Gå til innhold

Olje og filter skift Td5, 2006 Defender 90


Softblue

Anbefalte innlegg

I dag har jeg skiftet motorolje og skiftet oljefilter, sentrifugalfilter og luftfilter på min 2006 Landrover 90 Td5.

Middels vanskelighetsgrad. Tar ca 3 timer i bedagelig prate med kompiser tempo.

 

Dette trenger du:

7,2 liter helsyntetisk olje 5W-40. (2 stk 4 liters kanner)

Servicesett DA 6004 (inneholder luftfilter, oljefilter, sentrifugalfilter og pakning til oljepluggen)

Oljefilternøkkel DA1117, som passer til Landrover orginalt oljefilter og Britpart oljefilter (passer ikke til andre oljefiltere)

19 mm hylse, til oljepluggen på bånnpanna

10 mm hylse, til lokket til sentrifugalfilteret

24 mm fastnøkkel eller skiftnøkkel.

Flatjern, middels stort. Om det er litt lengere, så gjør det ting lettere. Til Luftfilterrøret fra luftfilterkassa til turboen.

Rørleggertang, til klips på oljelufteslangen

Balje, på minimum 10 liter til å tappe olja i

Trakt til oljepåfylling

Filler til å tørke opp olje med

Engangshansker

 

Man trenger ikke å jekke opp bilen. For meg var det nok høyde under bilen. Pass på at bilen står plant i gir og med håndbrekket på. Det er unødvendig å fjerne plata som går under motoren og girkassa. Man behøver heller ikke fjerne plastdekselet på toppen av motoren.

Oljepluggen til bunnpanna er i bakkant mot girkassa. Det er en utsparring i plata under bilen der bunnpluggen er. Det følger med en ny kobberpakning (kobberskive) til bunnpluggen som man bytter ut før man skrur den på plass igjen.

 

Sentrifugalfilteret er et lite oljefilter som sitter foran turboen inntil blokka. Tilgangen er oven i fra. Pass på at turboen og eksosmanifolden ikke er varm. Før man begynner med dette bør man skru av luftrøret som går fra luftfilterboksen til turboen. Det er festet med en slangeklemme i hver ende. Bruk flattjernet for å løsne slangeklemmene. Bruk rørleggertangen for å løsne oljeluftingslangen fra luftrøret. Det blir mye bedre arbeidsplass når luftrøret er fjernet. Du må uansett løsne det for å skifte luftfilteret senere.

 

Det er 2 stk 10 mm bolter som holder lokket til sentrifugalfilteret på plass. Dette er 5-6 mm stålbolter som sitter i lettmetall og er lette å bryte av. Gi dem en dusj med WD40 e.l. før du løsner dem. Når du har fått av lokket så er det bare å løfte opp sentrifugalfilteret og sette det nye nedi. Bytt den store O-ringen til lokket og skru det på plass. Ha litt olje på O-ringen og boltene før du skrur dem på plass, så får du dem lettere opp neste gang.

 

Hovedoljefilteret, som er et helt vanlig oljefilter, sitter under eksosmanifolden/turboen. Tilgang oven i fra, men du må under turboen. Bestå stå på høyre side av forskjermen. Pass på at turboen og eksosmanifolden ikke er varm. Det er ikke lett og se, og vanskelig å komme til. Returledningen for olje fra turboen går rett under oljefilteret og gjør at bevegelsesrommet er minimalt. Jeg har lest at enkelte mener man må ta vekk returledningen og andre som mener det ikke er nødvendig. Returledningen sitter i en liten bøy i motorblokka, og hvorvidt man kommer til eller ikke har nok mest å gjøre med hvor mye returledningen er skrudd fast opp eller ned i utganspunktet. I mitt tilfelle så måtte jeg løsne den fra blokka men jeg fjernet ikke hylsen ledningen satt i. Altså, jeg skrudde ledningen løs, men fjenet den ikke. Til dette trenger du en 24 mm fastnøkkel eller skiftnøkkel. Vinkelen for å komme til mutteren er ikke ideel og blir på skrå på grunn av girkassa.

 

Hvis det er et orignalt oljefilter eller et fra Britpart, så kan du bruke oljefilternøkkel DA1117 til å løsne oljefilteret. Jeg vil anbefale å bruke denne. DA1117 koster 10 pund ex. vat. DA1117 passer ikke til andre produsenters oljefilter. Det kan være litt fiklete å få oljefiltenøkkelen på plass. Jeg fant det var best å skyve den under og forbi og deretter dra den litt tilbake for å få den til å smette på plass. Den er også grei å bruke for å sette oljefilteret på selv om det bare skal skrues til med håndkraft. Det må sjonglere litt for å få oljefilteret ut mellom turboen og slanger og likedan tilbake.

Skru deretter på plass olje-returslangen for turboen i blokka.

 

Deretter byttet jeg luftfilter. Det er 2 klips på boksen. Det nye luftfilteret kan virke litt stor og blir derfor liggende på kanten i stedet for i sporet sitt nedunder kanten. Skjer dette, så får du ikke på lokket. Lokket er litt fiklete å få på plass, fordi man ikke får løftet det så mye opp som man vil for å få hakene i bakkant på plass.Det kan lønne seg å ta av ledningene som er festet på boksen. Bare husk å montere de på plass etterpå. Pass på at luftfilteret ligger inne i sporene sine, så det ikke suger falsk luft. Send ungene bort når du gjør dette, da det kan blir bruk for friske ordelag. Deretter er det bare å montere på plass luftfiltererøret på turboen og luftfilterboksen, og oljelufteslangen.

 

Når fyller på ny olje, så fyll på 6 liter først, og vent litt og sjekk oljepinnen så du ikke overfyller motoren. Det er som regel en liter forskjell mellom High og Low på peilepinnen. Fyll deretter på en halv liter olje om gangen om det er for lite. Start opp motoren å sjekk om oljelampen slukker. Etter oppstart vil oljefilterene fylles. Sjekk derfor oljenivået nestegang du skal ut å kjøre på kald motor og etterfyll om nødvendig.

 

Husk å levere spilloljen til gjenvinning.

 

Sjekkliste før man kjører avgårde:

Er bunnpluggen skrudd i?

Er olje-returen for turboen skrudd på plass i blokka?

Er det fylt olje på motoren?

Slokker oljelampa?

 

Lykke til med mekkingen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge instruksjonsboken så er anbefalt olje til Td5-motor, Castrol 5W/30 med spesifikasjon ACEA:A1 og B1, men ACEA:A3 og B3 er også egnet.

 

http://www.castrol.com/en_gb/united-kingdom/products/cars/engine-oil/castrol-magnatec.html

 

Olje med viskositet ned i 5W (W=winter grade) er kan brukes ned mot -25-30. Den har bedre kaldstart egenskaper og smører bedre når motoren er kaldt. Det er antakelig viktigere på en turbo enn på en naturlig aspirert motor. Samtidig tåler syntetisk olje høye temperaturer, som også er viktig for en turbomotor.

 

Kort fortalt er forskjellen at syntetisk olje ikke innholder parafin (parafinvoks) som det er i mineralolje. Mineralolje stivner derfor fortere ved kalde vintertemperaturer.

Halvsyntetisk og mineralolje med 10W og høyere, har jeg ofte sett i instruksjonbøker kan brukes fra 0-grader og varmere.

 

Bilprodusentert har stort sett gått over til syntetisk olje for å klare avgasskrav, da den er tynnere og gir mindre motstand i motoren, som i igjen gir mindre drifstoff forbruk.

Samtidig bryter syntetisk saktere ned så man kan ha lengre serviceintervaller.

 

Hovedkritikken mot syntetisk olje er at den er tynnere og gjør et eldre biler lekker eller bruker mer olje.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil#Synthetic_oils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Veldig bra beskrivelse. Fyttirakkern det var trangt mellom oljereturslangen og filteret, fikk ikke en gang plass til filternøkkelen. I stedet for å løsne oljereturslangen i blokka, løsnet jeg den i turbo enden ved å skru ut 2 stk 8mm bolter. Da får man rom nok til å "vigle" ut filteret uten for mye søl.

Det behøver ikke å være nødvendig å skru de to boltene helt ut noe jeg gjorde :) brukte litt tid på å få pakning på plass og få boltene til å ta gjenger. Uansett IKKE dra til disse to boltene hardt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...