Gå til innhold

Lyddemping


kav

Anbefalte innlegg

Jeg har nå kjøpt 3 piece moulded matting system, og silent coat matter og noise isolator og skal begynne med dette i påsken.

Så får jeg komme tilbake med hvordan resultatet blir.

 

For øvrig var Bilstereosenteret kjappe med å levere, bestilte på fredag og det kom på mandag.

 

Mvh

-Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kav,nu e vi spent på hvordan "handlelista" di så ut !

 

Skal til med 110`n jeg òg ! Og dvs. ut med taktrekk og så arbeide seg nedover :) Stille og varmt skal det bli :D Håpe æ !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt redd for å lege på noe som holder på vannet. Det hender jo det drypper inn litt mener jeg. Vil ikke denne lyddempingen holde på vannet ? Tepper kan jo løftes for litt tørk og luft, men ikke fastlimte matter ?

Eller er det sånn at dere isolerer alt untatt gulvet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg klistret på silent coat og montert mattesystemet i "førerkabindelen".

 

Bestilte 8m2 mega pack, og 9 stk 15mm noise isolator matter.

 

Erfaringer;

-Rev ut seter, cubbybox og alle tepper.

-Klistret på butylmattene et lag over alt, opp til der platdashbordet begynner.

-La på et dobbelt lag på girkassetunnel, selve front på bulkhead/torpedovegg mot motor og på gulv platene.

-Lett å skjære og forme til (temp 7-8 grader ute)

-har brukt ca 40% av mattene til nå

-mattesystemet var litt slit å jobbe med, men helt ok alene. Jeg skar bort et stykke der cubbyboksen er siden det er varmeapparat der.

-hull til skruer på seteramme borret jeg med en ny/skarp 13mm bor, gikk veldig bra.

-litt slit å få den store matten over girkassetunnelen og under håndbremsen (jukset med å dele/kutte matta på innsiden mellom brekk og tunnel)

-litt dårligere passform (rundt omkring) pga det var et lag med butylmatter under, men det ser bra ut tilslutt.

-Det mangler stykker/tepper o.l. til å ha på sparkepanelene (ved A-stolpene), der må jeg lime inn noe teppe/skai o.l.

 

Jeg skal også legge butylmatter i taket og noise isolater oppå der igjen.

Dørene skal også få et lag med butylmatter.

Jeg skal lage vegg bak baksetene for å isolere bort støy og minske behov for oppvarmet volum (bruker 8mm kryssfiner), med stor luke for ski, pulk etc. (jeg kan legge frem ryggen på baksetene (VW Sharan-type)

Veggen skal isoleres med noise isolator, varerom skal bare ha en gummimatte.

 

Støyerfaring:

Merkbart mindre bråk, hører mer vindsus nå. Ingen (?) lyd fra girkasseområde. nå er det mer dypere toner ikke de høye skarpe knatrelydene fra f.eks motoren (jeg har Zeus timing gir).

 

Andre erfaringer:

Jeg kjøpte Pioneer høyttalerne som Jula har (4,0") ren bolt on, brukte 5 minutter. Ok, lyd (i forhold til originale som stod der), veldig bra mtp prisen (299,-), kjøpte også 6,5" som skal i veggen bak.

 

Rust i nederste del av bulkhead har jeg fra før av, pusset litt, men jeg skal skifte denne etter hvert så jeg bryr meg ikke så mye om den nå blush

Det går sikker an til å spraye med tynn tectyl/sauefett mellom mattesystemet og butylmattene for å få redusere fremtidig vanninntrenging?

 

-Kai

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt butylplater og noise isolator i taket nå. Trodde det var noe der ifra før (under taktrekket), men nei, det var ingenting, ikke rart det er blikkbokslyd, flater på mange kvm, det er jo rene trommeskinnet.

Brukte 8 stk noise isolator (12mm er de) for å dekke alt fra front til rett bak/over hodene på baksetepassasjerene (det er forsterkningsprofil der).

Enda mindre bråk ble det nå.

Har satt opp vegg bak passasjersetet, så nå er det en helt annen kompakt følelse i kupeen, Akseptabel lyd fra stereoen, under fart, er det også :)

Jeg har fremdeles nok butylplater til å legge på gulvet i baksetedelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
På 8.4.2015 den 8.38, kav skrev:

Har lagt butylplater og noise isolator i taket nå. Trodde det var noe der ifra før (under taktrekket), men nei, det var ingenting, ikke rart det er blikkbokslyd, flater på mange kvm, det er jo rene trommeskinnet.

Brukte 8 stk noise isolator (12mm er de) for å dekke alt fra front til rett bak/over hodene på baksetepassasjerene (det er forsterkningsprofil der).

Enda mindre bråk ble det nå.

Har satt opp vegg bak passasjersetet, så nå er det en helt annen kompakt følelse i kupeen, Akseptabel lyd fra stereoen, under fart, er det også :)

Jeg har fremdeles nok butylplater til å legge på gulvet i baksetedelen.

Hei, fungerer noise isolator mattene  mot vindstøy? Har lagt silentcoat butylmatter rundt om, og I taket. Har også Wright offroad matte over setekasse osv. Vindstøy er det som definitivt plager meg mest på langtur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...