Gå til innhold

Kjøpe taktelt...


bjorn78

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg driver å klør meg litt bak og lurer på å kjøpe meg taktelt.

 

Jeg har litt sansen for "isboksene" fra Maggiolina som man bare sveiver opp.

 

Derimot er jeg mere skeptisk til type "brett ut" (Feather-Lite, Hannibal osv). Disse virker på meg som de krever mere jobb og mere vedlikehold i form av tørking. Som alle andre telt mener jeg de har godt av å bli pakka unna tørre.

 

Tørke isboksen er bare å sveive den opp. Det går i garasjen.

Derimot tror jeg ikke det går med den typen som må svinges rundt. Er redd for at høyden blir drøy...

 

 

Andre som har meninger om emnet??

(Og eventuelt en Maggiolina liggende??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Det betyr litt hvordan det ser ut / fungerer på taket på bilen din. De minste teltene til Autohome maggiolina( skiboks typen ) som airtop black storm, columbus, safari osv. er B=130cm x L=210cm x H=30cm når de er nedfelt. De minste fabric ( stoff ) teltene - Overland og overzone også fra Autohome er B=110cm x L=130cm x H=30cm når de er nedfelt. De 2 siste er litt langsommere og sette opp, men tar opp mye mindre plass på taket.

 

Åpen er teltene av skiboks typen ca 95-100cm høyde, mens fabric er 125cm høye.( de er ikke høyere enn de 125 cm under åpningsprosessen ).

 

Alt dette må du vurdere opp mot hva du egentlig ønsker selv. Min mening er nå ennå at det kun er Autohome som gjelder, det er små men viktige detaljer som skiller disse fra de andre merkene der ute. Bl. annet så er fabric( stoff ) teltene til Autohome helt flate når de er nedpakket, inkl stigen. Det ser du ikke hos de andre leverandørene.

 

Kanskje kan det i vårt klima være praktisk med en slik løsning som Overzone teltet gir, med inngang under opp og skjermet fra omgivelsene.

 

Vanskelig å bestemme seg ;) .

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gordigear har vel samme løsning, Brage? Sånn som på det Krokansjefen skal selge:

 

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=76682

 

Joda, men det var det med de små detaljene som betyr så mye. Gordigear sitt telt så ligger stigen på toppen av teltet, slik at innpakningen får en slik trappefasong, i tillegg har de dratt på med noen stropper rundt hele greia.

 

Se litt nøye på Autohome sine løsninger, de er smekre og hurtige.

 

Teltet må se bra ut når det er nedfelt på bilen, du skal tross alt kjøre rundt med det. Min personlige mening er at den oppgaven har ikke Gordigear løst særlig bra, selv om teltet i seg selv sikkert fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv med et Maggiolina Touring 130 bredt. Etter flere turer opp til Lofoten med nødvendige overnattinger er jeg svært glad i komforten og enkelheten forbundet med det takteltet. Regndråper spretter av duken med noen rapp med hånda. Stoffet i taket innvendig blir ikke fuktig, selv etter kraftig regnvær. Taket demper lyd av regn svært godt.

 

Baroud takteltene er vel i samme kvalitetskategori ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er nå bare en hårsbredd unna å kjøpe et Gordigear explorer pluss 140cm som jeg tenker sette oppå en frontrunner slimline 2 som står på en Defender. Tenker å snu grinda så teltet kommer ut over bakenden på bilen. Vi er to voksne så størrelsen bør være stor nok. Er det noen som vet om jeg kan bruke monteringssatsen som følger med teltet eller trenger jeg brakettene fra Frontrunner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Hannibal i 3 år , og ingen problemer med det utover drivstoffforbruk da det er for tungt å ta av og på , samt at det ser bedre ut påmontert. .)

Lufting foregår ved å la teltet stå oppe og la vinden blåse gjennom når det ikke regner, Den kommer ikke inn i garasjen nedslått engang.

 

Spør Kameranerd, han har hatt isboks men gikk over til den ergometriske skoesken og har testet det på island bla.

Uansett valg så er det mer praktisk en å slå opp telt . lykke til

Endret av f-r-lars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taktelt virker ofte forlokkende, men det er noen helt klare minuser. Det største mener jeg er at bilen blir holdt parkert til leieren pakkes ned igjen. Det er feks ikke bare for en i reisefølge å ta seg en svipptur til butikken etter den ene tingen man glemte.

 

Et annet minus er at man faktisk må klatre. Har man taktelt som også strekker over og ned på bakken er man også fordelt på to plan.

 

Et tredje minus er risiko for at bilen går opp i røyk om man skulle oppleve teltbrann. Noen ganger tvinger vær og vind en til å lage mat under teltduken, da er det kjekt med et telt med fortelt/vindfang hvor maten kan tilbredes (og koke over) rett på bakken hvor det både er mindre fare for branntilløp og hvor det ikke er så farlig med søl.

 

Et fjerde minus er at man blir tvungen til å telte der hvor man får parkert, om man da ikke har med seg et ekstra telt. I norge er det ikke lov til å kjøre i utmark, hvilket betyr at de beste teltplassene ofte vil ligge et stykke fra parkeringsplassen.

 

Et femte minus dreier seg om kompromiss om størrelse verus brukervennligjet. Skal man dra på langtur med mye camping og vil ha et stoot telt med masse komfort, så blir dette teltet mindre brukervennlig om man bare skal smette opp teltet for å få seg litt søvn. Med vanlige telt så kan man ha ulike telt til ulike turer. Selv har jeg alt fra tomanns selvstående iglotelt uten vimdfang som slåes opp på under to minutter, ute så vel som inne, til store campingtelt med plass til 12... Lavvo, fjeltelt, osv.

 

Et sjette minus er at det er langt mer knotete å rengjøre både under og etter turen.

 

Et syvende minus er at takteltet opptar plassen til et ellers verdifult lastestativ.

 

Et åttende minus er oppbevaring av taktelt

 

Et niende minus er økt takhøyde og lave garasjer

 

Et tiende minus er mellom bruk selve jobben med montering og demontering av selve teltet til taket på bilen (enklere å bare slenge et ordinært telt bak i bilen og frese av gårde)

 

...kost kontra annet telt... kun ett bruksområde, nemlig bilen det passer til... Jeg kunne sikkert nevt mange flere minus. Fordelen med å kunne ha en ferdig oppredd seng på en grei madrass og hurtig oppsetting er ikke et sterkt nok incentiv for meg når jeg må gi avkall på så meget annet.

 

På mine reiser gjennom Afrika, hvor man ønsker komme opp fra bakken (ville dyr, kryp, sand), hvor man vanligvis ikke bare tar seg en svipptur noe sted etter man har slått leir, hvor man ofte camper mye, hyppig, og gjerne over flere dager, og helst med stooore telt hvor det er praktisk mulig å parkere bilen på de beste teltplassene i villmarken, og hvor man av sikkerhetsmessige hensyn ønsker å være så nær bilen som mulig... Ja der kommer taktelt til sin rett. I Europa derimot tror jeg man kan få det langt bedre med frittstående telt, en god rutine og gode pakkeløsninger.

 

Jeg har selv aldri eiet, og kommer neppe til å anskaffe meg, noe taktelt. Jeg går derimot av og til å tenker på at det hadde vært fint med en 4x4 campingvognhttp://www.imagine-trailvan.co.za/Comfortvan/Comfort_Overview.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taktelt virker ofte forlokkende, men det er noen helt klare minuser. Det største mener jeg er at bilen blir holdt parkert til leieren pakkes ned igjen. Det er feks ikke bare for en i reisefølget å ta seg en svipptur til butikken etter den ene tingen man glemte å kjøpe.

 

Et annet minus er at man faktisk må klatre. Har man taktelt som også strekker over og ned på bakken er man også fordelt på to plan.

 

Et tredje minus er risiko for at bilen går opp i røyk om man skulle oppleve teltbrann. Noen ganger tvinger vær og vind en til å lage mat under teltduken, da er det kjekt med et ordinært teltvekk fra bilen med fortelt/vindfang hvor maten kan tilbredes (og koke over) rett på bakken hvor det både er mindre fare for branntilløp og hvor det ikke er så farlig med søl.

 

Et fjerde minus er at man blir tvungen til å telte der hvor man får parkert, om man da ikke har med seg et ekstra telt. I norge er det ikke lov til å kjøre i utmark, hvilket betyr at de beste teltplassene ofte vil ligge et stykke fra parkeringsplassen.

 

Et femte minus dreier seg om kompromiss om størrelse verus brukervennligjet. Skal man dra på langtur med mye camping og vil ha et stort telt med masse komfort, så blir dette teltet mindre brukervennlig om man bare skal smette opp teltet for å få seg litt søvn. Med vanlige telt så kan man ha ulike telt til ulike turer. Selv har jeg alt fra tomanns selvstående iglotelt uten vimdfang som slåes opp på under to minutter, ute så vel som inne, til store campingtelt med plass til 12... Lavvo, fjeltelt, osv.

 

Et sjette minus er at det er langt mer knotete å rengjøre både under og etter turen.

 

Et syvende minus er at takteltet opptar plassen til et ellers verdifult lastestativ.

 

Et åttende minus er oppbevaring av taktelt

 

Et niende minus er økt takhøyde og lave garasjer

 

Et tiende minus er mellom bruk selve jobben med montering og demontering av selve teltet til taket på bilen (enklere å bare slenge et ordinært telt bak i bilen og frese av gårde)

 

...kost kontra annet telt... kun ett bruksområde, nemlig bilen det passer til... Jeg kunne sikkert nevt mange flere minus. Fordelen med å kunne ha en ferdig oppredd seng på en grei madrass og hurtig oppsetting er ikke et sterkt nok incentiv for meg når jeg må gi avkall på så meget annet.

 

På mine reiser gjennom Afrika, hvor man ønsker komme opp fra bakken (ville dyr, kryp, sand), hvor man vanligvis ikke bare tar seg en svipptur noe sted etter man har slått leir, hvor man ofte camper mye, hyppig, og gjerne over flere dager, og helst med stooore telt hvor det er praktisk mulig å parkere bilen på de beste teltplassene i villmarken, og hvor man av sikkerhetsmessige hensyn ønsker å være så nær bilen som mulig... Ja der kommer taktelt til sin rett. I Europa derimot tror jeg man kan få det langt bedre med frittstående telt, en god rutine og gode pakkeløsninger.

 

Jeg har selv aldri eiet, og kommer neppe til å anskaffe meg, noe taktelt. Jeg går derimot av og til å tenker på at det hadde vært fint med en 4x4 campingvognhttp://www.imagine-trailvan.co.za/Comfortvan/Comfort_Overview.html

Endret av Joachim G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye jeg ikke tenkte på før jeg handla meg taktelt, og jeg som snart starter på 3 sesongen, tenke seg til å gå glipp av alle disse bekymringene ;):D

 

Spøk til side, parkeringshus kommer du ikke inn i uansett, vi har ikke biler som snur på 5 øringen i utgangspuntet, så har ikke helt lagt meg til vanen.

Dessuten klarer jeg helt fint å lager bulker i bilen selv, så trenger ikke mer hjelp fra et parkeringshus :)

 

Matlaging? Kjøpte meg en awing for dette, funker fint, bruker gass om sommer, og alt følges nøye med.

 

Oppbevaring? På med telt i Mai og av i midten av september, står ellers nede i kjellerboden, går fint med litt godvilje.

 

Rengjøring? spiser ute, eller under markisa bak, tar det når det kommer.

 

Flere på tur? Kjøpte meg et Oztent RV1, går akkurat inni bil, utmerket i kraftig vind eller når noen som snorker er med på tur.

Snorker de VELDIG høyt har jeg en hennesy explorer så de kan telte lengre unna, så no worries :)

 

Plass? Går med litt godvilje, på 5 dagers tur så trenger du ikke 3 antrekk pr dag?

 

Det viktigste uansett er at du anskaffer deg noe du selv ser som hensiktsmessig, liker ikke å kjøre med henger, så vogn utgår ad mass.

Går fort å pakke, har mye klart på 10 min, tørrmat står i egen kasse, soveposer vet jeg hvor er, resten går fort.

 

Bra vi har ulik input å komme med, mye å lære av slikt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe minus med taktelt i forhold til svipptur og lignende som er nevnt i tråden. Dette forutsetter et telt ala Maggiolina. Jeg har Maggiolina og drar ofte på jaktprøver. Jeg sveiver dette ned på 40 sek. og bruker et minutt på å gå over kantene slik at duken legger seg fint innunder. Vips så er jeg klar til å dra. Dette er null pes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker rett, har jeg nå over 60 døgn i gordigear taktelt, ganske mange av dem med unger. Norge, Island og europa. Jeg kjenner ikke igjen noen av minusene som er nevnt lengre opp, har kanskje hørt dem fra noen som passer best på et hotell. Teltet går raskt å sette opp og ta ned, også med annekset, jeg har frigjort plass inni bilen ved å ha telt på taket, jeg slipper henger, føler meg ganske fri til å reise hvor jeg vil. Ferger koster vanligvis dobbelt så mye med henger, Island vil fort bli 15-20 000 ekstra. Parkering i byer er lett uten henger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvor skal man begynne.. Teltet står fastmontert på bilen i 4-5 måneder. Altså veldig lettvint. Tar ett par minutter å sette opp. Hvis du har glemt noe på butikken tar du bena fatt eller en av syklene som er festet bak på bilen. Man er jo i feriemodus og camping er å leve livet litt saktere enn ellers. Det er stas å sove to meter over bakken og du føler deg enda mer knyttet til bilen din. Farlige dyr som feks løver og lignende spiser først de som sover på bakken. Vi trenger altså ikke sove med våpen under puten. Man spiser helst ikke inne i teltet. Man lager ihvertfall ikke mat i teltet. At teltet skal begynne å brenne.. (Roskildefestivalen?) ja, vi kan alle bli truffet av en meteoritt når som helst, men de færreste bruker hjelm 24/7. Alle på campingplassen kommer bort til deg for å slå av en prat. Mange blir nesten litt flaue over deres eget campingopplegg. Hva skal man egentlig med parabolantenne på ferie? Når man bretter ut teltet har man et lite tak bak bilen. Da kan du feks ha bakdøren åpen selv om det drypper litt fra himmelen. Så alt av utstyr er lett tilgjengelig. Evt er awning sikkert kjekt å ha. Nevnte jeg at taktelt er det kuleste du kan kjøpe? De andre er liksom på dvask ferie, med taktelt er du på ekspedisjon med verden for dine føtter/hjul. I tillegg er taktelt utrolig populært blant damene! (Pm for detaljer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er utvilsomt mange fordeler med taktelt, og det er mange ganger jeg har hatt lyst på ett. Men ulempene jeg nevner over er høyst reelle alle sammen. Hvor stor betydning det vil ha vil variere fra person til person. Det er verdt å nevne, for jeg mener at man bør tenke seg om... disse teltene er langt fra gratis.

 

For min del vil et taktelt bety at jeg ikke får bilen i garasjen hverken hjemme eller på jobb, et stort minus. Da små og store utflukter ikke er noe jeg gjør spesielt ofte blir det valg mellom å la bilen stå ute begge steder i fem måneder eller oppbevare teltet i kjelleren og kun ta det fram ved bruk. Velger jeg det sistnevnte skal turen være en god del mer enn et par døgn før det i mine øyne er verdt bryet med å sette opp et taktelt versus det å bare hive et ordinært telt baki bilen og frese avgårde.

 

Nå liker ikke jeg å campe på hverken campingplasser eller parkeringsplasser, selv om det er praktisk og mange fine opplevelser å hente. Så langt det er mulig liker jeg å campe mutters alene i villmarken, privat og avskjermet, vekk fra folk og vei. Selv om man har firehjulstrekker så setter loven begrensninger for hvor du kan kjøre, men langt mindre så for hvor du kan telte... og ikke bare i Norge. Det finnes klart fine steder man kan komme til med bil, men mulighetene er mye større med vanlig telt...

 

Det at jeg liker å campe lengst mulig privat betyr også at det ofte ikke bare er å ta beina fatt, eller sykkelen for den sags skyld, for å komme seg til butikken eller den lokale vikingfestivalen. Hadde jeg bodd på en campingplass hadde ikke dette vært noe problem. Et ordinært telt føler jeg at gir meg større frihet.

 

Og kult med taktelt på en 4x4? Tja, jeg vet nå ikke helt, kommer vel an på bruken tenker nå jeg... En fullrigget 4x4 med taktelt på en helt ordinær campingplass nær en helt ordinær vei, å posere foran "allmuen" mens de hardbarka eventyrerene som virkelig kan dra nytte av utstyret er på en plass hvor ingen bobilturrist vil kunne ha mulighet til å oppdage dem, kult? Jeg vet om en del folk som har en rigg som aldri har fått komme til sin rett, og som neppe heller kommer til å gjøre det. Jeg har møtt mange som har vært fullstendig underriget på de mest vanvittige eventyr, som "tager det man haver" og lar ikke det at man ikkke "haver" være noen hindring... Som ser at det meste er kapabelt selv om ikke alltid like godt egnet... Og det tar jeg av meg hatten for og synes er überbarskt og kult. Jeg har selv kjørt flere uassisterte gjennom Afrika, inklusive Sahara, på svært ubderrigede kjøretøy som gamle utslitt Vespa scootere. Her har jeg forsert hundrevis av mil med villmark, og mye offroad (det ble mye break downs og dytting), på disse turene har jeg møtt eventyrere i alt fra gamle trabanter, peugeoter og folk på tråsykler, som har forsert hundrevis av mil på begredelige veier, offroad kjøring, sand, minefelt, krigssoner, m.m. I andre enden av skalaen møter manmpå folk med fullrigede Unimogs. Jeg har vært vitne til små tredørsbiler/konebiler forsere de dårligste veiene på Island med elvekrysninger og det hele. I mine øyne er det ikke et høyt nivå på utstyr i forhold til oppgaven som gjør noe barskt, men mangel på det. Og, det gjør at man i mine øyne må sikte svært lavt for at det skal bli barskt å campe på en Norsk campingplass.

 

Jeg mener ikke å disse fullrigga biler, for slike gir meg assosiasjoner til ville eventyr og ekspedisjoner og setter igang følelser og drømmer. Jeg liker selv å planlegge og rigge som om jeg skulle dratt på en ekspedisjon, selv når jeg ikke skal det. Det føles herlig å se på, og enda bedre å være del av, et slikt kjøretøy. Sånn sett kan man kanskje si at det er kult, at takteltet passer resten av riggen. Men, friheten, det genuinet eventyret, ja det får man når utstyret og planleggingen settes på prøve.

 

Teltbrann har jeg vært vitne til, og det blant erfarne campere (en bardun løsnet). Det er ikke helt usannsynlig at teltbrann kan skje selv den beste, og da er det leit om teltet er festet til bilen. Når det er ruskevær og man trenger å kokkelere under tak/duk... det er trangt og folk skal bevege seg... kanskje det er mørkt... kanskje det er barn involvert... kanskje noen har tatt seg en øl for meget... kanskje en bardun er festet for dårlig og teltet kollapser... kanskje fyres det bål i nærheten og gnister fyker, kanskje noen kryper inn i teltet med en røyk... Et telt og alt i det overtennes på et knips, og er ikke lett å slukke... gjør et søk på Youtube. Selv har jeg alltid hatt en regel om å parkere kjøretøyet minst fem meter unna teltet om jeg tror det skal brukes åpen flamme i det pga ruskevær. Jeg mener at man bør ta dette med i betraktningen når man vurdere kjøp av et taktelt, og at man har klare regler for bruk av flamme, som feks at ingen får sove eller oppjolde seg på taket mens det kokkeleres i underetasjen, at fyringsvakten har slukningsutstyr i umiddelbar nærhet (om det enda bare er en flaske vann), osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg forsøker ikke å snakke noen ut av å kjøpe taktelt selv om det kanskje kan oppleves slik. Poenget er bare at selv ommdet glitrer så er det ikke 24 karat gull. Taktelt og vanlig telt inmebærer kompromisser, og det er greit å vurdere disse opp mot hverandre.

 

Faktum er at her i huset har vi gått gjennom disse betraktningene mange ganger. Kona driver med redningshund, og i forbindelse med trening og redningsoppdrag, ville det for henne vært svært kjekt med et taktelt av enkleste sort på bilen sin. For henne vil det kun brukes til å få seg noen timer på øyet og ikke camping i ordinær forstand. Men, garasjen er et problem, og også prisen. Om det ikke hadde vært for dette så hadde vi nok gått til anskaffelse av et. I stedet har vi til dette formålet et enkelt selvstående festivaltelt uten fortelt. Dette er hundre prosent selvstående og settes opp på under et minutt. En annen fordel for henne er at hun kan ta med seg hunden inn om hun vil.

 

Sovepose og oppblåsbart liggeunderlag kan oppbevares i teltet og rulles sammen om man skal flytte seg fra plass til plass... Det som tar lengst tid er liggeunderlaget. Når det ikke skal brukes på en stund luftes alt og pakkes ned hver for seg. Jeg vet ikke, men jeg regner med at et taktelt hvor innholdet ikke blir luftet ut skikkelig fort kan føre til jordslag i alt fra madrasser, soveposer, osv, og at også dette ideellt sett bør pakkes hver for seg om bilen står ute i all slags vær gjennomnsessongen, men her kan kanskje de med praktisk erfaring si noe.

 

Det som appelerer til meg hva gjelder campingvogn er at den alltid kan være pakket og klar for tur, at den kan hensettes og brukes separat fra bilen, og at den gir desidert størst grad av komfort. Men, man kan jo ikke akkurat campe i utmark... Det koster flesk å anskaffe og koster mer i bruk (ferger, campingplasser, vedlikehold, forsikring, osv). Og, man har fartsbegrensning på veiene. Hva gjelder fremkommelighet har jeg sett disse offroadvognene komme fram stefer hvor de fleste av oss kun ville vurdert å kjøre i sportssammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsetningen for å virkelig skjønne takteltets FORDELER er faktisk å eie et. Jeg angrer ikke et sekund og har hatt mitt i 10 år. At garasje er for lav er ikke en ulempe med takteltet, det er en begrensning som er å betrakte som en ulempe med garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er taktelt utrolig populært blant damene! (Pm for detaljer:)

 

Ekspedisjonsånden det her!

Nå er det å kjøre en Classic rundt i Oslo litt magnet det og, men ifjor når jeg lånte Michaels Camel RR en dag rundt om kring i byen, herreminhatt....! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...