JokerS30 Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 er det noen i den eminente forsamling som har montert hengerfeste på en Rav4 ? Har ramla en 2001 modell ned på gårdsplassen min, men en bil uten hengerfeste er nesten like nyttig som en elefant uten snabel. Funderer dermed å få skrudd på en krok av noe slag. Ser at fler manualer osv babler om "ferdige kabelsett " og styr, men de koster jo pokker meg 1500kr bare for kablene. Er det ikke bare å tyvkoble seg innpå lampene, som på ca alle andre biler da ?( og nei, snakker ikke om strømtyver. God gammeldags loddebolt + krympestrømpe lager forbindelser jeg ALDRI har opplevd har sviktet på mine 25 år som bileier... ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EKJ Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Tverrsnittet på kabler i toy, er så underdimensjonert så jeg hadde nok vært betenkt, finn kontakta beregnet for hengerfeste, og lodd deg på der i stedet for bak på lampa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 5. april 2015 Forfatter Del Skrevet 5. april 2015 ja, ser det går an å koble seg på kontakta direkte. Å betale over 1000kr for en spesialkontakt til en gammel bruksbil, gidder jeg ikke..... heldigvis er ikke bilen nyere, da er det vel CANBUS systemer som stenger av hele morroa om man forsøker forbigå systemene ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Tjuvkoble på lampene hadde ikke jeg gjort på en moderne bil. Det er kontakter der du kobler til den ferdige kabelmatta. En gammel henger kan lage mye elmorro på nyere biler.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 5. april 2015 Forfatter Del Skrevet 5. april 2015 14 år definerer jeg ikke akkurat som nyere da....men skal studere den kabel-bunten som er gjort klar for hengerfeste... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Canbus var nok langtkommen da joker..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Det går ikke (aldri) CAN-bus til ei pære. I værste fall er det pærevakt. CAN-bus brukes kun mellom elektroniske styringsenheter i bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 5. april 2015 Forfatter Del Skrevet 5. april 2015 fler biler bruker canbus til å styre releboksen som sender signaler til hengerkontakta. Alså blir det i praksis som et slags "releskap" baki bagasjen et sted... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Det er styreenhet til hengerfeste. Lys på henger virker ikke før tenning er på. Man må koble på og si fra til styreehet at den har fått et hengerfeste tilkoblet. vet ikke om det er det på rav. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WildRover Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Pærevarsel når man kjører med henger kan man kanskje leve med. Men ikke fullt så gøy hvis styreenheten finner ut at det går for mye strøm, og reagerer med å slå av alt av baklys. Men hvordan disse lekebilene fungerer aner jeg ikke. Før fant man bare en ledning som ga strøm på riktig tidspunkt. Dette fungerer fortsatt på noen biler, mens på andre biler har dette vært vanskelig i mange år. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isak Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 I tillegg til eventuelle mulige elektriske utfordringer minnes jeg broderens Rav4 hvor bakdøra ikke lot seg åpne før trekkroken var fjerna... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Den største utfordringen er dysetetninger og oljesil på disse. Bytt tetteringer så fort du kan. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 7. april 2015 Forfatter Del Skrevet 7. april 2015 Den største utfordringen er dysetetninger og oljesil på disse. Bytt tetteringer så fort du kan. Før eller etter jeg fyller bensin ? Jeg ser ikke særlig grunn til å kjøpe diesel på en sånn liten loppe for å kjøre til jobben med. Bensin blir fortere varm, er enklere å vedlikeholde, bruker lite ( nok ) og er rask nok, sterk nok , kvikk og lettkjørt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.