Gå til innhold

D2 2000 mod aut TD5 rar i automatkassa


Chad

Anbefalte innlegg

Etter motorskifte nylig tok jeg også kontroll/etterfylling av olje på girkassa. På første lengre tur i dag (1 1/2time) syns jeg draget er helt tullete. Kickdownen fungerer tregt og det er ikke noe "punch" i kassa. Den veksler stort sett ok, men i oppoverbakker gir den ikke noe særlig juice og ligger lenge på et gir før den veksler til neste. Sjekket med Nanocom, og fikk følgende feilmelding: "Code P1884 CAN MESSAGE MD_IND INVALID (FLAG F_TL_MES)". Googlet på noen engelske forum og fant at dette kan ha flere betydninger/grunner, og de fleste rådet til å dra til merkeverksted og få "dypere" diagnoseverktøy på.

Er det noen her som har erfaring med nevnte symptomer? Etter en tur opp en lengre bakke i sted syns jeg også det luktet litt svidd, ikke mye, men allikevel merkbart. Tenker at det kan være restolje rundt om motorblokka etter skifte som fremdeles lukter litt, men fikk også bange anelser om at det kan være noe med utvekslingen i kassa som slurer.

i-XnwQKVs-L.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det i dag. Kjente faktisk litt forskjell i draget etterpå, men det var også etter det at jeg kjente den litt svidde oljelukta.

Endret av Chad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jeg ikke sikker på :) Min kyndige mekaniker stod for hele byttet. Skal ta en gjennomgang med han på alt som har med kassa å gjøre. Er dette noe som medfører "bruksforbud" på bilen - m.a.o: kan det skje noe galt om jeg kjører med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ingen feilmeldinger på motor på Naboen, kun kasse. Ville ikke manglende sensor blitt registrert?

Endret av Chad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk kablene som går gjennom et øye på toppen av kassa. Kan være slitasje på ledningene som gir jord når den kommer bort i metall og gir feil Can bus signaler.

 

Verdt å skjekke.

 

Søk på forumet. Flere med samme feilkode.

 

 

LOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny liten tur i dag, syns motoren går bedre etter å ha programmert dysene riktig, men den er fremdeles rar i utvekslingen. Når jeg starter opp kald motor, og skal rygge ut av parkeringsplassen må jeg gi litt pådrag noen sekunder før det tar. Har gått over det som er av lett tilgjengelige ledninger og ledningsbunter i motorrommet, men er litt grønn på hva som er hva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordledning mellom motor og karosseri kan være en årsak

 

Lav eller for høy ladespenning

 

Erfart at MAP sensor (innsiden av innsuget) har grodd igjen, normalt vil ikke 1884 være indikasjon på MAP feil, men.... Oljeslam har en tendens til å bli ganske så hardt over lengre stilstand.

 

Gearkassen er helt avhengig av rett MAP signal sammen med gasspedal giver. Linjetrykket i kasse styres av disse. Lavt linjetrykk ved økende gass pådrag kan i ytterste konsekvens forårsake havari på gearkasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linjetrykket i kasse styres av disse. Lavt linjetrykk ved økende gass pådrag kan i ytterste konsekvens forårsake havari på gearkasse.

Tenker du da at jeg ikke bør bruke bilen til jeg finner ut av det, eller kan jeg kjøre varsomt?

 

Er som sagt veldig grønn på hva som er hva i motorrom og andre koblinger, men skal finne ut av jordledning. Mener å huske at ladespenningen var ok (rundt 13 V?).

 

Da jeg søkte kunnskap om motorrom ++, kom jeg over en video på YouTube som omhandlet wastegateregulator og lavtrykkslangene som går gjennom en ventil. Det ble anbefalt å koble slangen fra WG direkte til turboreturslangen, i stedet for gjennom ventilen. Kan dette være utslagsgivende i mitt tilfelle?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var da alltid sånn at den reagerte tregt etter oppstart. Var sånn i alle mine åtte år. Tror bare den slurer litt ekstra fordi den vil at hele girkassen skal ha smøring før den gir moment. Var den ikke sånn før du skiftet motor? Hmm...

 

13 volt er altfor lav ladespenning. Normal ladespenning bør ligge mellom 13,7 og 14,4 volt, men gjerne mer.

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da jeg søkte kunnskap om motorrom ++, kom jeg over en video på YouTube som omhandlet wastegateregulator og lavtrykkslangene som går gjennom en ventil. Det ble anbefalt å koble slangen fra WG direkte til turboreturslangen, i stedet for gjennom ventilen. Kan dette være utslagsgivende i mitt tilfelle?

 

 

Jeg ville ikke gått rundt modulatoren da den hindrer wastgaten å slippe opp trykk før du når et visst trykk i manifoilen. Den slipper opp trykket gradvist i sammenheng med turtallet. Dette kan du måle med diagnose. Med modulatoren forbikoblet kan det være at den slipper opp for mye trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, å ikke utføre modulatoromgåelse er notert :)

LANDreas: Jeg har også hatt litt nøling på kassa ved oppstart før, og spesielt i revers. Startet i fjor (etter tips her på forumet) med å gå raskt igjennom alle girene ved oppstart for å få olje/trykk i hele kassa, og det hjalp. Nå merker men merker jeg MER forsinkelse/sluring enn før, og også i drive. Skal sjekk/rengjøre/bytte komponent for komponent fremover, etter hva som er nevnt her, men føler meg litt som Bambi på glattisen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en stall test ville gitt deg en pekepinn på hvor det er problemer. Søk på forumet da jeg vet det har blitt omtalt tidligere på hvordan dette gjøres riktig og hvordan tolke svaret.

 

Lykke til.

 

LOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...