Gå til innhold

Hvordan forebygger dere mot galvanisk tæring?


Joachim G

Anbefalte innlegg

Nå som jeg nå så smått har kommet igang med mitt første landroverprosjekt og skal gå til innkjøp av festeelementer lurer jeg på hva jeg skal kjøpe.

 

Når man kombinerer ulike metaller vil det mindre edle metallet fungere som offerannode og bli gjenstand for galvanisk tæring. De som har båt og feks har kombinert galvanisert kjetting med sjakler av rustfritt stål har erfart hvorkort tid det går før man må kappe de ytterste leddene av kjettingenpga rust. Når man kombinerer jordet strøm, stål, aluminium og galvaniserte deler i samme bil, ja da bør man vel holde tunga rett i munnen når man skal feste dette sammen? Ikke bare måmman tenke på tæring, men styrke og festeevne er også viktig noen steder.

 

Jeg antar at Land Rover må ha tatt hensyn til dette når de kombinerte aluminium og stål ved å velge festeelementer, isoleringsmateriale, og jording av strøm (positiv jord) som minimerte problemet. Eller gikk de bare for billigst mulig og brukte tetning mellom metallene av helt andre grunner?

 

Mitt spørsmål til dere er hva slags festeelementer dere benytter hvor og hvilke der absolutt ikke benytter og hvorfor... På båt benytter man feks svindyre poppnagler av monellegering. Er dette hensiktsmessig eller fungerer feks biltema sine poppnagler fint?

 

Ellers, hva bruker dere til å isoleremder hvor stålet møter aluminiumet? Hva med de galvanisere delene?

 

Hvor kjøper dere, kjøpermderemikke, festeelementer?

 

Eller er jeg bare paranoid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båten ligger i saltvannet, bilen står på hjul forhåpentligvis ikke i saltvann.

Orginalt er det en salig miks, og det går bra. Når skadene kommer er det stort sett eieren som ikke har gjort forebyggende arbeid, som feks oljebehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på. Spenningsforskjellen mellom en stor flate aluminium og en liten skrue gjør at det ikke utgjør noen fare i følge en kar jeg kjenner som har peiling på materialer. Kjører selv med rustfritt flere steder på bilen, og har ikke trøbbel. Men så er ikke bilen vår 30 år gammel enda da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rimelig ut at dersom detmmindre edle metallet har en langt større overflate enn festeelementet så burde det ha liten betydning. I så fall bør man da unngå å benytte poppnagler av aluminium om naglen berører stål, om ikke vil vel naglen ryke rimelig fort?

 

Altså aluminiumsnagler der man kun har med aluminium å gjøre og rustfrie stålnagler der det enten bare er stål eller hvorbdet både er stål og aluminium man skal feste. Og, om man kun skal benytte en type nagle til alle formål så bør denne være i rustfritt stål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å bruke rustfritt må da være å be om problemer?

 

Nei, men du skifter fort berre rundt og får andre typer problem på andre stader.

 

Eit problem med rustfrie skruer og mutterer er at gjengene har lettare for å skjære ved tilskruing.

Innfører du eit meir edelt metal, til dømes rustfrie skruer, kan det medføre at galvanisk tæring på aliminiumet blir større hvis det allt er eit problem. Når ein designer for båt og undervannskonstuksjoner prøver ein gjerne å bruke materialer som har mest mogeleg like spenningspotensialer for å begrense problema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...