Gå til innhold

300TDI "fusking"


Jachem

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt endel i den nye bilen min; 300TDI med automat og litt moderne dashbord i '97 Disco gir virkelig mersmak! :D

En skår i gleden er imidlertid et problem med motoren: den stopper på et punkt på gasspedalen!

Frem til jeg forsto hva som gjorde motoren så rar var det mye hakkete kjøring, men nå er jeg ganske sikker på feilbeskrivelsen. "Fuskingen" kommer ikke på et punkt på turtallet, og er heller ikke avhengig av hvor fort/sakte jeg trykker inn pedalen.

 

Punktet hvor motoren dør er med ca 30 eller 40% gass (subjektiv opplevelse excl ). Det gjør det litt krevende (og dårlig WAF :unsure: ) å aksellere rolig ut av kryss; jeg må gi på endel (60% ca) gass. Det å holde jevn fart (50-80km/t) er det vannskeligste - der treffer jeg ofte punktet hvor motoren "fusker". Det klunker da kraftig i drivverk; én gang for motor stopp, straks etterfulgt av klunk for start motorkraft igjen (ja, kryss skal byttes). Det går bra å akselerere rolig i nedoverbakker (10-20% gass) og å holde jevn lav hastighet (10-50km/t).

 

I begynnelsen trodde jeg at girkassa var litt rar, da automatkassa kjørte motoren på unødig høyt turtall. Det virker imidlertid til å være fører-feil: overgang fra "fransk presisjon" i ny bil (diesel manuell), der litt gass ligger på ca 20/30% vandring av gasspedalen og helt jevn vandring - til LR som faktisk reagerer med forsiktig gass allerede på 5% vandring (opplevd excl ). Jeg tror altså vi kan avskrive automatkassa i denne diagnosen. Ja, med mindre kabel-sko som endefeste på kick-down wire er fy-fy da? :mellow:

 

Jeg har også hatt litt problem med dårlig lading (decide for yourself); gått tom for strøm på Statoil Minnesund (etter 100 km kontinuerlig på motorvei) og kjørt med Parklys for at radion skulle funke på veien videre til Gjøvik... Jeg har gjort følgende målinger ut i fra Workshop Manualen:

Med voltmeter på + og - pol på batteriet:

Uten belastning:

  • tomgang: 13,7v (+/-0,1v)
  • 2000RPM: 13,8v
  • tomgang igjen: 13,66

Nærlys på:

  • tomgang: 12,8v
  • 2000RM: 13,5v
  • tomgang igjen 12,89v (faller rask, stabiliserer på ca 12,65v)

Fulltlys, ekstralys og full kupè vifte på:

  • tomgang; 12,19v
  • 2000RPM: 13,3v
  • tomgang igjen: 12,3 (faller raskt, stabiliserer på ca 12,0v)

Med voltmeter mellom batteri og dynamo:

batteri + til dynamo + med motor 2000RPM: 15mv

batteri - til dynamo + med motor 2000RPM: -30mv

batteri - til dynamo - på tomgang: 40mv

*dårlig notat på kobling* med 2000RPM: -70mv

 

Der sistnevnte måling ble gjort litt fort, når jeg ser på notatene mine... Er resultatene tvetydig? bør jeg måle på nytt?

 

Vurdert å bytte dynamo - men selger sier den fungerer... Imidlertid er det en løs ledning bakpå - ut fra en liten svart klump. Jeg kan forklare og visualisere billedlig hvis det er kritisk for diagnoseringen?

Batteriet relativt nytt, og av de største som passer i brønnen. Med nærlys på, hopper turteller i takt med blinklys.

 

Jeg har tenkt (i samråd med andre) i baner av elfeil og jordingsfeil? Finnes god dokumentasjon på hvordan jobbe videre med dette? Jeg er VELDIG åpen på andre diagnoser også!! Alle tips er velkommne, jeg vil gjerne ha bukt på dette før jeg selger den franske B)

 

PS: bilde og info om bilen og turen den er kjøpt for kommer senere (teaser) ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

jeg anser problemet med gasspedalen som mer tidkrevende og kritisk ift kjøreopplevelse, og har derfor sett litt på det fremfor jording/lading/batteri: i WorkshopManual står beskrevet en sensor ved gasspedalen. Denne har en ledning med kobling og 3 ledere hvor ohm kan måles. Jeg hal fulgt ledningen med fingeren og tildels visuelt; den går rett inn i torpedoveggen uten kobling for å gjøre målinger...

 

Bildet viser det jeg tror er potmeter - oppe i høyre hjørne - stemmer det?

f1ba815642.png

 

Har noen utført testing av potmeter for gasspedalen på 300TDI? Kan dette også gjøres med dignoseutstyr - er det det du mener @ragnarsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målingene dine mellom dynamo og batteri gir veldig lave verdier.

Jeg er vant til mer spenningsfall.

Er de korrekte ville jeg testet batteriet.

 

Potmeterfeil kan leses av med diagnoseutstyr.

Evt. kan du koble fra kabelen på meteret og ohme den.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke greie på bilelektronikk, men andre jeg beskriver symptomene for sier "skift batteri", "skift dynamo" og "gjør bedre jording mellom batteri, motor og ramme". Jeg har kjøpt inn til de 2 sistnevnte utbedringene - men føler meg ikke heelt trygg på at dynamoen er synderen... Billaderen min (kjøpt på NAF) viser aldri "fulladet" på progresjons-diodene... batteri-feil?

Målingene dine mellom dynamo og batteri gir veldig lave verdier.

Jeg er vant til mer spenningsfall.

Er de korrekte ville jeg testet batteriet.

 

Potmeterfeil kan leses av med diagnoseutstyr.

Evt. kan du koble fra kabelen på meteret og ohme den.

Koble fra potmeteret høres lurt ut for å bekrefte misstanken vår, ja - men hvor er koblingen? :blink:

Mon tro blir slikt diagnose-utstyr å oppdrive på Elvedalen fk helg...? B)

 

EDIT: trykkleif

Endret av Jachem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...