ingen grunn til at du skal bli like hvithåret og krumrygget som meg på grunn av noen ekle bremseproblemer. ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for info trondshj. :)

Jeg skal av med hjulet i ettermiddag og kikke.

Når jeg kjørte til jobb idag, ca fem min tur, så var det anleggsflatene på skiva som var varme, og ikke senteret.

Satser derfor på at det er calipper.

Hadde av alt i høst og sjekket opp. Tenkte egentlig å bytte, men det så nesten nytt ut, ikke rustet eller noe, så jeg smurte bare opp og monterte igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt av calipper venstre bak. Klossene lå helt inntil, men synes stempelet gikk greit inn.

Klossen som lå mot stempelet satt fast, så tok de ut og filte ned styringen på klossen. Gjorde også dette når de var nye, da gikk de ikke inn. Monterte sammen uten å kikke på calipper, og testkjørte. Skiva blir fortsatt like varm, var oppe i over 200 grader.

Blir vel å bestille begge bak nye. Tror jeg tar med hjullager og da dette kan være skadet pga varme.

Forslag til delenummer, helst på oem deler mottas med takk :)

Regner med at de gamle calipperene ikke er noe å fikse på?

Hvor er det billigst å kjøpe? Tenkte litt på EWS, men har ikke handlet der før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. :)

Kanskje det blir en bestilling derifra.

Men da må man sende den gamle i retur? Eller betale ekstra? :)

 

Kjørte med calipper på ja. :)

 

Hvilken type tetninger er det som sitter i calipper?

Lurer på å overhale den gamle, men vet ikke om det er noen vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virket da merkelig...

 

Om du jekker opp bakhjulet og setter bilen i fri... Dreier hjulet fritt da? Eventuelt burde du kunne se og höre hva som eventuelt sleper mot skiven. Siden det er anleggsflatene på skiven som blir varm, så må vi jo anta at det er der problemet ligger. Om ikke annet så er jeg nysgjerrig på hva som er årsaken til problemet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter jeg monterte calipperen igjen, så pumpet jeg på bremsen for å få ut stempelet slik at klossene lå imot.

Kunne ikke klare å dreie skiva for hånd da uten hjulet på. Men det gikk forsåvidt med et verktøy på navet.

Bilen sto dog i park, så noe motstand fra drivverket var det jo.

Merket også at det skreik i bremsene bak når jeg rygget på plass hjemme igår etter at jeg hadde kjørt fra jobb. Skiva var da varm, så det var igrunn ikke så rart, men er ihvertfall ganske sikker på at det ikke er parkbremsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo selvsagt väre at det er bremsen som henger på hos deg, men det du beskriver er eksakt det samme som det jeg opplevde. Jeg trodde også at det var brems som hang på - og det trodde jeg helt til jeg demonterte hele bötteballetten.

 

Hos meg begynte det med at deet klynket litt når jeg rygget. Etter hvert merket jeg varmgang, og til slutt så ble det så varmt at bilen ikke kunne kjöres, samt ulyd ved vanlig kjöring. Jeg syntes også at anleggsflatene var varmest, men - regner med at felg, drivverk og resten av skiva fungerer som heatsink, slik at trommelen ikke virket så varm som resten av skiva.

 

Jeg hadde i alle fall sjekket litt mer nöye för jeg hadde bestilt evt deler. Om du plukker av kallipper og har bilen i fri - og hjulet skiva er tung å dreie/ikke lar seg dreie, så har du problemer med EPB (kanskje i tillegg til kallipperprobler om du er "heldig"). Dreier den lett så er den kallipperen som er synderen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei pris hos Island 4X4 for nye calipere, 66,66 pound / stk.

 

www.island-4x4.co.uk/caliper-rear-britpart-sob500040-lr010574-sob500042-p-19686.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo selvsagt väre at det er bremsen som henger på hos deg, men det du beskriver er eksakt det samme som det jeg opplevde. Jeg trodde også at det var brems som hang på - og det trodde jeg helt til jeg demonterte hele bötteballetten.

 

Hos meg begynte det med at deet klynket litt når jeg rygget. Etter hvert merket jeg varmgang, og til slutt så ble det så varmt at bilen ikke kunne kjöres, samt ulyd ved vanlig kjöring. Jeg syntes også at anleggsflatene var varmest, men - regner med at felg, drivverk og resten av skiva fungerer som heatsink, slik at trommelen ikke virket så varm som resten av skiva.

 

Jeg hadde i alle fall sjekket litt mer nöye för jeg hadde bestilt evt deler. Om du plukker av kallipper og har bilen i fri - og hjulet skiva er tung å dreie/ikke lar seg dreie, så har du problemer med EPB (kanskje i tillegg til kallipperprobler om du er "heldig"). Dreier den lett så er den kallipperen som er synderen. :)

Oki. :)

Tror ikke det er EBP, for når calipper ikke er på kan jeg dreie skiva for hånd, og jeg kan bare løsne T50 bolten og dra skiva rett av, trenger ikke slå eller noe. Skivene er nok byttet rett før jeg kjøpte, ihvertfall så er det minimal slitekant innvendig, og det samme utvendig. Båndene til EBP ser også meget bra ut. Mye belegg igjen, nesten som nytt.

Repsett har jeg vurdert, men er det mye trøbbel med lufting etterpå? :)

Har prøvd å ringe EWS flr ti idag, men får ikke tak i han. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

monter tang på slangen. Skift innmaten i caliperen. Monter tilbake på slangen. Åpne bleedscrew og sørg for at lokket på bremsevæskebeholderen er åpent. La lufta renne ut og pumpe ut den siste lufta. Er i grunn helt rett frem prosedyre det.

Endret av pertdfem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skivene er nok byttet rett før jeg kjøpte, ihvertfall så er det minimal slitekant innvendig, og det samme utvendig. Båndene til EBP ser også meget bra ut.

Helt riktig Geir - nye skiver og klosser like før du kjøpte den. Båndene til EBP ble ikke skiftet

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

monter tang på slangen. Skift innmaten i caliperen. Monter tilbake på slangen. Åpne bleedscrew og sørg for at lokket på bremsevæskebeholderen er åpent. La lufta renne ut og pumpe ut den siste lufta. Er i grunn helt rett frem prosedyre det.

Oki. takk for info :) da ser jeg hva jeg gjør. :)

 

Helt riktig Geir - nye skiver og klosser like før du kjøpte den. Båndene til EBP ble ikke skiftet

 

 

Ok. men da er det litt rart at alt ser så bra ut. nesten ikke tegn til rust på delene inni der. belegget er nesten ikke synlig slitt :)

Blir det LR på deg igjen snart da Kjetil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det forresten å kjøpe "exchange unit fra" advanced factors?


Grei pris hos Island 4X4 for nye calipere, 66,66 pound / stk.

 

www.island-4x4.co.uk/caliper-rear-britpart-sob500040-lr010574-sob500042-p-19686.html

Ikke så gal pris det, men hvordan er kvaliteten da? :)

Britparts har vel litt ymse omtale på deler? Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...