Joachim G Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Nå som jeg nå så smått har kommet igang med mitt første landroverprosjekt og skal gå til innkjøp av festeelementer lurer jeg på hva jeg skal kjøpe. Når man kombinerer ulike metaller vil det mindre edle metallet fungere som offerannode og bli gjenstand for galvanisk tæring. De som har båt og feks har kombinert galvanisert kjetting med sjakler av rustfritt stål har erfart hvorkort tid det går før man må kappe de ytterste leddene av kjettingenpga rust. Når man kombinerer jordet strøm, stål, aluminium og galvaniserte deler i samme bil, ja da bør man vel holde tunga rett i munnen når man skal feste dette sammen? Ikke bare måmman tenke på tæring, men styrke og festeevne er også viktig noen steder. Jeg antar at Land Rover må ha tatt hensyn til dette når de kombinerte aluminium og stål ved å velge festeelementer, isoleringsmateriale, og jording av strøm (positiv jord) som minimerte problemet. Eller gikk de bare for billigst mulig og brukte tetning mellom metallene av helt andre grunner? Mitt spørsmål til dere er hva slags festeelementer dere benytter hvor og hvilke der absolutt ikke benytter og hvorfor... På båt benytter man feks svindyre poppnagler av monellegering. Er dette hensiktsmessig eller fungerer feks biltema sine poppnagler fint? Ellers, hva bruker dere til å isoleremder hvor stålet møter aluminiumet? Hva med de galvanisere delene? Hvor kjøper dere, kjøpermderemikke, festeelementer? Eller er jeg bare paranoid? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Kleven Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Popnagler av alu er hensiktsmessig der det er brukt fra før. Ellers kjør på med originale bolter eller 8.8 stål. Vask og poler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Båten ligger i saltvannet, bilen står på hjul forhåpentligvis ikke i saltvann. Orginalt er det en salig miks, og det går bra. Når skadene kommer er det stort sett eieren som ikke har gjort forebyggende arbeid, som feks oljebehandling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joachim G Skrevet 19. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2015 Men å bruke rustfritt må da være å be om problemer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Kleven Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Det kommer an på. Spenningsforskjellen mellom en stor flate aluminium og en liten skrue gjør at det ikke utgjør noen fare i følge en kar jeg kjenner som har peiling på materialer. Kjører selv med rustfritt flere steder på bilen, og har ikke trøbbel. Men så er ikke bilen vår 30 år gammel enda da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Rune og Rolf er jeg helt enig med. Følger du opp rådene varer den evig. Men nok service må også til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joachim G Skrevet 19. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2015 Høres rimelig ut at dersom detmmindre edle metallet har en langt større overflate enn festeelementet så burde det ha liten betydning. I så fall bør man da unngå å benytte poppnagler av aluminium om naglen berører stål, om ikke vil vel naglen ryke rimelig fort? Altså aluminiumsnagler der man kun har med aluminium å gjøre og rustfrie stålnagler der det enten bare er stål eller hvorbdet både er stål og aluminium man skal feste. Og, om man kun skal benytte en type nagle til alle formål så bør denne være i rustfritt stål? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 (endret) Cappingsen, listene over bakkassa, er galvanisert. Den er popet og klinka i aluminiumsbakkassen, og det har ikke blitt galvanisk spenning der. Endret 19. mars 2015 av lafterolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joachim G Skrevet 19. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2015 Men er de naglene av aluminium? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Spiller det noen rolle om de er av stål eller alu. De er av alu. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 (endret) Alu med smårusten stålpinne ser det ut som på endel biler. Endret 19. mars 2015 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kameranerd Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Mulig det er unødvendig men jeg pleier å ha litt maling i hullet der popnaglen skal inn, best erfaring med varmgalvaniserte bolter har jeg også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himat Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Men å bruke rustfritt må da være å be om problemer? Nei, men du skifter fort berre rundt og får andre typer problem på andre stader. Eit problem med rustfrie skruer og mutterer er at gjengene har lettare for å skjære ved tilskruing. Innfører du eit meir edelt metal, til dømes rustfrie skruer, kan det medføre at galvanisk tæring på aliminiumet blir større hvis det allt er eit problem. Når ein designer for båt og undervannskonstuksjoner prøver ein gjerne å bruke materialer som har mest mogeleg like spenningspotensialer for å begrense problema. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Kleven Skrevet 20. mars 2015 Del Skrevet 20. mars 2015 Og ellers vil jeg henvise til siste nummer av 4WD som er i trykken nå for en utførlig beskrivelse av festemidler! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.