Gå til innhold

SOMMERDEKK TIL P38 2000 MODELL


Jeeves

Anbefalte innlegg

Da er tiden inne for nye sommerdekk til min P38 2,5 Dse 2000 modell med 155k på telleren.

Jeg vurderer 255 x 55-60 x 18(Mondial felger) av merke Nokian Hakka Black Suv.

Dette er vel helt nye dekk fra Nokian om jeg ikke tar feil

Jeg er meget fornøyd med Nokianvinterdekkene som nå står på. Jeg er opptatt av trygghet og

avt støynivå på sommerveien. Bilen går kun på asfalt og noe lettere grusveier og ikke off road! Dekkene er ikke rimelige men synes Nokian generelt er gode på dekk.

 

 

 

Noen andre gode ideer der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har vært skrevet mye om dette før vet jeg. Men dette er dimmensjonen på min vintgerdekk og har null sporing.

Men du har selvsagt et poeng og vil nok vurdere noe smalere dekk. Men er ikke 255 originalt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har vært skrevet mye om dette før vet jeg. Men dette er dimmensjonen på min vintgerdekk og har null sporing.

Men du har selvsagt et poeng og vil nok vurdere noe smalere dekk. Men er ikke 255 originalt ?

 

Joda, 255 er originalt, men oppleves av mange som veldig sporete. Dette kan også fikses med litt mere toe in, kanskje din er satt opp litt slik allerede.

Dekk er jo litt smak og behag, hvis du ønsker slike gate dekk pga støyhensyn så bør du prøve å finne db dekkene er målt til. Det er jo slik at enkelte dekk er mere støysvake en andre. Kjenner ikke til Nokian black, så kan ikke uttale meg om de.

 

Mange velger nok AT dekk til disse bilene, men det er også der noe forskjell i db målinger oppgitt på de forskjellige dekkene.

Som kjent har jeg kjørt over 80 tusen km med mine GGat2 dekk( sommer og vinter ), det er god dekk økonomi om ikke annet.

 

Som råd vil jeg bare anbefale at du legger deg dimensjonsmessig ( rulle diameter ihvertfall ) opp mot max +5%, for det ser nå bedre ut på bilen. smalere eller bredere enn 255

 

eksempelvis er 265x60R18, 5,1 prosent over original størrelse - tenker de lar det skli, ( etter 2000km er de jo innafor ;) ).

 

mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde garantert kjøpt AT eller MT hvis det er snakk om nye dekk.

 

Jeg skal ha nye dekk til min. Vil ha 16" for å ha mest mulig gummi mellom felg og underlag. Jeg tenker at det er lurest når man skal slippe ut litt luft for å kjøre off road. Litt lett offroading må den vel tåle. Dimensjon er jeg usikker på, men regner med det blir 235 eller 245 med maks høyde i forhold hva det er plass til. Og det er jo ikke allverden på P38 :( ,...

Dekktype blir sannsynligvis BF Goodrich Mud Terrain KM2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dekktype blir sannsynligvis BF Goodrich Mud Terrain KM2.

 

Tror du klarer fint å få på 265x75R16, litt moderat subbing ved fullt inslag kanskje. Det er nå den dimensjonen jeg og tar sikte på til nye sommer MT dekk.

 

De dekkene du ønsker( BF Goodrich Mud Terrain KM2 ) i 265x75R16 er avbildet her i denne gamle tråden fra en annen flittig forumvenn:http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=64672&page=2

 

post-19379-0-18889500-1368383396.jpg

 

Mvh Brage

 

Edit: RRp38 tåler mye offroading og mestrer formidabelt, men riktig sko er viktig ;) . Bilen over er skodd riktig for slikt..

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er nye sommerdekk bestilt og valget falt på Nokian Hakka Blue SUV med dimmensjon 235/60 18. Jeg trodde vinterdekkene var 255 men det var 235 og som nevt jeg har ikke erfart noe sporing med disse. Blir vel enda mykere nå med helt nye sommerdekk. Foringer,forstilling etc er temmelig bra og det hjelper også. Takk igjen for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det står en fin 99 HSE i garasjen nå, skal det bli "ordentlig" dekk for meg også snart. helst med små felg, mye gummi og klar for skogen ;-)

BFG kommer nå med sin ny versjon av AT dekken og det høres veldig lovende ut:

http://bangshift.com/bangshiftxl/tire-thrash-test-new-bfgoodrich-terrain-ta-ko2-snow-ice-sub-zero-temps/

Før jeg hørte om dette var jeg også bestemt for MT KM2, men jeg lurer på om AT KO2 er ikke den endå bedre passende dekk for en P38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BFG kommer nå med sin ny versjon av AT dekken og det høres veldig lovende ut:

http://bangshift.com/bangshiftxl/tire-thrash-test-new-bfgoodrich-terrain-ta-ko2-snow-ice-sub-zero-temps/

Før jeg hørte om dette var jeg også bestemt for MT KM2, men jeg lurer på om AT KO2 er ikke den endå bedre passende dekk for en P38.

 

Slettes ikke dumt dette nei, ble mye tøffere med orntli sideknaster. God seiping også, gjør at du nok kan kjøre ett par vintere med dekket også.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer også den nye versjonen av BFG AT på min 98 mod. Kunne ønsket meg 235x85-16 - er klar over at dette er et drøyt avvik. Men, er det andre utfordringer enn det?

 

De vil nok subbe litt i innerskjærmer med full innfjæring, du må også trimme de fremmre skvettlappene noe moderat innvendig. Utenom det, er det greit tipper jeg. Du kan ikke kjøre bilen hvis den havner på Bumpstops.

Du vil også merke noe forskjell pga utvekslings differansen ( feil km/t, tregere aks, dårligere brems osv )

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig nye sommer dekk påmontert Mondial felgene. Valget falt på Nokian Hakka Blue Suv 235/60 R18 og det føles

veldig bra så langt og ingen sporing. Betalte flesk men personlig synes jeg Nokaian er gode dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer også den nye versjonen av BFG AT på min 98 mod. Kunne ønsket meg 235x85-16 - er klar over at dette er et drøyt avvik. Men, er det andre utfordringer enn det?

 

245x75 er vist rett inni tolleranzen (4.9% over 255x65)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I fjor vår gikk jeg fra 255-55-18 til 235-65-18. Merke: Falken. Og jeg trives bedre bak rattet med mye mindre sporing. Nå vil jeg sette "toe in" til 2mm. Bilen ble noe mer langbeint. Med campingvogn blir bakkene noe lengre. Noen andre som har erfaring med Falken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De vil nok subbe litt i innerskjærmer med full innfjæring, du må også trimme de fremmre skvettlappene noe moderat innvendig. Utenom det, er det greit tipper jeg. Du kan ikke kjøre bilen hvis den havner på Bumpstops.

Du vil også merke noe forskjell pga utvekslings differansen ( feil km/t, tregere aks, dårligere brems osv )

 

Mvh Brage

 

Takker. Feil km/t etc kan jeg leve godt med, er litt mer skeptisk ift subbing i innerskjermene.

Noen som har testet 235x85-16 på P38?

 

245x75 er vist rett inni tolleranzen (4.9% over 255x65)

 

Ja, er nok mer fornuftig valg det. Hadde man fått dem i 235x80-16, kunne det vært et alternativ. Men, det får man ikke tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min fru hadde 265/75-16 på sin p38 , vil nå påstå at det var mye subbing på den ,fjærnet hele innerskjerm bak , og skvettlapper foran fjærnet seg selv første snøkjøring :)

 

Er det noen som har prøvd disse Nye BF dekkene?er på jakt etter Nye MT dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

 

Monterte på nye 235/60-18 på min RR P-38 i går.

 

Dekkene som sto på var slitte Continental ContiCrossContact LX 255/55 R18 109H XL som har stått på siden 2010. Har egentlig aldri vært særlig fornøyd med disse dekkene både mht. støy, sporing og slitasje. Nå på slutten sporet de helt for j...... var som å kjøre slede hvis veien var litt slitt.

 

Nydekkene er Nankang SP-7 235/60 R18 107V XL bestillt på Dekkonline. Som å få ny bil, og nå tør jeg låne ut P38 til både mor og "barn" igjen. Forumet var igjen en viktig kilde til informasjon og bidro med gode råd og erfaringer.

 

Så får jeg bare håpe at dekkene innfrir i etterhvert som kilometrene ruller på :-)

 

Vh

Kjetil C

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...