Gå til innhold

Sandsekker


ADI

Anbefalte innlegg

 

Noen som vet hvor man kan få tak i dette??

 

Hadde en ikke så fin opplevelse nå på nysnøen her i oslo....

Bilen drar rett ut til høyre...

 

Og klarte å snu på lengden av bilen...

 

Trenger mer vekt baki...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinstasjonene hjemme i området hvor jeg bor pleier å ha slikt. Men hvordan det er i "by'n" vet jeg ikke.

Kjører du med 4-hjulstrekket inne? Det kan stabilisere bilen veldig. Bortsett fra ved bremsing. 2 tonn militærbil er ikke like lett å holde på rett kjøl som en gammel Ascona B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vel, begynte med 2 hjuls trekk...

Da jeg kjørte ut av garasjen, fikk jeg min første sleng.....

Prøvde meg litt mer, men gikk fort over til 4 hjuls trekk..

 

Så kjørte jeg hjem, var ikke så lurt og kjøre nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpeglatt kan du si, på sideveier der snøen la seg, spant alle og enhver, og Lucy seilte avgårde med veldig svak helling utfor, skikkelig skummelt. Kjørt med Trac Edge tidligere vintre, men sjelden vært borti noe så friksjonsløst som ikveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originalkjettingene vil vel være for smale. De er laget for 7.50x16 etter all sannsylighet. Det svarer til ca. 235/85x16. Da vil de dekkene du har være 5 cm bredere. Men jeg syns du for all del skal prøve, og så melde resultatet på forumet. Da har vi noe andre å gå ut i fra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nede i bakken hos meg stod 10 biler hulter til bulter. Forsøkte å forklare en eier av en Nissan Terrano at det ikke var en god ide å kjøre der, men sta som han var smalt han inn i to andre som stod deg.

 

Jeg parkerte bare bilen og gikk hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan er reglene for bruk av kjetting??

lovlig og bare bruke på dekkene bak f.eks.

 

Har ikke tid til og prøve kjettingene før helga.. Dersom det ikke blir helt nødvendig... blush.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snør, blåser, er kaldt, og jeg er sinnsykt våt.

Ja, fysj og fysj! Ta deg en kakao og klar hodet. smile.gif

 

Jeg så repotasje fra Oslotrafikken på nyhetene nå. Leddbuss som sklir ukontrollert på glatta. Heldigvis hadde sjåføren vett nok til å la det skli i gangfart.... Privatbilist på sommerdekk på motorvei. Kom ingen vei... Lydeffekter som fra en gammel Hollywoodfilm med bilkrasj og tuting overalt... Og i morgen kommer alle som normalt pendler med bil til jobben til å ta tog og buss. Og så klager de over at det er trangt. Klart det når kapasiteten normalt er sprengt med 10 prosent i morgenrushet. På toppen kommer kollektivsnylterne (det er de som ikke vil ha buss eller tog, men som syns det er veldig bra å ha når bilen står)sånn omtrent en gang i året og krever sin rett. Høylydt! Joda, alle tegn på at vinteren har overrasket alle i år også. Hvorfor er ikke flere bedre forberedt? Jeg holdt på å si at det er fordi det er sabla dyrt med fire nye dekk 2. hvert år. Men jeg sier ikke det likevel. Når til og med busselskapene sliter må det være noe annet. At vi skal sammenligne oss med land det er naturlig å sammenligne seg med kanskje? Så et innslag i nyhetene tidligere i kveld fra en europeisk by som politkere mente var et godt forbilde for norske forhold. Men der var det ikke snø. Det virker som det er et holdningsproblem. Vi vil ikke ha vinteren. Annet enn til jul, og til pynt. Så vi fortrenger den. Det er mest behagelig slik. Kom forresten på at jeg må kjøpe 4 nye vinterdekk til bilen min, og få lagt om på bilen til kona...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune har rett; På mindre kjøretøyer kan du ha 2 eller 4 kjettinger på. D.v.s. at du må ha kjetting på begge hjula på en aksel.

 

Dersom man har kun 2 kjettinger tilgjengelig, strides de lærde om man da bør ha de på fram- eller bakakselen. Jeg ville ha prioritert evne til å styre høyt, og satt de på framhjula...

 

Hvordan er det forresten med minibusser? Har de krav om at kjettinger skal finnes i bilen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det forresten med minibusser? Har de krav om at kjettinger skal finnes i bilen??

Ja, det er et krav.

Lurer bare på hvorfor noen flere seter skal gi dårligere grep enn i en person bil blink.gif

 

Fant ellers denne på vegvesen.no:

 

Om kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg:

Kjøretøy over 3500 kg har plikt til å medbringe kjetting i vinterdekkperioden.

Antall kjettinger som skal medføres:

I motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg skal det medføres minst tre kjettinger.

Av de skal en være tilpasset motorvognens forhjul og to tilpasset drivhjul.

I vogntog bestående av motorvogn og tilhenger hvor begge kjøretøyene har tillatt totalvekt over 3500 kg, skal det medføres minst sju kjettinger dersom motorvognen har tvillinghjul på drivakselen. En kjetting skal være tilpasset motorvognens forhjul, fire kjettinger skal være tilpasset motorvognens drivhjul og to skal være tilpasset tilhengerens hjul.

Dersom motorvognen har enkle hjul på drivaksel eller det nyttes dobbeltkjetting, er fem kjettinger tilstrekkelig, hvorav to er tilpasset motorvognens drivaksel.

I motorvogn som er utstyrt med automatisk opererte kjettingslynger for drivhjulene ("on spot") erstatter dette to kjettinger i de tilfellene motorvognen har tvillinghjul på drivakselen.

 

 

Fikk for første gang prøvt Syncro`n skikkelig i dag. Ikke værst for en ikke-Land Rover å være! Var en av de få bilene som i det hele tatt kom opp bakken fra P -plassen wink.gif

 

-utrolig gøy med snø- spør dere meg. blush.gif

Endret av Felix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har en kommentar til det med å koble inn firhjulstrekket. Det er ikke alltid så gunstig. Hverken med innkoblet firhjulstrekk på seriebiler eller låst midtdifferensial på RR og 90/110/Defender (der man har manuell ut-/innkobling av mellomdifferensialen).

 

Gunstig er et ord med flere sider, også i dette tilfellet. Fordi: Det er gunstig med firehjulstrekket innkoblet/senterdiffen låst når man skal komme seg løs, komme seg opp en bakke og bremse når man kjører rett fram. Det er i særdeleshet ugunstig hvis man finner på å slippe gassen i en sving og firehjulstrekk er inne/senterdiff er låst. Avhengig av hvor glatt det er vil man få en skikkelig skrens. I beste fall rekker man å trykke inn cluth og kontrastyre. I værste fall går man i veikanten eller kolliderer. Kort akselavstand er her oftere utsatt for kraftige skrenser enn hos lengre biler hvor man gjerne får litt forvarsel.

 

Og så det med bremsing da. Det er helt KONGE å kjøre LR eller RR om vinteren og alle andre (stort sett aldri oss selv) sliter med framkommelighet. Men når vi skal bremse har vi brått 500 til kanskje 1000 kilo mer enn andre bilister som vi skal stoppe. Og det er en læreprossess. Hovmodig i ett øyeblikk og skikkelig panikk i det neste.

 

Og det er alltid lurt å følge magefølelsen. Det er ingen skam å parkere bilen og la den stå når forholdene er dårligst.

 

For stor hastighet på vinterføre av ymse slag kan også gi utslag i avkjøringer eller andre hendelser. Det har igjen med fysiske lover å gjøre. Hastighet, vekt og friksjon er viktige parametre her.

 

Skal avslutte med fire historier:

LR 88, innkoblet firehjulstrekk, vinterdekk med pigg. Snødekt vei, godt vinterføre. Oppdalstraktene, midt på vinteren, stabilt kaldt. For stor fart inn i sving, slakker gassen midt i svingen. Umiddelbart straffes jeg med at bilen vrir seg 90 grader. Reddet av bred nok vei, cluching og heftige rattbevegelser. Og at ingen kom imot. Årsak: Innkoblet firehjulstrekk. Lærte meg da å bare ha begge aksler innkoblet når jeg hadde behov for dette.

 

Første vinter med RR. Lurte på hvorfor alle kjørte så sakte. Senterdiff ikke låst, vinterdekk med pigg. Mistet feste i en sving. "Seilte" fram og tilbake i veibanen 2-300 hundre meter. Reddet av clutching og rattdreining. Og ingen biler i umiddelbar nærhet. Senket hastigheten på resten av kjøreturen.

 

LR 88, Trondheim, stort snøfall i løpet av dagen. Hjem fra jobb, mange sto fast, mye kø, dårlig brøytet. Jeg hadde gode vinterdekk med pigg og kom fram over alt, skikkelig arrogant. For høy hastighet etter forholdene. Når igjen en kø som jeg ikke kommer forbi grunnet møtende trafikk. Bremser. Og sklir som en kjelke. Regnet fort ut skadeomfanget, slapp bremsene, styret over kanten på høyre side av veien og ned en bakke og stoppet på gangbanen nedenfor veien. Reddet av FLAKS for at det ikke var folk der og litt tidligere erfaring med bil. "Låste hjul styrer ikke".

 

RR, Trondheim, vinterføre, piggdekk, nærmer meg lyskryss, bil foran blinker til høyre. Jeg legger opp til å passere på venstre side. Fører av bil foran bestemmer seg for å svinge til VENSTRE istedetfor. Bremser og sklir, ser to unger i baksetet på bilen foran, slipper bremsen og vrir rattet til venstre, over midtrabatten, passerer bilen mens jeg er i feil kjørebane, i krysset svinger jeg igjen over i riktig kjørebane. Reddet av umåtelig store mengder FLAKS. Denne manøveren kunne jeg ikke foretatt dersom jeg hadde sett at det kom biler i motgående kjørefelt. Årsak: for stor hastighet etter forholdene, for arrogant fordi jeg har en "kongebil".

 

Jeg skal ikke si jeg er blitt mere ydmyk med tiden, men jeg har iallefall innsett at hastighet ofte må senkes. Og senkes mye. Og jeg stoler ikke på piggdekk, de hjelper stort sett bare når de er nye og gir en falsk trygghet. Ser folk som kjører med pigg nå, hvor ingen av piggene er utenfor gummien. Som det skrives mange andre steder på forumet, og av mange forskjellige medlemmer: Man må kjøre etter forholdene, i tillegg til utstyret er det viktig å bruke hodet.

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi Menn om å kjøre dyr SUV på glatta: huh.gif

 

 

 

De store, tunge SUV’ene med sine svære hjul, 4WD, ESP, antispinn og solid dimensjonerte hjuloppheng er som skapt for skiftende norske veiforhold. Av og til virker de som rene veihøvelen i forhold til vanlige personbiler. De glatter over selv de røffeste kjøreforhold.

 

 

 

Sikkert og komfortabel, ja vel. Men det krever også at sjåføren er bevisst eventuelle endringer i kjøreforholdene, for mange av de naturlige varslingspunktene fra vanlige biler blir borte på vei opp til sjåføren. Eller som en av testsjåførene skrev i sine testnotater, nå også døpt SUV’enes Vær Varsom-plakat:

 

 

 

Du har 2,3 tonn pent formet metall til 750 000.

 

Du har en sving.

 

Du har sørpe som av en eller annen grunn er glattere enn sørpa i forrige sving.

 

Du har rekkverk, så ødeleggende, men også så reddende.

 

Du sklir plutselig på alle fire hjul.

 

Du har kjempeglid – måtte Bente Skari gli så godt i Val di Fiemme.

 

Du har lett panikk, men vet at du ikke kan gjøre noe fra eller til.

 

Du har en nedtelling for deg selv – tre, to, en og... der fikk jaggu hjulene grep.

 

Du har åpne svetteporer over hele kroppen.

 

Du har lyst til å ta toget hjem...... unsure.gif

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde litt tester med en gammel kriger for noen år siden. Glatt vinterføre og kløverdekk uten kjetting. Svak høyrekurve med vei inn fra venstre. En slags "Y", altså, der jeg kom inn nedenfra. Jeg havna bestandig midt i åkeren uansett når jeg ga full gass. Uansett om jeg hadde firehjulstrekk eller ikke inne. Og når det begynte å gå galt var det for sent å bremse. Åkeren neste! Dette ble gjort "på landet en plass" uten annen trafikk i nærheten og god sikt over jordene. Det som var suverent når testen var avsluttet, var at det var enkelt å komme seg inn på veien igjen på grunn av store hjul og firehjulstrekk! Så når jeg husker på det tar jeg det med ro.... rolleyes.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som her egentlig diskuteres er Newtons lov:

"Et legeme som er i bevegelse vil fortsette å være i bevegelse inntil det motsatte er bevist" eller hvordan det nå var...tyngden på doningene våre gjør at vi må kjøre seinere (og/) eller ha bedre dekk for å ha samme veigrep som en menneskebil. At vi har traksjon er forsåvidt uinterressant i de fleste sammenhenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi midt i Newtons 1. bevegelseslov cool.gif

Og av dette kan vi lære: dersom vekten er høy, underlaget er glatt (manglende friksjon), og utgangshastigheten er 'over forsvarlig' så vil de påførte krefter Newton nevner skulle påvirke gjenstanden (bilen), ikke være tilstrekkelige til å stanse bevegelsen på forventet tid/avstand. wink.gif

 

For de spesielt interesserte:

Newtons tre bevegelseslover:

 

1. lov sier at en gjenstand forblir i ro eller beveger seg med konstant hastighet i en rett linje, hvis ingen kraft virker på gjenstanden eller hvis summen av kreftene er lik null.

- Dette er forøvrig det samme som Galilei formulerte i sin treghetslov....  rolleyes.gif

 

2. lov sier at summen av kreftene som virker på et legeme, er lik produktet av legemets masse og dets akselerasjon, og akselerasjonen har samme retning som summen av kreftene.

 

3. lov sier om en gjenstand virker med en kraft på en annen gjenstand, så virker den andre gjenstanden tilbake på den første med en like stor og motsatt rettet kraft. Kraft = motkraft.

Eksempler kan være månen og jorden, som trekker i hverandre (gravitasjon) med like store og motsatt rettede krefter. Og en bil, hvor bilens drivhjul dytter veien bakover og veien skyver bilen forover med samme kraft.

 

cool.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...