Gå til innhold

mayonnaise under toplokket


LarsPeters

Anbefalte innlegg

Hei,

 

fant en haug med hvit ''mayonnaise'' under toplokket av min Bensin 2.25 men kjøleveskenivået i radiatoren er stabil.. kondens?

 

Motoren går som det suser og løper godt og stille. renset luftings filtren i topplokket, sjekket rund 'core pluggene' og satt det sammen igjen

 

Hils, LP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye småkjøring,vekslende vær,lange oljeskiftintervaller og tett utluftning gir disse symptomene.

Gåen toppakning og interne frostplugger/støpeplugger også,men når du ikke har vannforbruk utgår dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er mye småkjøring for tiden og filteren i luftingen fra toploket var tett med det har smugget.. har en åpent lufterør fra den oljepåfyllings pipe, er det lurt å bare blokere/afdekke denne? suger kanskje in fukting luft når motoren er warmt? plus at jeg alrede har en slange fra topplockets luftings filter som går med en T stykke til luftintaket av forgasseren for å lufte og avbrenne gassene. systemet er fra min tidligere motor som kom fra en lightweight, bilde nederst som forbilde (både linken og nederste bilde er ikke fra min bil ;) )Engine%20Bay.jpg


Når luftfilteret til topplokket blir tett av oljedamp så kommer ikke vanndampen ut. (det som oppstår av vanndamp etter kondens) Da blir det litt gugge. Hvordan ser olja på pailepinnen ut?

 

pailepinne var rent litt gugge i oljepåfyllingsrøret


Trur alle gamle motorar eg har hatt i drift har hatt majonesfabrikk i radiatoren. Utan at det har hatt noko med toppakning eller noko slikt å gjere. Tut og kjør. :)

 

jau og motoren går så fint syns bare at det er merkelig, aldri hatt så mye gugge før

Endret av LarsPeters
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når motoren blir kald,suger den inn fukt.

Ved oppvarming fordamper det sakte.

 

Rørstussen på oljepåfylllingsrøret skal via et T-stykke fra toppdekselets utlufting videre bort til en membran og så til forgasserens nedre del på mange sivile SIII.

Og så har vi jo endel forskjeller ute og går avh. av modeller og drivstofftyper. :unsure:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har sett den systemen på de fleste exmiller men eg har 2 innttak som i bilet, skal eg bare setter in et extra T stykke og skøyte alt sammen? eller bare bolkere den fra påfyllingsrøret slik at systemet blir som på min gamle motor? tro i hvertfall at jeg skal sørge for et tett system slikk at han ikke dra in fuktig luft lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majones i påfyllingsrøret blir et mulig resultat.

 

Men jeg glemte plan C.

Slutt med småkjøringa og gå istedet ! :D

 

Lykke til.

 

skulle ønske det, er desverre student og har ikkje råd til mer bensin ;)

 

neida! det blir nokk en langtur om ikke alt for lenge, kjører en bratt veg opp til jobben på fjellet hver helg, konstant 3de gir oppover, da blir motoren godt og warmt. Håper han svetter litt ut da nå at filteren i toplokket ikkje er tett lenger.

 

Takk for motoren eg kjøpte av deg i fjøråret Gaute, den har vært sprekk og har blitt enda litt sprekkere når jeg byttet ekshaustmanifolden et par uker siden B)

 

Nå skal bilen på EU i April, er svært spent på resultatet :o

 

26a0ee320e6111e380dd22000a9f3cd5_7.jpg

 

gleder meg til sommeren :wub:

Endret av LarsPeters
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Trykktest systemet varm og kald for å finne årsak til forbruk.

 

Er det enkelt sak å gjennomføre? er det den metode med 0.5 bar trykkluft, Zalo og sukkervann?

 

 

Ser eksosen normal ut? Rust på tennpluggar, eller fine?

 

Ja pluggene er fine, byttet dem et par uker siden. eksosen er helt gjennomsiktig etter at motoren har blitt varm.

 

Kjørte opp og ned fra Bø til Hovden på mandagen og motoren går nærmest perfekt. mista en half liter fram til Haukeli, fant ut at det igjen dryppet fra dreneringpluggen på moroblokket. skrudde den tett igjen og mista ingenting etter det og heller ikke noe på tilbakeveien. men det er ingen forklaring for majonesen kun for tappet av kjølevesken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykktesting av kjølesystemet går ut på å sette det under trykk.

Ymse testutstyr finnes på bilrekvisitasjapper eller man kan lage selv.

Trykket settes endel høyere enn radiatorlokkets max trykk og leses av på en trykkmåler.

Synker trykket har man en lekkasje et sted.

Utvendig lekkasje er stort sett lett å se.Innvendig krever mer sjekking.

 

Men det slapp du,så jeg.

Majonesen har du mulige forklaringer på fra før med mindre du har en liten innvendig lekkasje på kjølevannet du ikke vet om.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vanntappet har nokk ligget i den lekkende kjøleveskenes tappekranen i motorblokka, etter som det ble varmere vær har majones fabrikken også gitt seg ;)

 

Bilen fått seg 4 2'er feil på EU'en i dag.

 

2 x på nærlys (korrosjon på reflektoren og feil innstilling)

1 x korrosjon på bremserør bak

1 x Slakk i feste på støtedempere

 

overkommelig det ;)

 

PS: det ble malt 1,8 på avgassingen, hva er det vanlige hos en S3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...